Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua, olenkohan pakkosyöttänyt vauvaani?!?

Vierailija
14.11.2013 |

http://m.iltalehti.fi/ulkomaat/2011111114742053_ul.shtml

Meillä on 7 kuukauden ikäinen vauva joka syö soseita todella huonosti, olen aina joutunut työntämään lusikan vauvan suuhun vaikka hän on pitänyt sitä kiinni, vauva syö kaiken mitä suuhun laittaa ei sylje pois, tyttö ei vain ole oppinut avaamaan suutaan. Eikai tämä ole pakkosyöttämistä?? Ihan paniikkiin menin kun luin tuon linkit, tytöllä on vielä ollut kuumetta pari päivää ilman muita oireita. :( 

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen kai sitten pakkosyöttänyt vauvaani. Se oli todella huono ja hidas syömään. Tunnen syyllisyyttä.

Vierailija
2/13 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä juttuhan on mutaman vuoden vanha. Muistan lukeneeni silloin jostain tarkemmin, että äiti oli oikkeasti tunkenut ruokaa väkisin lapsen suuhun ja pitänyt sitten nenästä kiinni, että lapsen oli ollut pakko nielaista saadakseen hengitettyä. Siitä johtui, että ruokaa meni usein keuhkoihin, kun lapsi veti pakonomaisesti suu täynnä ruokaa henkeä.. Et ole pakkosyöttänyt lastasi, mutta jos ruokailutilanne on lapselle epämiellyttävä, voi sillä silti olla kauaskantoiset seuraukset. Erilaisia ruokainhokkeja yms..

Meillä puolivuotiaalle tuli totaalinen lusikkakammo, kun neuvolasta ohjeistettiin tuputtamaan ruokaa hieman enemmän vaikka vauva ei haluaisi enää syödä. (kun vauvan paino oli käyrien mukaan alhainen) Eli lopputulos oli täysin päinvastainen, kuin mitä neuvolan päätön neuvo yritti saada aikaan. Lapsi ei olisi varmaan syönyt enää mitään, jos emme olisi pikimmiten siirtynyt sormiruokailuun. Kun lapsi sai itse määritellä syömänsä ruuan määrän, kammo ruokailutilanteita kohtaa vähitellen loppui.

Nyt kaksivuotiaana edelleen pienikokoinen, mutta ruoka maistuu, joskus paremmin, joskus huonommin ja lapsi maistelee mielellään kaikkea uuttakin. Tulee mielellään pöytään ja tykkää ruuasta. 

Itse muistan lapsuudesta, kun aina piti istua pöydässä, vaikka ei millään olisi enää jaksanut syödä. Olin todella pienikokoinen ja  äiti vahti aina vieressä että syön edes tuon ja tuon palan vielä. Itkun kanssa piti melkein syödä. No, erilaisia ruokakammojahan siitä tuli.. Olen vasta nyt aikuisena oppinut syömään joitakin ruokia, mistä lapsena olisin melkeinpä oksentanut.

Olen lisäksi lukenut tutkimuksia, joissa lapsena syömään pakotetut eivät osaa suhtautua aikuisenakaan ruokaan normaalisti. Tulee bulimiaa, anoreksiaa, tai ihan vain ylipaino-ongelmia, kun kehon viestit vatsan täynnä olemisesta on aina joutunut  jättämään huomiotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 17:18"]

Syömisestä kiinnostunut lapsi avaa luontaisesti suunsa. Lapsi parka on oppinut, että ruokaa tulee - halusi sitä tai ei - se on nieltävä. Olet varmaan niitä vanhempia, jotka kaapii lusikalla leualle valuneen ruan ja lapioi se takaisin vauvan suuhun.

Anna olla, älä pakkosyötä lastasi!

[/quote]

Onko siinä jotain pahaa? Minä ainakin "kaavin" ruokaa lusikalla syötettäessä jos sitä valuu pienellä vielä syödessä leualle, ja laitan takaisin suuhun :O Olen nähnyt muidenkin näin tekevän, mitä sille ruualle sitten tehdään? Kaavitaan erilliselle lautaselle pois heitettäväksi??

Vierailija
4/13 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaverin lapsi oppi avaamaan suuta vasta joskus 8-9-kuisena. Sitä ennen kaveri joutui nimenomaan tyrkkäämään lusikan sinne suljettuun suuhun. Lapsi kuitenkin kitisi nälkää ja söi mielellään. Maitoa kyllä huoli pullosta ihan kunnolla (kun oli tietenkin siihen tottunut), mutta lusikan päälle ei heti ymmärtänyt. Maito nyt ei kuitenkaan isokokoista poikaa kovin pitkään pitänyt kylläisenä.

Vierailija
5/13 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
6/13 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lasta pakkosyötettiin sairaalassa. Meillä isompi vauva ei suostunut syömään muuta kuin rintamaitoa ja syömisen lisäämiseksi neuvolassa kehoitettiin vähentämään imetystä. Lopputulos oli että vauvan paino laski liikaa ja saatiin lähete lastenlääkärille. Siellä sitten sairaalassa annostelivat tietyn ruokamäärän, joka vauvalle piti syöttää ja maitomäärän mikä piti juottaa. Homma toimi yksinkertaisesti pakkosyöttönä, vaikka vauva huusi, itki ja raivosi. Totesivat myös että jos oksentaa ulos, niin pitää syöttää uudestaan...

Meille homma selkisi ja totesin että jos ei heillä mitään ihmeempiä konsteja ole, niin osaan kyllä pakkosyöttää vauvan kotonakin. Lähdettiin kotiin ja lievensin sairaalan keinoja. Pienellä pakottamisella homma alkoi toimimaan, mutta ei tarvinnut vauvan sentään henki kurkussa huutaa ja oksentaa syöttämisestä kuten sairaalassa.

No oppihan se vauva syömään ja ihan terve 14v lapsi vauvasta on tullut.

Vierailija
7/13 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minusta olet.

Meillä eli rintamaidolla 11kk asti, kun ei muuta suostunut syömään.

Ei pakko syötetty.

Syykin vihdoin selvisi miksei syönyt, sairasti silent refluksia.

Sai lääkkeet ja alkoi ruoka maistua.

Onneksi ei ollut tullut kammoa ruuasta, kun ei oltu pakotettu syömään.

Vierailija
8/13 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömisestä kiinnostunut lapsi avaa luontaisesti suunsa. Lapsi parka on oppinut, että ruokaa tulee - halusi sitä tai ei - se on nieltävä. Olet varmaan niitä vanhempia, jotka kaapii lusikalla leualle valuneen ruan ja lapioi se takaisin vauvan suuhun.

Anna olla, älä pakkosyötä lastasi!

Vierailija
9/13 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 16:25"]

Meillä lasta pakkosyötettiin sairaalassa. Meillä isompi vauva ei suostunut syömään muuta kuin rintamaitoa ja syömisen lisäämiseksi neuvolassa kehoitettiin vähentämään imetystä. Lopputulos oli että vauvan paino laski liikaa ja saatiin lähete lastenlääkärille. Siellä sitten sairaalassa annostelivat tietyn ruokamäärän, joka vauvalle piti syöttää ja maitomäärän mikä piti juottaa. Homma toimi yksinkertaisesti pakkosyöttönä, vaikka vauva huusi, itki ja raivosi. Totesivat myös että jos oksentaa ulos, niin pitää syöttää uudestaan...

Meille homma selkisi ja totesin että jos ei heillä mitään ihmeempiä konsteja ole, niin osaan kyllä pakkosyöttää vauvan kotonakin. Lähdettiin kotiin ja lievensin sairaalan keinoja. Pienellä pakottamisella homma alkoi toimimaan, mutta ei tarvinnut vauvan sentään henki kurkussa huutaa ja oksentaa syöttämisestä kuten sairaalassa.

No oppihan se vauva syömään ja ihan terve 14v lapsi vauvasta on tullut.

[/quote]

Ei ihme, että joillain aikuisilla on kieroutunut suhde ruokaan tuollaisten kokemusten jälkeen! 

Vierailija
10/13 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuskin sentään!

Vierailija
11/13 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota... eikö sille voisi antaa jo esim. keitettyjä herneitä tms. ruokaa mitä voisin itse sormin käsin miten vain tunkea suuhunsa.

Olen vähän sitä koulukuntaa että tekisin mieluiten ruokailusta mahdollisimman mukavaa ja mielenkiintoista. Koska jälkipyykki muusta voi kestää turhankin kauan.

Ota lelut mukaan ruokailuun, peili lapsen eteen. Paperia mitä rypistellä kun yrität välillä lusikkaa suuhun. Voit antaa lapsellekin lusikan käteen vaikka olisitkin syöttäjänä mutta näin lapsi pääsee osallistumaan.

Tsemppiä!

Vierailija
12/13 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko kuullut sormiruokailusta? Siinä lapsi saa itse hallita sitä määrää mitä syö, lapsi syö itse sen mitä tarvitsee. Joskus enemmän ja joskus vähemmän. Kannattaa googlettaa. :)

Ruokailu on lapsesta mielenkiintoista koska voi itse kosketella ja käsitellä ruokaansa.

Vierailija
13/13 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään paniikkia Ap! Luulen, että tämä brittinainen on lähes väkivalloin syöttänyt lastaan. Kuulostat huolehtivalta ja suojelevalta äidiltä, joka haluaa lapselleen hyvää.  

Lapsesi ei ehkä oikein ymmärrä avata suutaan syödessä, näin oli minun lapsellanikin. Annoin käteen porkkanan ja kun avasi suutaan imeskellökseen porkkanaa, kippasin pienen määrän ruokaa suuhuN. Tuo mitä teet ei ole pakkosyöttämistä. 

Jos ruokaa menee keuhokputkeen, lapsi yskii todella rajusti. Jos lapsesi ei yski syödessään, varmasti ei tule keuhkokuumetta ruoan vuoksi, koska ruoka menee mahalaukkuun. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän