Velkaneuvoja ihmettelee parien erillisiä rahoja
Tiedätkö sinä, mitä puolisosi tienaa ja paljonko hänellä on milloinkin tilillään rahaa? Hesarissa tänään kaksi kiinnostavaa juttua aiheesta. Tässä pätkä velkaneuvojan haastattelusta:
Kirsti on aina puhunut suoraan, ja tästä aiheesta hän on valmis pitämään luennon. Pariskuntien pitää osallistua menoihin tulojensa mukaan. Menoja ei voi jakaa puoliksi niin, että vähemmän tienaava ajautuu ahdinkoon.
Kirstin mukaan vanhanaikainen yhteinen tili olisi paras ratkaisu, mutta siihen ei nykyisin moni suostu. Suurimmalla osalla suomalaispariskunnista, noin 60 prosentilla, on ainoastaan erilliset tilit, ilmeni Nordean vuonna 2010 tekemästä kyselystä. Viidenneksellä on yhteinen taloustili ja lisäksi erilliset palkkatilit. 15 prosentilla on pelkkä yhteistili, jolta maksetaan kaikki menot.
Niin tai näin, menot on jaettava suhteessa tuloihin, kuuluu Kirstin neuvo.
Kommentit (27)
Tiedän paljonko mieheni tienaa ja tiedän suunnilleen minkä verran hänellä on tilillä rahaa, ja hän tietää minkä verran minä tienaan ja minkä verran tililläni suunnilleen on rahaa. Molemmilla on siis omat tilit. Käytännössä tällä hetkellä mies hoitaa ruokaostokset ym. päivittäistarpeet, joten mun tililtä maksetaan muita laskuja. Ja tarvittaessa siirretään rahaa tililtä toiselle jos sellainen tilanne tulee. Periaatteessa siis yhteiset rahat mutta omat tilit.
Meillä on erilliset tilit, mutta yhteiset rahat. Tiedän suunnilleen, paljonko mieheni tienaa, ja mies tietää hyvinkin tarkkaan: mä työskentelen hoitovapaan ohella hänen alihankkijanaan.
Meillä ei ole ollut rahasta koskaan riitaa. Kummallakaan ei ole erityistä halua käyttää isoja summia johonkin omiin menoihin, vaan rahoista maksetaan pakolliset menot ja loppuja voi käyttää niihin asioihin, joihin on varaa. Tässä auttaa paljon se, että meillä oon yhteinen harrastus, johon saa uppoamaan tarvittaessa paljonkin rahaa.
Muistattehan te joilla on yhteinen tili
jos tilisopimus on laadittu tyylillä Matti ja Maija Mainio, jäädytetään tili jomman kumman kuollessa. Tällöin leskellä ei ole pääsyä tilin varoihin ennen kuin pesä on selvitetty.
Jos haluatte yhteisen tilin, sopimus kannattaa laatia siten että kummallakin erikseen on myös oikeus tiliin silloinkin kun puoliso menehtyy.
Lähipiirissä valitettavasti oli juuri tällainen tapaus. Perheen isä kuoli onnettomuudessa ja KAIKKI perheen varat oli ohjattu yhteiselle tilille. Siinä surun keskellä tuntui kohtuuttomalta, että leski ei päässyt edes omilla palkkarahoillaan ostamaan perheelle ruokaa.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 17:16"]
Muistattehan te joilla on yhteinen tili
jos tilisopimus on laadittu tyylillä Matti ja Maija Mainio, jäädytetään tili jomman kumman kuollessa. Tällöin leskellä ei ole pääsyä tilin varoihin ennen kuin pesä on selvitetty.
Jos haluatte yhteisen tilin, sopimus kannattaa laatia siten että kummallakin erikseen on myös oikeus tiliin silloinkin kun puoliso menehtyy.
Lähipiirissä valitettavasti oli juuri tällainen tapaus. Perheen isä kuoli onnettomuudessa ja KAIKKI perheen varat oli ohjattu yhteiselle tilille. Siinä surun keskellä tuntui kohtuuttomalta, että leski ei päässyt edes omilla palkkarahoillaan ostamaan perheelle ruokaa.
[/quote]
Kyllä. Tämän tietää jokainen. Kun yhteinen tili otetaan, otetaan tai tili. Eli jompikumpi.
Ei nykyään enää kukaan ota ja-tiliä. Tämä tehdään selväksi jo pankissa, jos aukaistaan yhteinen tili.
Ja ymmärrän omat tilit ja omat rahat, jos toinen on holtiton. Pitäähän se jonkun pitää rahaa tilillä, ettei lapset näe nälkää.
Yhteiset rahat ovatkin varmaan velkaneuvojan mielestä parempi ratkaisu. nehän suojelee holtitonta rahankäyttäjää velkavankeudelta, kun hän polttaa pikavippien sijaan puolisonsa ansaitsemia rahoja. Oikeudenmukaista?
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 11:15"]
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 10:24"]
Onhan se näennäisesti hirveän kätevän kuuloista että rahat on yhteiset. Paitsi, että se jolla on taipumusta tuhlata sitä rahaa, on taipumusta tuhlata puolisonkin rahat.
Minä olen sitä sukupolvea jonka vanhemmilla oli kaiklla yhteiset rahat. Se johti siihen, että toinen osapuoli (useimmiten mies) käytti niistä rahoista valtaosan, ja nainen ja lapset sai sitten elää niillä rippeillä mitä tilille jäi. Siihen on syy, että niin moni ihminen haluaa pitää rahat erillisinä. Vaikka toinen tuhlaakin, niin perheellä on aina rahaa edes johonkin.
[/quote]
Miksi kukaan ottaisi holtittoman miehen puolisokseen?
Elämä on paljon helpompaa, jos valitsee lastensa isäksi kunnon miehen.
[/quote]
Ei kaikilla ole lapsia.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 16:20"]
Minulle oma tili on ihmisoikeuskysymys. Samalla tavalla kuin henkilökohtainen puhelin, henkilökohtainen tietokone, äänioikeus, täysivaltaisuus ja ylipäätään vapaus. En koskaan voisi elää tilanteessa jossa minulla ei olisi omaa pankkitiliä. Yhteiselle taloustilille ei olisi estettä, mutta mielestäni se ei olisi kauhean käytännöllistä jos pitäisi esimerkiksi olla useita kortteja yms... Toisaalta on itsellänikin säästö- ja arvo-osuustilejä erikseen mutta ne eivät ole arkipäivän rahaliikenteen käytössä.
[/quote]
Minun itsenäisyyteni taas ei kulminoidu omalla nimelläni olevaan tiliin (vaikka minulla sellainenkin on). Eiköhän kyse ole siitä, että on tasavertaisen äänivaltainen siihen, mihin perheen tulot käytetään. Kun molemmat käyvät töissä, ansaitsevat perheen toimeentuloa varten rahaa ja yhdessä päättävät - tai sitten sopivat, kuka päättää ja mitä - siitä, mihin kulutetaan ja mihin ei, niin rahalla on juuri se merkitys, mikä sille kuuluu: väline.
On yhteisiä kuluja, on lasten kuluja, on henkilökohtaisia kuluja, joista ei tarvitse vaatia toista tilille, koska välillämme vallitsee molemminpuolinen kunnioitus ja luottamus. Kumpikin tietää, missä rahatilanteen suhteen mennään, ja jos vyötä on syytä kiristää, kumpikaan ei turhia törsäile. Ei ole sinun ja minun rahoja, on vain meidän rahat. Ihan niin kuin on meidän koti, meidän lapset, meidän autot jne. Tärkeimpänä kuitenkin meidän perhe.