Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hajuste-hysteerikot työpaikoilla, harrastuksissa ja elämässä yleensä

Vierailija
18.09.2020 |

Työkaveri tuli siis luokseni ja pyysi että en käyttäisi hajusteita, kun hän voi niistä pahoin. Olin ymmärtäväinen ja pyysin anteeksi että en ollut tajunnut ottaa tätä huomioon. Emme työskentele kovin lähekkäin ja työ on luonteeltaan liikkuvaa.

Noh, en siis lisännyt parfyymia tai laittanut hiuslakkaa enää, mutta muutaman päivän jälkeen hän ilmoitti esimiehelle ettei voi työskennellä kanssani koska haisen ja hän ei siedä hajuja.

Esimiehen kanssa keskusteltuani minulle selvisi että joutuisin uusimaan kotona shampoon, hoitoaineen, käsisaippuan, suihkusaippuan, pyykinpesuaineen, huuhteluaineen, deodorantin ja meikit, sillä työkaveri on hajusteherkkä.

Onko tämä mielestänne reilua?

Kommentit (690)

Vierailija
581/690 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ollaan paljon  sisätiloissa joissa ilmanvaihto on kehno ja ikkunat on  tiiviitä. Emme voi tuulettaa avaamalla ikkuna, kuten jossakin Espanjassa tai Briteissä. Ymmärän jos raksamies ei koe hajusteita rasittavana tosin kun toimistonainen.

Pankkitädit on tosi rasittavia hajusteiden suhteen. Käytin samaa hissiä niiden kanssa. Voi jeesuuuuus mikä löyhkä! Niillä 788oli vissin joku haisulikilpailu keskenään.

Vierailija
582/690 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen hajusteherkkä. Jo ala-asteella englanninopettajarouvan tyrmäävän voimakas hajuvesi vaikeutti koulunkäyntiä, kun silmät vuotivat niin, etten nähnyt piirtotaulua. Pienestä pitäen on oppinut välttämään hajuvesiosastoja ja pidättämään tietyissä tilanteissa hengitystä. Altistuksen tuloksena on päänsärkyä ja pahoinvointia, pahimmillaan oksentamista.

Hajusteherkkyyden leimaaminen luulosairaudeksi kertoo sivistyksen puutteesta. Näin ajattelevat ovat varmaan samoja henkilöitä, joiden mielestä seksuaalinen suuntautuminenkin on oma päätös.

Omaksi onneksi työpaikoillani lähellä istuvilla on ollut sellaisia hajusteita joiden kanssa on voinut elää. Senkin tietty oppii nopeasti keitä kannattaa kulkureiteillä välttää ja minne suunnata avokonttorissa istumaan, että hajut pysyy kaukana.

Ap:n, työnantajan ja tämän toisen henkilön kannattaisi pitää ratkaisukeskeinen ja ystävällismielinen keskustelu, jossa selvitetään mikä hajuste on se mikä häiritsee ja onko työpaikalla tehtävissä jotain järjestelyjä istuinpaikkojen suhteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/690 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu, ettei keskustelun avauksessa ole kerrottu ihan kaikkea asiaan liittyvää.

Vierailija
584/690 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä hajusteherkät ovat itse sen itselleen aiheuttaneet lotraamalla liian vahvoilla pesu- ja puhdistusaineilla.

Mun mies (oikeassa elämässä on hajusteherkkiä miehiä, samoin hajusteherkkiä sekä miehiä että naisia on Suomen ulkopuolella, vaikka av:lla heidät halutaan kieltää) on hajusteherkkä, vaikka meillä on aina käytetty tuoksuttomia. Maatalossa kasvaneena hän on tottuneempi lehmän paskan kuin hajusteiden hajuun.  Mies käyttää silti itse miedosti tuoksuvia dödöjä ja mä voin käyttää hajuvettä, kunhan se ei ole mitään öödötoilettia ja en käytä sitä desilitraa kerralla Pyykkiaineet meillä on hajustamattomia, mielestäni kaikki hajustetut haisee pahalle, yksikään ei tuoksu. Pesukone meillä on puhdas ja puhtaat vaatteet meillä ei tuoksu tai haise millekään. 

Mutta - mielestäni lotraaminen on suomalaisten ja venäläisten ongelma - tai ainakin muualla käytetään parempia hajuvesiä, mitkä ei lemua. Jotkut haisee lähinnä kärpäsmyrkylle 20 metrin päähän. Lotraaminen johtuu juuri turtumisesta. 

Mun mielestä taas Suomessa ei lotrata verrattuna esim. etelä-Eurooppaan. Täällä luullaan tuoksuttomiksi niitäkin, jotka eivät ole. Fragrantican foorumeita (kv) on hauska lukea, moni pitää 4-5, jopa 8 suihkausta normaalina. Itse käytän yhtä vaatteiden alla, mutta olen se, joka ei halua tuoksua muille. Parfyymiharrastaja, naimisissa astmaatikon kanssa

Mistäköhän astmasta on kyse?

Vaikeahoitoisesta vai allergisesta, vai mistä.

Allergisesta.

Muualla maailmassa tuota kutsuttaisiin nimellä alleeginen alveoliitti. Suomessa "astma".

Nuo on kaksi eri diagnoosia.

Vierailija
585/690 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hajustettuja pesuaineita ei saisi olla. Ne on ihan syvältä, aiheuttavat ihottumaa ja lemu on pistävä. Hajuvedet myös ymmärrän. Shampoot ja suihkusaippuat menee yli, ne huuhtoutuu kyllä pois riittävästi. käsisaippuan ei tarvi työpaikalla ainakaan haista.

en olisi niin varma että huuhtoutuu... ostin garnier shamppota jota mainostettiin 98% luonnolliset raaka-aineeet. oma vika kun en tajunnut että tietty ne hajusteet oli just sitä kahta prosenttia, löyhkä oli aivan hirveä monta päivää pesun jälkeen mutta pienen vauvan kanssa en ehtinyt pesemään uudestaan:(

Tätähän te hajusteyliherkät ette näytä ymmärtävän ollenkaan, että hajusteeton ei ole sama kuin hajuton. Ne on ne raaka-aineet jotka haisee, monesti ne haisevat niin pahalle että juuri sen takia joudutaan niitä hajusteita lisäämään, että peittäisivät sen raaka-aineiden pahan hajun.

Vierailija
586/690 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hajustettuja pesuaineita ei saisi olla. Ne on ihan syvältä, aiheuttavat ihottumaa ja lemu on pistävä. Hajuvedet myös ymmärrän. Shampoot ja suihkusaippuat menee yli, ne huuhtoutuu kyllä pois riittävästi. käsisaippuan ei tarvi työpaikalla ainakaan haista.

en olisi niin varma että huuhtoutuu... ostin garnier shamppota jota mainostettiin 98% luonnolliset raaka-aineeet. oma vika kun en tajunnut että tietty ne hajusteet oli just sitä kahta prosenttia, löyhkä oli aivan hirveä monta päivää pesun jälkeen mutta pienen vauvan kanssa en ehtinyt pesemään uudestaan:(

Tätähän te hajusteyliherkät ette näytä ymmärtävän ollenkaan, että hajusteeton ei ole sama kuin hajuton. Ne on ne raaka-aineet jotka haisee, monesti ne haisevat niin pahalle että juuri sen takia joudutaan niitä hajusteita lisäämään, että peittäisivät sen raaka-aineiden pahan hajun.

Sinä ymmärrät ettei hajusteita käyttävät ymmärrä että hajusteita käytetään siksi että raaka-aineiden paha haju saadaan peitettyä. Selvähän se.

Vierailija
587/690 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä ymmärrät ettei hajusteita käyttävät ymmärrä että hajusteita käytetään siksi että raaka-aineiden paha haju saadaan peitettyä. Selvähän se.

Sinä taas et näyttänyt ymmärtävän yhtään mitään.

Vierailija
588/690 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä hajusteherkät ovat itse sen itselleen aiheuttaneet lotraamalla liian vahvoilla pesu- ja puhdistusaineilla.

Mun mies (oikeassa elämässä on hajusteherkkiä miehiä, samoin hajusteherkkiä sekä miehiä että naisia on Suomen ulkopuolella, vaikka av:lla heidät halutaan kieltää) on hajusteherkkä, vaikka meillä on aina käytetty tuoksuttomia. Maatalossa kasvaneena hän on tottuneempi lehmän paskan kuin hajusteiden hajuun.  Mies käyttää silti itse miedosti tuoksuvia dödöjä ja mä voin käyttää hajuvettä, kunhan se ei ole mitään öödötoilettia ja en käytä sitä desilitraa kerralla Pyykkiaineet meillä on hajustamattomia, mielestäni kaikki hajustetut haisee pahalle, yksikään ei tuoksu. Pesukone meillä on puhdas ja puhtaat vaatteet meillä ei tuoksu tai haise millekään. 

Mutta - mielestäni lotraaminen on suomalaisten ja venäläisten ongelma - tai ainakin muualla käytetään parempia hajuvesiä, mitkä ei lemua. Jotkut haisee lähinnä kärpäsmyrkylle 20 metrin päähän. Lotraaminen johtuu juuri turtumisesta. 

Mun mielestä taas Suomessa ei lotrata verrattuna esim. etelä-Eurooppaan. Täällä luullaan tuoksuttomiksi niitäkin, jotka eivät ole. Fragrantican foorumeita (kv) on hauska lukea, moni pitää 4-5, jopa 8 suihkausta normaalina. Itse käytän yhtä vaatteiden alla, mutta olen se, joka ei halua tuoksua muille. Parfyymiharrastaja, naimisissa astmaatikon kanssa

Mistäköhän astmasta on kyse?

Vaikeahoitoisesta vai allergisesta, vai mistä.

Allergisesta.

Muualla maailmassa tuota kutsuttaisiin nimellä alleeginen alveoliitti. Suomessa "astma".

Nuo on kaksi eri diagnoosia.

Joo.

Vierailija
589/690 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinä et ymmärtänyt?

Kyllähän kaikki tietää miksi hajusteita lisätään. Nestekaasuunkin lisätään hajustetta, että se erottuu, kun muuten ei tuoksuisi ollenkaan.

Saippuoissa raaka-aineet on pahanhajuisia, niin koitetaan peittää paha haju, joka tulee vaikka säilöntäaineesta. Kaikille muille tämä on selvää.

Sulle epäselvää?

Vierailija
590/690 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on jauhettu aiheesta 21 sivua, joten voimme kaikki olla sitä mieltä, että hajusteyliherkät täytyisi päästää työkyvyttömyyseläkkeelle. Se olisi kaikille paras ratkaisu.

Kyllä, samaa mieltä. Ja nyt kun työpaikoista on kova kilpailu niin esimiehenä tämän ketjun luettuani yrittäisin kyllä kautta rantain saada haastattelussa selville, kärsiikö ehdokas tässä ketjussa esiintyvän kaltaisesta hajusteallergiasta. Nykyisin kun kaikki ovat avokonttoreissa niin tämä on todellinen ongelma, ellei ongelmatapaus suostu hakeutumaan erilliseen tilaan - mikäli sellainen voidaan järjestää. Siitä tulee lisäkustannuksia ja lisäksi se ei tee tiimihengelle hyvää. Muutkin haluaisivat ehkä pois avokonttorista, ja nyt tämä muiden hammastahnoista määräävä henkilö "saa oman huoneen". Ei. En haluaisi sellaista henkilöä ainakaan vakituiseen työhön.

Onko teillä hajusteherkillä muuten ilmennyt nämä ongelmat välittömästi työpaikalla? Eikä esim. vasta koeajan jälkeen?

Minä olin edellisessä työpaikassa pari vuotta ennen kuin yliherkkyys puhkesi. Seuraavassa työpaikassa kerroin asiasta ennen työsopimuksen allekirjoittamista. Eikä tämä oireile kuin muutaman ihmisen kohdalla, heistä yksi tuli töihin minun jälkeeni. Eikä hän ollut nuori, kaunis nainen kun kohta joku tulee sitä huutamaan vaan ikäiseni tavisnainen kuten minäkin.

Vierailija
591/690 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku herkkänokka haistaa mun shampoon, suihkusaippuan ja dödön, on hän jo kiusallisen, eli LIIAN lähellä. Varsinkin näin korona aikaan se loitolla pysyminen olisi ihan suotavaa, tartte kainaloon tunkeutua. En todellakaan aio käyttää hajusteettomia, koska ne haisee MUN nenään todella kuvottavalle ja tunkkaiselle.

Vierailija
592/690 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinä et ymmärtänyt?

Kyllähän kaikki tietää miksi hajusteita lisätään. Nestekaasuunkin lisätään hajustetta, että se erottuu, kun muuten ei tuoksuisi ollenkaan.

Saippuoissa raaka-aineet on pahanhajuisia, niin koitetaan peittää paha haju, joka tulee vaikka säilöntäaineesta. Kaikille muille tämä on selvää.

Sulle epäselvää?

Minä ymmärsin että sinä et ymmärtänyt vieläkään kommenttiani tuotteiden hajuista. En ala rautalangasta vääntämään, ehkä joku muu ymmärsi.

Vierailija
593/690 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites 80-luvusta selvittiin kun todella vahvat hajuvedet kuuluivat arkeen? Entä silloin kun työpaikoilla vedettiin sisällä röökiä?

No kuule, tässähän se lopputulos on. En kestä hajusteita enkä tupakanhajua. Tulevaisuudessa hajusteyliherkkyys vaan lisääntyy, osa tässä ketjussa kiukutelleista saa sen itselleenkin.

Jännää että niissä maissa, joissa lotrataan ja on pitkään lotrattu oikeasti hajusteilla ei kuitenkaan ole tätä yliherkkien armeijaa. Ja olen ollut useammassa maassa töissä ja vain Suomessa on joka konttorilla joku yliherkkä. Toimiiko siedätyshoito siis kuitenkin?

Niissä maissa yliherkät ovat kuolleet yliannostukseen. Ilmeisesti haluat samaa Suomeen?

Eli Etelä-Euroopassa ja vaikka Lähi-idässä kupsahdellaan ihan tavan takaa hajusteisiin ja ketään ei kiinnosta? Kerro ihmeessä lisää.

Vierailija
594/690 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ihan totta ja monelle yllätys. Monet raaka-aineet omaavat kemiallisen tuoksun tai se muodostuu kun aineet yhdistetään. Ja niinpä "tuoksuton" tuote saatetaan joutua tekemään tuoksuttomaksi, jotta se olisi miellyttävä käyttää.

Vierailija
595/690 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites 80-luvusta selvittiin kun todella vahvat hajuvedet kuuluivat arkeen? Entä silloin kun työpaikoilla vedettiin sisällä röökiä?

No kuule, tässähän se lopputulos on. En kestä hajusteita enkä tupakanhajua. Tulevaisuudessa hajusteyliherkkyys vaan lisääntyy, osa tässä ketjussa kiukutelleista saa sen itselleenkin.

Jännää että niissä maissa, joissa lotrataan ja on pitkään lotrattu oikeasti hajusteilla ei kuitenkaan ole tätä yliherkkien armeijaa. Ja olen ollut useammassa maassa töissä ja vain Suomessa on joka konttorilla joku yliherkkä. Toimiiko siedätyshoito siis kuitenkin?

Niissä maissa yliherkät ovat kuolleet yliannostukseen. Ilmeisesti haluat samaa Suomeen?

Eli Etelä-Euroopassa ja vaikka Lähi-idässä kupsahdellaan ihan tavan takaa hajusteisiin ja ketään ei kiinnosta? Kerro ihmeessä lisää.

Astma on monessa maassa alidiagnosoitu. Astmakohtauksiin kuolee ihmisiä, varmaan jostain löytyy maakohtaiset tilastot.

Vierailija
596/690 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hajustettuja pesuaineita ei saisi olla. Ne on ihan syvältä, aiheuttavat ihottumaa ja lemu on pistävä. Hajuvedet myös ymmärtäen . Shampoot ja suihkusaippuat menee yli, ne huuhtoutuu kyllä pois riittävästi. käsisaippuan ei tarvi työpaikalla ainakaan haista.

Mitä sinä et ymmärtänyt?

Sulle epäselvää?

Minä ymmärsin että sinä et ymmärtänyt vieläkään kommenttiani tuotteiden hajuista. En ala rautalangasta vääntämään, ehkä joku muu ymmärsi.

Teet niin kuin parhaaksi näet. Kaikkihan tästä hyötyy.

Vierailija
597/690 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"kaataa päälleen puoli pulloa"

"läträä hajuvesillä"

"suihkuttelee ympäriinsä"

Hauskat nää argumentit aina. Tässä maassa jossa kukaan ei uskalla tuoksua miltään ja naiset ostaa AINA hajuvettä pyytäen "jotain ihan mietoa, ei mitään vahvaa"

Lisää bongattu ketjusta:

"kun ei desilitraa kerralla laita"

"Suihkuttelee itsensä täyteen kemikaaleja"

"Lotrataan hajusteilla" :-)

Vierailija
598/690 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta hajuveden käytön voi rajoittaa työpaikan ulkopuolelle ja Omon vaihtaa hajusteettomaan pyykinpesuaineeseen, mutta siinä on mentävä jo raja. Shampoo ja deodorantti ovat henkilökohtaisia hygieniatuotteita, ja ihmisillä on näistä monesti ne itselle sopivat luottotuotteet käytössä. Niitä on kohtuutonta pyytää vaihtamaan.

Kyllä se pyykinpesuainekin on ihan oma asia, aivan kuten deodoranttikin.

Näyttää olevan. Mutta on kyllä vaikea ymmärtää, miksi jotkut haluavat haista pyykinpesuaineelle metrien päähän - onko tää nyt se Omo tai Surf tai joku vastaava, joka haisee samalle kuin kirpparit: sellainen pistävän kitkerä löyhkä, joka käy henkeen vaikkei olis mikään allergikkokaan. Näihin törmäilee aina silloin tällöin kaupassa tai julkisissa. Onneksi työpaikalla ei kukaan haise moiselle.

En minäkään voimakkaista tuoksuista pidä, mutta on niitä kuule miedostikin tuoksuvia pesuaineita.

Sinänsä ihmettelen, mikä juuri suomalaisia vaivaa. Ei tarvitse mennä kovin kauas Suomesta, kun pesuaineet ovat jo ihan eri kaliiperia ja muutenkin ihmiset käyttävät runsaasti tuoksuja, eikä kukaan puhu mistään hajusteallergioista.

En tosiaan tykkää minäkään vahvoista tuoksuista, mutta Suomessa ei edes sellaisia yleensä käytetä. Joku tupakan haju on täällä mielestäni paljon isompi ongelma kuin pyykinpesuaine, jotka ovat täällä mietoja kun muuhun maailmaan vertaa.

Olen miettinyt, että ehkä Suomessa on ihan oikeasti joku tekijä, mikä laittaa ihmisten puolustusjärjestelmät vit*ralleen. Suomi on myös allergioissa maailman kärkikastia eikä edes Ruotsissa, missä on täysin samanlainen rakentaminen ja ilmasto kuin Suomessa, puhuta lainkaan niin paljon homeista kuin Suomessa.

Yleensä ne voimakkaasti tuoksuvat henkilöt ovat Suomessa ulkomaalaisen näköisiä. Kun OMO muutti pesuaineensa koostumusta globaalisti, Suomi oli maailman ainoa markkina, jossa uutta hajua ei siedetty. 

Vierailija
599/690 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku näiden hajuyliherkkien terveydessä on pilalla, olkoon fyysinen tai nielenterveys, sama lopputulos. Ruokavalio, kodin kemikaalit pitkältä aika väliltä, elämäntavat...

Jotain mille ovat itse sokeita, koska eivät omassa normaalissaan tietenkään voi nähdä mitään outoa.

Vierailija
600/690 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku näiden hajuyliherkkien terveydessä on pilalla, olkoon fyysinen tai nielenterveys, sama lopputulos. Ruokavalio, kodin kemikaalit pitkältä aika väliltä, elämäntavat...

Jotain mille ovat itse sokeita, koska eivät omassa normaalissaan tietenkään voi nähdä mitään outoa.

Sokeat voivat sentään kuulla mitä ympäristössä tapahtuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi