Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hajuste-hysteerikot työpaikoilla, harrastuksissa ja elämässä yleensä

Vierailija
18.09.2020 |

Työkaveri tuli siis luokseni ja pyysi että en käyttäisi hajusteita, kun hän voi niistä pahoin. Olin ymmärtäväinen ja pyysin anteeksi että en ollut tajunnut ottaa tätä huomioon. Emme työskentele kovin lähekkäin ja työ on luonteeltaan liikkuvaa.

Noh, en siis lisännyt parfyymia tai laittanut hiuslakkaa enää, mutta muutaman päivän jälkeen hän ilmoitti esimiehelle ettei voi työskennellä kanssani koska haisen ja hän ei siedä hajuja.

Esimiehen kanssa keskusteltuani minulle selvisi että joutuisin uusimaan kotona shampoon, hoitoaineen, käsisaippuan, suihkusaippuan, pyykinpesuaineen, huuhteluaineen, deodorantin ja meikit, sillä työkaveri on hajusteherkkä.

Onko tämä mielestänne reilua?

Kommentit (690)

Vierailija
561/690 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites 80-luvusta selvittiin kun todella vahvat hajuvedet kuuluivat arkeen? Entä silloin kun työpaikoilla vedettiin sisällä röökiä?

Vierailija
562/690 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajuton kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hajuton kirjoitti:

Aika mielenkiintoinen keskustelu sikäli, että itse olen menettänyt hajuaistini kokonaan onnettomuudessa. Mulle on aina tosi vaikea miettiä, mitä tuotteita käyttäisin kun en yhtään tiedä, miltä ne saa mut haisemaan. Antakaa vinkkejä, mitkä tuotteet tuoksuvat miedolta ja miellyttävältä? Esim. pyykinpesuaine, huuhteluaine, shampoo jne.. Ottaisin tiedon kiitollisena vastaan, koska en halua haista :D

Jotkut menettävät hajuaistinsa flunssassa ollessaan.

Onhan noita pesuaineita lueteltu ketjussa jo iso liuta.

Jotkut käyttää LeChat palasaippuaa omaan peseytymiseen kuin myös pyykinpesukoneessaan.

Sappisaippualla lähtee sitkeimmätkin tahrat. Käyttökohteen mukaan mennään.

Jos puhutaan tiskiaineista, niin vähemmälle huomiolle on jäänyt mm. Fairyssäkin oleva säilöntäaine. Sille voi herkistyä. Lisää aiheesta voi lukea esim. Euroedustaja S. Pietikäisen blogista muutaman vuoden takaa.

Samaa säilöntäainetta löytyy mm. maaleista. Turha altistaa itseään sellaiselle, joka aiheuttaa allergiaa.

Elintarvikehygieniassa vältetään ns. kovia pesuaineita ja vaihdetaan niitä, jottei niistä muodostu kestäviä kantoja.

Toivottavasti muut aistit pitävät sinut poissa kamalimmista altisteista.

Hajuaistin kerrotaan olevan ainoa, joka uusiutuu. Traumassa näin ei välttämättä ole. Onnea elämääsi!

Joo no mulla se hajuaisti ei tosiaankaan palaudu, olen ihan tutkitusti sen menettänyt onnettomuudessa ollessani 12-vuotias, nyt jo 40v eikä ole palautunut.

Tarkoitin lähinnä, että haluaisin ehdotuksia ns. tavallisista tuotteista ja tuote-merkeistä, jotka ovat mietoja ja miellyttäviä. Ymmärrät varmaan, että esim sappisaippua kuulostaa jo heti siltä, että haisee oksennukselta. Ja kun itse en asiaa voi testata, en myöskään halua käyttää.

Ja eikös allergioissa ole juuri päinvastoin, eli ellei jo ole allerginen jollekin aineelle, niin välttämiskäyttäytyminen altistaa allergialle.

Sappisaippua ei haise millekään. Ei marseillekaan, se le Chat. LV nestemäinen color ei myöskään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/690 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkä ketju ja jaksoin lukea noin puoleenväliin. Pahoitteluni, jos joku muu on jo asiaa tältä kantilta kommentoinut:

Maailma ei ole hajuton. Minusta on huonoa tehdä jakoa tuoksuvalmisteisiin ja "aitoihin" tuoksujen lähteisiin. Yksinkertaisesti kemikaalicoctail on outo sana. Kaikkihan tuoksut ovat tavalla tai toisella erilaisia kemikaaleja, lähde on vain eri. On hieman hämmentävää, että tikunnokkaan on nostettu hajuvedet, kosmetiikat, hiuslakat, saippuat, dödöt ja pyykinpesuun liittyvät aineet. Kyllä, kyllähän näistä tuoksua lähtee, mutta niin lähtee monesta muustakin tässä maailmassa olevasta asiasta.

Mutta tuskin kukaan on allerginen kahville ja pullalle? Molemmista lähtee hyvinkin voimakas tuoksu, mutta empä ole kuullut että kuka saa huutoitku-astma-oksennuskohtausta näistä. (soittiko jo joku 112? Kuka osaa puhalluspainallus -elvytyksen??) Pointti on se, että moni asia haisee tavalla tai toisella. Menet syksyiseen metsään, siellä on syksyisen metsän tuoksu. Aamulla voitelet voileivän: leipä tuoksuu leikatessa, margariini tuoksuu margariinille, juusto juustolle. Tiskatessa kahvipannuakin nenääsi tulee lämpimän hanaveden tuoksu, sillä vesi on paineista putkistossa ja kaasuja vapautuu (https://www.vesi.fi/vesitieto/miten-vesijohtovetta-tehdaan/). Missä on nyt sitten tämä astma-itku-oksennuskohtaus? Tai jos käy pskalla, niin pyörryttääkö ja pitääkö silloinkin soittaa 112?

Asia erikseen toki on, että mitään läpitunkevaa tuoksuterrorismia missään muodossa ei ole hyvä pitää. Tuoksuterrorismia ei ole dödön käyttö, tai suihkussa käynti. Esimerkiksi mikään suihkusaippua ei juurikaan jätä mitään tuoksua iholle ja minä olen sentään treenannut nenääni. 

Olen yliherkkä hajusteille, ja olet aivan oikeassa siinä, että esim. käsisaippuan tai suihkugeelin tuoksu ei aiheuta yhtään mitään.  Se tuoksu katoaa hyvin pian iholta.  Myöskään en koskaan haista kenenkään tukasta, millä aineella hän on hiuksensa pessyt.  Hiuslakkakaan ei tuoksu minun nenääni yhtään.

Mutta jostain syystä hyvin voimakastuoksuinen käsivoide jää pitkäksi aikaa leijumaan ympäristöön ja sitä käyttäneen ihmisen ympärille.  Kaikki käsivoiteet ei suinkaan, mutta jotkut sen tekee.  Toivoisin, ettei työpaikalla tarvitsisi käyttää mitään jasmiinin tai ruusun tuoksuisia käsivoiteita, kun niitä on tarjolla niin paljon mietotuoksuisiakin ja ihan tuoksuttomiakin.

Samoin hajuvedet tekee minulle häijyä.  Silmissä se minulla lähinnä tuntuu, ja nenän limakalvot ärsyyntyy, ihan kuin niitä pistelisi jokin.  Miksi työpaikalla pitää tuoksua hajuvedelle?

Näitä aineita voi käyttää mielin määrin siellä kotona ja vapaa-ajalla.  

Kenenkään vaatteista en erota pesuaineitten tai huuhteluaineitten hajua, mutta omat liinavaatteeni joudun pesemään hajusteettomilla pesuaineilla.  Kun tämä yliherkkyys minulle tuli, en voi nukkua lakanoissa, joissa on pesuaineen tuoksu.  Yökylään vien aina omat petivaatteet, tyynyn ja peitonkin.

Vähänhän se ärsyttää mua itseänikin, että en voi enää tuoksua parfyymeille kuten ennen ja meikki- ja muut voiteet täytyy aina haistaa, pystynkö käyttämään.  Aina ei purkkia tai putkiloa voi avata, joten hakuammuntaa.  Sellaiset iho- ja käsivoiteet, joissa on sellainen raikkaan puhdas tuoksu, vaikka voimakaskin, käy minulle ihan hyvin.  

Sireeninkukat on kauniita ja hyväntuoksuisia, mutta en voi niitä sisälle tuoda, silloin niiden haju käy liian voimakkaaksi.  Niistä oikeasti tulee ihan pään jomotusta.

Googlaahan hypokondria ja lopeta se länkytys. Ai että meidän sairaalan taukohuoneessa naureskelemme muiden lääkärien kanssa näille hajuhulluille. Mt-lääkkeet ovat ainoa, mitä meiltä saat. Ne zombittavat pahan olosi pois oli keksittyä tai ei.

Taidat itse olla mt-potilas ja valelääkäri.

Vierailija
564/690 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juniksel joka aamu miltei joku ukko lemus,junanvaunuosasto lemus,samaanaikaan sairastin sisäilmaongelmaa työpaikalla.Miten oli mukavaa kerta toisensa jälkeen lääk.antib.hakee,astmalääkkeet suihkeet,pillerit,nokka oli muurautunut limakalvot umpeen ,nenähän ensin haisto..Nyt on hajuaisti mennyt,päätä särkee,ahistaa kun haju joka ei sovi..vihree kuona keuhkosta.No en ylireagoi,elän silti.Eikö riittäisi perus hyvä hygienia,puhtaat vaatteet,sukat yms.Ja joku perus rollon joka pitää hajun pois.Syö ruokaaineita jotka ei tuu läpiihon,pese hampaat hyviiiiin!!!parfyymit,mietojakin on suihkaisu puhtaal iholle!!, mutta ei koko purkkia päivän aikaa ja hionneel ihol hyi helv..

Vierailija
565/690 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites 80-luvusta selvittiin kun todella vahvat hajuvedet kuuluivat arkeen? Entä silloin kun työpaikoilla vedettiin sisällä röökiä?

No sillai, että joka 4. vuosi vaihdettiin kansanedustajat ja joka 6. vuosi presidentti, että saatiin nykyinen lainsäädäntö aikaiseksi. Tästä on hyvä jatkaa samaan malliin?

Vierailija
566/690 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvänen aika, mä olen yhtä herkkä pahalle hien hajulle sekä jonkun ällöjen ruokien hajulle, ja sellaisia saa ihmiset hajuttaa miten huvittaa! Mä oikeasti tulen todella pahoinvoivaksi monista tuollaisista hajuista. Ja ne tosiaan on HAJUJA, ei tuoksuja.

Juuri nämä muka-hajuvesi-herkät on sitä ihmeellistä muutenkin neuroottista ihmistyyppiä joille kaikki on niiiin vaikeaa. Samat tyypit varmaan käyttää näitä koronamaskeja.   

En ole onneksi millekään allerginen mutta käytän silti koronamaskeja mm. liikennevälineissä viranomaissuosituksen vuoksi. Näin toimii myös moni muu tuntemani ihminen. Etkö seuraa tiedotusvälineitä ollenkaan, kun olet noin tietämätön?

Vierailija
567/690 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan noissa tutkimuksissa testattu aina yhtä ainetta kerrallaan, vai voiko reaktio tulla kahden tai useamman aineen kombinaationa? Voiko ihmisen elimistö toisinaan altistua/reagoida herkemmin? Voiko esim homeille altistuminen altistaa myös hajusteiallergialle?

Vierailija
568/690 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ainakaan lähtisi tuohon leikkiin. Itsellä meni vuosia löytää iholleni sopivat pesuaineet. Ihoreaktioita tuli jopa allergiaystävällisistä kodinhoito tuotteista ja pesuaineista.

Vierailija
569/690 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielistely loppui siihen kun jätin hajuveden laittamatta, pesuaineet ja meikit olivat jo hajuttomia, mutta silti tuli valitusta karmeasta löyhkästä, joka ilmeisesti oli mintulla maustettu hammastahnani.

Vierailija
570/690 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan noissa tutkimuksissa testattu aina yhtä ainetta kerrallaan, vai voiko reaktio tulla kahden tai useamman aineen kombinaationa? Voiko ihmisen elimistö toisinaan altistua/reagoida herkemmin? Voiko esim homeille altistuminen altistaa myös hajusteiallergialle?

MIT-allergia on "yhden" aineen allergia.

Samoin vaikkapa kielo tai neilikka-allergia, kysy hammaslääkäriltäsi...

Vierailija
571/690 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla ole hammaslääkäriä.

Vierailija
572/690 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän.

Vierailija
573/690 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikään kuin olisi vain yhdenlaisia hajustettujen tuotteiden käyttäjiä: niitä joilla jokainen mahdollinen tuote on voimakkaanhajuinen ja lisäksi suihkitaan rutkasti hajuvettä. Hyvin harvan olen huomannut haisevan vahvasti pyykinpesu- tai huuhteluaineelle. Suihkugeelistä ja shampoosta on turha vinkua, kuten joku fiksu hajuherkkä ketjussa totesi, niistä jäävä tuoksu tuskin häiritsee kuin äärimmäisen harvoja. Missä muussa asiassa pompitaan vähemmistön pillin mukaan, työpaikalla tai muuallakaan? Eikä kuulukaan.

Vierailija
574/690 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kuule, tässähän se lopputulos on. En kestä hajusteita enkä tupakanhajua. Tulevaisuudessa hajusteyliherkkyys vaan lisääntyy, osa tässä ketjussa kiukutelleista saa sen itselleenkin.

Vierailija
575/690 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän.

Oletat/luulet ymmärtäväsi.

Vierailija
576/690 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on jauhettu aiheesta 21 sivua, joten voimme kaikki olla sitä mieltä, että hajusteyliherkät täytyisi päästää työkyvyttömyyseläkkeelle. Se olisi kaikille paras ratkaisu.

Kyllä, samaa mieltä. Ja nyt kun työpaikoista on kova kilpailu niin esimiehenä tämän ketjun luettuani yrittäisin kyllä kautta rantain saada haastattelussa selville, kärsiikö ehdokas tässä ketjussa esiintyvän kaltaisesta hajusteallergiasta. Nykyisin kun kaikki ovat avokonttoreissa niin tämä on todellinen ongelma, ellei ongelmatapaus suostu hakeutumaan erilliseen tilaan - mikäli sellainen voidaan järjestää. Siitä tulee lisäkustannuksia ja lisäksi se ei tee tiimihengelle hyvää. Muutkin haluaisivat ehkä pois avokonttorista, ja nyt tämä muiden hammastahnoista määräävä henkilö "saa oman huoneen". Ei. En haluaisi sellaista henkilöä ainakaan vakituiseen työhön.

Onko teillä hajusteherkillä muuten ilmennyt nämä ongelmat välittömästi työpaikalla? Eikä esim. vasta koeajan jälkeen?

Vierailija
577/690 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kuule, tässähän se lopputulos on. En kestä hajusteita enkä tupakanhajua. Tulevaisuudessa hajusteyliherkkyys vaan lisääntyy, osa tässä ketjussa kiukutelleista saa sen itselleenkin.

Jännää että niissä maissa, joissa lotrataan ja on pitkään lotrattu oikeasti hajusteilla ei kuitenkaan ole tätä yliherkkien armeijaa. Ja olen ollut useammassa maassa töissä ja vain Suomessa on joka konttorilla joku yliherkkä. Toimiiko siedätyshoito siis kuitenkin?

Vierailija
578/690 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännää että niissä maissa, joissa lotrataan ja on pitkään lotrattu oikeasti hajusteilla ei kuitenkaan ole tätä yliherkkien armeijaa. Ja olen ollut useammassa maassa töissä ja vain Suomessa on joka konttorilla joku yliherkkä. Toimiiko siedätyshoito siis kuitenkin?

Niissä maissa yliherkät ovat kuolleet yliannostukseen. Ilmeisesti haluat samaa Suomeen?

Vierailija
579/690 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"kaataa päälleen puoli pulloa"

"läträä hajuvesillä"

"suihkuttelee ympäriinsä"

Hauskat nää argumentit aina. Tässä maassa jossa kukaan ei uskalla tuoksua miltään ja naiset ostaa AINA hajuvettä pyytäen "jotain ihan mietoa, ei mitään vahvaa"

Lisää bongattu ketjusta:

"kun ei desilitraa kerralla laita"

"Suihkuttelee itsensä täyteen kemikaaleja"

Vierailija
580/690 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitanpa huomenna vielä toisenkin suihkauksen hajuvettä mennessäni työpaikalle ja kyllä vaan voin, omistan kyseisen yrityksen, koirani lähtee myös huomenna toimistolle :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yksi