Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuori ei opi järkevää rahan käyttöä millään!

Vierailija
18.09.2020 |

Meillä on ongelma nuoren rahan käytön ksnssa. Hän on 16 - vuotias, jolla siis on kk raha, jonka olemme joutuneet osittamaan, eli annsmme 25€/ viikko. Tällä summalla hänen täytyy pärjätä.
Ruuat, vaatteet, bensan sun muun välttämättömän hän saa kotoa, ilmaiseksi, mutta kaikki extra, mitä haluaa ostaa tai jos haluaa vaikka leffaan tai mäkkäriin, niin nämä kustantaa tästä kk -rahasta.
Sinä siunaamana päivänä kun raha tulee hänen tilille, hän käyttää kaiken heti. Saman päivän aikana. Sisarus saa kerran kuussa saman rahasumman ja käyttää siitä vain pienen osan, loput säästyy tilille.
Nyt tuolla säästäväisellä nuorella on tuhansia tilillään ja hän miettii yhtä hiukan kalliimpaa ostosta, joks maksaisi 300€. Tämä rahansa heti käyttävä ei meinaa millään ymmärtää että toiselle tämä on mahdollista, koska on elänyt säästeliäästi, vaan puhuu, että on epäreilua, ettemme maksa myös hänelle tätä ostosta.
Onko toivo menetetty, oppiiko ikinä käyttämään rahaa? Olemme puhuneet ja puhuneet kotona rahan käytöstä, mutta toisen kohdalla oppi valuu kuin vesi hanhen selästä. Mikä neuvoksi?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko taustalla päihderiippuvuutta? Raha menee alkoholiin tai huumeisiin? Selvittäkää, mihin se raha menee ja puuttukaa turhien asioiden ostamiseen. Painostaako kaverit rahan käyttöön, meneekö raha ulkona syömiseen? Riippuvuuksien hoito voi auttaa, jos syy on niissä.

Pientä realismia peliin. 25 e. Sillä ei mitään riippuvuuksia hommata

Vierailija
22/32 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin tuo vaan on hankalaa koko elämän. Esim. adhd/add voi vaikuttaa taustalla. Minun ja siskoni kohdalla oli myös niin että itse olin säästäväinen ja hän taas ei ikinä oppinut hallitsemaan rahankäyttöä. Edelleen tilanne on ihan sama vaikka olemme jo kolmekymppisiä. Siskoni on onneksi ollut aina kova tekemään töitä ja se on pelastanut hänet suuremmilta taloudellisilta katastrofeilta. Pelottaa ajatella miten olisi käynyt jos hän olisi joutunut kohtaamaan esim. työttömyyttä.

Tunnen myös pari pienituloista jotka hallitsevat huonosti rahankäytön (taustalla juurikin adhd:ta) ja heillä elämä on aika jatkuvaa räpiköimistä. Lääkitys, käyttäytymisterapia ym. saattavat auttaa jos tavalliset budjetoinnin harjoittelut tms. eivät riitä. Monilla kun ei kyse tosiaan ole siitä etteikö heitä kiinnostaisi tarpeeksi vaan heillä ei vain omat resurssit riitä järkevän rahankäytön opetteluun. Tärkeää olisi ettei tästä syyllistäisi vaan yrittäisi tukea avun hakemiseen. Häpeän tunteet vain pahentavat tilannetta entisestään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa kahdessa erässä rahat tilille ja avatkaa säästötili käyttötilin lisäksi.

Vierailija
24/32 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun veli tuhlasi jo lapsena kaiken ja söi suklaakalenterin tyhkäksi ekana päivänä. Itse olin säästäväinen.

Nyt mulla on velaton asunto ja 50000e osakesalkku, veli asuu vuokralla eikä mitään säästössä, vaikka tienaa enemmän kuin minä. Ollaan nyt 50+

Vierailija
25/32 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun veli tuhlasi jo lapsena kaiken ja söi suklaakalenterin tyhkäksi ekana päivänä. Itse olin säästäväinen.

Nyt mulla on velaton asunto ja 50000e osakesalkku, veli asuu vuokralla eikä mitään säästössä, vaikka tienaa enemmän kuin minä. Ollaan nyt 50+

Niinpä. Jotkut ovat tuhlaajia.

Vierailija
26/32 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi ottaa vakavasti ihmisiä, jotka eivät hallitse rahankäyttöään.

Vierailija
27/32 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vanhemmilleni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain 16v kotoa vain ruuan ja halvimmat vaatteet, kengät mitä vaan löytyi. Peruskoulu kun loppui niin piti heti mennä töitä hakemaan että saa hankittua parempia vaatteita. Rahan käyttö olikin aika hulvatonta kun ei ollut mihinkään viikko rahoihinkaan tottunut. siihen aikaan aika harvat saivat kotoa muuta kun välttämättömät perustarpeet. Ei ollut tietokoneita eikä kännyköitä. 

Nykyään järkyttävän kallista elättää nuoria, perustarpeiden lisäksi maksetaan, kännykät, tietokoneet ,bensat, mopot ja kaikki muut huvit vielä päälle. Monet valittivat kun täysi-ikäisillä ei ole kotoa kiire pois ollenkaan eikä kiinnosta työnhakeminen ja opinnot mennään alta riman jotenkuten. Pelaavat yökaudet ja makaavat päivät. vanhemmat raatavat että saavat ne elätettyä. 

Naulan kantaan osuit.

Olen itse aika nuori vielä ( 21) opiskelut kesken. Ei tullut vanhemmillani mieleenkään antaa meille jotakin " viikko" -tai kuukausirahaa. Eikä meillä tullut mieleenkään edes pyytää.

Miksi ihmeessä? Vanhempamme raatavat töissä ja elättivät meidät. Miksi ihmeessä pitäisi vielä maksaa lisää?

Menimme hyvin nuorina itse tienistiin.

Kesätöihin ym. hommia kyselimme ja aina ahkera etsiminen tuotti tulosta.

Kun itse rahan ansaitsi, ei sitä heti halunnut tuhlatakaan. Säästöön laitoimme suuren osan.

Nyt opiskelemme ja opiskelujen ohessa käymme töissä( esim.minä kaupan kassalla)

Monet opiskelukaverit ovat ottaneet lainaa, osalle vanhemmat maksavat lähes kaiken ja silti ovat aina rahapulassa.

Meillä ei ole kenelläkään lainaa, vaikka onhan tämä välillä sitkuttelua.

Silti jää vieläkin säästöön. Aion hankkia pian oman asunnon, että kun toivonmukaan saan paikkakunnalta töitä ( lupailtu jo on, psykologeista huutava pula) voin aloittaa lainanlyhennykset kokonaan.

Toki halpakorkoista opintolainaa olisi kannattanut ottaa, mutta en ala kikkailemaan.

Vanhemmat, älkää opettako nuorianne liian hyvälle taloudellisessa mielessä, sillä jossakin vaiheessa tämä kääntyy nuorianne vastaan.

Joku voi ajatella, että tämä on katkeran nuoren purkaus, mutta ei ole.

Olen hyvilläni, että vanhempamme opettivat meille, että raha ei kasva puussa.

Toivottavasti vanhempasi ymmärtävät olla ylpeitä sinusta.

Vierailija
28/32 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen aivot kehittyvät noin 25-vuotiaaksi. Jos ei siihen mennessä opi järkevää rahojen käyttöä, ikävä herätys tulee viimeistään eläkeiän kynnyksellä.

Vierailija
29/32 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa sille enemmän kuukausirahaa, ei tuolla saa mitään. Rahasta on eniten iloa juuri tuossa iässä.

Vierailija
30/32 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opin vasta joskus kolmekymppisenä, jouduttuani ensin pahaan pulaan pari kertaa yli varojeni ostelun takia. Luottotiedot ei menneet vain siksi, että vanhemmat pelasti  siltä lopulta kun tunnustin tilanteeni. Vanhemmille asian paljastaminen aikuisella iällä ja maisterina oli niin noloa, että se sai vasta minut muuttumaan. Mullla on myös ADHD joten on vaikeampi hillitä impulsiivistsa käytöstä kuin ehkä monella muulla.

Vierailija
31/32 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeistään kantapään kautta oppii, kun ulosotto kolkuttaa ovelle. Pidätte vain linjan, että mitään extraa ei osteta vanhempien toimesta, vaan viikkorahalla on pärjättävä. Se on nuoren oma ongelma, jos tuhlaa kaiken heti. 

Ymmärrän pointtisi mutta kyllähän sitä nyt vanhempana haluaisi ehkä vähän aikaisemmin jotenkin puuttua asiaan ja yrittää keksiä keinoja jolla rahan käyttöä ja säästämistä voisi nuorelle opettaa ettei oma lapsi joutuisi ulosoton kanssa tekemisiin. En siis ole ap ja minusta aloittaja tuntui oikein hyvin ymmärtävän ettei lapsi opi rahankäyttöä sillä että hänellekin ostettaisiin se kallis juttu johon sisarus on säästänyt. Hän selvästikin kyseli näitä neuvoja joilla tälle tuhlaavalle lapselle voisi opettaa järkevämmän tavan käyttää rahaa. Ja kun kyse on alaikäisestä niin ei voi kasvatusvastuussa olevat vanhemmat oikein vaan todeta että se on vaan "nuoren oma ongelma". Eikös se ole vanhemman tehtävä opettaa ja kasvattaa lapsi niin että hän pärjää sitten aikuisena yhteiskunnassamme? Minusta ap ihna fiksusti kyselee neuvoja mitä voisivat tehdä ettei lapsi muutaman vuoden päästä aikuisena ajaudu pahoihin ongelmiin

Vierailija
32/32 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin säästäväinen aina, mutta opiskellessa nousin seuraavalle tasolle. En ottanut opintolainaa kerran kuussa, vaan nostin puolen vuoden satsin kerralla (jos tarvitsin ennen kesätyörahoja). Eli budjetoin menot puolen vuoden sykleihin, kesätyön jälkeen pistin puolet tienesteistä säästötilille ja koskin niihin vasta tammikuussa. Jos keväällä tarvitsin lisää rahaa, nostin opintolainaa. Näin sain opintolainan määrän puolittumaan, jos olisin joka kk sen nostanut. Suosittelen antamaan kk-rahan kerran kuussa, tai jos haluatte olla radikaaleja, kahden kuukauden välein. Ehkä pari kertaa tuhlaa kaiken kerralla, mutta oppii nopeasti, ettei karkkipäivä olekaan kovin usein. Ei palkkaakaan makseta kerran viikossa, vaan pitää sopeutua siihen, että tulee 2-4 viikon välein

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän