Osakekurssit romahtamassa? "Nordnetin osakestrategi Jukka Oksaharju, 33, teki radikaalin ratkaisun ja myi pois valtaosan osakkeistaan - Hänellä on nyt hyytävä arvio talousnäkymistä"
"Miljonääri Jukka Oksaharju, 33, teki radikaalin ratkaisun ja myi pois valtaosan osakkeistaan – Hänellä on nyt hyytävä arvio talousnäkymistä: ”Olen harvoja, jotka pystyvät sanomaan tämän ääneen”
Nordnetin osakestrategi Jukka Oksaharju pasauttaa ilmoille mielipiteen, jota ei juuri ole kuultu. Hän arvelee tanssien olevan kohta lopuillaan, kohta voi olla viimeisten hitaiden aika. Siksi Oksaharju on vaihtanut sijoituksiaan käteiseksi, mikä on vastoin kaikkia sijoitusneuvojien ohjeita. Oksaharju korostaa, että hänen toimintansa ei sovellu yleiseksi sijoitusohjeeksi."
https://www.aamulehti.fi/a/7106d2bc-33b7-476a-89e0-209ae1df2c8a
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piensijoittaja kirjoitti:
Minä olen tehnyt saman jo aiemmin. Enkä osta takaisin, ennen kuin koronan jälkiseuraukset taloudelle ovat selvillä. Voi olla, että tulee takkiin, mutta mielenrauha säilyy paremmin. Tosin indeksirahastossa oli vain noin 1/6 omaisuudesta, yli 60% amerikkalaisissa yhtiössä. Pitkä penni kuitenkin.
Miten voi sijoittaa amerikkalaiseen yhtiöön? Mäki haluun.
Menet verkkopankkiin ja ostat (jos sulla on arvo-osuustili, jos ei ole, niin teet sen ensin).
Ja samalla selvität verotuksen, lainojen ja kaupankäyntimaksujen tuomat lisäkulut.
En tiedä mitä tarkoitat lainojen lisäkuluilla, mutta kaupankäynninkulut löytyy sieltä pankin nettisivuilta. Pankki ilmoittaa verotusasiat suoraan verottajalle, joten senkään eteen ei tarvitse tehdä mitään. (Nimenomaan amerikkalaisista osakkeista. Muut maat sitten erikseen).
Tarkoittaa lainan lisäkululla varmasti sijoituslainan korkoa jos sellaisen haluaa ottaa. Tuossa boldaamassani lauseessa ei ole mitään järkeä. Pitää siis erottaa ensin toisistaan luovutusvoitto sekä osingon ennakonpidätys ja eri maiden verosopimuksien välinen hyvityskäytäntö. "Verotusasioiden ilmoittaminen" on aika epämääräinen termi. Ja en ymmärrä miten juuri amerikkalaiset osakkeet (kotimaa USAssa vai listattu USAan?) olisivat jotenkin erityisessä asemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piensijoittaja kirjoitti:
Minä olen tehnyt saman jo aiemmin. Enkä osta takaisin, ennen kuin koronan jälkiseuraukset taloudelle ovat selvillä. Voi olla, että tulee takkiin, mutta mielenrauha säilyy paremmin. Tosin indeksirahastossa oli vain noin 1/6 omaisuudesta, yli 60% amerikkalaisissa yhtiössä. Pitkä penni kuitenkin.
Miten voi sijoittaa amerikkalaiseen yhtiöön? Mäki haluun.
Menet verkkopankkiin ja ostat (jos sulla on arvo-osuustili, jos ei ole, niin teet sen ensin).
Ja samalla selvität verotuksen, lainojen ja kaupankäyntimaksujen tuomat lisäkulut.
En tiedä mitä tarkoitat lainojen lisäkuluilla, mutta kaupankäynninkulut löytyy sieltä pankin nettisivuilta. Pankki ilmoittaa verotusasiat suoraan verottajalle, joten senkään eteen ei tarvitse tehdä mitään. (Nimenomaan amerikkalaisista osakkeista. Muut maat sitten erikseen).
Yhdysvaltalaisia osskneita ei voi välttämättä hankkia suoraan euroilla, vaan väliin tulee myös valuutanvaihtoa. Tämän voi hoitaa joko velan kautta, tai maksamalla valuutanvaihdon päälle preemiumia.
Ehkä et ole selvittänyt kaikkia ulkomaiseen pörssiin sijoittamisen kuluja? Voit jopa menettää rahaa (siis maksamaan lisää arvottomasta osakkeesta), jos huonosti käy.
Eikös oksaharju ole miljonääri vain paperilla? Sillähän on satoja tuhansia velkaa, vai meneekö jo milli rikki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kurssit nousi, vaikka tilanne on pahentunut keväästä? Tietysti suurin osa palaa vielä vanhaan tilanteeseen, mutta osa ei.
Pörssi katsoo aina tulevaisuuteen. Kevään kurssilaskun jälkeen huomattiin, että korona ei vaikuta sinällään talouteen. Kyllä se on pelkästään hysteerikkojen asenne kun veti kurssit alas. Kauppa käy ja karavaani kulkee. Talous pääsi nyt vain ylikuumenemaan kurssinousussa. Nyt vedetään takaisin.
Paitsi että kyllhän se tietenkin vaikutti ja vaikuttaa edelleen... Pörssi katsoo eteenpäin suhteessa vaihtoehtoisiin sijoitusmahdollisuuksiin. Sijoittajat nyt vähän niin kuin ostavat tuotot velaksi (siis ne jotka eivät nyt osaa suorajata sijoituksiaan) ja osaketuotto seuraavaksi 30 vuodeksi on nyt diskontattu kursseihin, koska korkomarkkinat...
Vierailija kirjoitti:
En ottaisi sijoitusneuvoja kaverilta, joka ei sijoita?
Kaverihan sanoo ääneen, että hänen asiakkaansa ovat idiootteja ja heidän tulisi lopettaa asiakkuus.
Omaisuuden siirtäminen eri omaisuusluokkaan on aina sijoitus.
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt tulisi romahdus, niin eikö halvat osakkeet ostettaisi innolla pois? Joten en usko romahdukseen. Tosin korona saattaa aiheuttaa kysynnän heikkenemistä mutta se loppuu aikanaan.
Sinänsä pelkään kyllä dollarin arvon romahdusta jollain suht lähitulevaisuuden (5-15v) aikajanalla. Ja isoja uudistuksia rahaan.
Miksi pelkäät dollarin romahdusta ja minkä suhteen? Euroa vastaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo Oksaharju ole onnistunut kuin ostaamaan 2008-2009 isosti velkarahalla pörssiromahduksesta. Ei ole sen jälkeen ollut perusjamppaa parempi sijoittaja. Isolla rahalla osti esim H&M ihan väärään aikaan ja tuli varmasti turskaa tupaan ja paljon. Siellä Nordnetissä on ollut se Jukka Lepikkö ihan eritasolla kuin Oksaharju. Yllättäen Jukka lopetta Nordnetissä ja rupeaa itse tahkoamaan täyspäiväisesti rahaa pörsistä. Ei oikean gurun tarvitse tehdä toisen firmalle työtä jos oikeasti hommansa osaa.
Mun rahani (ts. vain osa niistä eli 100 000e) onkin sellaisen sijoittajan käsissä, joka osaa hommansa eikä ole toisilla töissä.
Jos se osaisi hommansa niin se ei koskisi mihinkään 100t pikkurahoihin.
Meidän firma maksaa yhdelle treidarille 10 tonnia kuussa siitä hyvästä että se soittaa aina kun on joku suurempi romahdus tulossa. Keskimäärin se soittaa alle kerran kuussa. Yhden minsan puhelu. Jotkut kuukaudet se ei soita ollenkaan.
Kallis on toi minuutti mutta salkkumme on yli 100% plussalla tänä vuonna. Koronan se pelasi aika nappiin.
Tuo tienaa itse miljoonia treidaamalla mutta onneksi sille kelpaa se kymppitonni kahvirahaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt tulisi romahdus, niin eikö halvat osakkeet ostettaisi innolla pois? Joten en usko romahdukseen. Tosin korona saattaa aiheuttaa kysynnän heikkenemistä mutta se loppuu aikanaan.
Sinänsä pelkään kyllä dollarin arvon romahdusta jollain suht lähitulevaisuuden (5-15v) aikajanalla. Ja isoja uudistuksia rahaan.Miksi pelkäät dollarin romahdusta ja minkä suhteen? Euroa vastaan?
Varmaan tolla on paljon sijoitettua sp500 tms etffään tai jenkkifirmoihin? Tosin turha pelko kun tulokset niissä paranee sitten jos dollari laskee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ottaisi sijoitusneuvoja kaverilta, joka ei sijoita?
Kaverihan sanoo ääneen, että hänen asiakkaansa ovat idiootteja ja heidän tulisi lopettaa asiakkuus.Omaisuuden siirtäminen eri omaisuusluokkaan on aina sijoitus.
Vain jos siitä omaisuusluokasta voi teoriassa odottaa arvonnousua. Muuten se on kulutus.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo Oksaharju ole onnistunut kuin ostaamaan 2008-2009 isosti velkarahalla pörssiromahduksesta. Ei ole sen jälkeen ollut perusjamppaa parempi sijoittaja. Isolla rahalla osti esim H&M ihan väärään aikaan ja tuli varmasti turskaa tupaan ja paljon. Siellä Nordnetissä on ollut se Jukka Lepikkö ihan eritasolla kuin Oksaharju. Yllättäen Jukka lopetta Nordnetissä ja rupeaa itse tahkoamaan täyspäiväisesti rahaa pörsistä. Ei oikean gurun tarvitse tehdä toisen firmalle työtä jos oikeasti hommansa osaa.
Lepikko ja Oksaharju sijoittajavat ihan eri aikavälillä, ja mitä olen Lepikon treidivideoita katsonut, niin en menisi liikaa ylistämään, vaikka hänen strategiansa tässä markkinassa toimivatkin.
Vierailija kirjoitti:
Melkein sijoittaja kirjoitti:
Joo. Sain kohtalaisen perinnön ja aloin tutkia osakesijoittamista. Mitä enemmän perehdyin, sitä hämmentyneemmäksi tulin. Osakekurssit eivät enää noudata mitään perinteisiä terveen järjen lakeja: tapahtuu aivan mitä tahansa niin kurssit vaan nousevat (yksinkertaistus, mutta näin se käytännössä menee). Ei vaikuta lama, ei vaikuta korona, ei vaikuta EU- sekoilut, Brexitit, ei mikään.
Totesin, että silloin kun ei ymmärrys riitä, kannattaa pysytellä erossa koko sopasta. Ja uskon tehneeni fiksun ratkaisun, aika sitten näyttää.
Suosittelen sinulle kultaa ainakin käteisen sijaan. Käteisen painaminen heikentää lopulta sen arvoa. Kultaan kannattaa tutustua esim tämän linkin takaa:
En ole linkin yhtiöön tai siinä puhuvaan henkilöön millään tavalla kytköksissä. Se vain avasi omat silmäni tavalla, josta olen kiitollinen.
SPÄMMIVAROITUS!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kurssit nousi, vaikka tilanne on pahentunut keväästä? Tietysti suurin osa palaa vielä vanhaan tilanteeseen, mutta osa ei.
Pörssi katsoo aina tulevaisuuteen. Kevään kurssilaskun jälkeen huomattiin, että korona ei vaikuta sinällään talouteen. Kyllä se on pelkästään hysteerikkojen asenne kun veti kurssit alas. Kauppa käy ja karavaani kulkee. Talous pääsi nyt vain ylikuumenemaan kurssinousussa. Nyt vedetään takaisin.
Kyllähän nyt kaikki tietää sen että se korona vaikuttaa suuresti talouteen. Mutta pitkällä aikavälillä sillä ei ole suurta väliä koska talous toipuu ja yhtiöitten tulokset palaavat normaaleiksi, varmaan vuodessa tai parissa.
Ne koronlaskut taas mahdollistavat osakkeiden suuremmat arvostukset suhteessa tuloksiin. Eli jos korko on alhainen ja osakkeiden arvostus matala suhteessa korkoon niin sijoittajien kannattaa ottaa lainaa pankista, ostaa osakkeita ja maksaa osingoilla tai arvonnousulla lainan korot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä pelkään kyllä dollarin arvon romahdusta jollain suht lähitulevaisuuden (5-15v) aikajanalla. Ja isoja uudistuksia rahaan.Miksi pelkäät dollarin romahdusta ja minkä suhteen? Euroa vastaan?
Varmaan tolla on paljon sijoitettua sp500 tms etffään tai jenkkifirmoihin? Tosin turha pelko kun tulokset niissä paranee sitten jos dollari laskee.
Ehm. Ne ovat dollarimääräisiä, joten dollarin heikentyminen syö suomalaisen sijoittajan reaalituotot, eikä jenkkien talous ole vientivetoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehm. Ne ovat dollarimääräisiä, joten dollarin heikentyminen syö suomalaisen sijoittajan reaalituotot, eikä jenkkien talous ole vientivetoinen.
Sp500 firmojen tuloksista noin puolet tulee ulkomailta. Mieti nyt esim facea, äppleä ym.
Ja varsinkin jos marginaalit ovat pieniä niin jo pienellä valuuttamuutoksella voi olla suuri vaikutus tulokseen.
Itse olen jo pidemmän aikaa säästänyt yhteen ainoaan rahastoon kuukausittain ja aion jatkaa samaan tahtiin eläkkeeseen saakka. Parikymmentä vuotta olisi siis aikaa vielä ja pidän sitä sellaisena horisonttina etten jaksa rahaksi niitä varoja ruveta välillä veivaamaan. Saattaa olla että nyt laskee vielä reilustikin, tai sitten ensi viikolla mennään jo ylöspäin. Ihmeenä pidän jos eläkkeelle jäädessäni olisin tilanteessa, jossa voisin todeta että olisi ollut viisaampaa säästää vain pankkitilille tai patjan alle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän nyt kaikki tietää sen että se korona vaikuttaa suuresti talouteen. Mutta pitkällä aikavälillä sillä ei ole suurta väliä koska talous toipuu ja yhtiöitten tulokset palaavat normaaleiksi, varmaan vuodessa tai parissa.
Ne koronlaskut taas mahdollistavat osakkeiden suuremmat arvostukset suhteessa tuloksiin. Eli jos korko on alhainen ja osakkeiden arvostus matala suhteessa korkoon niin sijoittajien kannattaa ottaa lainaa pankista, ostaa osakkeita ja maksaa osingoilla tai arvonnousulla lainan korot.
Veturi kulkee ja sinä jäit asemalle seisomaan. Älä hyppää väärään junaan, seuraava on menossa ihan eri suuntaan.
Maksoin asuntolainan loppuun joulukuussa 2017. Sen jälkeen kaikki ylijäävä raha (joka aiemmin meni lainan ylimääräisiin lyhennyksiin) on mennyt säästötilille. Nyt siellä on vähän yli 100 000 euroa. Olen koko tämän ajan tuntenut huonoa omatuntoa siitä että pitäisi sijoittaa, ja tiedostanut että häviän rahaa koko ajan kun pidän rahaa tilillä. Mutta nyt olen ihan iloinen tuosta. Enkä missään nimessä aio nyt sijoittaa mihinkään osakkeisiin tai rahastoihin.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, ja motivii kurssilaskulle olisi....?
Köyhä olisin vieläkin jos olisin myynyt joka kerta kun joku "guru" sanoo että myy.
Tosin olen siirtänyt rahaa teknoista perusteollisuuteen. Ennen oli 200% nasdaqissa. Nyt fifty fifty.
200%?
Vierailija kirjoitti:
Maksoin asuntolainan loppuun joulukuussa 2017. Sen jälkeen kaikki ylijäävä raha (joka aiemmin meni lainan ylimääräisiin lyhennyksiin) on mennyt säästötilille. Nyt siellä on vähän yli 100 000 euroa. Olen koko tämän ajan tuntenut huonoa omatuntoa siitä että pitäisi sijoittaa, ja tiedostanut että häviän rahaa koko ajan kun pidän rahaa tilillä. Mutta nyt olen ihan iloinen tuosta. Enkä missään nimessä aio nyt sijoittaa mihinkään osakkeisiin tai rahastoihin.
Jos sijoitat pitkällä aikajänteellä niin on aika hankala hävitä rahaa jos yhtään tietää mitä tekee (tai sijoittaa suurehkoihin luotettaviin rahastoihin). Välillä tullaan alas mutta pitkällä tähtäimellä ollaan oltu aina lopulta plussalla.
Olen hoksannut alan joka ei tule romahtamaan; turvallisuusala. Mitä enemmän levottomuuksia, tauteja ja muita ongelmia, sitä paremmin menee.