Osakekurssit romahtamassa? "Nordnetin osakestrategi Jukka Oksaharju, 33, teki radikaalin ratkaisun ja myi pois valtaosan osakkeistaan - Hänellä on nyt hyytävä arvio talousnäkymistä"
"Miljonääri Jukka Oksaharju, 33, teki radikaalin ratkaisun ja myi pois valtaosan osakkeistaan – Hänellä on nyt hyytävä arvio talousnäkymistä: ”Olen harvoja, jotka pystyvät sanomaan tämän ääneen”
Nordnetin osakestrategi Jukka Oksaharju pasauttaa ilmoille mielipiteen, jota ei juuri ole kuultu. Hän arvelee tanssien olevan kohta lopuillaan, kohta voi olla viimeisten hitaiden aika. Siksi Oksaharju on vaihtanut sijoituksiaan käteiseksi, mikä on vastoin kaikkia sijoitusneuvojien ohjeita. Oksaharju korostaa, että hänen toimintansa ei sovellu yleiseksi sijoitusohjeeksi."
https://www.aamulehti.fi/a/7106d2bc-33b7-476a-89e0-209ae1df2c8a
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kappas kun heti alettiin sukeltamaan, kun gurut vähän pelotteli.
Itsensä toteuttava ennuste.
Alkaa valottumaan, miten ovat miljoonansa takoneet osakkeilla. Pelotellaan kurssit alas, sitten itse ostetaan pää märkänä ja jäädään katsomaan nousua ja voittojen kasautumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kappas kun heti alettiin sukeltamaan, kun gurut vähän pelotteli.
Alkaa valottumaan, miten ovat miljoonansa takoneet osakkeilla. Pelotellaan kurssit alas, sitten itse ostetaan pää märkänä ja jäädään katsomaan nousua ja voittojen kasautumista.
Saman huomannut tässä. Mietin nyt ottaako jenkkien rahasto pois, että aikooko tulla alas enemmänkin.
Varmaan tekee ihn fiksusti. Pääomasijoittaminen ja venture capital on ollut viime vuodet nosteessa, just siitä syystä että siellä vielä louhimattomia tuottoja, vrt osakemarkkina, joka aika saturoitunut, kun viimeisetkin villasukkasijoittajat on ehtineet paikalle.
Mielestäni listaamattomien yrityksiin sijoittamalla mahdollisuus saada myös verohyötyjä osinkojen kanssa??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki osakkeet eivät ole veljiä keskenään. Oudon yleistävää puhetta. Tietysti jos hänellä oli sijoitukset kovin kapealla sektorilla niin voi olla ihan viisas veto.
Tämä! Nytkin on arvoyhtiöitä pilkkahintaan ja sitten on ylihinnoiteltuja osakkeita. Voi tulla romahdus mutta jos on ostanut esim. Nordeaa alle 5 euron niin on vaikea uskoa että uusi romahdus menee sen alle ja jos menee niin sitten ostetaan lisää.
Jaajaa. Moni piti nordeaa halpana kun sai alle kympillä ja tankkasivat täyteen kun "eihän se tuosta voi laskea". Saas nähdä mitkä mielipiteet ovat kun saa parilla eurolla. Pankki bisnestä kun on vaikeata pyörittää kannattavasti kun korot ovat negatiivisiä.
Jep. Myös Finnairin ja Norwegianin kanssa monet polttivat näppinsä.
Ihan tosissasiko vertaat lentoyhtiöitä pankkeihin? Et ole tosissasi 😂
Ei vaan tuota "jos menee alle hinnan X niin ostetaan". Tiedän useamman, joka osti tuolla taktiikalla ja hävisi Finskillä useita tonneja, kun ei se vaan tahtunut kääntyä.
Tuota tuota... kyllä se on niin, että hävinnyt on vasta siinä vaiheessa kun myy tappiolla. Niin kauan kun osakkeet on salkussa, ei ole voittanut eikä hävinnyt.
Suhtautukaa kriittisesti kaikkiin uutisiin joissa esiintyy numero 33.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksoin asuntolainan loppuun joulukuussa 2017. Sen jälkeen kaikki ylijäävä raha (joka aiemmin meni lainan ylimääräisiin lyhennyksiin) on mennyt säästötilille. Nyt siellä on vähän yli 100 000 euroa. Olen koko tämän ajan tuntenut huonoa omatuntoa siitä että pitäisi sijoittaa, ja tiedostanut että häviän rahaa koko ajan kun pidän rahaa tilillä. Mutta nyt olen ihan iloinen tuosta. Enkä missään nimessä aio nyt sijoittaa mihinkään osakkeisiin tai rahastoihin.
Jos sijoitat pitkällä aikajänteellä niin on aika hankala hävitä rahaa jos yhtään tietää mitä tekee (tai sijoittaa suurehkoihin luotettaviin rahastoihin). Välillä tullaan alas mutta pitkällä tähtäimellä ollaan oltu aina lopulta plussalla.
Itse maksoin asuntolainan loppuun 2019 tammikuussa ja sen jälkeen olen laittanut osakkeisiin ja rahastoihin 10 000 ja kuukausisäästöt menee koko ajan rahastoihin. Tämän lisäksi tilille on kertynyt 20 000, jolle en nyt mitään välitöntä kohdetta ole keksinyt, kaikkea ei huvita osakkeisiinkaan pistää.
HSEn adonis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Perustele"
Olen vuosikausia laittanut osakkeisiin ainakin viisikymppisen kuussa. Välillä arvo joten kuten pysyy tai nousee merkityksettömän vähän. Lopulta voi rahaa menettää paljonkin ja olen sitten myynyt kaikki pois ja lopettanut. Näin kaksi kertaa, enää en aloita uudestaan. Ei niillä saa mitään. Mulla ei ole hirveästi ylimääräistä rahaa menetettäväksi enkä jaksa kytätä niiden arvon muutoksia enää.
No tuolla summalla on ihan yhdentekevää miten kurssit käyttäytyvät. Ehkä kannaltasi olisi järkevämpää ostaa raaputusarpoja joka kuu tuolla rahalla. Tai johonkin täysin kuluttomaan rahastoon kuten Nordnetin Superrahastoon.
Jaha? Taas yksi joka ei ymmärrä sijoittamisesta yhtään mitään. No.. jokianen tyylillään. Mutta ihan näin sivusta on pakko sanoa että jos nuorena aloittaa sijoittamisen ja joka kuukausi laittaa 50€ lisää, niin todennäköisesti eläköityy rikkaana. Mahdollisesti jopa miljonäärinä, jos oikein aikaisin on aloittanut homman. Pitkän tähtäimen sijoittamisessa nimenomaan se aika ratkaisee, vaikka kaikki eivät sitä usko tai ymmärrä.
Melkein sijoittaja kirjoitti:
Joo. Sain kohtalaisen perinnön ja aloin tutkia osakesijoittamista. Mitä enemmän perehdyin, sitä hämmentyneemmäksi tulin. Osakekurssit eivät enää noudata mitään perinteisiä terveen järjen lakeja: tapahtuu aivan mitä tahansa niin kurssit vaan nousevat (yksinkertaistus, mutta näin se käytännössä menee). Ei vaikuta lama, ei vaikuta korona, ei vaikuta EU- sekoilut, Brexitit, ei mikään.
Totesin, että silloin kun ei ymmärrys riitä, kannattaa pysytellä erossa koko sopasta. Ja uskon tehneeni fiksun ratkaisun, aika sitten näyttää.
Olipa tyhmä kommentti. Löysit sijoistuslaitteen, jonka hinta nousee aina, ja sitten päätit olla SIJOITTAMATTA siihen!
Vierailija kirjoitti:
Joo. Sain kohtalaisen perinnön ja aloin tutkia osakesijoittamista. Mitä enemmän perehdyin, sitä hämmentyneemmäksi tulin. Osakekurssit eivät enää noudata mitään perinteisiä terveen järjen lakeja: tapahtuu aivan mitä tahansa niin kurssit vaan nousevat (yksinkertaistus, mutta näin se käytännössä menee). Ei vaikuta lama, ei vaikuta korona, ei vaikuta EU- sekoilut, Brexitit, ei mikään.
Totesin, että silloin kun ei ymmärrys riitä, kannattaa pysytellä erossa koko sopasta. Ja uskon tehneeni fiksun ratkaisun, aika sitten näyttää.
Olipa tyhmä kommentti. Löysit sijoistuslaitteen, jonka hinta nousee aina, ja sitten päätit olla SIJOITTAMATTA siihen!
Itse asiassa on hyvin terveellistä suhtautua skeptisesti kursseihin, jotka nousee tapahtui sitten mitä hyvänsä.
Koska kun (siis kun, ei jos) se rysähdys sitten tulee, se tulee olemaan massiivinen.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa on hyvin terveellistä suhtautua skeptisesti kursseihin, jotka nousee tapahtui sitten mitä hyvänsä.
Koska kun (siis kun, ei jos) se rysähdys sitten tulee, se tulee olemaan massiivinen.
-eri
Jos sijoituksia ei ole tarkoituskaan realisoida kymmeniin vuosiin, niin sillonhan se massiivinen rysähdys on kuin lotto-voitto! Silloin voi ostaa halvalla valtavan määrän osakkeita, jotka nousukauden joskus taas koittaessa nousevat kohisten arvossa.
Kieltämättä nykymeno hirvittää, mutta olen silti keventänyt osakepainoani vain vähän. Romahdus tulee varmasti joskus, mutta kukaan ei tiedä kuinka paljon kurssit ehtii nousta ennen sitä. Se joka jää katsomaan sivusta voi jäädä vuosisadan nousuista paitsi.
Jos Oksaharju, 33, dumppaa, niin silloinhan kannattaa ostaa halvalla hyvää. :) Osakkeitten jujuhan on just siinä, että malttaa rakastaa omiaan myös vastoinkäymisissä ja odotella, että suhdanteet taas muuttuvat. Panikoimalla ja myymällä ensimmäisen vastoinkäymisen tullen kukaan ei ole vielä vaurastunut.
Ostin taas finnairia 10000 osaketta. Sinivalkoisin siivin teen kovat voitat viidessä vuodessa 👍
Vierailija kirjoitti:
HSEn adonis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Perustele"
Olen vuosikausia laittanut osakkeisiin ainakin viisikymppisen kuussa. Välillä arvo joten kuten pysyy tai nousee merkityksettömän vähän. Lopulta voi rahaa menettää paljonkin ja olen sitten myynyt kaikki pois ja lopettanut. Näin kaksi kertaa, enää en aloita uudestaan. Ei niillä saa mitään. Mulla ei ole hirveästi ylimääräistä rahaa menetettäväksi enkä jaksa kytätä niiden arvon muutoksia enää.
No tuolla summalla on ihan yhdentekevää miten kurssit käyttäytyvät. Ehkä kannaltasi olisi järkevämpää ostaa raaputusarpoja joka kuu tuolla rahalla. Tai johonkin täysin kuluttomaan rahastoon kuten Nordnetin Superrahastoon.
Jaha? Taas yksi joka ei ymmärrä sijoittamisesta yhtään mitään. No.. jokianen tyylillään. Mutta ihan näin sivusta on pakko sanoa että jos nuorena aloittaa sijoittamisen ja joka kuukausi laittaa 50€ lisää, niin todennäköisesti eläköityy rikkaana. Mahdollisesti jopa miljonäärinä, jos oikein aikaisin on aloittanut homman. Pitkän tähtäimen sijoittamisessa nimenomaan se aika ratkaisee, vaikka kaikki eivät sitä usko tai ymmärrä.
Itse asiassa työskentelen osittain alalla niin jotain tiedän. 50e/kk on niin mitätön summa, ettei mainitsemasi (tai viittaamasi) korkoa korolle -ilmiökään sitä pelasta ja mainitsemallani tavalla juuri kuluilla on väliä, sillä transaktion minimikulu on valtaosalla pankeista n. 8-9e, eli leijonanosa sinun 50 eurostasi ja juuri siksi kuluton rahasto olisi fiksuin valinta. Taidat sinä olla se joka ei ymmärrä aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
Jos sijoituksia ei ole tarkoituskaan realisoida kymmeniin vuosiin, niin sillonhan se massiivinen rysähdys on kuin lotto-voitto! Silloin voi ostaa halvalla valtavan määrän osakkeita, jotka nousukauden joskus taas koittaessa nousevat kohisten arvossa.
Entäs jos
a) ei ole mistä sijoittaa lisää
b) vaikka olisikin, niin kurssien toipuminen kestää niin kauan, että noutaja tulee ennen kuin saa omat takas
Romahdus peruttiin ja nousu jatkuu taas.
HSEn adonis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HSEn adonis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Perustele"
Itse asiassa työskentelen osittain alalla niin jotain tiedän. 50e/kk on niin mitätön summa, ettei mainitsemasi (tai viittaamasi) korkoa korolle -ilmiökään sitä pelasta ja mainitsemallani tavalla juuri kuluilla on väliä, sillä transaktion minimikulu on valtaosalla pankeista n. 8-9e, eli leijonanosa sinun 50 eurostasi ja juuri siksi kuluton rahasto olisi fiksuin valinta. Taidat sinä olla se joka ei ymmärrä aiheesta.
Tiedät ehkä jotain, mutta ymmärryksesi on kovin vajavaista. Esim. Nordealla on 1% kulukatto toimeksiannoista, joten sieltä voi huoletta ostaa vaikka vain yhden senttiosakkeen kerrallaan. Ja vaikka joillekin 50 €/kk on vain pisara meressä, monelle muulle kymppikin kuussa on merkityksellinen summa.
Tänään on taas kauniin vihreä pörssipäivä, vaikka koronarintamalta on kantautunut reilusti huonoja uutisia ja Brititkin ilmoitti lisäävänsä rajoituksia. Eiköhän tämä dippi ollut tässä. Viimeistään nyt on aika laittaa ostohousut jalkaan jos ei tahdo jäädä paitsi tulevasta noususta.