Osakekurssit romahtamassa? "Nordnetin osakestrategi Jukka Oksaharju, 33, teki radikaalin ratkaisun ja myi pois valtaosan osakkeistaan - Hänellä on nyt hyytävä arvio talousnäkymistä"
"Miljonääri Jukka Oksaharju, 33, teki radikaalin ratkaisun ja myi pois valtaosan osakkeistaan – Hänellä on nyt hyytävä arvio talousnäkymistä: ”Olen harvoja, jotka pystyvät sanomaan tämän ääneen”
Nordnetin osakestrategi Jukka Oksaharju pasauttaa ilmoille mielipiteen, jota ei juuri ole kuultu. Hän arvelee tanssien olevan kohta lopuillaan, kohta voi olla viimeisten hitaiden aika. Siksi Oksaharju on vaihtanut sijoituksiaan käteiseksi, mikä on vastoin kaikkia sijoitusneuvojien ohjeita. Oksaharju korostaa, että hänen toimintansa ei sovellu yleiseksi sijoitusohjeeksi."
https://www.aamulehti.fi/a/7106d2bc-33b7-476a-89e0-209ae1df2c8a
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole ostanut kevään dipissä niin ei ole päässyt mukaan nousuun. Koskee kaikkia.
No tuo nyt riippuu ihan tarkasteluvälistä. Jos nyt meinaa vaikka 20 tai 30 vuotta edelleen säännöllisesti sijoittaa niin kevään dipillä ei ollut paskankaan merkitystä, ehti kyytiin tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki osakkeet eivät ole veljiä keskenään. Oudon yleistävää puhetta. Tietysti jos hänellä oli sijoitukset kovin kapealla sektorilla niin voi olla ihan viisas veto.
Tämä! Nytkin on arvoyhtiöitä pilkkahintaan ja sitten on ylihinnoiteltuja osakkeita. Voi tulla romahdus mutta jos on ostanut esim. Nordeaa alle 5 euron niin on vaikea uskoa että uusi romahdus menee sen alle ja jos menee niin sitten ostetaan lisää.
Jaajaa. Moni piti nordeaa halpana kun sai alle kympillä ja tankkasivat täyteen kun "eihän se tuosta voi laskea". Saas nähdä mitkä mielipiteet ovat kun saa parilla eurolla. Pankki bisnestä kun on vaikeata pyörittää kannattavasti kun korot ovat negatiivisiä.
On kyllä maailmankirjat sekaisin jos Nordeaa saa parilla eurolla. Sitten jos niin käy osta suuresti.
2008
Vierailija kirjoitti:
Kaikki osakkeet eivät ole veljiä keskenään. Oudon yleistävää puhetta. Tietysti jos hänellä oli sijoitukset kovin kapealla sektorilla niin voi olla ihan viisas veto.
Öö. Eiköhän se laaja sektori tässä tilateessa takaa turmion varmemin...
Vierailija kirjoitti:
Odottelen uutta romahdusta kieli pitkällä. Milloin se tulee?
Ei koskaan, vaan sahataan tässä pikkuhiljaa alapäin. Pääset ostamaan 20 vuoden kuluttua.
Vierailija kirjoitti:
"Perustele"
Olen vuosikausia laittanut osakkeisiin ainakin viisikymppisen kuussa. Välillä arvo joten kuten pysyy tai nousee merkityksettömän vähän. Lopulta voi rahaa menettää paljonkin ja olen sitten myynyt kaikki pois ja lopettanut. Näin kaksi kertaa, enää en aloita uudestaan. Ei niillä saa mitään. Mulla ei ole hirveästi ylimääräistä rahaa menetettäväksi enkä jaksa kytätä niiden arvon muutoksia enää.
No tuolla summalla on ihan yhdentekevää miten kurssit käyttäytyvät. Ehkä kannaltasi olisi järkevämpää ostaa raaputusarpoja joka kuu tuolla rahalla. Tai johonkin täysin kuluttomaan rahastoon kuten Nordnetin Superrahastoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Nytkin on arvoyhtiöitä pilkkahintaan ja sitten on ylihinnoiteltuja osakkeita. Voi tulla romahdus mutta jos on ostanut esim. Nordeaa alle 5 euron niin on vaikea uskoa että uusi romahdus menee sen alle ja jos menee niin sitten ostetaan lisää.
Jaajaa. Moni piti nordeaa halpana kun sai alle kympillä ja tankkasivat täyteen kun "eihän se tuosta voi laskea". Saas nähdä mitkä mielipiteet ovat kun saa parilla eurolla. Pankki bisnestä kun on vaikeata pyörittää kannattavasti kun korot ovat negatiivisiä.
Nordeaa koskien, luepa analyysit ensi vuonna luultavasti maksettavista osingoista. Samalla katso läpi osavuosikatsauksia. Et siis ole täysin väärässä koskien negatiivisia korkoja (toki muitakin haasteita on), mutta esim. Nordean rahastot ovat kultakaivos. Samalla voit katsoa paljonko yhden osakkeen omistaja saisi rahaa jos koko firma likvidoitaisiin. Jos on holdannut Nordeaa esim. 10-15 vuotta, niin uskoisin, että osingoilla jo saanut hyvän osan sijoittamastaan pääomasta takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kurssit nousi, vaikka tilanne on pahentunut keväästä? Tietysti suurin osa palaa vielä vanhaan tilanteeseen, mutta osa ei.
Pörssi katsoo aina tulevaisuuteen. Kevään kurssilaskun jälkeen huomattiin, että korona ei vaikuta sinällään talouteen. Kyllä se on pelkästään hysteerikkojen asenne kun veti kurssit alas. Kauppa käy ja karavaani kulkee. Talous pääsi nyt vain ylikuumenemaan kurssinousussa. Nyt vedetään takaisin.
En ottaisi sijoitusneuvoja kaverilta, joka ei sijoita?
Kaverihan sanoo ääneen, että hänen asiakkaansa ovat idiootteja ja heidän tulisi lopettaa asiakkuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kurssit nousi, vaikka tilanne on pahentunut keväästä? Tietysti suurin osa palaa vielä vanhaan tilanteeseen, mutta osa ei.
Pörssi katsoo aina tulevaisuuteen. Kevään kurssilaskun jälkeen huomattiin, että korona ei vaikuta sinällään talouteen. Kyllä se on pelkästään hysteerikkojen asenne kun veti kurssit alas. Kauppa käy ja karavaani kulkee. Talous pääsi nyt vain ylikuumenemaan kurssinousussa. Nyt vedetään takaisin.
Ideaalitilanteessa olisi näin. Tällä kertaa vaan keskuspankit ovat sotkeneet markkinat - ei mikään tulevaisuuteen katsominen.
Vierailija kirjoitti:
Piensijoittaja kirjoitti:
Minä olen tehnyt saman jo aiemmin. Enkä osta takaisin, ennen kuin koronan jälkiseuraukset taloudelle ovat selvillä. Voi olla, että tulee takkiin, mutta mielenrauha säilyy paremmin. Tosin indeksirahastossa oli vain noin 1/6 omaisuudesta, yli 60% amerikkalaisissa yhtiössä. Pitkä penni kuitenkin.
Miten voi sijoittaa amerikkalaiseen yhtiöön? Mäki haluun.
Menet verkkopankkiin ja ostat (jos sulla on arvo-osuustili, jos ei ole, niin teet sen ensin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tehnyt saman jo aiemmin. Enkä osta takaisin, ennen kuin koronan jälkiseuraukset taloudelle ovat selvillä. Voi olla, että tulee takkiin, mutta mielenrauha säilyy paremmin. Tosin indeksirahastossa oli vain noin 1/6 omaisuudesta, yli 60% amerikkalaisissa yhtiössä. Pitkä penni kuitenkin.
Menet verkkopankkiin ja ostat (jos sulla on arvo-osuustili, jos ei ole, niin teet sen ensin).
Ja samalla selvität verotuksen, lainojen ja kaupankäyntimaksujen tuomat lisäkulut.
Vierailija kirjoitti:
"Summamutikassa laitat 50 e kuussa johonkin tai useampaan yhtiöön. Ei ihme ettet pärjää"
Niin kai sitten. En ole ammattilainen, ja pitäisi jonkun muun hoitaa nuo. Suuria summia en uskalla laittaa koska tarvitsen säästöjä, ja ei ole kiva jos ne häviävät.
Tuollaiset 50 eur kuussa jutut kannattaa laittaa rahostoon ei suoraan osakkeisiin. Esin Nordnetin Superrahastot on kuluttomia. Silloin pääset jo pienillä summilla hajauttamaan.
Jos nyt tulisi romahdus, niin eikö halvat osakkeet ostettaisi innolla pois? Joten en usko romahdukseen. Tosin korona saattaa aiheuttaa kysynnän heikkenemistä mutta se loppuu aikanaan.
Sinänsä pelkään kyllä dollarin arvon romahdusta jollain suht lähitulevaisuuden (5-15v) aikajanalla. Ja isoja uudistuksia rahaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja samalla selvität verotuksen, lainojen ja kaupankäyntimaksujen tuomat lisäkulut.
En tiedä mitä tarkoitat lainojen lisäkuluilla, mutta kaupankäynninkulut löytyy sieltä pankin nettisivuilta. Pankki ilmoittaa verotusasiat suoraan verottajalle, joten senkään eteen ei tarvitse tehdä mitään. (Nimenomaan amerikkalaisista osakkeista. Muut maat sitten erikseen).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ideaalitilanteessa olisi näin. Tällä kertaa vaan keskuspankit ovat sotkeneet markkinat - ei mikään tulevaisuuteen katsominen.
Keskuspankeilta ylireagointia kriisiin mitä ei ole. Varsinaisesti kun irma 80v menetys ei ole kellekään menetys. Annettiin yhden sektorin ongelman vaikuttaa muihin. Olisi pidetty terveydenhuollon kriisinä eikä olisi päästetty eskaloitumaan. Kukaan nyt ei vaan älynnyt kysyä miten pääosin vanhuksia tappava flunssa vaikuttaa konepajateollisuuteen, öljyn hintaan tai teknologiateollisuuteen ym. Ei mitenkään. Tekivät ongelman ihmisryhmästä joka ei vaikuta mitenkään siihen mitä maailma makaa. Rajoitustoimetkin on hyödyltään kosmeettisia, mutta niillä saadaan talous pilalle ja ihmisten psyyke sekaisin.
Ei tuo Oksaharju ole onnistunut kuin ostaamaan 2008-2009 isosti velkarahalla pörssiromahduksesta. Ei ole sen jälkeen ollut perusjamppaa parempi sijoittaja. Isolla rahalla osti esim H&M ihan väärään aikaan ja tuli varmasti turskaa tupaan ja paljon. Siellä Nordnetissä on ollut se Jukka Lepikkö ihan eritasolla kuin Oksaharju. Yllättäen Jukka lopetta Nordnetissä ja rupeaa itse tahkoamaan täyspäiväisesti rahaa pörsistä. Ei oikean gurun tarvitse tehdä toisen firmalle työtä jos oikeasti hommansa osaa.
". Siksi Oksaharju on vaihtanut sijoituksiaan käteiseksi, mikä on vastoin kaikkia sijoitusneuvojien ohjeita."
Osakkeet ovat nyt tapissa. Taksi- vai metrokuskitko noita sijoitusneuvoja antaa?
Vierailija kirjoitti:
Jos älyttömän rahan printtaamisen tuloksena osakekurssit romahtaa lopulta niin kyllä se inflaatio koskee käteistä yhtälailla.
Siksipä mulla onkin 800g kultaa tällä hetkellä. Tarkoitus on ostaa vielä ainakin toiset 8 100g:n laattaa
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo Oksaharju ole onnistunut kuin ostaamaan 2008-2009 isosti velkarahalla pörssiromahduksesta. Ei ole sen jälkeen ollut perusjamppaa parempi sijoittaja. Isolla rahalla osti esim H&M ihan väärään aikaan ja tuli varmasti turskaa tupaan ja paljon. Siellä Nordnetissä on ollut se Jukka Lepikkö ihan eritasolla kuin Oksaharju. Yllättäen Jukka lopetta Nordnetissä ja rupeaa itse tahkoamaan täyspäiväisesti rahaa pörsistä. Ei oikean gurun tarvitse tehdä toisen firmalle työtä jos oikeasti hommansa osaa.
Mun rahani (ts. vain osa niistä eli 100 000e) onkin sellaisen sijoittajan käsissä, joka osaa hommansa eikä ole toisilla töissä.
Marraskuussa