Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Osakekurssit romahtamassa? "Nordnetin osakestrategi Jukka Oksaharju, 33, teki radikaalin ratkaisun ja myi pois valtaosan osakkeistaan - Hänellä on nyt hyytävä arvio talousnäkymistä"

Vierailija
18.09.2020 |

"Miljonääri Jukka Oksaharju, 33, teki radikaalin ratkaisun ja myi pois valtaosan osakkeistaan – Hänellä on nyt hyytävä arvio talousnäkymistä: ”Olen harvoja, jotka pystyvät sanomaan tämän ääneen”
Nordnetin osakestrategi Jukka Oksaharju pasauttaa ilmoille mielipiteen, jota ei juuri ole kuultu. Hän arvelee tanssien olevan kohta lopuillaan, kohta voi olla viimeisten hitaiden aika. Siksi Oksaharju on vaihtanut sijoituksiaan käteiseksi, mikä on vastoin kaikkia sijoitusneuvojien ohjeita. Oksaharju korostaa, että hänen toimintansa ei sovellu yleiseksi sijoitusohjeeksi."

https://www.aamulehti.fi/a/7106d2bc-33b7-476a-89e0-209ae1df2c8a

Kommentit (144)

Vierailija
21/144 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En laita euroakaan enää osakkeisiin. Niillä ei oikeasti tienaa yhtään mitään jos ei max muutamia kymppejä satunnaisesti lasketa ja välillä menettää paljon rahaa. Sitten on vielä nämä pankkien "sijoitusneuvojat" joiden avulla rahoistaan viimeistään pääsee. Aivan sama pitää rahat säästötilillä.

Perustele.

Vierailija
22/144 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos älyttömän rahan printtaamisen tuloksena osakekurssit romahtaa lopulta niin kyllä se inflaatio koskee käteistä yhtälailla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/144 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odottelen uutta romahdusta kieli pitkällä. Milloin se tulee?

Vierailija
24/144 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos älyttömän rahan printtaamisen tuloksena osakekurssit romahtaa lopulta niin kyllä se inflaatio koskee käteistä yhtälailla.

Niin. Kyllä tässä vähän kaikki voi rommata. Ehkä kannattaa olla hitusen osakkeita, hitusen bitcoineja, hitusen kultaa, jonkin verran maata ja kiinteistöjä + jonkin verran käteistä. Josko joku selviäisi vähemmällä kuin toinen.

Vierailija
25/144 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskuspankit sotkivat markkinat niin pahasti, että itse pysyn poissa. Ihan pientä warrantti-treidailua vain viihteen vuoksi. Osakkeiden arvostukset ovat nyt mahdottomia laskea. Voi olla, että keskuspankkien tukema nousu jatkuu ja jatkuu, mutta voi tulla myös kaikkien romahdusten äiti ja isoäiti.

Keskuspankit pelaa ihan mahtavasti. Ongelma on muualla. Veroparasiitit ja varjopankit. Keskuspankit tekee enemmän kuin täydellistä työtä.

Finanssimaailma on mielenkiintoinen pelon ahneuden ja typeryyden ohjaama kenttä.

Kannattavinta on siirtyä treidaamaan virtuaalivaluuttoja tai jotain varmaa daxia. Osakkeet kannattaa vaan isoilla pääomilla, joilla saa tarpeeksi varmoja osinkoamaksavia ostettua.

Vierailija
26/144 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Sain kohtalaisen perinnön ja aloin tutkia osakesijoittamista. Mitä enemmän perehdyin, sitä hämmentyneemmäksi tulin. Osakekurssit eivät enää noudata mitään perinteisiä terveen järjen lakeja: tapahtuu aivan mitä tahansa niin kurssit vaan nousevat (yksinkertaistus, mutta näin se käytännössä menee). Ei vaikuta lama, ei vaikuta korona, ei vaikuta EU- sekoilut, Brexitit, ei mikään.

Totesin, että silloin kun ei ymmärrys riitä, kannattaa pysytellä erossa koko sopasta. Ja uskon tehneeni fiksun ratkaisun, aika sitten näyttää.

Vierailija
27/144 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lähinnä vain kaikkia start-uppeja ja halpoja osakkeita salkussa, niiden arvo ei liikkunut keväällä juuri lainkaan suuntaan tai toiseen. Toki niiden kanssa on aina se riski että ne saattavat pudota kelkasta koska tahansa jolloin menettää kaiken, mutta kyllä sitä rahoitusta kummasti löytyy vuodesta toiseen.

Vierailija
28/144 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Perustele"

Olen vuosikausia laittanut osakkeisiin ainakin viisikymppisen kuussa. Välillä arvo joten kuten pysyy tai nousee merkityksettömän vähän. Lopulta voi rahaa menettää paljonkin ja olen sitten myynyt kaikki pois ja lopettanut. Näin kaksi kertaa, enää en aloita uudestaan. Ei niillä saa mitään. Mulla ei ole hirveästi ylimääräistä rahaa menetettäväksi enkä jaksa kytätä niiden arvon muutoksia enää.

Vierailija
29/144 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piensijoittaja kirjoitti:

Minä olen tehnyt saman jo aiemmin. Enkä osta takaisin, ennen kuin koronan jälkiseuraukset taloudelle ovat selvillä. Voi olla, että tulee takkiin, mutta mielenrauha säilyy paremmin. Tosin indeksirahastossa oli vain noin 1/6 omaisuudesta, yli 60% amerikkalaisissa yhtiössä. Pitkä penni kuitenkin.

Miten voi sijoittaa amerikkalaiseen yhtiöön? Mäki haluun.

Vierailija
30/144 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Perustele"

Olen vuosikausia laittanut osakkeisiin ainakin viisikymppisen kuussa. Välillä arvo joten kuten pysyy tai nousee merkityksettömän vähän. Lopulta voi rahaa menettää paljonkin ja olen sitten myynyt kaikki pois ja lopettanut. Näin kaksi kertaa, enää en aloita uudestaan. Ei niillä saa mitään. Mulla ei ole hirveästi ylimääräistä rahaa menetettäväksi enkä jaksa kytätä niiden arvon muutoksia enää.

Et siis seuraa kursseja ja yhtiöitä. Summamutikassa laitat 50 e kuussa johonkin tai useampaan yhtiöön. Ei ihme ettet pärjää. Voi olla että nuo yhtiöt joihin olet sijoittanut ovat jo aallonharjalla jolloin ainut tie on alaspäin. Tienaamaan pääsee jos ostaa halvalla ja myy kalliilla. Sitä paitsi 50 e kuussa on pieni summaa jolloin kulut syö suurimman tuoton.

Vierailija
31/144 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki osakkeet eivät ole veljiä keskenään. Oudon yleistävää puhetta. Tietysti jos hänellä oli sijoitukset kovin kapealla sektorilla niin voi olla ihan viisas veto.

Tämä! Nytkin on arvoyhtiöitä pilkkahintaan ja sitten on ylihinnoiteltuja osakkeita. Voi tulla romahdus mutta jos on ostanut esim. Nordeaa alle 5 euron niin on vaikea uskoa että uusi romahdus menee sen alle ja jos menee niin sitten ostetaan lisää.

Jaajaa. Moni piti nordeaa halpana kun sai alle kympillä ja tankkasivat täyteen kun "eihän se tuosta voi laskea". Saas nähdä mitkä mielipiteet ovat kun saa parilla eurolla. Pankki bisnestä kun on vaikeata pyörittää kannattavasti kun korot ovat negatiivisiä.

On kyllä maailmankirjat sekaisin jos Nordeaa saa parilla eurolla. Sitten jos niin käy osta suuresti.

Korjaus: ostan. Jokainen tekee kuten parhaaksi näkee.

Vierailija
32/144 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökohtaisesti minulle ei ole ihan auennut että mihin perustuu Oksaharjun asema ns. guruna. Itse aion katsoa kaikki kortit loppuun saakka osakkeideni kanssa, ja jos rysähtää karille niin sitten niin käy. Meinaan että jos omistamani salkku kävisi jossain vaiheessa viittä vaille arvottomaksi, olisi maailma sellaisessa tilassa anyway, että olisi suurempiakin ongelmia kuin joku käteisen riittävyys.

Vierailija
33/144 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

suursijoittaja kirjoitti:

Henkilökohtaisesti minulle ei ole ihan auennut että mihin perustuu Oksaharjun asema ns. guruna. Itse aion katsoa kaikki kortit loppuun saakka osakkeideni kanssa, ja jos rysähtää karille niin sitten niin käy. Meinaan että jos omistamani salkku kävisi jossain vaiheessa viittä vaille arvottomaksi, olisi maailma sellaisessa tilassa anyway, että olisi suurempiakin ongelmia kuin joku käteisen riittävyys.

Se voi olla toimiva taktiikka. Eihän keskuspankit halua talouden kaatuvan. 

*

Kuitenkin markkina on sekaisin. Kaiken maailman robinhoodit mellastavat siellä ja jotkut pankit vedättävät kursseja.

*

Ns. vanhanaikainen sijoittaja ei voi enää laskea osakkeelle järkevää arvoa. Sijoittaminen on muuttunut jatkuvan nousun uskomiseen.

Vierailija
34/144 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tässä tarkoitetaan käteisellä? Numeroita pankkitilillä vai paperirahaa laatikon pohjalla?

Nämä menevät nykyihmisten puheessa todella iloisesti sekaisin, vaikka pankkien sekä finassivalvonnan kanta sanan "käteinen" merkitykselle on täysin yksiselitteinen.

Vierailija
35/144 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Summamutikassa laitat 50 e kuussa johonkin tai useampaan yhtiöön. Ei ihme ettet pärjää"

Niin kai sitten. En ole ammattilainen, ja pitäisi jonkun muun hoitaa nuo. Suuria summia en uskalla laittaa koska tarvitsen säästöjä, ja ei ole kiva jos ne häviävät.

Vierailija
36/144 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehty jo aikoja sitten. Sekä sanoin, että uusia en osta, ennenkuin tämä sotku on selvä pohjamutia myöden.

Zinc

Warren Buffett taitaa olla tehnyt näin myös ..

Enpä ole nyt seurannut, kun omat rahnulit on turvasatamassa ..

Vierailija
37/144 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.forbes.com/sites/lawrencelight/2018/07/31/4-financial-savan…

"Some day, maybe next year, maybe in 2020, the economy will take a swan dive and the market will take the plunge with it. This is as inevitable as getting a cold: There are some germs lurking that eventually will make you sniffle, cough and feel sorry for yourself. The same goes with the economy and the stock market."

"Utinen" vuodelta 2018

Vierailija
38/144 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up7

Vierailija
39/144 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On oikeassa.

Vierailija
40/144 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kurssit nousi, vaikka tilanne on pahentunut keväästä? Tietysti suurin osa palaa vielä vanhaan tilanteeseen, mutta osa ei.