mikä on 14vuotiaan tytön energiantarve päivässä?
Eli siis otsikko kertoo kaiken. Haluasin tietää että mikä se määrä keskimäärin on, kun tuntuu että tyttäreni syö niin pirun vähän.. 14v 162-163cm 48kg. Väittää kyllä syövänsä normaalisti mutta yhteisillä ruokahetkillä lautasella on vain linnunannos. Tyttö on suht aktiivonen välillä päiviä ettei tee mitään mutta vain pari kertaa viikossa. Arvostaisin apuanne:') T. Äiti joka haluaa huolehtia lapsensa kunnon ravitsemuksesta
Kommentit (4)
Se vaihtelee ihan valtavasti tuon ikäisillä. Tyttö on kuitenkin ihan normaalin painoinen tuon mittaiseksi nuoreksi, joten en olisi asiasta järin huolissani.
Okei :) itse luin jostakin että se olisi lähemmäs 2000kcal per päivä, samaisessa tekstissä oli myös sanottuna että alle 1500 ei pitäisi syödä. Onko perää??
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 11:57"]
Okei :) itse luin jostakin että se olisi lähemmäs 2000kcal per päivä, samaisessa tekstissä oli myös sanottuna että alle 1500 ei pitäisi syödä. Onko perää??
[/quote]
No ei oikein. Jotkut tyttäresi kokoiset kuluttavat vain 1500 kcal ja jotkut 2000 kcal. Se riippuu niin monesta asiasta. Itse olen saman mittainen, painan 53 kg, ja voin syödä maksimissaan 1600 kcal päivässä, tai alan lihoa.
Ei niitä kaloreita kannata tuijottaa vaan sitä, että tyttären paino pysyy normaalin rajoissa eikä ala laihtua, ja ettei vaikuta että hänellä on syömishäiriöön viittaavia asenteita (esim. voimakas inho omaa "läskiä" kehoa kohtaan). Mutta kyllä terveilläkin nuorilla on aikoja jolloin ei oikein ruoka maistu, itse muistan teininä että usein silloin olin rakastunut ja niin uppoutunut haaveisiini, ettei syöminen tahtonut oikein kiinnostaa.
Perus aineenvaihdunta on noin 1294 kcal päivässä
Kohtuullisesti liikkuvalla kokonaiskulutus voi olla 1,3 * perusaineenvaihdunta
Nopeasti etsittynä jotakin tuollaista. Eli eihän tuollainen keiju tosiaan paljoa kuluta.