Vinkkejä tänään 5:2 aloittaneelle
Painoa pitää saada pois. Olen koittanut kaikenlaista; karppausta (ei onnistu, leivon paljon ja HALUAN maistella tuotoksiani), yksinkertaisesti kaloreiden vähentämistä (en jaksa laskea niitä pitkin päivää, olen siis laiska), kaalikeittokuuria kerran (joo, nesteet lähti, kuten kaikki tietää) jne. En ole jojo, vaan saan 2-3 kiloa pois, sitten mun into lopahtaa, en ole pitkäpinnainen tässä asiassa - se on mun ongelma nimenomaan.
Voin olla helposti syömättä iltapäivään, silloin vasta vatsa kurnii. Niinpä ajattelin nyt, että koitan ainakin tätä 5:2, että toimisiko se minulla. Olen kotiäiti, joten työpaikkaruokailuhoukutuksia tms. ei ole. Paitsi oma jääkaappi, jota nyt pyrin kaksi päivää viikossa vastustamaan. Liikun reippaasti 3 kertaa viikossa, mutta se yksin ei riitä painon pudottamiseen.
Antakaa kiitos vinkkejä miten homma lähtisi helpoimmin käyntiin. Idea on siis alkuun saada tällä tavalla painoa alemmaksi, ja sitten kenties alkaa vaan syödä vähemmän JOKA PÄIVÄ. Nyt se vaan ei onnistu, siksi haluan lähteä liikkeelle viiskakkosella.
Miten sinä hoidat käytännössä nämä "syömättömyyspäivät"?
Saa antaa vinkkejä siihen mitä syöt (koska täysin syömättähän ei pidä olla). Kiitos.
Kommentit (43)
Vinkki: unohda
PainonHALLINTA ei ole ruuasta kieltäytymistä vaan säännöllistä ja järkevää syömistä.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 09:47"]
Muista aina aamiainen. Aamiainen on se, joka herättää aineenvaihdunnan. Muuten kroppa säästelee koko päivän, eikä kuluta.
[/quote]
Höpö höpo. Minun laihdutus onnistui, kun jätin aamiaisen (joka ei minulle aamu-uniselle koskaan oikein sopinutkaan) pois ja aloin syödä oman kroppani luonnollisen rytmin mukaan, eli erittäin iltapainotteisesti .Syön vain 2 kertaa päivässä nykyisin, klo 13 ja klo 21. Paino on pudonnut ilman tuskaa 73,5 kilosta 54 kiloon.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 10:00"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 09:47"]
Muista aina aamiainen. Aamiainen on se, joka herättää aineenvaihdunnan. Muuten kroppa säästelee koko päivän, eikä kuluta.
[/quote]
Höpö höpo. Minun laihdutus onnistui, kun jätin aamiaisen (joka ei minulle aamu-uniselle koskaan oikein sopinutkaan) pois ja aloin syödä oman kroppani luonnollisen rytmin mukaan, eli erittäin iltapainotteisesti .Syön vain 2 kertaa päivässä nykyisin, klo 13 ja klo 21. Paino on pudonnut ilman tuskaa 73,5 kilosta 54 kiloon.
[/quote]
Höpö höpö. Minun lahdutus ei onnistunut, kun söin iltapainoitteisin vain kaksi kertaa päivässä. Mutta minun laihdutus onnistuin kun rupesin syömään viisi kertaa päivässä mukaan lukien aamiainen.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 09:57"]
PainonHALLINTA ei ole ruuasta kieltäytymistä vaan säännöllistä ja järkevää syömistä.
[/quote]
Tiedän tämän toki, mutta en pysty siihen arjessa kuin viikon. Olen hermoherkkä herkkusuu :) Tunnesyöjä, jonka pitäisi saada karistettua kilot parissa viikossa. Tiedostan ongelmani, mutta en silti pysty muuttamaan itseäni. Siksi koitan olisiko tämä 5:2 minun juttuni. Tsempatkaa mieluummin ja antakaa vinkkejä - niitä nyt kaipaisin :)
ap
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 10:09"]
[/quote]
Tiedän tämän toki, mutta en pysty siihen arjessa kuin viikon. Olen hermoherkkä herkkusuu :) Tunnesyöjä, jonka pitäisi saada karistettua kilot parissa viikossa. Tiedostan ongelmani, mutta en silti pysty muuttamaan itseäni. Siksi koitan olisiko tämä 5:2 minun juttuni. Tsempatkaa mieluummin ja antakaa vinkkejä - niitä nyt kaipaisin :)
ap
[/quote]
Loppu elämänkö meinasit sitten tuota mallia noudattaa. Moni kakku päältä kaunis. Tsempatkaa nyt te muut, kun minä tsempaisin mielummin pysyvään elämän muutokseen. Iän myötä terveydestä huolehtiminen on entistä tärkeämpää.
"Antakaa kiitos vinkkejä miten homma lähtisi helpoimmin käyntiin. Idea on siis alkuun saada tällä tavalla painoa alemmaksi, ja sitten kenties alkaa vaan syödä vähemmän JOKA PÄIVÄ. Nyt se vaan ei onnistu, siksi haluan lähteä liikkeelle viiskakkosella. "
Ote omasta avaustekstistäni. Alussa painon putoaminen innostaa pysyvämpään elämänmuutokseen jatkossa.
ap
www. google.fi/ 5:2 dieetti. Ja kiukuttele yksinäsi.
No mä olen noudattanut tuota dieettiä syyskuulta lähtien, ja loppuikäni ajattelin jatkaa, toki 6:1 malliin sitten, kun olen ihannepainossani. Syön lounaan, usein tomaattimurskaa tai jotain kevyttä keittoa ja raejuustoa. Iltapäivällä hedelmä ja illalla puuroa. Paino putoaa, kylläkin hitaasti.
Tiedän, että tämä ei kelpaa sinulle, mutta...oman kokemuksen pohjalta, tunnesyöjälle ei tämä dieetti yksinkertaisesti sovi. Ahmit kuintekin muina päiviä kalorit takaisin moninkertaisena. Itsekuria, itsekuria ja itsekuria. Aloita nyt sillä, että lopetat sen leipomisen.
Askel kerrallaan. Entä sitten kun se paino on alkuun pudonnut...lisää pullaako
Olen itse kärsinyt suuresta ylipainosta jo erittäin kauan. Aiempi ruokatottumukseni oli seuraava:
Söin aamulla puuroa lautasen ja reilusti leipää, klo 9 kahvikuppi, klo 11 kotiruokaa ja kaffe päälle, klo 14 kahvikuppi ja klo 17 iltaruoka, illalla en enää mitään. Tällä mallilla insuliinitaso heittelee kovin paljon ja monesti tulee ruokailuissa mätettyä turhan paljon ruokaa (kun on karmiva nälkä).
Työterveyden ravintoterapeutin neuvolla aloitin reilu vuosi sitten syömään ruokaa 2-3 tunnin välein. Aamupuurolta leipä siirtyi klo 9 kaffelle. klo 11 syönnille enemmän salaattia, klo 14 hedelmä tai jotain pientä kevyttä, klo 17 salaattia lisää ja illalla omenaa tai hedelmää. Jujuna tässä ruokailujen tiheässä ajoituksessa on se, että insuliinitaso pysyy tasaisempana ja ei ole hurjaa nälkää koskaan. Myös perinteiset turhat sokerit ja rasvat pois ja vaalena viljan turhien hiilareiden välttäminen olisi hyvä noudattaa. Toisaalta on tutkittu, että tällä 2 tunnin välein syömisellä keho kuluttaa noin 500kcal enemmän vuorokaudessa (se on aivan kuin dieselmoottori joka koko ajan käynnissä). Pelkästään tällä muutoksella tippui 2012 kesällä lähes 10kg painoa. Loppuvuosi ja alkuvuosi tilanne junnasi enemmän tai vähemmän paikallaan. Nyt loppukesällä 2013 aloitin 5:2 dieetin ja sillä paino pudonnut 1-2kg viikossa. Kahtena päivänä (ma ja to on kuulemma hyvät päivät) miehellä alle 600kcal päivässä energiaa, se saa olla ihan mitä vaan kunhan raja ei ylity. Itse olen käytännön kautta kokenut helpoimmaksi, että aamulla puuro+light mehukeitto, kaffet ilman sokeria tai vihreä tee, klo 11 salaattia ja kanafile tai kalaa, joskus (jos kalorit sallii) välipala skyr -rahka tai hedelmä ja illalla taas raaste/salaatti ja ehkä iltapala hedelmä. Katson silleen karkeasti kalorit, että aamu 100kcal lounas 150kcal, välipala <100 (=skyr tai omena), illallinen 150, iltapala <100. Apuna kaloreihin saa älypuhelimiin hyviä kalorilaskureita. Muina päivinä saa syödä sitä mitä haluaa (mutta kummasti salaattia tekee mieli ja santsipullat/kakut on jäänyt vähemmälle ihan omasta halusta. Sit kun haluaa painossa ylläpitovaiheeseen, niin 1 pvä viikossa vähillä kaloreilla.
Näin minulla on kohta jo 20kg lähtenyt painoa (1,5 vuodessa) ja oikeastaa ei ole tarvinnut hirveästi rehkiä asian eteen :-)
Itse olen ollut 5:2 dieetillä 2,5 kuukautta ja painoa on pudonnut noin 8 kiloa. Ihan normaalipainoinen nainen olen, mutta halusin pudottaa raskauden jälkeiset ylimääräiset kilot. Luulen että pääsen tavoitepainooni tämän kuun lopussa (10 kiloa pois). Liikuin lisäksi melkein joka päivä vauvan kanssa ulkoilemalla, eli rauhallista kävelyä noin puolisen tuntia.
Paastopäiviä syön aamupuuron mehukeiton kanssa (100 kaloria) ja kaksi kertaa kasvissosekeittoa raejuustolla (200 kaloria per annos). Tätä en alkanut missään vaiheessa muuttelemaan, kun tosin lempiruoka sattuu olemaan tuo kasvissosekeitto ;)
Muuten sitten noudatin "laihduttajan" ruokavaliota, eli kalorit pysyivät normaalipäivinä 1500-2000 kalorissa. Söin esimerkiksi aamupalasmoothien (maitorahkapurkki, mehukeittoa 150 g, marjoja 100 g, venhäleseitä 10 g ja kananmunankeltuainen, NAM!), lounaaksi lihaa 100 grammaa ja 200 grammaa kasviksia, välipalana oli maitorahka mehukeitolla ja päivällisellä annoin itseni vähän "herkutella", esimerkiksi makaronilaatikolla ja salaatilla, tai jollain muulla vähän enemmän kaloreita sisältävällä KOTIruoalla. Iltapalaa pystyn edes harvemmin syömään, herätään vauvan kanssa 9 ja nukkumaan mennään jo 10-11 aikaan. Herkkuja en syönyt missään vaiheessa. Hyvä ruokailuväli on 2-3 tuntia, eli päivässä syödään noin 4-6 kertaa, riippuu siitä miten pitkään ollaan hereillä.
Jos haluaa laihduttaa nimenomaan PYSYVÄSTI, ei kannata kituuttaa itseään. Kituuttamalla saattaa paino pudota nopeasti, mutta ne yleensä palaavat yhtä nopeasti takaisin kun palataan normaaleihin ruokailutottumuksiin. Terveellinen ja proteiinipitoinen ruokavalio vie jo pitkälle ja siitä kannattaa ottaa itselleen elämäntapa.
Kaikkien keho on erilainen ja kaikille tämä dieetti ei sovellu. Kokeilemalla se ainoastaan selviää, mikä jokaisen keholle on paras tapa laihtua ja pysyä tavoitteessa. Itse olen todennut tämä itselleni toimivaksi. Toivottavasti vastauksesta oli apua :)
Terve! Itse olen ollut 5-2 -paastolla n. 3 kuukautta ja 8,5 kg lähtenyt. Paastopäivät maanantai ja torstai. Yritän jakaa 500 kcal päivälle 2-3 ateriaan, aamulla yleensä keitetty tai paistettu kananmuna, päivällä kasviskeittoa, välipalana omena, illalla greippi tmv. Runsaasti vettä, teetä ja light-limsa täyttää vatsaa.. Ja on mukava tietää, että seuraavana päivänä voi syödä normaalisti, enkä ole ahminut normaalipäivinä. Vielä ylipainoa itselläni n. 15 kg, ajattelin jatkaa normaalipainoon asti ja sitten 6-1 -linjalla.
Suosittelen! Eikä minulle sovi jokapäiväinen ruoan kontrollointi, vain kaksi päivää viikosta..
Kiitos kaikille!
Sepä se, kun itsellä ei kuri kestä jokapäiväistä ruoan kontrolloimista (ainakaan tässä vaiheessa elämää), niin ajattelin, että jos tällä 5:2 pääsisi kuitenkin alkuun ja paino alkaisi pudota. Se ajatus, että huomenna voin taas syödä auttaa jaksamaan yhden lähes syömättömän päivän. Näin uskon. Mä nyt kokeilen tätä systeemiä, sittenhän sen tiedän mitä tästä tulee. Monet ovat sanoneet, että niinä päivinä, kun taas saa syödä, niin ei kuitenkaan tule ahmittua - tämän haluaisin itsekin kokea! Huomennahan sen näkee ekaa kertaa kuinka käy.
ap
olen ollut 5/2 paastolla kolme kk. painoa on lähtenyt kolme-neljä kiloa mutta vyötäröltä turvotusta enemmän ja olo on hyvä.
pari kolme vk oli vaikeaa, todella vaikeaa. ruokahimo vaivasi ja päätäkin särki.
nyt menee vähän helpommin vaikka ei tämä edelleenkään helppoa ole. onneksi perhe kannustaa ja syövät "salaa". minä olen myös löytänyt herkkuja joissa on vähän kaloreita, mehukeitot, kasvissosekeitot jne.
katsoin dokkarin ruuasta ja dieeteistä (michael mosley on muutenkin luotettavan tuntuinen dokkaristi) jossa hän kekkasi tämän dieettimallin ja muunteli sen omanlaisekseen. eniten minua kiinnosti insuliiniarvojen jne parantaminen, suvussani on 2-diabetesta. toinen innostus oli painon pudotus.
suhteen ruokaan tämä on muuttanut. olen huomannut että ennen söin vaikkei ole nälkä, syöväni liikaa, ahmin, hamstraan, syön vääränlaista ruokaa eli ajatuspuoli on muuttunut paljon! ruuan laatuun tulee nyt pistettyä huomiota ja ns syöntipäivinäkään en enää ahmi tai hamstraa mutta mikä hienointa, herkuista ei tarvi luopua kunhan ei vedä yli.
eniten apua on ollut kaloripäiväkirjasta ja keittiövaakasta.
tsemppiä. tämä dieetti ei sovi kaikille mutta minulle sopii. toivon etten sairastu diabetekseen ja laihtuisinkin vielä vähän..
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 10:13"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 10:09"]
[/quote]
ap
[/quote]
Loppu elämänkö meinasit sitten tuota mallia noudattaa. Moni kakku päältä kaunis. Tsempatkaa nyt te muut, kun minä tsempaisin mielummin pysyvään elämän muutokseen. Iän myötä terveydestä huolehtiminen on entistä tärkeämpää.
[/quote]
No miksi tämä ruokailutapa ei sitten sopisi "loppu elämän" mittaiseksi "elämän muutokseksi"? Vähän epäilen, että alkuihmiset ovat napostelleet joka päivä aamusta iltaan, eiköhän nuo ole mahtaneet joutua olemaan nälkäisiäkin välillä ja tuskin oli paino-ongelmia. Nykyään vain plösö suomalaistäti luulee, että näläntunne on jotenkin vaarallinen asia ja siksi leuat keikkuvat koko ajan. Jatkuva syöpöttely ei ole hyväksi hampaille eikä verensokerille.
Itse en osaa aloittajaa auttaa kun en ole koskaan laihduttanut, mutta tämän dieetin periaatteella olen elänyt ainakin 15 vuotta ja luultavasti jatkan samaan malliin "loppu elämän". Kaloreita en ole laskenut koskaan, mutta rakastan kaikkia herkkuja enkä todellakaan syö yhtä suklaapalasta, siitä ei tule kuin hiton kiukkuiseksi.
Kun olen syönyt runsaasti herkkuja syön seuraavana päivänä kevyesti (herkuttelu turvottaa joten ilman mitään kalorinlaskemisia tiedän, koska pitää syödä evyemmin). Jos herkuttelupäiviä on ollut useampi peräkkäin, paastoan yhden päivän kokonaan, silloin ei tee edes mieli syödä mitään. Yleensä minulla on viikossa kaksi herkkupäivää ja yksi kevyempi päivä, luulisin että silloin kevennyspäivänä kalorit ovat varmaan siinä 600-800 riippuen siitä mitä syön.
Ikinä ei ole tarvinnut mistään kieltäytyä ja saan syödä ihan tasan sitä mitä haluan lihomatta. Enkä todellakaan ole mikään "luonnostaan hoikka" (en kyllä tiedä onko kukaan, toiset vain syövät luonnostaan vähemmän). Bmi on 19,5 ja koska olen aika rotevarakenteinen ja liikun paljon, ei haittaisi vaikka paino vähän nousisikin.
Itse pudotin raskauskiloista vain kuukauden dietillä olon jälkeen 3kg, siis lähes kilon viikossa :) jos pystyt olla noinkin kauan syömättä, tämä on varmasti sulle helppoa. Keittoruoat on kevyitä. Itse olen syönnyt mm tomaattikeittoa. sitä voit syödä ihan huoletta kaksi annosta päisässä. Tietysti siis et sitten laita sinne mitään kermaa tms kuten jotkut tekevät. Myös noi ihan pakasteesta pinaattikeitot on hyviä, niissä on vähän kaloreita. Itse syön niitä rainbow keittoja, siitä aina puolikkaan kerralla kun ovat aika isoja. Normaalisti pyrin tekemään ruoat itse mutta paastopäivinä on helpompaa syödä valmiita, en minäkään jaksa alkaa laskemaan makaroonilaatikon kaloreita :D Sosekeitto on muuten myös hyvä ;) Vauvalle kun teen soseita, nappaan siitä aina itselleni pienen siivun ja syön sellaisenaan :)
Muista syödä säännöllisesti myös paastopäivinä. Tarkoitus ei ole siis napostella pitkin päivää porkkanaa tai muuta vaan pyri syömään vaikka 4 ruokaa päivässä (aamupala, iltapala ja lämpimät ruuat)
Voin antaa esimerkin mun eilisen (paastopäivä) syömisistä:
aamupalaksi (n.65kcal)
-näkkäriä 1 pala (50kcal)
-kalkkunaleikkele (n.15 kcal (sitä on vaikeaa arvioida)
-kurkkua leivän päälle
-fun light mehua (kahdessa viimeisessä ei käytännössä ole kaloreita joten en laske)
päivällinen (140kcal)
-RB pinaattikeitto (200g) (140kcal)
-kivennäisvettä juomaksi
illallinen (n.65kcal)
-tonnikalasalaatti (laitan 1/3 tonnikalatölkistä, jääsalaattia, kurkkua, tomaattia ja paprikaa. 65kcal tulee tunasta, kasviksista en taaskaan laskenut, niistä tulee niin vähän)
iltapala (n.85)
-ruisleipä 1 viipale (70 kcal)
-kalkkunaleikkele (n.15 kcal)
-tomaattia ja kurkkua leivänpäälle
-teetä.
Noista tuli vasta 355 joten enemmänkin olisi voinut syödä, mutta kun tuolla pärjäsi :) Kasviksia en tosiaan laske, kun niitä nyt saisi syödä aika paljo ennen kuin missään näkyy (hedelmät kuitenkin erikseen, banaanissa mm. n.80kcal!!). Muista syödä mahdollisimman protskupitoista ruokaa.
Kiitos 19!
Juuri mm. tällaisia konkreettisia neuvoja kaipasinkin.
ap
suunnittele ateriat etukäteen! se helpotti minua ettei siinä herkutteluhimossa tarvi roikkua jääkaapilla ja miettiä ja laskea kun aivo ei toimi ja vituttaa kun perhe vetää lasagnea.
minä tein kaksi rasiaa: toisen töihin, toisen iltapalaksi. aamiaiseksi teetä, ei muuta. lounas tonnikalasalaatti: tonnikala 100gr, omenaa, porkkanaa. iltapala kaurapuuro veteen ja mehukeitto light, 50gr raejuustoa. torstain ruuat rasvaton jukurtti 150gr, omenaa ja iltapalaksi hernekeitto pakasteherneistä lihaliemeen ja raejuustoa. kahvia, teetä ja vettä tarpeeksi. näistä lähti nälkä mutta kalorit pysyi alhaalla.
kokeilemalla huomaat pitääkö syödä kerralla se 500kcal vai parina kolmena kertana. jos on naposteluluonnetta niin kannattaa laittaa porkkana- ja omenalohkoja valmiiksi rasiaan punnittuna.
aion yrittää tätä elämäntapana, katsotaan miten käy. tulenko 75-vuotiaana tänne tilittämään tarinaa :D