Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lääkäriä paikalla? Kilpirauhasen vajaatoiminnasta!

Vierailija
12.11.2013 |

Sain kilpirauhasarvoni tänään, jotka olivat TSH 8,87 ja T4-V 12,3. TSH kohonnut selvästi, mutta miksi lääkäri sanoi, että katsotaan asiaa uudelleen 2 kk päästä uudelleen? Oireita on runsaasti, joten en tajua, miksi sairauden toteamista pitää venyttää? Tähän mennessä oireet menneet mielikuvituksen piikkiin, mutta onneksi pääsin verikokeisiin.

Lääkärini on muun alan erikoislääkäri, joten en ymmärrä miksei hän lähettänyt minua alan asiantuntijoiden hoitoon.. 

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni todettiin raskaudenjälkeinen autoimmuunityreoidiitti 10 v sitten tsh tällöin 500!! Olin täysin pysäkillä vapisin ja palelin villapaidossa monen peiton alla. Ajatukset eivät kulkeneet lainkaan. Ruokahalu laki, samoin paino, jonka yleensä pitäisi vajaatoiminnassa nosta. Lääkärissä juoksin ja valitin palelua, vastaus syö enemmän niin saat vähän rasvaa lämmittämään. masennus ja suunnaton pysähtyneisyys johtuivat uudesta elämäntilanteesta kun eka lapsi syntyi. kuukautisten puuttuminen kun lapsi täytti 2 v vasta heäti viimein lääkärit asiaa tutkimaan. Thyroxin aloitettiin pienellä annoksella vähitellen nostaen. Vieläkin käyn verikokeissa 2 kk välein tsh aina joko yli tai ali viitearvojen. Keväällä myös 7 v tyttäreni sairastui samaan tautiin tsh 200 ja kasvu vuoden verran täysinnpysähtynyt. Onneksi osasin itse noita labroja hänestä vaatia. Nyt syödään molemmat thyroxinia ja ravataan verikokeissa. Ja nyt joku tietysti sanoo että kilpirauhasen vajaatoiminta on helppo sairaus hoitaa, mutta asia ei kyllä aina todellakaan näin ole :(

Vierailija
22/42 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitin lääkärini poliklinikalle ja jopa hoitaja, jonka kanssa puhuin, suositteli menemään toiselle lääkärille tämän asian kanssa. Hän lupasi lähettää verikokeideni tulokset poistissa, jotka voin näyttää ne toiselle lääkärille. Yritän saada huomenna aikaa yhts:än lääkäriltä, jossei onnistu niin tk:sta. Yksityistä harkitsen myös, mutta vaikea tietää kenelle kannattaa mennä.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 22:56"]

Soitin lääkärini poliklinikalle ja jopa hoitaja, jonka kanssa puhuin, suositteli menemään toiselle lääkärille tämän asian kanssa. Hän lupasi lähettää verikokeideni tulokset poistissa, jotka voin näyttää ne toiselle lääkärille. Yritän saada huomenna aikaa yhts:än lääkäriltä, jossei onnistu niin tk:sta. Yksityistä harkitsen myös, mutta vaikea tietää kenelle kannattaa mennä.

ap

[/quote]

Itse olen kärsinyt vuosia vakavista oireista, ja koska se peruskoe ei ole näyttänyt mitään, en ole saanut myöskään hoitoa. Kunnes olin niin väsynyt, etten jaksanut tehdä kotihommia ja menin ykstyiselle. Löytyi tosi paha vajaatoiminta, nyt on lääkitys kunnossa ja uusi elämä. Suosittelen yksityistä asiantuntijalääkäriä, todellakin.

Vierailija
24/42 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 20:32"]

[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 14:42"]

[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 06:15"]

Lääkäri toimi voimassaolevien suositusten mukaisesti. Ohje on, että lääkitys aloitetaan, kun TSH on toistuvasti yli 10.

MInä henkilökohtaisesti olen kyllä sitä mieltä, että tuo kyseinen ohje on väärä, ja lääkitys kannattaa aloittaa jo aikaisemmin, mut esim. Kela edellyttää korvattavuutta haettaessa että tuon ohjeen mukaan on toimittu.

t. lääkäri itsekin

[/quote]

Vanhaa tietoa!!!!!! Luepas sitä lääkärin käsikirjaa, löytyy ihan terveysportista.

". Jos S-TSH on pysyvästi mutta vain lievästi suurentunut HUSLAB > 3.6-4U/l), hoitoa puoltavat vähäisetkin hypotyreoosiin sopivat oireet, nuori ikä, suurentuneet TPO-vasta-ainepitoisuudet, struuma ja hyperkolesterolemia."

Eli käytännössä yli 4 TSH:lla pitää aina antaa hoitokokeilu, jos oireisiin ei löydy muuta syytä. Sitäpaitsi viiterajat eivät ole jumalan sanaa, vaan niiden SISÄLLE mahtuu myös sairaita potilaita. Niiden lisäksi täytyy huomioida myös oireet, sukurasite yms.

Toivottavasti pyörittelet vain hallintoa, kun et päivitä tietojasi ja antaisit ihmisten syrjäytyä!!!!

[/quote]

Mielestäni kirjoitin selvällä suomenkielellä, että suositus on tuo, ja mielestäni se on väärin ja lääkitys kannattaa aloittaa jo aikaisemmin.

Minä en ole hallintolääkäri vaan teen kliinistä työtä ja osaan hommani kyllä. Kiitos huolenpidosta.  Mut joku joka näiden kanssa ei päivittäin työstä, noudattaa tuota ohjetta joka on mielestäni väärä.

[/quote]

No joo, en lukenut kovin tarkasti viestiäsi loppuun, pahoitteluni siitä. Mutta minusta jokainen, joka aloittaa viestinsä, kuten aloitit, pitäisi kuvainnollisesti kuristaa. Joku muukaan ei lue viestiäsi loppuun ja jatkaa nyökyttelyään, noinhan se menee, ei hoitoa alle TSH 10 -valittajille. Ja sitä vastaan pitää taistella. Niin, nimenomaan taistella, niin huonoissa kantimissa hoito ja varsinkin diagnosointi tänä päivänä ovat.

Vierailija
25/42 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 23:35"]

Sinua (viesti 29), joka viittasit Lääkärin käsikirjaan, suosittelen lukemaan tekstin hiukan tarkemmin ennen kuin rupeat muita arvostelemaan. Tekstissähän sanotaan ihan selvästi että jos S-TSH on pysyvästi ..., ja sitähän ei yksi testi vielä toki ole.

[/quote]

Höpö höpö, mistä sä tiedät, kauanko se TSH on ollut esim. aloittajalla pielessä ja onko muita kertoja mittailtu. Ja ei kai ap:n oireetkaan mitään 2 viikkoa ole kestäneet? En nyt näe aloitusta, mutta eiköhän noista ole kärsinyt jo pidemmän aikaa = pysyvästi.

Mulla meni oireillessa 20 vuotta, eh, sehän on.. pysyvästi? Vai? Tosin mä olen vieläkin hengissä, eli menikö tää nyt sitten pieleen, kun mua alettiin hoitaa (vaikka TSH oli 2,4 pysyvästi) enkä ollutkaan vajaalla loppuikääni pysyvästi?

Vierailija
26/42 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thyroksiini (synteettinen sellainen on nimenomaan myrkky). Ei todellakaan mikään luonnonmukainen haitaton valmiste. Älkää uskoko kaikkea, mitä lääkefirmat kirjoittaa...!!!

Vierailija
27/42 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene endokrinologille tai sisätautilääkärille. Suosittelen yksityistä. YTHS voi myös olla hyvä. Kilpirauhasasiat ovat mutkikkaita kokeneillekin lääkäreille, etenkin jos eivät ole tottuneet niitä hoitamaan.

Vierailija
28/42 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon maksaa mennä yksityiselle selvittämään tuota asiaa? Mulla on samanlaisia oireita, jopa lämpöä oli äskenkin vain 35,8, mutta pelkään, ettei olekaan kyse tuosta taudista ja sitten menetän useita satoja euroja aivan turhaan. Siihen ei ole varaa varsinkaan näin joulun alla.

Ohis

Vierailija
29/42 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinua (viesti 29), joka viittasit Lääkärin käsikirjaan, suosittelen lukemaan tekstin hiukan tarkemmin ennen kuin rupeat muita arvostelemaan. Tekstissähän sanotaan ihan selvästi että jos S-TSH on pysyvästi ..., ja sitähän ei yksi testi vielä toki ole.

Vierailija
30/42 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri toimi ihan oikein. Loppuelämän lääkitystä ei aloiteta yhden kokeen perusteella.

http://www.nettiet.fi/teemat/terveys/art6214-Kilpirauhasen-ongelmat.html

Vierailija
31/42 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkemmin ajatellen, tähän voi vastata kyllä kuka vain, joka tietää miksi näin meneteltiin asian suhteen.

ap

Vierailija
32/42 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en oo lääkäri mutta tiedän näistä asioista, ja nuo arvot on surkeat.

Tarvitsisi kokeilla lääkitystä vajaatoimintaan.

Vierailija
33/42 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuota, minulla kyllä aloitettiin lääkitys ihan yhden verikokeen perusteella. Ja mulla ei ollut tuollaiset arvot lähellekään. Tyroksiini ei kuitenkaan mikään myrkky ole!

Vierailija
34/42 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä saada aika toiselle lääkärille,vaikka yksityiselle jos mahdollista. Nuo arvot  on surkeat, ei ihme että on oireita. Kaikki lääkärit ei vaan tajua tätä vajaatoimintaa yhtään eikä varsinkaan arvojen tulkintaa,

Vierailija
35/42 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsin nyt lääkärini puheesta, ettei oikein vieläkään usko minun sairastavan kyseistä tautia. Ilostuin vain kun sain väitteilleni (oireilleni) edes jotain todistusta, joten en ymmärtänyt mitään enempää vaatiakkaan. Oloni on ollut tällainen jo niin pitkään, etten oikein edes tiedä mikä on normaali olotila. Arveluttaa, jossei minulla olekaan vajaatoimintaa ja lähden vain viemään asiaa eteenpäin turhaan yksityiselle? Kerran siis lääkärinikin tuntuu epäilevän sitä. Olen nuori, joten tällainen lääkärini uhmaaminen tuntuu oudolta.

Ymmärrän kyllä periaatteessa, että verikokeita pitäis ottaa lisää ja vielä tarkemmin, mutta 2 kuukautta on jotenkin hurjan pitkä aika.. 

ap

Vierailija
36/42 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda lääkäriä, tai valita ko. lääkärin esimiehelle. Tuo on järkyttävää ihmisen kidutusta, kun arvot ovat selkeästi rajojen ulkopuolella. Tutkittiinko vasta-aineita? Mihin aikaan kävit labrassa?

Vierailija
37/42 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä toivon etten ikipäivänä joudu tuohon artikkeliin haastatellun lääkärin hoidettavaksi. Ihan järkyttävää puppua puhuu siinä. Kamalaa, ettei hänen mielestään vanhusten kilpirauhasen vajaatoimintaa tarvitse hoitaa, vaikka olisi oireita ja "käyvät vähän hitaalla". Arvot kun hänen mielestään luontaisestikin voivat olla vähän korkeammalla.

Ihan järkyttävää puppua.

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 23:03"]

Lääkäri toimi ihan oikein. Loppuelämän lääkitystä ei aloiteta yhden kokeen perusteella.

http://www.nettiet.fi/teemat/terveys/art6214-Kilpirauhasen-ongelmat.html

[/quote]

Vierailija
38/42 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aloitin vuosia sitten Thyroxinin kysyttyäni lääkäriltä meililläni, tarvisko tehdä jotain kun hän meilasi että arvot ovat vähän kohollaan. Loppujen lopuksi en tiedä mitä ne silloin olivat, mutta tuo TSH 8,87 on kyllä ainakin liikaa. Chekkaa kilpirauhasliiton ja foorumin sivut. 2 kk on varmaan melko normi aika, koska monet lääkärit sanovat lääkkeen tehon jne. näkyvän varmimmin n. 6 viikon käytön jälkeen (esim annostusta muutettaessa).

Lisäksi labrassa suositellaan käymään mahdollisimman pian heräämisen jälkeen, muutaman hyvin nukutun yön ja normaalin päivän jälkeen. Kaikki lääkärit ja labrat sanovat että ennen klo 10 ja ilman lääkettä, mutta aiemmalla saa varmaan tarkemman tuloksen, kun aineenvaihdunta ei ole vielä kunnolla hyrähtänyt käyntiin.

Mene sisätautilääkärille jossain vaiheessa, itsekin olen käynyt useammalla ja vastauksia on niin monia kuin lääkäreitäkin, valitettavasti.

Vierailija
39/42 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 23:39"]

Vaihda lääkäriä, tai valita ko. lääkärin esimiehelle. Tuo on järkyttävää ihmisen kidutusta, kun arvot ovat selkeästi rajojen ulkopuolella. Tutkittiinko vasta-aineita? Mihin aikaan kävit labrassa?

[/quote]

Hoitava lääkärini on oman alansa ylilääkäri, muttei ole kyllä ollut kiinnostunut tähän mennessä edes oman alansa sairauden oireista. Tästä sairaudesta olen siis jo parantunut. Yllätyin oikein, että verikokeet oli määrätty, vaikka oireet olivat muka päässäni. Vasta-aineita ei tutkittu, nämä tutkitaan siis juuri tuolloin 2 kk päästä vasta. Kävin labrassa vähän ennen aamu 8, johon menin aivan suoraa herättyäni. 

ap

Vierailija
40/42 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 23:51"]

Mä aloitin vuosia sitten Thyroxinin kysyttyäni lääkäriltä meililläni, tarvisko tehdä jotain kun hän meilasi että arvot ovat vähän kohollaan. Loppujen lopuksi en tiedä mitä ne silloin olivat, mutta tuo TSH 8,87 on kyllä ainakin liikaa. Chekkaa kilpirauhasliiton ja foorumin sivut. 2 kk on varmaan melko normi aika, koska monet lääkärit sanovat lääkkeen tehon jne. näkyvän varmimmin n. 6 viikon käytön jälkeen (esim annostusta muutettaessa).

[/quote]

Lääkitystä ei ole siis vielä aloitettu. Asiaa harkitaan siis vasta 2 kk kuluttua.

ap