Lääkäriä paikalla? Kilpirauhasen vajaatoiminnasta!
Sain kilpirauhasarvoni tänään, jotka olivat TSH 8,87 ja T4-V 12,3. TSH kohonnut selvästi, mutta miksi lääkäri sanoi, että katsotaan asiaa uudelleen 2 kk päästä uudelleen? Oireita on runsaasti, joten en tajua, miksi sairauden toteamista pitää venyttää? Tähän mennessä oireet menneet mielikuvituksen piikkiin, mutta onneksi pääsin verikokeisiin.
Lääkärini on muun alan erikoislääkäri, joten en ymmärrä miksei hän lähettänyt minua alan asiantuntijoiden hoitoon..
Kommentit (42)
Lääkäri toimi voimassaolevien suositusten mukaisesti. Ohje on, että lääkitys aloitetaan, kun TSH on toistuvasti yli 10.
MInä henkilökohtaisesti olen kyllä sitä mieltä, että tuo kyseinen ohje on väärä, ja lääkitys kannattaa aloittaa jo aikaisemmin, mut esim. Kela edellyttää korvattavuutta haettaessa että tuon ohjeen mukaan on toimittu.
t. lääkäri itsekin
Pyydä toinen mielipide/arvio toiselta lääkäriltä. sain itse lääkityksen lähes samoilla arvoilla kuin sulla on, perusteena se, että oireet olivat selkeät (väsymys, painonnousu, korkea kolesteroli, kuiva iho, hiusten lähtö jne.)
Mulle laitettiin lääkitys pyytämättä, eikä ole mitään oireitakaan ollut. Arvot TSH 2.6 ja T4V 10.8.
Mulla on kyllä ollut 10v sitten liikatoimintana ilmennyt kilpirauhasen tulehdus, ja nyt kun raskauden yhteydessä siitä mainitsin, niin otettiin nuo verikokeet samalla muiden testien kanssa. Ihmettelin lääkityksen aloittamista, mutta on kuulemma tarpeen.
Sitä en tiedä, että miten vajaatoiminnat poikkeavat toisistaan jos jollain on tuo eka arvo liian korkea, kun mulla se on ok, mutta toi toka arvo liian matala, just ja just.
Lääkärit, jotka noudattavat sokeasti jotain käypä hoitoa, ovat yhtä tyhjän kanssa. Jostainssyystä kilpirauhassairauksia ei kaikilta haluta hoitaa. Ehkä saavat paremmat bonarit masennuslääkkeistä, joita määrätään kilpparivajakeille, kuin kilpirauhaslääkkeistä.
Jos TSH on selvästi koholla ja potilaalla on oireita, voi tehdä hoitokokeilun Thyroxinilla. Osalla oireet helpottavat selvästi, osalla eivät. Tällaiset arvot saattavat seuraavalla koekerralla olla normaalit tai sitten keikahtaneet selvästi vajaatoiminnan puolelle.
On käyty paljon keskustelua viitearvojen rajoista. Nuoremmilla varsinkin nuo hoitorajat voisivat olla alemmat. Vanhoilla ihmisillä liian herkkään aloitettu lääkitys voi aiheuttaa isompia ongelmia, mm rytmihäiriöitä
Se että lääkitystä ei aloitettu ap:lle ei ole mikään hoitovirhe vaan ihan normihoito-ohjeiden mukainen. Hyvin monet lääkärit kuitenkin siis hoitavat vähän toisin ja ihan hoitosuosituksissakin ohje että voi tehdä hoitokokeilun jos TSH koholla ja oireita.
Ap:n kannattaisi ehkä kokeilla toista lääkäriä. Mitään erikoislääkäriäkään ei välttämättä tarvitse.
Kannattaa huomioida että kilpirauhasasioissa netissä tosi paljon huuhaata eikä turha hoito ole ihan niin ongelmatonta kuin puhutaan.
Terveisin yleislääkäri
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 08:02"]
Mulle laitettiin lääkitys pyytämättä, eikä ole mitään oireitakaan ollut. Arvot TSH 2.6 ja T4V 10.8.
Mulla on kyllä ollut 10v sitten liikatoimintana ilmennyt kilpirauhasen tulehdus, ja nyt kun raskauden yhteydessä siitä mainitsin, niin otettiin nuo verikokeet samalla muiden testien kanssa. Ihmettelin lääkityksen aloittamista, mutta on kuulemma tarpeen.
Sitä en tiedä, että miten vajaatoiminnat poikkeavat toisistaan jos jollain on tuo eka arvo liian korkea, kun mulla se on ok, mutta toi toka arvo liian matala, just ja just.
[/quote]
Hyvä huomioida että raskausaikana viitearvot ovat eri ja hoito aloitetaan herkemmin koska lieväkin vajaatoiminta voi aiheuttaa sikiölle ongelmia
Väliaikainen vajaatoiminta voi johtua esim ohimenneestä subakuutista kilpirauhastulehduksesta, seuraavat arvot voi olla ihan kunnossa. Tietty jos on selvät oireet ollu pitkään niin kontrollin ois voinu ottaa jo vaikka kuukauden päähän niin sais tuloksia nopeammin.
Jos oireita on ollut pitkään, niin tuskin kyse tulehduksesta. Minä kyllästyin omaan lääkäriini, joka on muuten oikein hyvä, mutta tarjosi jo masennuslääkettä ja jatkuvaan väsymykseeni lisätutkimuksia ja laihdutuskuuria. Hiustenlähtö kuulemma hormonaalista ja saattaa liittyä vaihdevuosiin, jotka voivat alkaa hyvinkin nuorena.
Se 75€, jotka sijoitin yksityiseen hyvään endogrinologiin, oli elämäni paras sijoitus. Sain lääkityksen ja alkoi elämä.
Osaako joku kertoa noita raskausajan viitearvoja?
Ja miten yleensä hoito sitten menee, lopetetaanko tyroksiini raskauden jälkeen heti? Onkohan tämä yleinenkin raskausajan vaiva, joka häviää synnytyksen jälkeen itsestään?
Yleensä se raskausaikana puhkeaa, kuten mulla (7,8 ja 20 jotain arvot ja paha tulehdus)
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 12:52"]
Yleensä se raskausaikana puhkeaa, kuten mulla (7,8 ja 20 jotain arvot ja paha tulehdus)
[/quote]
Mulla kaiketi puhkesi raskaudessa myös. Tosin kärsin pari vuotta synnytyksen jälkeen, söin masennuslääkkeitä ja nukuin. Sitten vasta jonkun vinkistä tajuttiin mitata arvot. TSH oli jotain liki 10.
Onhan nuo ap:n arvot huonot! Luulis että jo normi lääkäri antais lääkkeet noilla arvoilla jos on lisäksi oireita.
Mulla alkuvuodesta arvot oli tsh 2.07 ja t4v 13 ja olo hirvee..väsytti, masensi, ei saanu mitään aikaseks, mieliala vaihteli jne. Tulin raskaaksi elokuulla ja kävin uudestaan labrassa ja arvot oli tsh 1,89 ja t4v 12.4. Olo edelleenkin huono. Lääkkeitä en oo saanu vaikka niistä varmasti ois apua mulle. Alkuvuodesta meen taas uudelleen verikokeisiin saa nähä mitä lääkäri sitte sanoo.
Nuo arvot raskaana olevalla sais olla tsh jopa 0.3 ja t4v siellä yläkolmannekselle eli 18-21 jos oikein muistan.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 06:15"]
Lääkäri toimi voimassaolevien suositusten mukaisesti. Ohje on, että lääkitys aloitetaan, kun TSH on toistuvasti yli 10.
MInä henkilökohtaisesti olen kyllä sitä mieltä, että tuo kyseinen ohje on väärä, ja lääkitys kannattaa aloittaa jo aikaisemmin, mut esim. Kela edellyttää korvattavuutta haettaessa että tuon ohjeen mukaan on toimittu.
t. lääkäri itsekin
[/quote]
Vanhaa tietoa!!!!!! Luepas sitä lääkärin käsikirjaa, löytyy ihan terveysportista.
". Jos S-TSH on pysyvästi mutta vain lievästi suurentunut HUSLAB > 3.6-4U/l), hoitoa puoltavat vähäisetkin hypotyreoosiin sopivat oireet, nuori ikä, suurentuneet TPO-vasta-ainepitoisuudet, struuma ja hyperkolesterolemia."
Eli käytännössä yli 4 TSH:lla pitää aina antaa hoitokokeilu, jos oireisiin ei löydy muuta syytä. Sitäpaitsi viiterajat eivät ole jumalan sanaa, vaan niiden SISÄLLE mahtuu myös sairaita potilaita. Niiden lisäksi täytyy huomioida myös oireet, sukurasite yms.
Toivottavasti pyörittelet vain hallintoa, kun et päivitä tietojasi ja antaisit ihmisten syrjäytyä!!!!
Ja sillä mitä kela sanoo ei ole hevonkukun väliä siinä, millä arvoilla lääkitys aloitetaan. Erityiskorvattavuutta ei voi saada, jos arvot kelan mielestä "liian hyvät", mutta onpa ikävää, 100 tablettia Thyroxinia maksaa 4.40e!
Mullakin lääkäri odotti puoli vuotta ennen kuin antoi Thyroxinin. Sitten oli TSH-arvo noussut sopivasti 5,1:een. Joo, ja olin ehtinyt kärsiä unettomuudesta ihan tarpeeks. Yhden viikon aikana nukuin jopa 11 tuntia.
Lääkityksen myötä unettomuus vähän helpottunut mutta edelleen tulee unettomia öitä. Kiva sairaus sillee, että sekä vajaa- että liikatoiminta aiheuttaa ainakin mulle unettomuuden.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 08:08"]
Lääkärit, jotka noudattavat sokeasti jotain käypä hoitoa, ovat yhtä tyhjän kanssa. Jostainssyystä kilpirauhassairauksia ei kaikilta haluta hoitaa. Ehkä saavat paremmat bonarit masennuslääkkeistä, joita määrätään kilpparivajakeille, kuin kilpirauhaslääkkeistä.
[/quote] Koska se menee jakeluun, että lääkärit ei saa senttiäkään bonuksia määräämistään lääkkeistä?
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 14:42"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 06:15"]
t. lääkäri itsekin
[/quote]
Vanhaa tietoa!!!!!! Luepas sitä lääkärin käsikirjaa, löytyy ihan terveysportista.
". Jos S-TSH on pysyvästi mutta vain lievästi suurentunut HUSLAB > 3.6-4U/l), hoitoa puoltavat vähäisetkin hypotyreoosiin sopivat oireet, nuori ikä, suurentuneet TPO-vasta-ainepitoisuudet, struuma ja hyperkolesterolemia."
Eli käytännössä yli 4 TSH:lla pitää aina antaa hoitokokeilu, jos oireisiin ei löydy muuta syytä. Sitäpaitsi viiterajat eivät ole jumalan sanaa, vaan niiden SISÄLLE mahtuu myös sairaita potilaita. Niiden lisäksi täytyy huomioida myös oireet, sukurasite yms.
Toivottavasti pyörittelet vain hallintoa, kun et päivitä tietojasi ja antaisit ihmisten syrjäytyä!!!!
[/quote]
Mielestäni kirjoitin selvällä suomenkielellä, että suositus on tuo, ja mielestäni se on väärin ja lääkitys kannattaa aloittaa jo aikaisemmin.
Minä en ole hallintolääkäri vaan teen kliinistä työtä ja osaan hommani kyllä. Kiitos huolenpidosta. Mut joku joka näiden kanssa ei päivittäin työstä, noudattaa tuota ohjetta joka on mielestäni väärä.
Varaa aika yksityiselle endokrinologille. Itselläni arvot olivat viiterajojen sisällä, mm. TSH 3,9, mutta oirelistan mukaan onneksi asiantuntija laittoi ensin lisää verikokeita ja koelääkityksen (ei se T4V:n ollut mikään niin kovin viitearvoista poikkeava, siis tuolla ensim.labrakäynnillä yleislääkärin luona), mutta onneksi tämä asiantuntija, endokrinologi ei tuijottanut pelkkiin labroihin vaan otti minut kokonaisuudessa oireineni ja sain koelääkityksen.........josta sitten tuli onnekseni jatkuva lääkitys, siihen loppui yletön väsymys, turvotukset, hiusten lähtö jne.
Tsemppiä-
voi hemmetti mikä lääkäri. Itsestäänkö niiden arvojen pitäisi palautua? Semmosesta en ole vielä kuullutkaan.
Mulla oli puolet pienemmät arvot kuin sulla, kun pari vuotta sitten kävin kaiken maailaman verikokeissa. Samantien lääkäri kirjoitti reseptin ja kolmen kuukauden välein on ollut kontrolli ja nyt vasta alkaa olemaan arvot viiteluvuissa. Lääkeannostusta on koko ajan nostettu, että popsin ison määrän thyroksiinia. Parin viikon päästä on taas kontrolli, jospa olisi lakipiste löydetty.
En ymmärrä ollenkaan lääkärisi toimintaa. Miten se on häneltä pois, jos reseptin kirjoittaa? Ehkä sun tosiaan kannattais käydä toisella lääkärillä. Tai onhan sulla seuraavakäynti sitten kahden kuukauden kuluttua. Tsemppiä!