Toista lasta ei kuulu - seksin ajoitus pielessä?
Minulla kierto 28 vrk. Esikoinen 10 kk tärppäsi ekasta kierrosta, joka toki voi olla sattumaa. Nyt uutta yritystä jo puoli vuotta, gynen mukaan ei ongelmaa pitäisi olla, hänen mukaansa ovuloin (UÄ) ja lisäksi limat, lämmönnousu ym.
Sinä, jolla kierto 28 vrk, milloin (luulisit että) ovuloit? Sen verran muistan esikoisen "yrityskierrosta", että yhdyntöjä oli kaksi miehen matkan vuoksi, ja eka (raskautta ajatellen) liian aikaisin (ennen kp 10) ja toka matkan jälkeen (ajatukseni oli, että aivan liian myöhään, plussa todella yllätti).
Nyt yritystä joka kuu kp 14, joka on tasan 2 vkoa ennen menkkoja ja vika limapäivä,
Emme vaan jaksa sitä seksiä ihan hirveästi harrastaa, vaikka hyvä suhde onkin, meillä molemmilla myös vuorotyö. Seksiä ehkä 1-2/kk. Onko ajoitus pielessä??
Kommentit (30)
Oletko mittaillut peruslämpöjä? Sehän on kurinalaisesti käytettynä hirveän hyvä menetelmä ovulaatioajankohdan selvittämiseen (ja jopa raskauden ehkäisyyn, minulla on katolisia kavereita, jotka käyttävät tätä menetelmää ehkäisyyn menestyksekkäästi, raskauksia ei ole tullut silloin, kun niitä ei ole haluttu). Toki pitää pari kiertoa mittailla lämpöjä, ja vuorotyöntekijälle tuo voi olla hankalaa, jos unirytmi ja heräämisaika vaihtelee. Mutta itselle esim. varmistui tuolla, että ovikseni oli kierron pituuteen - 26-27 päivää -nähden aikaisessa, jo n. kierron 11. päivänä. Toki olin tätä jo epäillyt, itselläni kun ovulaatio tuntuu selkeästi. Sinänsä aikainen ovulaatio olisi hyvä juttu, koska alkion kiinnittyminen vaatisi kuitenkin sen noin 14 päivän luteaalivaiheen, ja jos ovulaatio on kovin myöhään lyhyessä kierrossa, luteaalivaihe jää auttamatta liian lyhyeksi.
22 vielä lisää, että myös nämä "teillä on seksiä liian harvoin" neuvot eivät toimi ollenkaan siinä tapauksessa, että myös miehen sperman laatu on heikentynyt. Tiedän parikin pariskuntaa, joita on lääkäri on kehottanut vähentämään seksiä. Teillähän nyt sitä ei ainakaan yhdessä ole liikaa, mutta toisaalta tuolla mainitsemallasi vuorotyöllä ja siihen liittyvällä unirytmin vaihtelulla on tutkitusti suuri vaikutus nimenomaan miehen hedelmällisyyteen. Joten koettaisin kyllä ihan ensiksi saada ajoituksen kuntoon.
Ap, voisin suositella sinulle Clearbluen hedelmällisyysmonitoria. Sen lisäksi, että laite näyttää lh-huipun (peak fertility), se myös mittaa estrogeenin määrää virtsassa. Estrogeeni lisääntyy jo ennen lh-huippua, ja laite ilmoittaa myös nämä melko hedelmälliset päivät (high fertility).
Mä tulin raskaaksi samassa kierrossa, jossa otin laitteen käyttöön – yritystä ei tosin ollut tuolloin vielä ollut pitkään takana, eli onnistuminen saattoi olla sattumaakin. Harrastettiin kuitenkin seksiä jokaisena high- ja peak-päivänä, ja se tuotti tulosta! Tietenkään laitteesta ei ole silloin apua, jos raskaaksi tulemattomuuteen on jokin fysiologinen syy, mutta luultavasti teillä ei siitä kuitenkaan ole kysymys.
Itse tilasin monitorin ja siihen tarvittavat testitikut Amazon.co.uk:sta. Näköjään Raskauskeiju myy samaa laitetta, mutta Amazonin kautta saa halvemmalla.
Itse laite eli Clearblue Fertility Monitor:
http://www.amazon.co.uk/gp/aw/d/B0012PB8EO/ref=mp_s_a_1_1?qid=1384418979&sr=8-1&pi=AC_SX110_SY165
Testitikut eli Clearblue Fertility Monitor Test Sticks:
http://www.amazon.co.uk/gp/aw/d/B0012PFG0Q/ref=mp_s_a_1_2?qid=1384419170&sr=8-2&pi=AC_SX110_SY165
24 jatkaa: monitoria käyttäessäni huomasin, että peruslämmön mittaus ei minun kohdallani ole kovin hyvä keino ovulaation bongaamiseen. Lämpöni nimittäin nousi kunnolla vasta kolme päivää sen jälkeen, kun monitori näytti lh-huipun. Ilmeisesti kehoni on vain hidas reagoimaan progesteroniin tms.
Lisään vielä, että meidän vauva on nyt 9 kk ja toinen lapsi on meilläkin jo haaveissa. Aletaan yrittää heti, kunhan kuukautiseni alkavat. Vauva rajoittaa aika paljon sitä, kuinka usein pystymme harrastamaan seksiä, eli todellakin aion ottaa monitorin heti käyttöön, jotta otollisimmat päivät eivät mene ohi.
Myös stressaamisesi vauvankuulumattomuudesta voi vaikuttaa asiaan. :)
Otatte rennon asenteen touhuun, harrastatte seksiä usein tilaisuuden tullen, pidät itsesi kunnossa ja terveenä hyvällä ruokavaliolla ja kyllä luonto hoitaa hommansa, todistetusti kun teillä tuo esikoinen jo on.
Oletteko te näitä naisia, jotka laittavat jalat ristiin heti kun tarvittava määrä lapsia on saatu alulle? Tahtoisin kuulla myös teidän versioitanne, miksi näin on. Tähän asti olen ollut tekemisissä vain kaltaistenne naisten aviomiesten kanssa ;)
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 12:16"]
Oletteko te näitä naisia, jotka laittavat jalat ristiin heti kun tarvittava määrä lapsia on saatu alulle? Tahtoisin kuulla myös teidän versioitanne, miksi näin on. Tähän asti olen ollut tekemisissä vain kaltaistenne naisten aviomiesten kanssa ;)
[/quote]
En minä ainakaan ole, vaikka täytyy myöntää, että seksihaluni olivat tosi korkealla nimenomaan silloin, kun yritimme esikoistamme. Se toive saada lapsi teki seksin harrastamisesta vielä kiinnostavampaa. Nyt, kun edelleen imetän esikoista ja olen väsynyt vauvan hoitamisesta, niin halut ovat aika matalalla. Mutta kyllä se tästä taas. T: 24/25
No pöh, jos kerran ovista olet bongaillut niin kyllä ajoitus on ihan kunnossa sitten. Esikoinen ehkä tärppäsi sattumalta nopeasti, ei se ole mikään tae kakkosen tärpistä. Vuoden voi yrittää ihan normisti, sitten tutkimuksiin. Tiedän tapauksia, jossa esikoista yritettiin 2 vuotta, toista 1 kierto. Tai esikoinen ekasta kierrosta, toista ei tullut koskaan. Ei näistä tiedä.
t. 3
Sehän saattaa vaihdella kovastikin, milloin ovulaatio on otollisimmillaan. Kyllä noin vähäisillä seksikerroilla todellakin ajoitus saattaa mennä pieleen. Parasta olisi kuitenkin laskea mällit sisään 2 tai viimeistään 3 päivän välein, niin siementä on aina tarjolla.