Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajan hyödyllinen joululahja, miten kehtaisin pyytää vanhemmilta?

Vierailija
12.11.2013 |

Monet oppilaat tuo taas jouluksi minulle suklaata, kynttilöitä, mukeja, kahvia, kukkia... Ihanaa, mutta... Miten kehtaisin pyytää, että vanhemmat käyttäisi nämä rahat ennemmin yhteen hyödylliseen joululahjaan.

Se lahja olisi 11 shakkilautaa luokkaan. Yksi lauta nappuloineen maksaa 10 euroa.

Haluaisin opettaa alakoululuokalleni shakkia. Tarkoitus olisi jatkossa pelata shakkia oppitunnilla muutaman kerran viikossa. Tästä olisi suuri hyöty oppilaiden loogisen ajattelun, keskittymistaidon, matemaattisten taitojen kehittymisessä.

Kysyin rehtorilta mahdollisuutta hankkai shakkilaudat nappuloineen luokalle niin, että kahdella oppilaalla olisi yksi yhteinen lauta. Ei käy, ei ole varoja sellaiseen, turhaa...

Kun tiedän, että saan kuitenkin useammalta oppilaalta jonkun joulumuistamisen, niin miten voisin ehdottaa, että niiden sijaan hankittaisiin nuo shakkilaudat koko luokalle. Noloa... :(

Kommentit (159)

Vierailija
41/159 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 13:16"]

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 12:58"]

Kehtaisinko laittaa Wilmaan tuollaisen kerjuun? Kun eihän opettajalle ole välttämättä pakko tuoda yhtään mitään... Nouseeko siitä haloo, että opettaja kinuaa vanhemmilta rahaa koulutarvikkeiden hankkimiseen?

Mutta kun koululla ei ole nykyään rahaa hankkia mitään ylimääräistä. Ei oikein mitään tarpeellistakaan. Alkaa todella kyllästyttää, kun joka lyijykynääkin pihistellään.

[/quote]Tuohan on ihan yksiselitteisesti laitonta. Kyllä sinun pitäisi tämä opettajan myös tietää ja tajuta. Suomessa on maksuton perusopetus ja rahan kerjääminen vanhemmilta on kiellettyä. Edes keräyslaki ei mahdollista keräyksen järjestämistä toimintaan, jonka järjestämisvelvollisuus on valtion tai kunnan vastuulla.

Jos järjestätä kouluajan ulkopuolella shakkikerhon, eikä se siis liity mitenkään opetukseen, niin sellaiseen voit varmaan kerjätä rahaa, mutta et tietenkään wilman kautta.

[/quote]

No, sitähän minäkin ajattelin, että joku vanhempi varmaan näkisi tuon kerjäämisenä.

Olen ajatellut yhtenä vaihtoehtona, että järjestäisimme oppilaiden kanssa iltamat. Niissä olisi ohjelmaa: soittoa, laulua, yhteislaulua, tanssiesitys, näytelmä, runonlausuntaa, esitelmä. Vanhemmat saisi halutessaan pitää puffettia. Liput (1 euro/lippu) myytäisiin isovanhemmille ja kummeille yms.

Kertyneet rahat käytettäisiin museoretkeen (museoon pääsemme ilmaiseksi, mutta tarviimme bussiliput), ehkä sitten näiden shakkipelien ja legonappuloiden ostoon, jos rahaa jää.

Mutta tällainenkin on sitten ilmeisesti kiellettyä toimintaa tässä Suomen säätely-yhteiskunnassa?

Vierailija
42/159 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysy mitä mieltä rehtori olisi tästä asiasta.

Minä ilomielen antaisin lahjarahan tälläiseen tarkoitukseen.

Nyt lapseni tarhassa kerättiin rahaa retkeä varten. Retkiä on aina tehty, mutta nyt määrärahat ovat nollassa. Vanhempainillassa sitä kysyttiin ja sanottiin ei voida tehdä kun ei ole rahaa.

Eräs vanhemmista kysyi mitä jos me kerätään itse rahat, voidaanko sitten tehdä ja sanottiin kyllä. Jokainen joka halusi, vei 10 euroa seuraavalla viikolla paitsi minä voitin sillä viikolla lotossa 150 euroa ja vein sen.

Mielelläni, erittäin mielelläni antaisin vähintään 10 euroa opettajalle tälläisen asian hyväksi sekä antaisin jouluna suklaata.

Juttele rehtorin kanssa ekana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/159 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 13:22"]

Tuo on sikäli hankala dilemma, kun vanhemmilta ei koulu saa rahaa tai muuta pyytää, mutta vanh.yhdistys kyllä voi. Onko luokallasi esim. luokkatoimikuntaa, jonka kautta asia olisi helposti järjestettävissä ihan laillisestikin?

Jos on, niin heille vinkkinä, ettet halua lahjoja itsellesi, vaan jos joku nyt kuitenkin haluaa jotain antaa, niin luokalle shakkipelit.

Pelättävissä on kyllä, että aina on joku jukuripää, joka haluaa itse määrätä tuomisensa, jos jotain on antamassa.

[/quote]

Koulussa on vanhempainyhdistys... Luokilla ei ole ollut mitään omia luokkatoimikuntia. Mutta... mikäs estäisi perustamasta sellaista! :)

Vierailija
44/159 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tuollaiseen osallistuisi, koska shakki ei lapsiamme kiinnosta enkä näe sen kouluopettamisessa mitään järkeä. Millä ihmeen oikeudella muutenkaan yksittäinen opettaja ymppää omavaltaisesti shakkiopetusta koulutunneille?Ostakoot ne vanhemmat laudat, joiden lapset haluaa sitä pelata. Ja vapaa-aikana, en haluaisi että lapseni koulutunteihin sekoitetaan vapaa-ajan harrastuksia.

Vierailija
45/159 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin matemaattisesti lahjakkaan lapsen äitinä toivoisin, että olisit minun lapseni opettaja. Minusta idea on hieno ja sijoittaisin mielelläni kymmenen euroa tai enemmänkin, jos vain joku lapselleni shakin peluun taidon opettaisi.

Valitettavasti karu totuus on kuitenkin se, että joukkoon mahtuu aina niitä, joille mikään ei passaa. Tiedosta siis se riski, että kaikki eivät ehkä suhtaudu yhtä positiivisesti.

Vierailija
46/159 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 13:26"]

kysy mitä mieltä rehtori olisi tästä asiasta.

Minä ilomielen antaisin lahjarahan tälläiseen tarkoitukseen.

Nyt lapseni tarhassa kerättiin rahaa retkeä varten. Retkiä on aina tehty, mutta nyt määrärahat ovat nollassa. Vanhempainillassa sitä kysyttiin ja sanottiin ei voida tehdä kun ei ole rahaa.

Eräs vanhemmista kysyi mitä jos me kerätään itse rahat, voidaanko sitten tehdä ja sanottiin kyllä. Jokainen joka halusi, vei 10 euroa seuraavalla viikolla paitsi minä voitin sillä viikolla lotossa 150 euroa ja vein sen.

Mielelläni, erittäin mielelläni antaisin vähintään 10 euroa opettajalle tälläisen asian hyväksi sekä antaisin jouluna suklaata.

Juttele rehtorin kanssa ekana.

[/quote]

Yritän ottaa asian rehtorin kanssa esille.

Hän vaan suhtautuu kovin nuivasti yhtään mihinkään. Meillä on oikeasti esim. piirtoheijastinkynät lukkojen takana koulun kassakaapissa ja vain reksillä on avain. Jos tarviit uuden piirtoheijastintussin, niin pitää todistaa, että edellinen on kuivunut!

Joo, nuo piirtoheijastintussit olen sitten ostanut ihan itse.

Ihan käsittämätöntä. Meidän pitäisi kouluttaa tulevia tietoyhteiskunnan kansalaisia, jotka olisivat sujuvia informaatioteknologian käyttäjiä. Piirtoheitinten pitäisi olla jo museossa ja tilalla ihan toiset laitteet. Ja sitten ei ole antaa edes niitä piirtoheitintusseja, jostain tableteista puhumattakaan!

Vierailija
47/159 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joistakin vastauksista huomaa, kuinka monet ihmiset ovat menneet mukaan tuohon nipottamiseen joidenkin pykälien perässä. Maalaisjärkeä ei saa käyttää, eikä mitään massasta poikkeavaa saa tehdä. Useimmat vanhemmat olisivat mielissään tuollaisesta opettajan ehdotuksesta. Sitten tietenkin joku osoittautuisi elämän katkeroittamaksi nipottajaksi, joka saisi itselleen mielihyvää nostamalla metelin moisesta asiasta.

Vaihtoehtona voisit kysyä, olisiko kodeissa käyttämättömiä shakkipelejä, joita voisi lahjoittaa koululle - meiltäkin niitä löytyisi varmaan parikin.

Vierailija
48/159 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa jokaisessa vähänkin suuremmassa kaupungissa olla shakkikerho, jonne pääsevät myös lapset harrastamaan. Vapaa-ajan harrastukset eivät kuulu kouluun. Ihmettelen, onko ap tehnyt tämän aloituksen ihan tosissaan...

Vierailija
49/159 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 13:28"]

Minä en tuollaiseen osallistuisi, koska shakki ei lapsiamme kiinnosta enkä näe sen kouluopettamisessa mitään järkeä. Millä ihmeen oikeudella muutenkaan yksittäinen opettaja ymppää omavaltaisesti shakkiopetusta koulutunneille?Ostakoot ne vanhemmat laudat, joiden lapset haluaa sitä pelata. Ja vapaa-aikana, en haluaisi että lapseni koulutunteihin sekoitetaan vapaa-ajan harrastuksia.

[/quote]

Mistä voit tietää, ettei shakki kiinnosta lapsiasi? Kuinka paljon olette sitä pelanneet?

Opettajana voin ympätä oppitunneille lähestulkoon mitä vain, mikä on peagogisesti perusteltavissa. Ja shakinpeluu jos mikä on. Esimerkiksi englannin tunneilla pelaamme mm. värissiä. Sekin on vapaa-ajan toimintaa, periaatteessa.

Ilmeisesti vapaa-aikana ei mielestäsi voi oppia? Ja koulussa ei voi rentoutua? Voin kertoa, että oppilaat oppivat värit englanniksi paljon tehokkaammin erilaiset leikkien ja pelien muodossa, kuin vain tankkaamalla sanoja ulkoa kirjasta.

Shkain hyödyt erityisesti niiden oppilaiden kohdalla, joilla on vaikeuksia matematiikassa, on Hollannissa, Saksassa ja Isossa-Britanniassa tutkimuksin todettu.

Vierailija
50/159 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki koulut eivät todellakaan sijaitse isoissa kaupungeissa eikä niissä todellakaan ole mitään vapaa-ajan kerhoja tai muita.

Vierailija
51/159 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Askarrelkaa itse ne shakkilaudat nappuloineen.

Vierailija
52/159 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 08:44"]

Ihan kiva idea mutta shakki on tylsä peli. Voisittehan kai perustaa luokkaa varten rahaston minne  myös opettajan muistamiset osoitetaan. Sitten ostaa niillä jotakin kivaa juuri tämän luokan oppilaita varten.

[/quote]

Minäkin ymmärtäisin sen, että vanhemmat keräisi juuri tämän luokan oppilaille jotain. Mutta en sitä, että vanhemmat velvoitetaan kustantamaan opettajalle työvälineitä, joita hän tulee käyttämään muille oppilaille vuosien varrella. Ja varsinkin, kun vanhemmilla ei ole mahdollisuutta sanoa, mikä harrastus olisi heidän mielestään paras. Opettaja haluaa itse shakkilautoja, koska hänestä se on hauska peli. Hän haluaa materiaalia yhden luokan vanhemmilta opettaakseen tällä materiaalilla shakkia vuosia muillekin oppilaille.

Miksi juuri näiden vanhempien pitää kustantaa shakkilaudat muillekin oppilaille?

Leirikoulua yms. varten kerätyt rahat menevät juuri niille oppilaille. Ollaanko menossa nyt siihen, että opettaja alkaa kerätä leirikoulurahaa myös niille tuleville oppilaille juuri tämän luokan vanhemmilta.

Vanhempien ei tarvitse kustantaa kuin juuri heidän omien lapsiensa opetusvälineitä esim. urheiluvälineitä kouluun. Heidän ei tarvitse ostaa luistimia ja antaa niitä sitten muiden lasten käyttöön sen jälkeen, kun oma lapsi kasvaa niistä ulos.. Kyllä vanhemmat saa pitää ne luistimet ja antaa ne vaikka nuoremmalle sisarukselle tai myydä pois.

Vierailija
53/159 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 13:31"]

Joistakin vastauksista huomaa, kuinka monet ihmiset ovat menneet mukaan tuohon nipottamiseen joidenkin pykälien perässä. Maalaisjärkeä ei saa käyttää, eikä mitään massasta poikkeavaa saa tehdä. Useimmat vanhemmat olisivat mielissään tuollaisesta opettajan ehdotuksesta. Sitten tietenkin joku osoittautuisi elämän katkeroittamaksi nipottajaksi, joka saisi itselleen mielihyvää nostamalla metelin moisesta asiasta.

Vaihtoehtona voisit kysyä, olisiko kodeissa käyttämättömiä shakkipelejä, joita voisi lahjoittaa koululle - meiltäkin niitä löytyisi varmaan parikin.

[/quote]

Sinä ehdotat lainkiertoa(ko)? Hyvä kasvattaja ja esimerkki lapsille :)

Asia kun on hoidettavissa ihan laillisestikin, kuten joku jo mainitsikin, eli luokkatoimikunnan tai vanhempainyhdistyksen kautta.

Vierailija
54/159 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just. Opettaja on shakkihullu ja on saanut päähänsä siirtää tämän harrastuksen myös oppilaille.

Jos moinen järjestely toteutettaisiin oman lapseni luokalla niin vaatisin, että lapseni saa käyttää sen ajan liikuntaan, kun muut pelaavat shakkia. Koska mielestäni liikunta on paljon hyödyllisempää kuin shakin peluu, ja lapseni siitä tykkää.

Ja tosiaan, ihan parinkymmen tuhannen asukkaan kaupungeissakin on shakkikerhoja.

Vierailija
55/159 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 13:33"]

Taitaa jokaisessa vähänkin suuremmassa kaupungissa olla shakkikerho, jonne pääsevät myös lapset harrastamaan. Vapaa-ajan harrastukset eivät kuulu kouluun. Ihmettelen, onko ap tehnyt tämän aloituksen ihan tosissaan...

[/quote]

Kyllä on.

Ikävä vaan, monet sellaiset lapset, joille tuosta shakinpeluusta olisi eniten hyötyä, ei koskaan pääse sellaiseen kerhoon. Ei tule vanhemmille mieleen viedä.

Samalla perusteella, jos nyt vasta alettaisiin puhua kouluruokailun puolesta, voitaisiin sanoa, että on kodin vastuulla tarjota lapsille ruokaa. Että kyllä äidin pitää olla klo 12 soppakattilan kanssa vastassa, kun lapsi tulee kouluta lounastauolle, ei se ole koulun asia lapsia ruokkia.

Vierailija
56/159 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin kyllästyin kun kouluilla ei ole varaa mihinkään. Hankin aika paljon pelejä kirppareilta pilkkahinnalla, samaten kirjoja. Ne kulkee nyt mukanani kun vakkarityön puutteessa joudun jatkuvasti vaihtamaan koulua :(

Mutta ostin myös muutamia uusia ja mietin, että saisiko ne verotukseen jotenkin? Onhan tuo iso summa 110€, mutta saattaisin jopa ostaa ne itse. Sitä silmällä pitäen, että niistä olisi itselleni moniksi vuosiksi iloa opetuksessa. En siinä tapauksessa kyllä lainaisi muille luokille, aina menee rikki tai häviää. Olen ostanut kyllä paljon opetusvälineitä ja kirjoja itse, mutta ajattelen asian niin, että sillä rahalla helpotan omaa työtäni. Ihanaa kun ei tarvitse juosta eri varastoissa ja luokissa ruinaamassa tavaraa ja vlineitä lainaksi ja selvittelemässä,e ttä kenellä nyt taas se ja tämä tavara on kun ei löydy varastosta. Kivaa kaivaa se omasta kaapista tunnin alussa ja olla 100% varma, että tuntisuunnitelma ei kosahda ainakaan siihen ettei joku muu ole huolehtinut välineiden palautuksesta!

Vierailija
57/159 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Shakki on aikaavievä peli, enkä oikein ymmärrä, mistä ap ottaisi siihen aikaa. Opetussuunnitelmankin toteuttamiseen tarvittaisiin usein lisää tunteja.

Shakkikerho koulun jälkeen taas olisi kiva juttu.

Vierailija
58/159 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 13:13"]

Onko jollakulla vinkkejä tuohon, miten lähestyisin jotain paikallista yritystä tässä jutussa? Soitan vaan toimitusjohtajalle ja alan ruikata shakkilautoja, tyyliin: Päivää, Miisa Möttönen täältä Peräjoen alakoulusta. Minulla olisi sellaista asiaa, että haluaisin tukea oppilaiden oppimista hankkimalla luokkaan shakkilautoja, mutta kunnalla ei nykyisessä taloustilanteessa ole varaa niitä hankkia. Yksi lauta maksaa 10 euroa. Haluaisiko yrityksenne tukea meitä yhden tai useamman shakkipelin hankinnassa?

Mikä mahtaisi olla reaktio? Soitto rehtorille ja haukut?

[/quote]Minä ainakin soittaisin poliisille ja tekisin rikosilmoituksen laittomasta opetustoimintaan liittyvästä keräyksestä.

Yritä hoitaa homma jotenkin tiskin alta, epävirallista reittiä.

Vierailija
59/159 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko yhtään ajatellut, että kaikilla perheillä ei ehkä ole varaa osallistua keräykseesi? Jos asiasta tulee julkinen keräys, niin silmätikuiksi joutuvat ne perheet joilla rahaa ei ole. Muistan, kuinka omana alakouluaikanani eräs äitykkä järjesti keräystä jolla saataisiin ihana koriste-esine opelle ja jokaisen piti antaa sitä varten 50 mk. Meidän perheemme oli niin laman kurittama (ei siis ollut kyse alkoholismista tms.) että rahaa ei kerta kaikkiaan olisi ollut, ja äiti harmitteli sitä kotona. Kun kerroin asiasta koulussa, jouduin kiusatuksi. :) Eli onnea vaan, jos tällaista haluat oppilaillesi...

Sitä paitsi, perusopetuslaki kieltää varojen keräämisen oppilailta koulun hankintoja varten. Tästä voisi tehdä kantelun aluehallintovirastolle, koska koulunkäynnin on oltava maksutonta. Ja tuskinpa sinä nyt sentään niihin lahjoihin hukut... Myy saamasi lahjat jos ne niin ärsyttävät, ja osta itse shakkilaudat.

Vierailija
60/159 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koulussamme on 30 tietokonetta yhteiskäytössä, ja uskon teiltäkin löytyvän. Vaatiiko se sinulta liikaa, että varaat koneet ja käytte ne hakemassa oppilaiden kanssa varastosta tai menette tietokoneluokkaan?

Kommenttina joihinkin viesteihin täällä: meillä nimenomaan painotetaan sitä, että oppilas on asiakas ja perheet ovat yhteistyökumppaneita. Koulut kilpailevat oppilasmääristä, ja jokainen oppilas tuo tietyn summan koululle. Meidän on siis palveltava oppilaita ja varottava suututtamasta perheitä.

Minäkin ehdotin joskus rehtorille, että voisin kysyä jotain yritystä sponsoroimaan yhden kirjasarjan kouluumme. Tuli ehdoton kielto. Koulut eivät saa olla yritysten nuorassa vaan kaiken rahoituksen on tultava valtiolta tai kunnalta.

Ja todellakin, minä olen aivan erityisesti heti ensimmäisessä vanhempainillassa ilmoittanut, että opettajalle ei saa tuoda lahjoja ja luokkaretkiä tai mitään muutakaan maksullisia retkiä ei tehdä. Alueellamme on paljon vähävaraisia suurperheitä, enkä minä rupea vaatimaan rahallista panostusta keneltäkään, kun kyse on lakisääteisesti ilmaisen oppivelvollisuuden täyttämisestä.