Aloitin jo joulun suursiivoukset
Yksi huone kerrallaan teen niin viimeisen päälle puhdasta jälkeä, että konttaan ja kynsin kaikki nurkat pesuaineilla. Suurin lastenhuone, kylpyhuone, kodinhoitohuone ja eteinen on jo tehty. Samalla lentää roskiin, kierrätykseen ja kirppiksille kaikki ylimääräinen kaapeista. Sitten voikin laittaa koristeet!
Suursivouksen jälkeen ei tarvitse kuin tehdä ylläpitosiivousta ja aloitella joululeipomusten ja postikorttien teko. Jos olisin kerrankin ajoissa valmis.
Muita? Onko joku muu aloittanut jo jouluun tähtäävät puuhat?
Kommentit (29)
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 11:53"]
On meilläkin perussiistiä lähes tulkoon aina, mutta mun mielestä on kiva tehdä joulusiivousta. On kiva paketoida lahjoja, kiva kirjoittaa joulukortteja, kun ne tekee ajoissa.
Nyt on homma tosi hyvässä mallissa ja 1 iso mahdollinen stressitekijä on poissa.
Harvoin niitä kaappeja tulee automaattisesti itse siivottua. Ylläpitosiivous meidän perheessä koskee vaan yleisiä tiloja, kaapit on hyvä käydä läpi pari krt vuodessa ja joulu / juhannus sopii siihen loistavasti.
[/quote]
No juu, kyllä meilläkin paketoidaan lahjoja ja kirjoitellaan kortteja, mutta en kutsu sitä "joulun suursiivoukseksi". Siitähän tässä oli kyse.
Kaikki joululaatikot on jo tehty ja pakkasessa.
Kaikki joululahjat hankittu, paketoitu ja piilotettu. Ei kun yksi puuttuukin vielä, kummitytölle.
JoulusiivousLISTA on tehty :)
Meille tulee tänä vuonna 25 henkeä syömään, joten pitää ostaa vielä joitain astioita lisäksi.
Miksi pitää tehdä suursiivous? Ja miksi juuri jouluna?
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 12:29"]
[/quote]
Siksi, että perusteellinen siivoaminen pari kertaa vuodessa tekee hyvää hygienialle ja mielelle. Tulee pestyä kaikki sellainen, joka ei kuulu tavalliseen viikkosiivoukseen tai ylläpitosiivoukseen. Ainakin meillä vanhemman polven äideillä juhlan tuntu tulee puuhaamisesta, puhtaudesta. Kaipa se on lapsuuskodin perintöjä. Ja miksi juuri jouluksi? No siksi,e ttä se on minulle vuoden suurin juhla.
[/quote]
Ei pidä. Mutta saa tehdä, jos haluaa.
Minä olen myös aloittanut siivouksen. Tänään pesin pesuhuoneen lattian saumat hammasharjalla ja kloriittiliuoksella. Viime viikolla järjestelin ja pyyhin kaappeja, pesin uunin ja liesituulettimen sekä pyyhin koko talon seinät. Vein pienet tai käyttämättömät vaatteet kirpparille myytäväksi (mulla on tämän viikkoa pöytä varattuna). Sitä edellisellä viikolla pesin ikkunoita.
Olen hieman yllättynyt itsekin tästä innosta siivota. Ensi viikolla ajattelin tehdä ekat joululaatikot pakastimeen.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 12:11"]
Kaikki joululaatikot on jo tehty ja pakkasessa.
Kaikki joululahjat hankittu, paketoitu ja piilotettu. Ei kun yksi puuttuukin vielä, kummitytölle.
JoulusiivousLISTA on tehty :)
Meille tulee tänä vuonna 25 henkeä syömään, joten pitää ostaa vielä joitain astioita lisäksi.
[/quote]
Joko te olette vieraatkin jouluksi hommannu?
[/quote]
Tää perinnehän on jäänne sieltä ikivanhoilta ajoilta jolloin pirtti siivottiin perusteellisesti jouluksi, tuotiin uudet oljet lattioille ym.
Kuka ihme jaksaa stressata koko talon siivoamisesta joulun alla?Sen verran siistinä pitää aina,että jouluksi ei jää kuin koristeiden laitto,ruokien teko ja lahjat.