Miten lämpöä ja persoonallisuutta olohuone/keittiö tilaan?
Meillä iso harmaa vanha sohva joka ei ole lähdössä. Paljon kromia mm design lamppu kromia ja mustaa. Avokeittiö. Paljon valkoista mm.lattia vaalea. Seinät on valkoiset.....haluaisin jotain lämpöä ja persoonallisuutta. Mutta miten? Seiniin oon ajatellut vaalean harmaata sävyä tai vaaleaa siniharmaat mutta tuleeko liian kliininen ja kylmä vaikutelma? Haluaisin lämpöisempiä värejä kotiini mutta kuitenkin harmonista.
Kommentit (51)
Joku lämminsävyinen itämainen matto voisi toimia? Siitä olisi helppo valita mieleinen sävy verhoihin yms
Jopa mustaa on sekä siniseen taittuva kylmä että lämmintä joka on kuin ruskeaa. (Kuin esim multa, kasveista hajonnu toisaalta jäähtyneessä hiilessä on kylmä sävy).
Myös valolla on merkitys. Käytä lämmintä valoa.
(Ei mitään kylmää laitosvaloa).
Menee nyt ohikseksi, mutta en tajunnut alkuun kysymystä. Ymmärsin aloituksen niin, että ap haluaa tilata lämpöä jostain ilmeisesti olohuoneeseen ja keittiöön. :D Ihmettelin, että miksi sijamuodot on ihan päin hevon veetä ja koko aloitus outo. Meni tovi ennen kuin tajusin.
Opetelkaa niitä hemmetin yhdyssanoja! Aloitus on oikeasti täyttä siansaksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma koti valkoinen blogissa (syksyn sävyjä 29.8.2019) oli kuvia, joista voisi olla inspiraation lähteeksi värien suhteen. Hiekkaa, okraa, pellavavaa, kaarnaa. Mielestäni edelleen harmoniaa, vaikka onkin viime vuoden juttuja.
Muista ottaa värimalleja kotiin kokeiltavaksi, ennen kuin ostat maaleja.
Mulla on tuskaa, kun en ilmeisesti erota kylmiä ja lämpimiä sävyjä toisistaan. Olen aina luullut, että valkoinen, sininen, harmaa ja vihreä ovat kylmiä värejä ja loput lämpimiä. Ja ostanut verhot, sohvatyynyt ja matot sen mukaan, mikä väri tai kuosi näyttää kaupassa kivalta. Ei toimi.
Nyt olen päässyt jo siihen, että valkoinen ja harmaa ovat neutraaleja värejä riippumatta siitä, ovatko ne kylmiä vai lämpimiä.
Tällä hetkellä olen juuttunut siihen, että seinät ovat maalarinvalkoiset ( väriä ei voi muuttaa) ja lattia tummanruskea (joko kylmä tai lämmin, mistä sen erottaa?). Harmaata ja valkoista lukuun ottamatta mikään väri tai sävy ei käy yhteen molempien kanssa..pitäiskö lisätä eriväristä puuta, meriheinää ja pellavaa, vai laittaa lisää valkoista?
Kaikki muut näyttävät osaavan sisustaa rauhallisesti, harmonisesti ja kodikkaasti, ja moni vielä persoonallisestikin. Puuttuukohan mulla joku sisustusgeeni?Älä huoli, en minäkään erota lämpimiä ja kylmiä sävyjä. Kotikin on melko minimalistinen, kun en vain osaa valita yhteensopivia juttuja
Eikö kouluissa enää maalata väriympyröitä? Sinisen vieressä kylmä, keltaisen vieressä lämmin punainen.
Minun väriympyrässsä ala-asteella 90-luvulla oli vain sininen, punainen, keltainen, vihreä, oranssi ja violetti...
Mites tuo AP:n ehdottama maali, onko se lämmin vai kylmä? Ja mistä sen tietää?
https://tikkurila.fi/varit/batisti-g487
Tuo väriyhdistelmä on kalsein mahdollineb pelkän valkoisen jälkeen! Ja vielä ajattelit harmaata seinään?? Ok x487 on lämmin kaunis harmaa mutta itse laittaisin jonkin tapetin missä ei ole mitään noista (tai vain aavistus)
Värejä murrettu turkoosi, petroolin sininen, vanha rosa, lämpimät violetit, smaragdin vihreä, punainen, oranssin eri sävyt. 2-3 väriä sävy sävyyn noista.
Kromista hankkiutuisin itse eroon heti
Vierailija kirjoitti:
Tuo väriyhdistelmä on kalsein mahdollineb pelkän valkoisen jälkeen! Ja vielä ajattelit harmaata seinään?? Ok x487 on lämmin kaunis harmaa mutta itse laittaisin jonkin tapetin missä ei ole mitään noista (tai vain aavistus)
Värejä murrettu turkoosi, petroolin sininen, vanha rosa, lämpimät violetit, smaragdin vihreä, punainen, oranssin eri sävyt. 2-3 väriä sävy sävyyn noista.
Kromista hankkiutuisin itse eroon heti
Kiitos vinkeistä. Otetaan harkintaan. Kromista emme ole hankkiutumassa eroon. On meinaan Flos kattokruunu kromin värisenä.
Ap
Jos olet valinnut kylmän seinien sävyn ja kylmät huonekalut, niin ei se muutu lämpimäksi lisäämällä tyynyä. Seinät voi pitää ihan hyvin valkoisena, mutta valitse värikartasta lämmin valkoinen. Maalarinvalkoinen on kylmä sävy, kun se on harmaalla taitettu.
Seuraavaksi valitse siihen design-lamppuun lämmin valon väri, samoin muuallekin. Nykyään lampuissa yleensä lukee onko kyseessä lämmin vai kylmä valon väri.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet valinnut kylmän seinien sävyn ja kylmät huonekalut, niin ei se muutu lämpimäksi lisäämällä tyynyä. Seinät voi pitää ihan hyvin valkoisena, mutta valitse värikartasta lämmin valkoinen. Maalarinvalkoinen on kylmä sävy, kun se on harmaalla taitettu.
Seuraavaksi valitse siihen design-lamppuun lämmin valon väri, samoin muuallekin. Nykyään lampuissa yleensä lukee onko kyseessä lämmin vai kylmä valon väri.
Hyvä off white on g503, hieman kermainen sävy
Pari vaaleanpunaista ja okrankeltaista koristetyynyä, lämpimänvalkoinen/keltainen /vaaleanpunainen torkkupeitto, villamatto, paljon viherkasveja terrakottaruukuissa, pari pöytävaloa, joissa kangasvarjo ja lämmin lamppu.
Itse pitäisin seinät vaaleina ja muuttaisin huoneen tunnelmaa tuomalla hiekan ja vaalean puun sävyjä esim. koristetyynyjen ja huonekalujen muodossa. Samalla huoneen ilme pysyy ns raikkaana. Ne voi myös sitten vaihtaa kun värimaailma alkaa kyllästyttää. Ja laittaisin ehkä lisäksi jotain huonekasveja tunnelmaa elävöittämään.
Iso villamatto tuo lämpöä ja kokoaa oleskelutilan yhteen. Jos kalusteet kiertävät seiniä, kannattaa miettiä voiko muuttaa järjestystä esim. niin että nojatuoli tai kaksi on sohvaa vastapäätä, väliin voi laittaa vaikka sohvapöydän. Tuo on kodikkuutta lisäävä järjestys. Luonnolliset materiaalit, esim. puu, tuovat myös lämpöä. Jos laitat torkkupeiton, ei puuvillaista tai keinokuitua vaan aitoa villaa.
Jos on iso, vaalea tila, laittaisin tummahkon villamaton (riippuen tietysti sohvakalusteiden väristäkin) Joku sopivan pehmeä väri esim yhdellä seinällä tasapainottaa myös tilaa jos kaikki on kovin vaaleaa. Kannattaa miettiä tarkkaan ettei seinän väri ole liian tumma - se synkistää tilaa helposti. Nyt on muuten nousussa pastellisävyt indigonsinisen, sammalenvihreän jne. kaverina.