Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

LOKAkuisten torstai

20.07.2006 |

Huomenta!

Axelara:

SF menee koko ajan yläkäyrällä ja Bruno sanoi 4D:ssä, että arvion mukaan jos tahti jatkuu, vauvasta tulee 4,3 kiloinen. Neuvolan täti sanoi, että jos sokerirasituksessa tämän lisäksi jään kiinni, tulee miettiä sektiota, mutta jos sokrut normaalit, ja vauva kuitenkin hurjan iso, pitäisi miettiä käynnistystä aiemmilla viikoilla. Käski käydä kuukautta ennen laskettua aikaa synnytystapa-arviossa.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko ne, kellä on kokemusta vastata seuraavaan:

1. Mitä kaikkia kivunlievitystapoja on olemassa synnytykseen?

2. Mitä voi käyttää yhtäaikaa, ja mitä ei?

3. Mitkä ovat niiden haittapuolet ja riskit?

4. Missä vaiheessa synnytystä ne annetaan?

5. Mikä estää antamisen? Tietty avautumissenttiraja vai mikä?

Haluan tietää jo nyt, että voi sitten miettiä rauhassa.

Kiitos etukäteen!

t. Patovahti 28+4

Vierailija
2/27 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sasku: Periaatteessahan punktio voidaan tehdä millä viikoilla vain, mutta koska keuhkot kehittyy viimeisenä, niin mitään järkeä siinä ei ole kovin aikaisilla viikoilla (jos siis indikaationa saada selville keuhkojen tilanne). Aika aikaisin sulle on tehty viimeksikin, riippuu varmasti sairaalasta.

Patovahti: Onneksi tuo 4,3kg ei kuulosta vielä kovin pahalta! En kyllä oikein tajua, että miten se sokerirasituksen positiivinen tulos vaikuttaa sektiopäätökseen, koollahan sitä on merkitystä ja niin kuin sanoit, niin voihan vauva olla ilman sokerihäikkääkin iso.

A & Kirppu h29+0 :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä itsekään, ja olen ensi kertaa pappia kyydissä. Eiköhän asia selviä lähiaikoina.

:)

Vierailija
4/27 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tässä mietiskelin että milloin tuollaisia vauvan paino-arvioita aletaan tekemään? Siis ei meillä ole ollut vielä mitään puhetta neuvolassa, eikä mulla suoraan sanoen ollut hajuakaan siitä, että sitäkin aletaan seuraamaan näin aikaisessa vaiheessa. Mullahan on tosin se toinen neuvolalääkäri vasta ensi viikolla...(nyt 26 vkoa kasassa, jee)

Täällä puhutaan paljon sokerirasituskokeesta? Milloin sellainen tehdään, kun löytyy sokeria virtsasta(ko)?

Vierailija
5/27 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

..mulla ei ole kyllä ollut mitään ongelmia koko raskauden aikana, ei sokeria eikä valkuaista ja verenpaine on ollut hyvä, hemoglobiinikin saatiin nousemaan raudalla (jopa 116:).....mutta siis tankkihan mä olen. 2-3 viikkoa sitten oli jo 10 kiloa tullut, luoja tietää kuinka paljon nyt....varmaan odotettavissa 15-20 kiloa lisää...neuvolasta sanoivat että liika painonnousu kasvattaa vauvan isoksi....(kääk)

Vierailija
6/27 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Patovahdilla olio paljon hyviä kysymyksiä. En lähde itse niihin vastailemaan, kun en asiantuntija ole. Kuten COekin eilen totesi, synnytykset on niin erilaisia, joten jos kirjoittelee oman kokemuksen pohjalta tulee hyvin subjektiivista tekstiä :-)

Hei, laitan vähän maanläheisemmän kyssärin. Kiinnostaisi tietää, HARRASTATTEKO VIELÄ LIIKUNTAA JA JOS NIIN MILLAISTA? Itse sitä uintia rakastan, mutta hitto vie, taisin saada pissatulehduksen viime vkl järvestä, joten en kyllä nyt juuri uskalla edes uiimahallia harkita.

Saikut on mulla nyt pidetty ja töissä taas. huomenna onneksi extra lääkärintarkastus, jossa katsotaan kohdunsuun tilanne. odottelen parhaillaan kovasti milloin yksi ystäväni lähtee synnärille. Yksi työkaveri tuossa juuri ihmetteli taas " miten oletkin vielä noin pieni ja jo 7.kuulla" . Ärsyttää. Sanoin hälle, että kuule mulle on tullut painoa 8 kg. Ei uskonut :-) Painosta piti vielä todelta, että joku murehti eilisessä pinossa, kun painoa oli tullut jotain 600g/viikko. laitan vielä paremmaksi, sillä minulle oli tullut noin 4 viikossa peräti 830g/viikko. Luulin ensin, että vaaka näyttää väärin :-) On tainnut siis käsi eksyä jääkaapille tiuhaan, vaikka en kyll tunnusta ;-)

Hei kaikille ihanaa päivää . kylmä aamu ainakin täällä hesassa. klo 7 mittarimme näytti 12c ja piti laittaa autossa lämmitystä lähes päälle .

Jolla 26 + päivä päälle

Vierailija
7/27 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas ihanan paljon luettavaa lokamasuilta, kun tähän koneelle nyt aamulla istahdin. Hyvä me!

Patovahdille ekaksi: En nyt ihan niin pätevä ole, että kaikkiin sinun kysymyksiin osaan vastata, mutta noista asioista on tosi kivasti juttua esim. Vauva-lehdissä (jos satut löytämään sen oikean numeron). Ja synnytysvalmennuksessa käydään kaikki läpi. Itse sain esikoisen synnytyksessä epiduraalin 6-7cm:n kohdalla ja se vei kaikki kivut. Valitettavasti vei myös suurimman ponnistamisen tarpeen ja ponnistuvaihe kesti 1t 10min. Silloin sain myös ennen epiduraalia aqua-rakkuloita selkään. Niiden laittaminen sattui pirusti, mutta ne helpotti myös kovasti oloa, tosin vain vähäksi aikaa.

Toisessa synnytyksessä sain 5cm:n kohdalla kohdunkaulapuudutuksen (PCB), mutta just kun lääkäri sai sen laitettua toiselle puolelle, vauvan sydänäänet romahti ja sitten alkoi vähäksi aikaa semmonen hässäkkä, että puudutukse yms oli sivuseikkoja. Se ei siis kerennyt auttaa yhtään. Sitten, kun tilanne oli ohi (äänet palautunu ja vauvan hapetusarvot todettu näytteellä hyväksi) olin 8cm auki ja lääkäri sanoi, ettei enää mitään puudutusta voi antaa. Ne kivut oli yhtä helvettiä sitten tunnin ajan, kunnes pääsin ponnistamaan.

Kolmannessa synnytyksessä kätilö ehdotti heti saliin mentyämme epiduraalia ja otinkin sen sitten hetken mietinnän jälkeen. Se oli ihana! Tunsin jokaisen súpistuksen vain mahan kovettumisena ja tällä kertaa se ei vaikuttanut mitenkään ponnistamiseen, vaan tyttö syntyi 3min ponnistamisella.

Mulla siis ekassa leikattiin väliliha, mutta itse en sitä tuntenut ja se parani tosi hyvin ja nopeasti. Toisessa ei tullut mitään nirhaumia alapäähän, vaan pystyin ihan hyvin istumaan jo 30min synnytyksestä. Kolmannessa vauvan hartiat jäi vähän jumiin ja siinä tuli pieni repeämä, johon laitettiin pari tikkiä. Sekään ei vaivannut sen kummemmin, parani nopeasti.

Sokerirasituksesta: Mulle se tehtiin korkean BMI:n vuoksi. Käsittääkseni se tehdään kaikille, joilla on lähtöpainoindeksi yli 25 tai jos on aiemmin synnyttänyt yli 4,5-kiloisen vauvan tai on lähisuvussa diabetesta. Niin ja tietty silloin, jos pissassa alkaa olla sokeria.

Korjatkaa, jos tässä on asiavirheitä :)

(.) Vauveli on ollut yön ja aamun tosi hiljainen, ei oo kuulunu mitään. Väsyiköhän se eilisestä melskaamisesta.. Näin viimeyönä unta, jossa meille syntyi poikavauva. Se oli paljon isompi kuin nuo 3 aiempaa, yli 4-kiloinen ja sillä oli aika paljon vaaleaa tukkaa. Ja mies sanoi, että siitä täytyy tehdä Veeti :) Oikeesti tuskin Veeti-nimestä tykkäis :)

Mitähän muuta vielä piti kirjoittaa... samapääkesättalvet. Ei nyt muistu mieleen. Täällä kaikki lapset vielä nukkuu. Kuopus oli tuossa 20min hereillä, teki aamukakan ja halusi sitten takasin sänkyyn. Mies tulee vasta huomenillalla kotiin.. Mitähän tässä keksisi tekemistä. Tai no, siivousta ois vaikka muille jakaa, mutta kun ei oikeen jaksas.

Mukavaa torstia kaikille!!

Mianni 26+5

Vierailija
8/27 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille myötätunnosta :)

Olo on aika ankea edelleen, mutta ihan kiva kun siskon 8-vuotias poika on tänään tulossa pojan seuraksi, vähän helpottaa kun ei itse tarvitse koko aikaa olla leikkimässä..

Hitto kun kelitkin kylmeni :/ siinäkö se kesä nyt meni?

Meillä olis vielä kesälomareissukin edess ja olis ihana jos sinne vielä lämpöä riittäis.

Eilen kävin kokeilemassa vihkisormuksia..Voi että kun löytyi pari tosi kaunista rinkulaa. Yhden jo varasinkin ja tod. näk. tänään se haetaan. On vaan aika arvokas =O No, jos sitä sormukseen hennois laittaa kun jää ne kunnon häät pitämäti :)

Sokrutestin arvot oli mullakin ihan kunnossa samoin pissanäyte. Supparit ei ainakaan siis mistään tulehduksesta johdu..

SYNNYTYKSESTÄ:

Mulla esikoisen synnytys oli kans kaikenlaista ongelmaa täynnä. Olin NIIN täynnä kaikkia piuhoja, etten pystynyt liikkumaan mihinkään..Vauvalta otettiin joku verikoe päästä kun se oli vielä mun vatsassa ja se tuntui ihan pirun inhottavalta :/

Joko teillä joilla lapsia ennestään on selvillä minne lapset hoitoon synnytyksen ajaksi?

Meidän poika menee varmaankin mun vanhempien luokse, mutta ongelma onkin siinä jos vauva päättää lähteä syntymään yöllä. Mun isä on töissä ja äidillä ei ajokorttia...No mutta onhan tässä vielä aikaa miettiä ja suunnitella asioita :)

Mukavaa päivää kaikille!

Camelot tasan 27 =O

Vierailija
9/27 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä te ootta aamuvirkkuja, ahkeria kirjoittajia!! Kiva!

Patovahti: Mä muistaakseni esikoisen kohdalla kävin noita kaikkia kivunlievityksiä läpi netissä. En muista missä, mutta tosi hyviä sivuja löytyy. Sitten niistä kandee jutella vaikka kätilön kanssa jos mahd. tai neuvolassa. Ilmeisen erilaisia kokemuksia ja vaikutuksia ihmisillä on. Itselleni esikoisen aikana annettiin petidiini piikki kankkuun, mikä oli tosi ihana rentoutus pitkän supisteluajan keskellä. Tuli niin onnellinen ja rauhallinen olo hetkeksi. Se tuntu ihan huumeelta, ihanalta taivaalta hetkeksi. Vaikutus ei kuitenkaan ollut kovin kestävä, kuten ei kai ollut tarkoituskaan. Sitten kun synnytys ei meinannut edistyä, puhkaistiin kalvot ja siitä parin tunnin päästä otin epiduraalin, sillä olin tosi väsynyt ja oli pakko saaha levätä vähän. Se oli mulle oikein, oikein sopiva ja sain sen juuri oikeaan aikaan. Ponnistusvaihe kesti vain 7.5 min ja olin jakkaralla, jolla toivon nytkin ponnistavani. Mies tuki takaa ja oli aivan mielettömän hyvä tuki!! Sydänäänet siis romahtivat ponnistusvaiheen lopussa ja kätilö sanoi tekeväntä tuon episiotomian, mikä tietysti oli ok että vauva saahaan maailmaan mahd. nop. Sitä en tuntenut juurikaan siinä vaiheessa, joten nytkään se ei pelota jos joudutaan tekemään. Ajatuksena etukäteen se tietty pelotti, muttei enään (jos ketään lohduttaa) Muuten en repeillyt ollenkaan, enkä olisi saanut tikkejä ilman tuota episiotomiaa. Siinä minun hyvä kokemukseni epparista kun niin moni sitä tuntuu jännittelevän.

Mulla on huomenna taas neuvola, vaik viime kerrasta vajaa pari viikkoa. Oli pisun ph arvot melko korkeat ja jouduin " vesikuurille" , nyt ei onneksi enää niin kuuma. Mulla ainakin tekee tiukkaa vetää 4 litraa vettä päivässä. Verenpainekin ilmeisesti kertoi liian vähästä nesteen määrästä (mikäli oikein ymmärsin) ja vauvamasu oli kasvanut " liian" vähän, mistä itse taas en ole huolissani. Esikoisella notkahti ihan samalla tavalla ja masu oli kokoajan melko pieni. Ihan lopussa nousi vasta keskikäyrälle. Olen itse pitkä ja hoikka, joten mitään ylimääräistä ei sf-mittaan tule. Nla täti sanoikin et jos esikoisella samoin niin ei mitään hätiä pitäisi olla. Istukan toimintaa vaan haluaa seurailla. Jotenkin vaan tunnen että kaikki on kuitenkin ok, sillä vauva liikkuu tosi. tosi paljon ja tuntuu kuin olisi häneen jo ihan henkisessä yhteydessä.

Kohta lähdetään Tapiolaan Stockalle ostamaan jumppakeppi ja ehkä jotain muutakin. ostin eilen pikkuiselle Porvoosta ihanan -Pieni talo preerialla- hatun ja Stockan alesta pienen pienet vaaleanpunaiset Merellit. Näin tässä sitten taitaa käydä, pikkuhiljaa kuitenkin tulee ostettua kaikkea pientä ja ihanaa, mitä vaan EI VOI JÄTTÄÄ!!! :)

Kivaa torstai päivää toivottaa Aleksanteri

Vierailija
10/27 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä iso pinta kivilattiaa ja hyi kun on kylmää!!

Aamusta asti on ahdistanut kun on niin sotkuista. Tytön kuumeilun ja sairaalaseikkailun vuoksi en ole jaksanut pitää huushollia kasassa. Ja masentaa kun joka paikassa on niin p..kasta. Pitää varmaan soittaa toinen mummuista avuksi, mies istuttaa nurmikkoa.

Joku muukin sanoi että vauva on hiljainen - niin myös täällä ekaa kertaa raskauden aikana (siitä lähtien kun rupes potkimaan kunnolla).

Edes makuuasennossa ei montaa hipaisua tunnu, kunnon monotukset ovat olleet kadoksissa noin pari vuorokautta. Onneksi jotain liiketta tuntuu.

Kysymyksiin joitain vastauksia:

- mun mielestä epiduraali voidaan antaa kun on väh. 5 cm auki. Näin mulle sanottiin. SPINAALI-puudutus annetaan yleensä uudelleen synnyttjille, mutta itse sain sitä esikoisen aikana. Sitä ei voida annostella lisää ja sen vaikutus kestää muistaakseni maks. 2h eli sen vuoksi uudelleen synnyttäjille tai jos synnytys näyttää etenevän kohisten.

- Aqua-rakkuloista myös mulle kokemuksia, niitä annetaan jos suppareiden kipu tuntuu eniten ristiselässä -näin taas sanottiin mulle. Tästä syystä eivät auttaneet yhtään ainakaan mulla koska kivut olivat syvällä " sisällä" .

- Amme, ei sinänsä mikään kivunlievitys, mutta siellä mun paikat aukeni vauhdilla ja synnytys saatiin etenemään, kun sairaalaan mennessä paikat auki vasta 1cm vaikka supparit tulivat 3-5 min välein

- ilokaasu, auttaa jos sitä osaa hengittää just oikein, mä en osannut vaikka muuten olin tosi hyvä hengittämään. Pari kertaa meinas lähteä taju kun vedin sitä liikaa ja muilla kerroilla se ei vienyt mitään tuntoja. Toisaalta se saa olon niin tokkuraiseksi, etten mä ainakaan ymmärtänyt mistään mitään ja aikakin kului nopeammin. Mä olin oikea blondi synnytyksessä ja aluksi luulin että antavat lisähappea ja hengittelin sitä kaasua aivan tohkeissani...;) Ilmankos tuli huono olo

- PARAS APU SYNNYTYKSEEN MULLA; Ehdottomasti eniten apua oli siitä kun mies luki koko ajan mun selän takana ollutta supistuskäyrää tyyliin :" nyt lähti nousuun, nousee vielä, huippu saavutettu, nyt kulta supistus alkaa vaimeta - jaksa vielä vähän.." Tosin loppuvaiheessa käyrä ei milloinkaan enää ehtinyt kunnolla laskea kun se jo taas nousi, mutta silti se oli ihanaa kun sain vaan keskittyä koska otan sitä kaasua ja koska aloitan hengittämään syvemmin. Pitkät, syvät hengitykset olivat siis mulla ehdoton avain!!

- Tietääkö joku mistä voi ostaa vauvalle kehdon?

Nazu ja vauva2 rv31???????

Vierailija
11/27 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärissä käyty...menin siis sinne noitten alavatsakipuilujen takia ja sitten on ollut inhottavaa painontunnetta alavatsalla. Sisätutkimus tehtiin, kohdunsuu kiinni ja kiinteä ja kaulakanavaa jäljellä 2cm. Eli siellä kaikki oli kunnossa. Sf-mitta oli 26cm ja verenpaine 144/70. Tuo verenpaine mulla on ollut kokoajan tuota tasoo. Lantio/liitokset on kuulema levinnyt tosi paljon ja se tekee sitten nuo kivut ja inhottavan olon. Kivut helpottaa kuulema synnytyksen jälkeen..lohduttavaa..

Panadolia tarpeen mukaan ja ei mitään rajoituksia liikkumiseen.

Vauva oli masussa raivotarjonnassa.. Ei tuntunut kivalta, kun lääkäri masun päältä heilutteli vauvan päätä..

Liikunnasta ollut täällä puhetta..mun täytyy tunnustaa, et mun liikunnat on ihan vaan nää kotityöt ja muut pakolliset hommat. Raskauden alussa kävin säännöllisesti lenkillä ja uimassa. Mut ne sitten vaan jäi pahanolon ja väsymyksen takia. Ja sitten, kun on ollut näitä liitoskipuja ja selkäkipuja.. Kunto on tullut ropisten alas. Haaveilen jo vaunulenkeistä ihanan kirpeessä syysilmassa;)

Onko teistä joilla on jo lapsia niin miettinyt, et sitten kun on aika lähteä synnyttämään niin mites lastenhoito, jos mieskin on töissä?

Mua vähän hirvittää tuo tilanne, tosin onhan meiän lapset jo " isoja" , päivisin ovat koulussa. Tosi paljon olen lasten kans keskenään, mies tekee pitkää viikkoo ja maan alta, kun ajaa kivee niin on aina puolisen tuntia puhelimen saavuttamattomissa. Lähteekö sitten itte ajaa sairaalaan..joo varmaan hirveen turvallista.. vai taksilla.. No onneks Hyvinkäälle ei ole kuin 15 km. Ei pitäis varmaan vielä näitä miettiä mut aika menee nopeeta, vaikka se ei aina siltä tunnu..

Kai se on joku " turvaverkosto" järjestettävä..

Mutta joo, pitäis varmaankin imuroida, huomenna tulee vieraita viikonlopuks.

Koetetaan jaksella:)

myttynen 28+6

Vierailija
12/27 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän välittäjä vihjaisi että joku olisi tulossa jo tänään katsomaan :)

Patovahti: Älä nyt pelästy! Mutta esikoisen synnytyksessä jouduin odottamaan epiduraalia 5 TUNTIA!!! Nimittäin oli yö ja yksi nukkumatti koko sairaalassa, ja sitten oli tapahtunut joku onnettomuus eikä nukkumatti siis ehtinyt hoitaa " kiireettömiä tapauksia" eli tuskaa huutavia synnyttäjiä.

Eli vaikka edellytykset olisi saada helpotusta niin ei välttämättä saa, varaudu siis että voit joutua synnyttämään pelkällä ilokaasulla (joka muuten toimii, ihan mahtavaa stuffia!)

Eipä tässä nyt muuta, kesäisempiä ilmoja odotellessa :)

-lupicaia 29+4

Vierailija
13/27 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pelästynyt mitään. Mietin vaan, että kivempi kysyä täällä kuin sitten isossa ryhmässä valmennuksessa tai tutustumiskäynnillä, jos kysymykseni ovat esim. idioottimaisia joidenkin mielestä. ;)

Ymmärrän, että kaikki on yksilöllistä ja käytännöt ilmeisesti voi vaihdella, eikä synnytyksen kulkua voi suunnitella. Kysyin siksikin, että jos kätilö kysyy synnytykseen mennessä, että mitä toiveita minulla on, niin että osaan edes jotain sanoa.

:)

Vierailija
14/27 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ESIKOISEN SYNNYTYS

Minä sain esikoiselta kohdunkaulanpuudutuksen, piti vaan kahteen kertaan laittaa, kun ensimmäisen jälkeen puhkaistiin kalvot niin kivut palas, mut sitten laitettu puudute auttoki hyvin ja sen ja lisähapen voimin ponnistin esikoisen 16 minuutis ulos. Avautumisvaiheessa olin ammeessa ja siel oli tosi hyvä olla ja paikat aukes nopeaa.

En ollut suunnitellut synnytystä muuten etukäteen, kuin että miehen haluan ehdottomasti mukaan ja se oli loistava päätös! :D Satuin sit sopivasti pääsemään ammeelliseen huoneeseen ja ajattelin etten mitään kokeilulla menetä. Kun ammeesta nousin sängylle ja kivut tuntu siltä että jotain helpotusta vois ottaa, sanoin kätilölle, että suosittelee mikä siinä jamassa oli parasta ja päädyttiin sit PCBn laittoon. Ponnistusvaiheessa meinas usko loppua, mutta mulle pelkät happiviikset anto tarvittavan piristeen ja lisävoimat saattaa homma loppuun.

Väliliha leikattiin, sitä ei kysytty tai en ainakaan muista, mutta joka tapauksessa olisin suostunut siihen. Sain lisäksi 3asteen repeämät, mutta ne eivät ole vaivanneet ollenkaan, että papereista lukemalla vain tiesin revenneeni. Synnytystä seuraavana aamuna olinkin jo täydessä terässä ja liikkeellä. Episotomia ja repeämät paranivat tosi nopeasti ja kivutta, kertaakaan en rengaspehmusteella istunut.

”Ongelmia” esikoisen synnytyksessä oli sen verran, että melkein joka supistuksella ennen ponnistusvaihetta oksensin ja mulla ei istukka irronnut itestään vaan se tehtiin nukutuksessa leikkaussalissa ja jonkun verran menetin verta. Silti tältä toiselta jännitän taas vaan ponnistusvaiheen jaksamista ja vauvan päänympärystä, en supistuksia, kipuja tai istukan irtoamista.

PCB (paraservikaalipuudutus) FAKTAA

*synnytyslääkäri laittaa

*bupivakaiini-keittosuolaliuosta pistetään kohdunsuun sivuille

*laitetaan kohdunsuun ollessa auki noin 3-6 cm

*vaikutusaika 0.5-2 tuntia, voidaan uusia tarvittaessa

LAPSENVAHDIKSI synnytyksen ajaksi tulee mun äiti ja on 10min päässä saatavilla 24h/vrk, jos vaikka äkkilähtökin tulis.

LIIKUNNASTA Pyöräily ja vaunulenkit on melkein jokapäiväinen juttu ja voimien mukaan kilometrejä hyöty ja huvimatkoina. Uimaan tekis mieli, mutta siinä laiturilla seistessä tulee aina nykyään niin arkajalaksi, että talviturkki on kokonaan tänä vuonna pois heittämättä…

CAMELOT: Meilläkin koukataan maistraatin kautta todennäköisesti vielä tämän vuoden puolella :D. Ei tykätä olla huomion keskipisteenä niin siksi näin. Muut kulut kun jää niin pieneksi niin sormus saa sit vähän maksaa, niin on päätetty. Ja ehkä hommaan jotain hienompaa valkoista hääkuvaa varten, kun sen haluan ottaa, mutta sekin harrastelijakuvaajalla.

KEHDOSTA, katosta ripustettava juuttikehto:

http://www.iloinenmaapallo.fi/catalog/product_info.php?cPath=72&product…

-mutsikk@

Vierailija
15/27 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska nähdä, että muutkin jo pohtii synnytystä. Itse näin viime yönä painajaista synnytyskivuista ja että jouduin heti menemään töihin ja unohdin ruokkia vauvaa... huh, mikä uni.

PUUDUTUKSISTA: Itseäni (siis ekakertalaista) kiinnostaisi, mikä on eri kivunlievitysmenetelmien vaikutus supistuksiin/ponnistamiseen. Siis esimerkiksi epiduraali saattaa vaimentaa tai jopa lakkauttaa supistukset, jos se annetaan väärään aikaan. Entäs sitten paraservikaalipuudutus tai spinaali? Mitä muita vaikutuksia niillä on? Epiduraali vähän epäilyttää, kun jotkut väittää että siitä olisi haittaa vauvalle, mutta en kokemattomana halua ottaa ehdotonta kantaa puoleen tai toiseen, kun en voi tietää, miltä tuntuu varsinaisessa synnytystilanteessa...

LIIKUNNASTA: Niin siis mikä liikunta? Alkuraskaudessa kävin uimassa kuten ennenkin ja mammajoogassa tai pilateksessa, mutta toukokuussa muutimme (Helsingistä Espooseen, ei sen pitemmälle) ja tuntuu että joogakoulu on kaukana ja Yrjönkadun uimahallikin meni taas kesäksi kiinni, joten...

Kotona olen yrittänyt tehdä kerran viikossa joogata Aktiivisynnytys-kirjan ohjeiden pohjalta ja mahdollisuuksien mukaan pyöräillä ja uida ulkovesissä. Tunnen itseni vähän huonoksi ihmiseksi, kun nyt etenkin olisi kannattavaa ja tärkeää pitää itsestään huolta ja pysyä kunnossa, miten se onkin niin vaikeaa?

SOKERIRASITUKSESTA: Huomenna olen menossa sellaiseen, mikä mukava tapa aloittaa lomapäivä! :) Lähettävät siis, jos äiti valmiiksi ylipainoinen, sikiö kasvaa kauhean nopeasti, valkuaista virtsassa tai (kuten itselläni) diabetesta lähisuvussa. Olen jo muutaman viikon yrittänyt syödä terveellisemmin (mitä nyt viikonloppuna karkkia, keksiä ja sipsiä...), enkä ole kovin huolissani, kun painokehityskin on ollut just sopivaa viime viikkoina.

MAHAN KOOSTA: Kun tuo tuntuu niin isolta! Eilen sitten innostuin mittaamaan ja vyötärönympärys 96 cm, eli samaa luokkaa kuin muistaakseni muilla lokamasuilla, jotka olitte mitanneet. Painoa tullut noin 10 kg, josta osa on kyllä takapuolessa. :( Miten muut?

Jaksua ja hyvää oloa kaikille!

Ketsup + " Into" 28+3

Vierailija
16/27 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ISOMMAT LAPSET JA SYNNYTYS: Meillä mies pääsee lähtemään töistä synnytyksen alkaessa tarpeen tullen vaikka 2min varoajalla. Alustavasti on suunniteltu, että jos synnytän Kuusamossa, niin jompikumpi mummoista tulee hoitamaan lapsia ja mies lähtee mukaan synnnytykseen. Mutta jos synnytän Oulussa, niin mies jää lasten kans kotiin ja minä menen synnyttämään yksin.

EPIDURAALI: Minä olen sen molemmilla kerroilla saanut n. 20min sisällä siitä, kun olen sitä pyytänyt.

LUPICAIALLE onnea asunnon myyntiin ja uuden ostoon!! Me tosiaan tehtiin talokaupat viime lokakuussa. Oli se jännää aikaa. Vaikka nopeesti kyllä löydettiinki tämä talo, kahta muuta käytiin vaan aiemmin kattomassa ja sitten kolmas kerta toden sanoi :)

Mahassa on edelleen ihmeen hiljaista, muutama muksaus vaan tullut. No, minuakin kyllä väsyttäis että ihmekö tuo vaikka vauvakin ois uupunut :D

Vierailija
17/27 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tämä on erityisen jännää siksi kun tämä on elämäni ensimmäinen koti jonka minä saan ihan itse valita!

Tämä nykyinen asunto on miehen sinkkuajalla ostama ja minä vaan tulin tähän kaveriksi sitten kun mentiin naimisiin... Sitä ennen asuin tädillä alivuokralaisena ja sitä ennen lapsuuskodissani.

Joten koittakaa kestää kun en enää muusta puhu :D

Vierailija
18/27 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama siivousinto on kadonnut myös täältä, minne lie mennyt. Jos siis siellä jossain olisi ylimääräisiä niin laittakaapa tulemaan tännekin päin...

Mutsikk@: Me aiotaan mennä jo tuossa parin viikon päästä :) Vähän jännittää jo valmiiksi. Outoa ajatella itseä miehen sukunimellä =O Oletteko te aikoneet juhlistaa läheisten kanssa mitenkään? Me juhlitaan sitten vauvan ristiäisten yhteydessä :)

Epiduraalista keskustelua...Se on vähän sama juttu kuin esim. imetys. Toisille tosi tärkeä apu ja toisille ei mitään hyötyä. Mielipiteitä epiduraalista on varmasti yhtä monta kuin on vastaajaakin :)

Itsekin sen sain ja kenelläkään muulla en ole sen laittamisen kuullut sattuvan, mutta itsellä sattui aivan h******sti :/ Apua siitä kyllä sitten oli, mutta pian alkoikin jo ponnistusvaihe ja poika syntyi vajaan puolen tunnin päästä. Ihmeesti sitä on jo unohtanutkin ne pahimmat hetket ja muistaa vaan sen hetken kun poika syntyi :o)

Muistanko ihan väärin, että spinaalipuudutusta ei anneta ensisynnyttäjille? Joku puudutus oli sellainen...hmmm...

No, mutta nyt laittamaan itteä ja sitten sormuskaupoille :)))

19/27 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nimittäin nyt pari päivää ollu hirmu iso huoli että minne esikoinen lykätään synnytyksen ajaksi. En missään nimessä halua mennä yksin synnyttämään, miehen on tultava mukaan. Ja hoitaja on siis järjestettävä :) Tokihan mies voi olla hoitamassa tyttöä (jos pakko) siihen asti että alkaa tosissaan tapahtua. Mutta ite vauvan syntymähetkelle haluan ehottomasti ukkelin mukaan. Hankalaksi asian tekee se, että molempien koti on monen sadan km päässä. Lähellä asuu tuttuja, mutta oikeastaan vain 1 tai 2 sellasta perhettä kelle " kehtaa" viedä. Eli jos yöllä tai vkl synnytys käynnistyy, niin uskon että hoitopaikka löytyy (ellei molemmat ystäväpariskunnat oo lähteny muualle vkl) ja vkl nyt pystyy hommaamaan nuita sisaruksia tänne vahtiin. Mutta jos päivällä joutuu lähtemään, on todellisia ongelmia koska kaikki tässä lähellä asuvat kaverit on koulussa/töissä! Täytyy siis tosissaan funtsia että millanen suunnitelma tehdään. Toinen mitä pelkään, on, että jos tyttö onki vaikka sairaana just sillon. Eihän sitä sitte voi minnekää hoitoon viedä :( Tietääkö kukaan, onko olemassa mitään sellasta järjestelmää mistä sais parin tunnin varo-ajalla lapsenvahin? Kuinkahan pitkällä varo-ajalla tarvii varata MLL:n lapsenvahti?

Tää on oikeesti nyt monta päivää pyöriny mun mielessä, ja täytyis pikkuhiljaa alkaa miettimään näitä hoitopaikka juttuja ihan oman mielenrauhan vuoksiki!

Synnytyksestä on nyt paljon puhuttu. Mikähän siinä muuten on, ku mulleki annettiin lisähappea, niin oksensin heti parin henkäyksen jälkeen? Enkö osannu hengittää sitä " oikein" vai mikä ihme sen teki? Ei nyt luulis pelkän hapen oksettavan.. Ilokaasua en ottanukkaa koska uskon että mulle tulis siitä pahaolo melkosen nopeeta. Epiduraali oli kyllä tehokas kivunlievitys, ja se oli ihan taivaallista kun se alko vaikuttamaan mutta ne jälkiseuraamukset oli sen verran inhat että mielummin kokeilen nyt jotain muuta.

Vai ei Miannikaa saa aikaseksi alottaa siivousta :) Samma här! Talo pitäs saada siivottua ja TIEDÄN ettei mene ku 2h kun paikat kiiltää- mutta ku ei vaan jaksas alottaa.

(.) Eilen lääkäri tosiaan ei tuntenu että miten päin vauva mahassa on, mutta ite ku illalla makoilin sängyllä niin tunsin että vauva on poikittain. Sen pää tai pylly työnty oikeasta kylestä lähes läpi ja toinen pää sitte toisesta kylestä. Toivottavasti vauva pian kääntys pää alaspäin niin ei tarvis huolehtia asennosta. Tänään on supistellu ihan kiitettävästi.

LIIKUNTA? mitä se on :) Alkuraskauden aikana meki tosiaan tytön kanssa liikuttiin paljon, mutta nämä helteet ei ainakaa mua saanu ulos lenkille tai muuallekaa hikoilemaan enempäänsä! Nyt pitäs koittaa taas ottaa tavaksi joka päivänen lenkki- ja ilman sitä karkkikaupan kautta kiertämistä. Se vaan tie kummasti aina vie kauppaan...kääk! Ja tulos näkyy puntarilla. No, nyt pitää vkl ja ens vko alku välttää makeita ettei sokerirasituksessa näy herkuttelun takia sokereita (Joudun kans sinne korkean BMI:n takia, raja oli se 25)

Mutta eikait se auta, ku ei täällä kukaa muukaa siivoa niin kai se on pakko alkaa ite. Jeni on kyllä ollu niin ahkera siivooja kertomisensa perusteella että tervetuloa vaan meillekki siivoamaan ;)

Jääsydän rv 25+2

Vierailija
20/27 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin oli neuvola pari pv sitten, sillon oli tasan 30 vko kasassa. Sain loput ajat ja nyt on sitten ohjelmaa kalenterissa äitiyslomallekin (alkaa kai 24.8.). Hemoglobiini oli vieläkin hyvä, 130, mutta mulle sanottiin että lisäraudan syömisestä ei ole haittaa ja verenvuoto ei jatku niin pitkään synnytyksen jälkeen jos hemppa pysyy korkeana. Eli mietintöjen jälkeen aion taas sitä popsia, kun otin Suomeen mukaan rautavarastot koko raskauden ajaksi.

Perhevalmennus alkaa vasta elokuun loppupuolella ja viimeinen tapaaminen ois pari pv ennen laskettua aikaa. Saa nähdä kerkeekö vielä sinne. Ois tärkeä aihe, imetys ja mitäköhän muuta siinä oli.

Aleksanteri, missä päin Espoota asut? Itse asun Mankkaalla ja mietin, että oiskohan meillä sama perhevalmennus jos sellaiseen olet menossa. Meillä ne pidetään Tapiolan asukaspuistossa. Mihin olet menossa synnyttämään? Itse mietin Jorviin tai Naisten klinikalle menoa. Kummassakin on tuttu kätilö töissä. En tiedä sitten, sattuuko juuri työvuorot samaan kuin oma synnytys, mutta ajatuksena kiva.

Eilen kävin hoitamassa muutaman asian pois vauvan ostoslistasta. Mukaan lähti vauvakirja, harsovaippoja (Anttilassa tosi halpoja, 12 kpl 10 euroa, tiedättekö onko hyviä? Itse ei kannata rueta tolla hintaa ompelemaan), muovitettua froteeta ja yksi pieni 56 cm puku.

Vielä ne vaunut hankkimatta, alkaa jo stressaamaan, kun ei osaa päättää.

Hyviä odotuspäiviä teille kaikille!

Morena 30+2