LOKAkuisten torstai
Huomenta!
Axelara:
SF menee koko ajan yläkäyrällä ja Bruno sanoi 4D:ssä, että arvion mukaan jos tahti jatkuu, vauvasta tulee 4,3 kiloinen. Neuvolan täti sanoi, että jos sokerirasituksessa tämän lisäksi jään kiinni, tulee miettiä sektiota, mutta jos sokrut normaalit, ja vauva kuitenkin hurjan iso, pitäisi miettiä käynnistystä aiemmilla viikoilla. Käski käydä kuukautta ennen laskettua aikaa synnytystapa-arviossa.
Kommentit (27)
" MAHAN KOOSTA: Kun tuo tuntuu niin isolta! Eilen sitten innostuin mittaamaan ja vyötärönympärys 96 cm, eli samaa luokkaa kuin muistaakseni muilla lokamasuilla, jotka olitte mitanneet. Painoa tullut noin 10 kg, josta osa on kyllä takapuolessa. :( Miten muut?
Jaksua ja hyvää oloa kaikille!
Ketsup + " Into" 28+3"
LAINASIN NYT NÄIN, kun en muuten osannut....tätä yritinkin kysellä yksi päivä, miten masut ovat kasvaneet...mulla kun vkoja kasassa 26 ja ympärys on jo 98 cm. Ja painoa oli mulla tullut myös viime neuvolakäyntien välillä 800 g viikko---nyt varmaan tullut jo 11-12 kiloa yhteensä...mutta ajattelin että hitot siitä, kerrankos täällä elet' ' n. Mä syön muuten niin terveellisesti että saa sitä vähän herkutella ;) Kyllä ne sitten lähtee...
LIIKKUMISESTA: Olen ollut aina aika aktiivinen liikkumaan, ja vielä ennen tätä sairaslomaa kävin salillakin treenaamassa. Salilla saa yleensä käydä aika pitkälle, kunhan tekee sen valvotusti, eli pyytää että ohjaaja tekee sellaisen ohjelman jossa ei missään liikkeessä tule painetta vatsaan. Mulla oli supistuksia viime viikolla, joten nyt en ole käynyt, mutta ajattelin ensi vkolla lääkäriltä kysyä, saako tehdä esim. käsivarsia, selkää ja vaikka pohkeita, jos tekee ihan rauhallisesti. Katsotaan mitä sanoo jos kieltää niin sitten ei tietenkään...Mulle on ollut yllätys se, että muutamassa kirjastosta lainaamassani kirjassa kielletään pyöräily???!!! Olen aina kuvitellut että pyöräily on raskaus aikana ihan yes?
Kävelyähän suositellaan, mutat musta se on tylsää :( Itse tykkään että liikkuessa pitää tulla hiki ja hengästyä, joten tämä raskaus ajan liikunta tuntuu musta vähän näpertelyltä:)
Aion kyllä mahd. pian synnytyksen jälkeen palata salille treenaamaan itseäni " kuntoon" , riippuu tietty miten lapsen kanssa yleensä kaikki menee, mutta se on jo sovittu, että mies päästää minua edes tunniksi iltaisi liikkumaan. Ja sitten varmasti jos imettää, täytyy syödä ihan SIKANA, mutta mikäs sen mukavampaa :) Tai katsotaan nyt, onko sitä pari ekaa kuukautta niin koomassa, ettei jaksa edes ovesta ulos :) Mä olen kyllä sitä sorttia, että tuskin paikoilleni jään...
LIIKUNTA... Voi blaah, on jäänyt multa kyllä liikunta esikoisen syntymän jälkeen niin minimiin :( Tuppaa vaan menemään niin että kun saan omaa aikaa niin se menee sitten töihin tai väsyneenä olemiseen ja makaamiseen. Vaunulenkkejä tulee tehtyä pari kertaa viikossa, mutta ei mitään merkittävää. Vituttaa suoraan sanottuna itseänikin. Nyt sitten vielä kaikki nämä iskiasvaivat, supistelut ja niin edelleen vaikeuttaa niitä kävelylenkkejäkin.
Just puhuin miehelle, että sitten kun tämä kakkosvauva on parin kuukauden ikäinen niin haluaisin taas ruveta juoksemaan. Ennen esikoisen odotusta kävin juoksulenkillä melkein joka päivä ja tykkäsin siitä tosi paljon, sain olla omissa ajatuksissa ja koirakin sai samalla liikuntaa. Koirallekin on tullut selvästi lisäkiloja kun on liikunta jäänyt vähälle. Kivaa syyllistämistä.
Lisäksi mun piti mainostaa että meilläpä on vihdoin edessä eka LOMA KAKSIN MIEHEN KANSSA :) Siis loma kestää noin 24h. Mennään käymään lähikaupungissa hotellilomalla ensi viikon viikonloppuna, eilen sain sovittua äidin kanssa. Esikoinen 1v4kk ei ole vielä ollut kertaakaan yöhoidossa kotona eikä muualla, nyt olisi tarkoitus että mumminsa tulee tänne hoitamaan tuon 1 vrk ajaksi. Se taitaakin jäädä ainoaksi kahdenkeskiseksi lomaksi hyvin moneen vuoteen.
Ja varasin meille sen ULTRAN jossa selviäisi toivottavasti sukupuoli. Se on nyt 2,5 viikon kuluttua eli rvlla 30. Toivottavasti siellä sitten saadaan kunnon näkymät! Muuta tarkoitusta tuolla ultralla ei ole, joten sitä mennään yksinomaan tiiraamaan.
Eipä tässä sen ihmeempiä. Jos alkaisin tehdä töitä kun ajoin miehen 45 min sitten ulos koiran ja lapsen kanssa että tekisin, mutta olen vaan selaillut sähköposteja ja palstoja... nyt se syyllisyys on ehkä ihan aiheen... :)
Hyvää torstain loppua :)
Coe rv 26+4
MORENA: Olen kuullut että Anttilan harsot ei olisi kovinkaan hyviä harsovaippoina. En ole itse niitä testannut, meillä niitä kyllä on mutta nehän tuntuu vähän sellaisilta kovilta verrattuna esim. äitiyspakkauksessa (v. 2005) olleisiin... varmasti kannattaa ainakin pestä pariin kertaan ensin niin imevät paremmin.
Ja MAHAN KOOSTA: En ole mitannut enkä aio mitata. Mulla on muutenkin leveä lantio ja maha alhaalla joten alimmasta kohdasta mittaaminen ei todellakaan tuota 96 senttiä vaan lantio on normaalistikin jo 100 cm ilman mitään vauvamahaa :)
Mutta lantion kokoon verrattuna maha ei ole iso ja se tosiaan on alhaalla. Ärsyttää kun edelleen välillä näyttää siltä kuin olisin vaan lihava. Serkkuni oli täällä viime viikolla ja kysyi että montas viikkoa sulla olikaan, kun sanoin että 26:s menossa niin hän sanoi että ANTEEKSI MITÄ, MISSÄ SE MAHA ON! Mulla maha hukkuu tuonne pitkään selkään ja tosiaan leveään ja entisestäkin levenneeseen lantioon.
Coe
LIIKUNNASTA: Oltiin justiin miehen ja tytön kanssa reilun tunnin kävelylenkillä ja sen jälkeen leikkipuistossa ja nyt olen muutenkin kolmena vai neljänä päivänä käynyt kävelylenkillä illalla ja kappas sekä alapää" turvotus" sekä peräpukamat ovat hävinneet! Lisäksi lisäsin veden juontia ja poistin KAIKEN epäterveellisen (lähinnä jäätelön) ruokavaliosta, karkit ja pullat jne poistin jo pari kuukautta sitten. Nyt olo on tosi hyvä. Näin ajattelin jatkaa, tietenkin välillä herkuttelen jäätelöllä;)
Olin ennen esikoista himourheilija - juoksin ja kävin salilla 5-6 krt viikossa, harrastin fitness-urheilua joka vaatii äärimmäisen tiukkaa harjoitus- ja ruokarytmiä ja valiota ja myös minä päätin , että heti salille kun lääkäri antaa luvan synnytyksen jälkeen.. Niin vaan jäi. Tajusin tytön syntymän jälkeen, kuinka ihana on viettää vapaa-aikaa ulkona eikä hikisellä salilla, jossa olin treenannut yli 10 v säännöllisesti. Näiden kahden odotuksen välissä olenkin harrastanut paljon hyötyliikuntaa ja ulkoilua ja se on ollut ihanaa. Nyt taas tuntuu, että ehkä ensi talvena voisi taas pari kertaa viikossa käydä salilla.
MASU: ympärysmitta täälläkin jotain yli 90. Masu on iso ja jo laskenut alemmas (hui!!!). Jännittää ensi viikon nla sen vuoksi. Muuten luulen että paino ei ole noussut juuri mitään, olo tuntuu kevyeltä turvotuksen hävittyä ja esikoisen odotuksen ajan housut ovat väljät reisiltä ja pepusta (silloin kireät) Vauva potkii tällä hetkellä edellen vähän.
Huomenna äidin kanssa ostoksille heti aamusta - ollaan viimeeksi oltu yhdessä kaupiolla ennen tytän syntymää! Tyttö menee toiselle mummolle hoitoon kun mies on kalassa koko päivän. Tosi kivaa, saa rauhassa katsella ja kierrellä!
Huomiseen, hyvät yöt kaikille!
Nazu ja vauva2, viikkoja en tiedä tai muista, jotain päälle 30
Epiduraalin laitto todella sattui, tunsi miten neula upposi sinne selkärankaan ja sen rutinan kun rusto lävistyi tunsi hampaissa asti.
Minulla on selkä edelleen välillä kipeä siitä kohtaa.
Et siis ole yksin :)
Meidän asunto meni muuten kaupaksi! Se ehti olla myynnissä 7 tuntia! ;D
Voi mikä helpotus!
Täällä on ollu täys tohina päivä! Aamupäivästä oli tytön uimakoulu ja mentiin samalla koko perhe uimaan.Oli muuten tosi ihanaa lillua vedessä.Olo on niin mielettömän kevyt! En vaan tiedä uskaltaako vielä uida jos tuo kohdunsuu ois jo auennu.Reilut kaks viikkoa sitten oli jo pehmeä.
Pikku päiväunetki otettiin lasten kans uintireissun jälkeen.Oon muutenkin huomannu että taitaa pikku hiljaa olla alkamassa loppuraskauden väsymykset kun päivittäin pitäis vähän torkkua.No oon ihan tyytyväinen että edes tänne asti selvisin ilman pahempia väsymyksiä(lukuun ottamatta alkuraskautta)
Älkää tytöt ressatko tosta painon noususta.Mulle on kertynyt jo 15 kg,eikä loppua näy.Edellisellä kerralla oli viikko muutos 1400g,että repikää siitä!
Toki lieventävänä asianhaarana on se että mun paino on normaalisti 50kg.Jokaisessa raskaudessa oon lihonnu valtavasti ja aina on kaikki lähteny pois ja pari ylimääräistäkin.Ilman laihdutuskuureja tai valtavia liikunnallisia ponnistuksia.esikoisesta 30kg ja kuopuksesta 20kg ja nyt taitaa olla lähempänä tuo esikoisen lukema!
Liikuntaa en oo kauheesti enää harrastanu.Tonne 25 viikolle kävin säännöllisesti reippailla pitkillä kävelyillä,mutta nyt vauva jo tosi alhaalla ja painaa ikävästi liitoksia,ettei oo puhettakaan että vois kahta kilometriä pitempää edes harkita.Ja muutenki lääkärin määräyksestä pitäis ottaa iisisti.Siks tota painooki kertyy mukavasti!
Huomenna vietetään kuopuksen 4vuotis synttäreitä.Aamusta aattelin tehdä vielä jonku suolaisen piirakan,muuten oon kaikki leiponut valmiiksi jo pakkaseen ettei tarvi kuin sulatella. Täytekakut tietty pitää laittaa.Oon varmaan ihan raato huomisen jälkeen kun oon passannu porukkaa koko päivän!
No Lupicaia,teillä ei kauaa nokka tuhissu ku meni kämppä jo alta.Milloin teijän pitää muuttaa pois? Ei muuta kuin onnea uuden asunnon metsästämiseen! Ja oo ihan rauhassa vaan tohkeissas,ei me täällä kyllästytä!
Nyt varmaan pitäis mennä nukkumaan,huomenna on tiedossa rankka päivä!Öitä mammat ja massut!
Päivänsäde 28+4
Mä en jaksa miettiä ja pohtia mitään kivunlievitysjuttuja :) Katotaan sitten tilanteen mukaan mitä on tarjolla ja mitä tarvitaan. Ihan hevillä en mitään halua, vaikka en niitä vastaankaan toki ole. Aquarakkuloiden laitosta olen kuullut negatiivista ja sellasia en ainakaan halua, auts!
Kävin verotoimistossa hakemassa verokortin äippärahaa varten ja prosentiksi tuli VAIN 10.5% :) Jeeee!! Muutoin olisi ollut se 20%, jos normaalin palkkaverokortin mukaan olisi veroa pidätetty. Ja tuo 10.5% menee vielä saamistani palkoistakin (vajaa 2000¿) eli kannatti kyllä käydä. Mä en halunnut, että tuohon prosenttiin lasketaan mitään vähennyksiä eli niiden kanssa sen olisi varmasti saanut enempikin tippumaan, mutta tuo nyt on niin alhainen, ettei tarvii koittaa enää pudotella:)
Äiti oli tehnyt herkullista kesäkeittoa ja sitä tuossa terassilla äsken syötiin niin että napa vinkuu vieläkin :P Kyllä oli NAMIA!!
Tosiaan eilen käytiin shoppailemassa toisen lokamasun kanssa ja aikaa vierähti pelkästään OZBabyssa KAKSI TUNTIA :O Viihdyttiin hyvin ja kaikenlaista kivaa lähti matkaan mukaan...Itselleni ostin mustat puuvillaiset reisitaskuhousut, jotka jäävät masun alle ja sivulla on sellanen " resori" ja kiristyshommeli. Ovat TOSI ihanat jalassa eivätkä paina mihkään! Ehdottomasti hyvä ostos ja hintakaan ei huimannut: 34.95¿ :) Vauvalle ostin tumput+hatun, housut, villatakin, kolmet puuvillaiset ns" raapimistumput " ja yhdet sukat. Lisäksi vaunuihin nallen roikkumaan ja yhden nallen ihan koristeeksi johonkin:)
Tarvisi tehdä pieni inventaario noiden vauvanvaatteitten suhteen, kun lipastoon ei enää mahdu mitään...mahdanko ees muistaa mitä kaikkea olenkaan ostanut. Tarvii katsoa, että onko jotain mitä ei oo ollenkaan.
Harsoja ostin sellasen 12 kpl:een paketin Kodin Anttilasta hintaan 9.99¿. Niitä aina tarvitaan!
Masussa on ollut nyt muutaman päivän aivan tajuttoman aktiivinen ukkeli :) Siis mellastaa kyllä niin kiukulla koko ajan, että jos tuo vilkkaus on tallella vielä pikkuisen maailmaan tullessa niin on äiskällä ja isukilla kädet täynnä töitä :D Jalat tuuppaa vallan tuolta vasemmasta kyljestä ja tuntuvat jo oikeilta pikku-jaloilta*oih*
Mutta nyt pitää mennä jälkiruokaa maistelemaan :P
Palaillaan ja Oikein ihanaa torstaipäivää. Täällä Satakunnassa aurinko paistaa ja on ihmeellisen lämmintä, ees tuuli ei tänään tee kiusaa:)
Haliterkuin: Je_Ni & erittäin vilkas Pikku-Isäntä 29+4 :)
P.s Mä soitin tänään neuvolaan ja kysyin siitä hempan mittaamisesta, kun tulee 7 viikon tauko ja olen rautaa syönyt jo kuukauden. Terkkari(ei oma!) kysyi mikä mun Hb oli ja kun sanoin, että 120, niin hän totesi, että se on vielä hyvä ja jos kerta rautaakin olet syönyt niin se ylläpitää kyllä sen hyvänä...mutta jos on jotain vaivaa tai olotila on huono niin toki sen saa tulla mittauttamaankin....(tyyliin jos nyt ihan pakko on niin sitten...) Sanoin, että joo mä tuun sitten 8.8. Kiitos ja Hei!!!