Käytätkö verenpainelääkkeitä, mitä sivuvaikutuksia?
Pahoin pelkään että joudun pian aloittamaan verenpainelääkkeet.
Kotona itsemittauksessa sain lukemia 137/94 määrätäänkö näillä lukemilla jo lääkkeet?
Olen reilu 40v eikä aiemmin ole ollut näin koholla kun joskus mittailin raskausaikana viimeksi. Vanhemmilla verenpainetautia.
Paino mulla normaali indeksi mutta 5kg ehkä ylimääräistä.
Lääkkeissä pelottaa sivuvaikutukset tuleeko huimausta pahoinvointia tms? Kertokaa kokemuksia. Olen muutenkin kova jännittämään ja verenpaine saattaa olla päivän aikana kai sitten koholla jos mittaus jo jännittää.
Kommentit (32)
Ei mitään sivuvaikutuksia. Kolmesta kokemuksia.
Minulle määrättiin lääkkeet 42 v, paineet olivat 125/90.
Paino normaali. Vanhemmilla myös lääkkeet nelikymppisestä.
Onko teillä ace lääkkeet vai joku muu?
Käytän Losatrixia. Ei ole tullut mitään sivuvaikutuksia. Ei kai verenpainelääkkeistä yleensäkään usein sellaisia tule? Paitsi että nesteenpoistolääkkeet pissattavat, äitini jättää aina lääkkeen ottamatta jos tietää että ei pääse vessaan pariin tuntiin, esim. teatteriin meno.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin määrätään noilla lukemilla, yläpaine on tyydyttävä ja alapainekin vain lievästi kohonnut.
Mulla on käytössä Hydrex semi ja senkin saaminen oli työn ja tuskan takana, vaikka paineet huitelivat lukemissa 175/100. Lääke sopii muuten oikein hyvin, mutta nestettä poistavana laskee kalium-arvoja, joten nyt pitää syödä kaliumtabletteja.
Erittäin tepsivä keino laskea verenpainetta on suolan vähentäminen.
Pakkausselosteissa lukee aina natrium tai sodium. Mut onhan sitä monissa lääkkeissäkin apuaineena:-(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin määrätään noilla lukemilla, yläpaine on tyydyttävä ja alapainekin vain lievästi kohonnut.
Mulla on käytössä Hydrex semi ja senkin saaminen oli työn ja tuskan takana, vaikka paineet huitelivat lukemissa 175/100. Lääke sopii muuten oikein hyvin, mutta nestettä poistavana laskee kalium-arvoja, joten nyt pitää syödä kaliumtabletteja.
Pakkausselosteissa lukee aina natrium tai sodium. Mut onhan sitä monissa lääkkeissäkin apuaineena:-(
https://yle.fi/uutiset/3-5307297
Ei se lääkäri edes käske vähentää suolan käyttöä. Muista vähentää natriumia ja lisää kaliumpitoisten tuotteiden käyttöä: perunaa ja banaania, basilikaa, kaakaojauhetta. Sokerit pois samalla.
Minulla on kolme verenpainelääkettä, kahdesta en ole huomannut mitään sivuvaikutuksia, kolmas (bisoprololi) aiheuttaa käsien ja jalkojen palelua.
Vierailija kirjoitti:
Käytän Losatrixia. Ei ole tullut mitään sivuvaikutuksia. Ei kai verenpainelääkkeistä yleensäkään usein sellaisia tule? Paitsi että nesteenpoistolääkkeet pissattavat, äitini jättää aina lääkkeen ottamatta jos tietää että ei pääse vessaan pariin tuntiin, esim. teatteriin meno.
Minulla on lääkkeessä diureetti. Otan sen aamulla, niin aamupäivällä joudun käymään kaksi kertaa pissalla. Ei ne nyt sen pidempään vaikuta.
Ensin lääkityksenä oli Cardace, joka aiheutti sivuvaikutuksena hillittömän yskän, eikä paineetkaan oikein tahtoneet asettua. Lääke vaihdettiin yksityisen lääkärin toimesta Losatrixiin, joka tasaa paineet ilman haittoja.
M 45
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://yle.fi/uutiset/3-5307297
Ei se lääkäri edes käske vähentää suolan käyttöä. Muista vähentää natriumia ja lisää kaliumpitoisten tuotteiden käyttöä: perunaa ja banaania, basilikaa, kaakaojauhetta. Sokerit pois samalla.
Tämä on totta, lääkärit eivät puhu mitään suolan vähentämisestä tai laihduttamisesta. Vähensin suolaa jättämällä suolan pois aamupuurosta, perunoiden keitenvedestä, en syö enää kinkkuleikkeitä, en metwurstia, suolakurkkkuja, suolakeksejä, lakritsia enkä sipsejä. Verenpaine laski muutamassa kuukaudessa ihannetasolle ja vp-lääkkeet eivät ole enää käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään sivuvaikutuksia. Kolmesta kokemuksia.
Minulle määrättiin lääkkeet 42 v, paineet olivat 125/90.
Paino normaali. Vanhemmilla myös lääkkeet nelikymppisestä.
Ihmettelen verenpainelääkkeen määräämistä noilla lukemilla. Eikö yläpaine laske lääkkeillä jo vaikka kuinka alas?
kai nuo paranee ku laitat elintavat vaa kuntoon.
Mulla on Amlodipin 10mg ja Candesartan nesteenpoistolla 32-/12,5mg. Ei mitään sivuvaikutuksia ole ollut. Itsekin pelkäsin että tulee jotain outoja vaikutuksia, mutta ei onneksi ole tullut. Olen jo vuosikausia syönyt näitä piltsuja.
Ensin laihdutus ja ruokavalio kuntoon,sitten liikuntaa jokapäivälle, nuiden jälkeen uusi arvio tarviiko lääkettä.
Mutta ne jotka eivät halua missään nimessä laihtua tai liikkua,saavat lääkkeet samantien että pääsee niistä eroon ja joku muu hoitakoot reseptien uusimiset.
Losatrix aiheutti huonoa oloa, silmäkipua jne.
Pienensin annosta.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole korkea verenpaine tuo.
Alapaine on liian korkea, yläpainekin saisi olla matalampi.
Vierailija kirjoitti:
Ensin lääkityksenä oli Cardace, joka aiheutti sivuvaikutuksena hillittömän yskän, eikä paineetkaan oikein tahtoneet asettua. Lääke vaihdettiin yksityisen lääkärin toimesta Losatrixiin, joka tasaa paineet ilman haittoja.
M 45
Mulla Cardace aiheutti kuivaa, kiusallista yskää. Kardiologini sanoi minulle, että hänen kokemuksensa mukaan Cardace ei sovi 20 %:lle verenpainepotilaista. Mullakin vaihdettiin Losatrixiin. Lisäksi käytössäni on Orloc.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M 45
Mulla Cardace aiheutti kuivaa, kiusallista yskää. Kardiologini sanoi minulle, että hänen kokemuksensa mukaan Cardace ei sovi 20 %:lle verenpainepotilaista. Mullakin vaihdettiin Losatrixiin. Lisäksi käytössäni on Orloc.
Minulle Cardace taas aiheutti munuaisarvojen nousua, joten se vaihdettiin losartaaniin (Losatrix, Losarstad jne.) Sen kanssa ei ole ollut ongelmia.