Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käytätkö verenpainelääkkeitä, mitä sivuvaikutuksia?

Vierailija
17.09.2020 |

Pahoin pelkään että joudun pian aloittamaan verenpainelääkkeet.
Kotona itsemittauksessa sain lukemia 137/94 määrätäänkö näillä lukemilla jo lääkkeet?
Olen reilu 40v eikä aiemmin ole ollut näin koholla kun joskus mittailin raskausaikana viimeksi. Vanhemmilla verenpainetautia.
Paino mulla normaali indeksi mutta 5kg ehkä ylimääräistä.

Lääkkeissä pelottaa sivuvaikutukset tuleeko huimausta pahoinvointia tms? Kertokaa kokemuksia. Olen muutenkin kova jännittämään ja verenpaine saattaa olla päivän aikana kai sitten koholla jos mittaus jo jännittää.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän verisuonitukkeumasta jääneen arvesta aiheutuvien migreenien estoon Candesartania. En ole huomannut sivuvaikutuksia.

N26

Vierailija
22/32 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Candesartan, oli kuivaa yskää puoli vuotta, saattoi olla haittavaikutus, se on nyt poistunut. Kerran pyörrin, epäilen lääkkeellä olleen vaikutusta koska mitään vastaavaa ei ole koskaan ollut ( ikää 45v).  Ennen lääkitystä huimasi usein, ja verenpaine mitattiin ihan randomisti toisen tutkimuksen yhteydessä, silloin alapaineet 100, yläpainetta en muista. Kotona seuranta ja sen jälkeen lääkkeet.  Nyt olen laihduttanut 20kg, mutta ei ole vieläkään normaalit paineet. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla amlodibin?, losartan ja bisobrolol (meniköhän nimet oikein), sekä vielä hydrex semi mitä en käytä kun pissattaa ihan valtavasti ja se haittaa elämää.

Paineet ei edes kunnolla laske tuolla coctaililla. Sukuvika. Elintavat suht ok, suolaa voisi vähentää, liikkua voisi enemmän, mutta siis lähinnä hienosäätöä. Paitsi salmiakkia pakko saada karkki päivinä.

Jostain noista tuli lääkkeistä tuli aluksi näppylöitä, mutta meni ohi ajan kanssa.

Vierailija
24/32 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan lääkäristä, määrääkö. Mulle aloitettiin, kun sain terveydenhoitajalla korkeat lukemat ja omissa mittauksissa työpaikan mittarilla keskimäärin 93-94 alapaineeksi, tosin vaihtelua oli. Yläpaine ei ongelma.

ACE-estäjä perindopril on lääkkeenä ja ei ole sivuvaikutuksia. Aloitusannos puolitettiin aika pian. Yläpaine on joskus ollut turhan alhainen, ainakin silloin, kun olen syönyt terveellisesti ja laihduttanut ja se on vähän huipannut, mutta muuten ok.

Vierailija
25/32 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata pitää korkealla verenpainetasoaan. Se tiedetään, että syynä moniin sydän- ja verisuonitauteihin. Kohonnut verenpaine ei tunnu misään, mutta syö ihmistä sisältä. Samoin kolesteroli , paha yhdistelmä. Hyviin arvoihin ei välttämättä riitä ruokavalia tai urheilu, vaan taustalla on monesti myös sukurasitusta. Kannattaa seurailla omia verenpaineitaan aika ajoin. Itse oon nyt 47v. aloittanut Losortan 50mg lääkkeellä ja paineet aivan ihannelukemissa. Vuosikausien kestävyysurheilutaustaa yms., mutta paineet vaan pysyvät turhan korkealla. Lääkityksellä ei mitään vaikutuksia, mutta mittari näyttää alle 130 yläpainetta ja alapainetta tasolla 80-85. Mikään leivänsyönnin vähentäminen tai salaattikuuri urheilulla ei auta tähän tasoon, se on nähty ja testattu.

Vierailija
26/32 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Losartan comp (nesteenpoistava) poisti verestä myös natriumin ja kaliumin. Seurauksena tajunnanmenetyksiä ja 1/2 vuoden autonajokielto. Se aiheutti työpaikan menetyksen (matkatyö)

Bisoprolol (beetasalpaaja) aiheutti impotenssin ja parisuhteen päättymisen. 

Ei muita sivuvaikutuksia.

Vierailija
27/32 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole korkealla mulle sanottiin. Että jos 0n 135 /80  niin onhyvä  voi olla että ikä ratkaisee minä 85v nuoremmilla varmaan alempi. Olen myös kova jännittäjää

Vierailija
28/32 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuiva yskä silloin tällöin lääkkeen (Cardace) skvuvaikutuksena.

En ensin osannut yhdistää lääkitykseen, mutta apteekissa mainitsivat yhdeksi oireeksi.

Tepsivä lääke.

Vierailija
29/32 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Candesartan Orion 8mg. Ei mitään sivuvaikutuksia kuin että pitää migreenitkin loitolla vallan hyvin. Määrättiin kun yläpaine ok, mutta alapaine sadan paikkeilla. 

Vierailija
30/32 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin määrätään noilla lukemilla, yläpaine on tyydyttävä ja alapainekin vain lievästi kohonnut.

Mulla on käytössä Hydrex semi ja senkin saaminen oli työn ja tuskan takana, vaikka paineet huitelivat lukemissa 175/100. Lääke sopii muuten oikein hyvin, mutta nestettä poistavana laskee kalium-arvoja, joten nyt pitää syödä kaliumtabletteja.

Erittäin tepsivä keino laskea verenpainetta on suolan vähentäminen. 

Minulla myös hydrex semi mutta ei tietääkseni se ole verenpaineeseen vaan nesteen poistoon.Ylä verenpaineeseen on losartan ja ala amlodipin.Hyvin ovat toimineet nuo.

Vierailija
31/32 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla Candesartan kuormitti sydäntä. Viisi päivää söin sitä ja sitten oli pakko lopettaa, koska illalla nukkumaan mennessä sydän löi kuin viimeistä päivää pitkän aikaa. Tuon jälkeen oli rintakipuja kuukauden ajan aina rasituksessa.

Beetasalpaaja taas aiheutti rytmihäiriöt, jotka vievät tajun. Sitäkään en ehtinyt käyttää kuin reilun viikon, ennen kuin sain nuo rytmihäiriöt.

Vierailija
32/32 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin määrätään noilla lukemilla, yläpaine on tyydyttävä ja alapainekin vain lievästi kohonnut.

Mulla on käytössä Hydrex semi ja senkin saaminen oli työn ja tuskan takana, vaikka paineet huitelivat lukemissa 175/100. Lääke sopii muuten oikein hyvin, mutta nestettä poistavana laskee kalium-arvoja, joten nyt pitää syödä kaliumtabletteja.

Erittäin tepsivä keino laskea verenpainetta on suolan vähentäminen. 

Mulle määrättiin noilla lukemilla migreenin estoon.