Älkää kiltit ostako viinaa Joululahjaksi!
Kohta tulee taas firman Joulupullot,toverien konjakkipullot lahjapakkauksessa ja vaimolle likööri,perheelle punaviini. Viekää vaikka herkkukori tai perheelle peli,älkää kannustako viinan juomiseen. Tämäkin Joulu on monelle lapselle ikävistä ikävin kun vanhemmat näitä lahjaviinojaan nauttivat.
Se ei tarkoita että he olisivat kuivin suin jos ette osta,mutta kun viette perheelliselle lahjaksi alkoholia te osoitatte että hyväksytte sen juomisen ja se sosiaalinen hyväksyntä on Suomessa suuri tekijä juomiselle. Kun tupakoinnista tuli paheksuttua tupakointi väheni merkittävästi. Paheksukaa myös alkoholia,osoittakaa esimerkillänne että arvostatte toisianne enemmän kuin konjakkipullon verran! Minun miehen firma ostaa joka Joulu Joulukorin missä on koko perheelle evästä,juotavaksi glögiä. Arvostan mieheni firmaa suuresti ja säälin esimiehiä jotka sortuvat ostamaan työntekijöilleen alkoholia. Se on suora viesti työnantajalta työntekijälle,eikä sitä sovi vähätellä.
Kommentit (163)
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 10:34"]
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 10:22"]
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 10:19"]
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 10:05"]
MÄ ole ap:n kanssa samaa mieltä että voisi tosissaan harkita alkoholin antamista lahjaksi. Onko se todellakin sellainen lahja joka tuo hyvän mielen vastaanottajalleen ja kuvastaa millään tavoin joulun perimmäistä sanomaa?
En ole mikään tiukkapipo, mutta mielestäni jouluun vaan ei kuulu alkoholi, ei kuulunut lapsuudenkodissanikaan. Aika harva osaa juoda kohtuudella, vaikka ei olisikaan rapajuoppo. Ihan yhtä hirveän näköistä on tavisvanhempien kännit lasten silmillä katsottuna!
[/quote]
Ok, kerrohan mulle millä tavalla minä"vedän kännit" jouluisin. Otan aatonaattoiltana pikku lasin madeiraa tai portviiniä kun olen saanut lapset nukkumaan, aattona ruoan kanssa 12 cl valkkaria (alkuruoat) ja 12 cl punkkua (ja trust me, olen työskennellyt ravintoloissa joten tiedän paljonko on 12 cl...). Joulupäivänä otan vain kaloja ja ja alkuruokia ja sen valkkarilasillisen ja saatan taas ottaa jälkiruoan kanssa pikkulasin madeiraa tai portviiniä. Meitä on siis joulupöydässä 4 aikuista ja parilla viinipullolla pärjätään koko joulunpyhät (tähän lasketaan myös kalkkunankastikkeeseen menevä valkkari.) Näkevätkö lapset siis äidin kännissä? Ihan rehellinen vastaus riittää?
Enkä vaihda kotikaljaan tai marjamehuun koska en nauti niiden mausta, mutta raskaus ja imetysaikana selvisin täysin alkotta ihan hyvin mutta nyt minulla ei ole tarvetta kiillottaa sädekehää absolutismilla.
Miten muuten kaikki ranskalaiset lapset? Ovatko hekin traumatisoituneita kun näkevät vanhempiensa juovan alkoholia joulupöydässä?
[/quote]
Ihanaa, kun joulu tulee. Nyt saa alkaa jo miettiä, monta cl otan mitäkin alkoholia jouluna.
Hrrrr, miten jaksan edes odottaa. Oi joulu, tule jo. Saan jouluna ottaa 12 cl valkkaria ja 2 cl madeiraa ja 2.5cl konjakkia. Oi ihana joulu...
[/quote]
Mikä sun ongelma on? Voinhan ottaa muulloinkin ruoan kanssa viiniä, vaikka arkena ja joskus otankin. Pointti jonka missasit oli se että väännän tässä rautalangasta sen määrän jonka keskivertoihminen käyttää alkoholia kohtuukäytön rajoissa. Absolutistikin voi tällöin huomata että normaali ihmiset eivät vetäisi koko viinipulloa yksin kun ottavat sitä ruokajuomaksi.
[/quote]
Naurattaa vain mammat, jotka jo kuukautta aiemmin laskee housut märkänä, monta senttiä saa ottaa mitäkin alkoholia jouluna :DDDD
Moni muu miettii, että mitä lahjoja ostetaan lapsille, tai onko töissä joulun.
Mutta palstamamma laskee nyt jo senteittäin, monta senttiä ottaa valkkaria ja punkkua ja muuta :DDDDDDD
Oii,,enää muutama viikko, saan ottaa punaviiniä 12 cl...ooooooooohhhhhhhhhhhh
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 11:14"]
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 10:43"]
Mä en itse henkkoht ymmärrä miten se alkoholi on niin erikoinen ja hieno asia. Hienosti syömiseen tuntuu kuuluvan alkoholi, muuten ei olla syöty tarpeeksi hienosti. Ja aikuiset ovat ihan täpinöissään viineistä ja konjakki/liköörihömpsyistä. Itse en pidä alkoholin mausta, joten kun sitä vierailulla tuputetaan, niin voin lasillisen ottaa, mutta olen helpottunut kun voin vaihtaan veteen tai parempaan alkoholittomaan juomaan.
[/quote]
Samaa mieltä. Meilläkin on kokeiltu miten viini ja mm. jouluruoka kuuluu yhteen... ne ei kuulu yhteen ja ruoka maistuu melko paskalle moisen paskajuoman kanssa.
Siksi vain maitoa, kotikaljaa ja lapsille limsaa jos haluavat. Ja jouluruoka pääsee näillä juomilla kunnolla oikeuksiinsa.
[/quote]
Olet siis varma että kaikissa perheissä syödään sitä samaa jouluruokaa kuin teilläkin? Meillä ei esim. harrasteta jouluna silliä, silakkaa, kinkkua, lipeäkalaa tai herneitä mutta meillä on (mm.) savulohta, raputerriiniä, graavilohta, kalkkunaa, marinoituja vihanneksia, bataattilaatikkoa, poronpaistia ja juustotarjotin. Miksi viini ei näiden kanssa sopisi?
MÄ ole ap:n kanssa samaa mieltä että voisi tosissaan harkita alkoholin antamista lahjaksi. Onko se todellakin sellainen lahja joka tuo hyvän mielen vastaanottajalleen ja kuvastaa millään tavoin joulun perimmäistä sanomaa?
En ole mikään tiukkapipo, mutta mielestäni jouluun vaan ei kuulu alkoholi, ei kuulunut lapsuudenkodissanikaan. Aika harva osaa juoda kohtuudella, vaikka ei olisikaan rapajuoppo. Ihan yhtä hirveän näköistä on tavisvanhempien kännit lasten silmillä katsottuna!
[/quote]
Ok, kerrohan mulle millä tavalla minä"vedän kännit" jouluisin. Otan aatonaattoiltana pikku lasin madeiraa tai portviiniä kun olen saanut lapset nukkumaan, aattona ruoan kanssa 12 cl valkkaria (alkuruoat) ja 12 cl punkkua (ja trust me, olen työskennellyt ravintoloissa joten tiedän paljonko on 12 cl...). Joulupäivänä otan vain kaloja ja ja alkuruokia ja sen valkkarilasillisen ja saatan taas ottaa jälkiruoan kanssa pikkulasin madeiraa tai portviiniä. Meitä on siis joulupöydässä 4 aikuista ja parilla viinipullolla pärjätään koko joulunpyhät (tähän lasketaan myös kalkkunankastikkeeseen menevä valkkari.) Näkevätkö lapset siis äidin kännissä? Ihan rehellinen vastaus riittää?
Enkä vaihda kotikaljaan tai marjamehuun koska en nauti niiden mausta, mutta raskaus ja imetysaikana selvisin täysin alkotta ihan hyvin mutta nyt minulla ei ole tarvetta kiillottaa sädekehää absolutismilla.
Miten muuten kaikki ranskalaiset lapset? Ovatko hekin traumatisoituneita kun näkevät vanhempiensa juovan alkoholia joulupöydässä?
[/quote]
Ihanaa, kun joulu tulee. Nyt saa alkaa jo miettiä, monta cl otan mitäkin alkoholia jouluna.
Hrrrr, miten jaksan edes odottaa. Oi joulu, tule jo. Saan jouluna ottaa 12 cl valkkaria ja 2 cl madeiraa ja 2.5cl konjakkia. Oi ihana joulu...
[/quote]
Mikä sun ongelma on? Voinhan ottaa muulloinkin ruoan kanssa viiniä, vaikka arkena ja joskus otankin. Pointti jonka missasit oli se että väännän tässä rautalangasta sen määrän jonka keskivertoihminen käyttää alkoholia kohtuukäytön rajoissa. Absolutistikin voi tällöin huomata että normaali ihmiset eivät vetäisi koko viinipulloa yksin kun ottavat sitä ruokajuomaksi.
[/quote]
Eiköhän alkoholi ole ongelma jo siinä vaiheessa, jos marraskuussa haaveilet, paljon voit ottaa jouluna ja mikä on maksimimäärä, mitä uskallat juoda.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 11:16"]
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 10:48"]
"Miten muuten kaikki ranskalaiset lapset? Ovatko hekin traumatisoituneita kun näkevät vanhempiensa juovan alkoholia joulupöydässä?"
Ranskassa viiniä ei edes lasketa alkoholiksi. Sitä saa ruokakaupasta eikä sen juominen tai juomattomuus aiheuta kenessäkään ihmetystä.
[/quote]
Ranskassa ei kännätäkään, kuten Suomessa. Ero on juuri siinä.
[/quote]
En minä kännää Suomessakaan joten..? Mieheni ei kännää, vanhempani eivät kännää, veljeni perhe ei kännää, isovanhempani eivät kännää ja muita meillä ei jouluna olekaan paikalla mikä on ongelma?
Mun mielestä koko joulun vois lopettaa lahjonnan osalta. Jouluaatto on aivan ihana tunnelmaltaan, mutta kaikki se kaupallinen krääsä.. Ruokaakaan ei tarvii yhtään sen enempää kuin muinakaan päivinä. Hyvää Joulua!
Meillä ollaan abolutisteja mutta ei sitä kaikki tiedä, koska emme juuri asiaa toitota julkisesti. Ilahdutaan alkoholipullolahjoista siinä missä muistakin - tarjoamme niitä sitten vieraille :)
Tuossa ylempänä joku kirjoitti, että ei Ranskassa kännätä. Ihmettelen, miksi Suomessa on sellainen käsitys, ettei Keski-Euroopassa kännätä. Ei se niin ole. Osa kännää, osa ei. Osa juo paljon, osa vähemmän ja osa ei lainkaan, kuten kaikkialla maailmassa :)
t. ulkosuomalainen Keski-Euroopasta
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 11:23"]
"Miten muuten kaikki ranskalaiset lapset? Ovatko hekin traumatisoituneita kun näkevät vanhempiensa juovan alkoholia joulupöydässä?"
Ranskassa viiniä ei edes lasketa alkoholiksi. Sitä saa ruokakaupasta eikä sen juominen tai juomattomuus aiheuta kenessäkään ihmetystä.
[/quote]
[/quote]
En minä kännää Suomessakaan joten..? Mieheni ei kännää, vanhempani eivät kännää, veljeni perhe ei kännää, isovanhempani eivät kännää ja muita meillä ei jouluna olekaan paikalla mikä on ongelma?
[/quote]
No ketähän ne mammat lapsineen on sitten, jotka jouluna menee turvakotiin.
Varmaan jotain ulkomaalaisia, kun suomalaiset ei ryyppää.......
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 11:20"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mikä sun ongelma on? Voinhan ottaa muulloinkin ruoan kanssa viiniä, vaikka arkena ja joskus otankin. Pointti jonka missasit oli se että väännän tässä
[/quote]
Eiköhän alkoholi ole ongelma jo siinä vaiheessa, jos marraskuussa haaveilet, paljon voit ottaa jouluna ja mikä on maksimimäärä, mitä uskallat juoda.
[/quote]
Oletko aina ilkeä vittuilija vai onko sinulla jokin ongelma tässä asiassa? Saattaa olla että tulee jo ennen joulua mieleeni ottaa viiniä tai voi olla ettei jouluna maistukaan, mutta se POINTTI tuossa oli että kuvailin sen mitä keskivertokohtuukäyttäjä juo vaikkapa jouluaterialla viiniä, tajuatko? Kuvitteletko oikeasti että joku etukäteen määrittelisi tarkan päivän ja juomamäärän ruokajuomalleen? Se oli siis rautalangasta väännetty esimerkki niille jotka kuvittelevat että viini ruokajuomana tarkoittaa kännäystä.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 09:32"]
Kun vastaavan jakaa Facebookissa se saa valtavasti tykkäyksiä. Kun sen jakaa juoppomammojen av-palstalla alapeukut vaan viuhuu . Toki isoin työnsarkahan se on juuri siellä missä taikuus tapahtuu,mutta ehkä aloituksella onnistutaan edes yhden kalsarikuluttajan omaatuntoa kolhaisemaan.
Se koira älähtää... :)
[/quote]Facebookissa peukutetaan omalla nimellä, täällä voi peukuttaa siten mitä mieltä on oikeasti.
Viinapullo on ihan hyvä lahja, säilyy pitkään ja voi antaa myös eteenpäin lahjaksi, siihen ei liity sellaiasta tunnearvoa eikä se ole uniikki tuote, jota ei kehtiaisi antaa pois.
Olipa hyvä kun tuli lahjat puheeksi, viime jouluinen lahjakortti on edelleen lunastamatta, ei siellä ole valittavissa mitään mitä tarvitsisin.
[/quote]
[/quote]Ranska taitaa kuitenkin johtaa maksasairaustilastoja...
Säälittävää lähinnä on, että alkoholi näkyy olevan näin monelle naiselle niin iso ongelma, että jaksavat kiihtyä joka vuosi joulujuomiensa vuoksi.
Älkää peljätkö. Kukaan ei vie tuttipulloa vauvan..ai anteeksi, viinilasia palstamman suusta.
Vittu, mää en jaksa tällaista paskaa, taidan aukaista punkkupullon
Ja koskaan en oo kännissä shaatana, ihan oon kohtuukäyttäjä
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 11:28"]
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 11:23"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No ketähän ne mammat lapsineen on sitten, jotka jouluna menee turvakotiin.
Varmaan jotain ulkomaalaisia, kun suomalaiset ei ryyppää.......
[/quote]
Mietitäänpä... Suurin osa suomalaisista ei mene turvakotiin eikä juo itseään tolkuttomaan humalaan, varmaan sinäkin tunnet muutaman sellaisen suomalaisen, eikö totta? Osa suomalaisista ja osa ulkomaalaisista taas joutuu turvakotiin koska läheinen juo ja silloinhan ongelma on niissä alkoholin suurkuluttajissa(suomalaisissa tai ulkomaalaisissa) eikä niissä jotka eivät juo lainkaan tai juovat vähän.
Kuten tästä ketjustakin huomaa, absolutismi on jotain sellaista, mikä ei ole suotavaa ja mitä kohtaan usein hyökätään (puolustusmekanismi lienee). Tästä syystä en omaa absolutismiani toitottele, mistä taas seuraa se, että saan säännönmukaisesti 1-3 pulloa jouluisin. Ja koska en koe alkoholia hyväksi valinnaksi muillekaan, en laita pulloja kiertoon vaan kaappeihin alkaa kertyä näitä 'josko joskus jotain kastiketta tai leivontaa -pulloja'. Muutossa sitten kaatelin monet pullot viemäriin, kun en viitsinyt roudata niitä paikasta toiseen.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 09:38"]
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 09:34"]
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 09:27"]
Te olette uskomattoman ilkeitä. Onneksi en ole teidän lapsenne. Meillä ei ole alkoholiongelmaa koska ei käytetä,eikä olla edes uskovaisia.:) Me vaan nautitaan ja rentoudutaan ilman viinaa ja kyllähän tämän ketjun vastaukset jo osoittaa sen että tälle aloitukselle oli aihetta.:)
T: ap
[/quote]
Ei meilläkään ole ongelmia alkoholin kanssa. Voin silti hyvällä omatunnolla ottaa jouluaterialla sen 2-3 lasillista viiniä. Ja myöhemmin illalla kahvin kanssa pienen hömssyn konjakkia tms.
Ei meidän perheestä kukaan siitä kärsi. Toinen lapsistakin ottaa jouluaterialla oluen. Toinen ottaa limua.
[/quote]
Ei kärsi lapset ei kun hekin käyttävät. :D Ette anna edes vaihtoehtoja,opetatte että on ok käyttää alkoholia. Säälittävää.:)
[/quote]
Onko alkoholin demonisoinnin opettaminen enemmän vaihtoehtojen antamista?
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 11:14"]
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 10:43"]
Mä en itse henkkoht ymmärrä miten se alkoholi on niin erikoinen ja hieno asia. Hienosti syömiseen tuntuu kuuluvan alkoholi, muuten ei olla syöty tarpeeksi hienosti. Ja aikuiset ovat ihan täpinöissään viineistä ja konjakki/liköörihömpsyistä. Itse en pidä alkoholin mausta, joten kun sitä vierailulla tuputetaan, niin voin lasillisen ottaa, mutta olen helpottunut kun voin vaihtaan veteen tai parempaan alkoholittomaan juomaan.
[/quote]
Samaa mieltä. Meilläkin on kokeiltu miten viini ja mm. jouluruoka kuuluu yhteen... ne ei kuulu yhteen ja ruoka maistuu melko paskalle moisen paskajuoman kanssa.
Siksi vain maitoa, kotikaljaa ja lapsille limsaa jos haluavat. Ja jouluruoka pääsee näillä juomilla kunnolla oikeuksiinsa.
[/quote]
Sanoisitko suoraan esimerkiksi viininviljelijäperheelle että heidän sen vuoden satonsa ja viininsä ovat "paskajuomaa"? Arvostaisit heidän työtään ja osaamistaan sillä tavalla?
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 11:24"]
Meillä ollaan abolutisteja mutta ei sitä kaikki tiedä, koska emme juuri asiaa toitota julkisesti. Ilahdutaan alkoholipullolahjoista siinä missä muistakin - tarjoamme niitä sitten vieraille :)
Tuossa ylempänä joku kirjoitti, että ei Ranskassa kännätä. Ihmettelen, miksi Suomessa on sellainen käsitys, ettei Keski-Euroopassa kännätä. Ei se niin ole. Osa kännää, osa ei. Osa juo paljon, osa vähemmän ja osa ei lainkaan, kuten kaikkialla maailmassa :)
t. ulkosuomalainen Keski-Euroopasta
[/quote]
Totta tämäkin, mutta Keski-Euroopassa kukaan ei ihmettele sitä saatikka ala piikittelemään siitä kuten Suomessa. On ihan normaalia ottaa alkoholiton vaihtoehto jos siltä tuntuu.
t. toinen ulkosuomalainen Keski-Euroopasta
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 11:32"]
Kuten tästä ketjustakin huomaa, absolutismi on jotain sellaista, mikä ei ole suotavaa ja mitä kohtaan usein hyökätään (puolustusmekanismi lienee). Tästä syystä en omaa absolutismiani toitottele, mistä taas seuraa se, että saan säännönmukaisesti 1-3 pulloa jouluisin. Ja koska en koe alkoholia hyväksi valinnaksi muillekaan, en laita pulloja kiertoon vaan kaappeihin alkaa kertyä näitä 'josko joskus jotain kastiketta tai leivontaa -pulloja'. Muutossa sitten kaatelin monet pullot viemäriin, kun en viitsinyt roudata niitä paikasta toiseen.
[/quote]
Ööh, olet mahtanut lukea ahkerasti rivien välistäkin jotain... Ei kenelläkään ole mitään sitä vastaan jos joku on absolutisti, kaikillahan joku suvussa tai kaveripiirissä on. Enemmän vastustetaan sitä että asia nähdään joko absolutismina tai kännäyksenä eikä tajuta kohtuukäyttöä.
[/quote]