Älkää kiltit ostako viinaa Joululahjaksi!
Kohta tulee taas firman Joulupullot,toverien konjakkipullot lahjapakkauksessa ja vaimolle likööri,perheelle punaviini. Viekää vaikka herkkukori tai perheelle peli,älkää kannustako viinan juomiseen. Tämäkin Joulu on monelle lapselle ikävistä ikävin kun vanhemmat näitä lahjaviinojaan nauttivat.
Se ei tarkoita että he olisivat kuivin suin jos ette osta,mutta kun viette perheelliselle lahjaksi alkoholia te osoitatte että hyväksytte sen juomisen ja se sosiaalinen hyväksyntä on Suomessa suuri tekijä juomiselle. Kun tupakoinnista tuli paheksuttua tupakointi väheni merkittävästi. Paheksukaa myös alkoholia,osoittakaa esimerkillänne että arvostatte toisianne enemmän kuin konjakkipullon verran! Minun miehen firma ostaa joka Joulu Joulukorin missä on koko perheelle evästä,juotavaksi glögiä. Arvostan mieheni firmaa suuresti ja säälin esimiehiä jotka sortuvat ostamaan työntekijöilleen alkoholia. Se on suora viesti työnantajalta työntekijälle,eikä sitä sovi vähätellä.
Kommentit (163)
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 09:59"]
Suurin osa tällä palstalla tuntuu vaan olevan niitä jotka nippanappa hyväksyy ehtoollisviinin, kaikki muu on saatanasta, tai niin ainakin kovasti esitetään - kulissit on kaikista tärkeimmät, ei oikea elämä.
[/quote]
Minusta ongelma on siinä, että tuntuu, ettei alkoholiin täällä voi koskaan suhtautua neutraalisti. Oli perheessä käytäntö sitten niin tai näin, aina pitää paheksua. Pitää pilkata niitä, jotka eivät käytä ollenkaan, ja varsinkin halveksia, kun he perustelevat haluavansa suojella lapsia. Sellainenhan ei ole "oikeaa elämää", oikeaa elämää ei voi olla ilman alkoholia.
Totuus on kuitenkin, että siinä oikeassa elämässä alkoholin käyttäminen on huomattavasti useammin ongelma kuin se, että sitä ei käytetä. Paitsi tietenkin se, että joku ei käytä alkoholia, näyttää olevan iso ongelma niille, jotka käyttävät. Minusta ainakin tuntuu usein, että ne, jotka juovat, ottavat henkilökohtaisena loukkauksena sen, että joku kieltäytyy alkoholista.
9 viestiin ei ole näköjään kukaan totaaliabsolutisti vielä vastannut... Jatkokysymyksenä voisi heittää sen kuinka kännissä esim. 12 aikuisen seurue olisi 0,7 litran konjakkipullosta?
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 10:03"]
Alkoholiongelmaiselle ei tietenkään pitäisi ostaa alkoholia lahjaksi, mutta miksi muidenkin ihmisten pitää elää sen ongelmakäyttäjän elämää solidaarisuussyistä?
Ei saa sitten lahjoittaa ruokakoriakaan kenellekään, jos työpaikalla on yksi ikuinen laihduttaja, olkaa hänellekin solidaarisia ja huomioikaa rajoitteet!
[/quote]
Olen se, joka ei käytä alkoholia ja saamme silti alkoholia lahjaksi. Sinänsä huvittaa se, että suomalainen kuvittelee kaikkien olevan aivan ihkupihkuinnoissaan, kun saa VIINAA LAHJAKSI JA ILMAISEKSI.
Tosiaan, minulle nyt sinänsä sama, koska aina on joku loppasuu, joka tosiana on innoissaan, kun saa ilmaista viinaa.
Mutta osoittaa hiukan huonoa mielikuvitusta jos automaattisesti ostaa kaikille viinaa ja kuvittelee kaikkien olevan siitä aivan innoissaan :)
Mutta se on niin suomalaista. Suomi on ainoa maa, missä olen todennut senkin, että ei ole alkoholitonta tarjolla ja jos sitä kysyy, katsotaan paheksuvasti.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 10:11"]
9 viestiin ei ole näköjään kukaan totaaliabsolutisti vielä vastannut... Jatkokysymyksenä voisi heittää sen kuinka kännissä esim. 12 aikuisen seurue olisi 0,7 litran konjakkipullosta?
[/quote]
Ei vielä tuosta, mutta se seurue alkaa hetimiten puhumaan jatkoista ja lisäalkoholin hankinnasta. Sitten vasta holvaus alkaa.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 10:05"]
MÄ ole ap:n kanssa samaa mieltä että voisi tosissaan harkita alkoholin antamista lahjaksi. Onko se todellakin sellainen lahja joka tuo hyvän mielen vastaanottajalleen ja kuvastaa millään tavoin joulun perimmäistä sanomaa?
En ole mikään tiukkapipo, mutta mielestäni jouluun vaan ei kuulu alkoholi, ei kuulunut lapsuudenkodissanikaan. Aika harva osaa juoda kohtuudella, vaikka ei olisikaan rapajuoppo. Ihan yhtä hirveän näköistä on tavisvanhempien kännit lasten silmillä katsottuna!
[/quote]
Ok, kerrohan mulle millä tavalla minä"vedän kännit" jouluisin. Otan aatonaattoiltana pikku lasin madeiraa tai portviiniä kun olen saanut lapset nukkumaan, aattona ruoan kanssa 12 cl valkkaria (alkuruoat) ja 12 cl punkkua (ja trust me, olen työskennellyt ravintoloissa joten tiedän paljonko on 12 cl...). Joulupäivänä otan vain kaloja ja ja alkuruokia ja sen valkkarilasillisen ja saatan taas ottaa jälkiruoan kanssa pikkulasin madeiraa tai portviiniä. Meitä on siis joulupöydässä 4 aikuista ja parilla viinipullolla pärjätään koko joulunpyhät (tähän lasketaan myös kalkkunankastikkeeseen menevä valkkari.) Näkevätkö lapset siis äidin kännissä? Ihan rehellinen vastaus riittää?
Enkä vaihda kotikaljaan tai marjamehuun koska en nauti niiden mausta, mutta raskaus ja imetysaikana selvisin täysin alkotta ihan hyvin mutta nyt minulla ei ole tarvetta kiillottaa sädekehää absolutismilla.
Miten muuten kaikki ranskalaiset lapset? Ovatko hekin traumatisoituneita kun näkevät vanhempiensa juovan alkoholia joulupöydässä?
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 10:11"]
[/quote]
Anteeksi, mutta näen jo mielessäni tilanteen. Vietetään kivasti joulua: syödään, juodaan ja nautitaan toisten aikuisten seurasta. Yksi konjakkipaukku jälkkäriksi kahvin kanssa ja juttu jatkuu ihan kuin ei mitään. Kenenkään mieleen ei tule ottaa lisää? Kukaan ei avaa toista pulloa?
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 09:31"]
Vain köyhäperse-Suomessa ostetaan alkoholia joululahjaksi, koska se on niin kallista ja konjakin tai viskin juonnista saa vähän niinkuin arvostusta.
Ihmeellinen lahja vielä tuntien suomalaisen kännihakuisuuden.
t. ulkosuomalainen
[/quote]
Ai jaa. Missäs mahdat asua? Tuliaisiksi viinipullo taikka skumppa -tapa tarttui itseeni 10 vuotta ulkomailla asuessani. Oli ihan normaalia siellä saada pullo shampanjaa lahjaksi. Tai hyvää viiniä. Tai sitä konjakkia.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 10:19"]
MÄ ole ap:n kanssa samaa mieltä että voisi tosissaan harkita alkoholin antamista lahjaksi. Onko se todellakin sellainen lahja joka tuo hyvän mielen vastaanottajalleen ja kuvastaa millään tavoin joulun perimmäistä sanomaa?
En ole mikään tiukkapipo, mutta mielestäni jouluun vaan ei kuulu alkoholi, ei kuulunut lapsuudenkodissanikaan. Aika harva osaa juoda kohtuudella, vaikka ei olisikaan rapajuoppo. Ihan yhtä hirveän näköistä on tavisvanhempien kännit lasten silmillä katsottuna!
[/quote]
Ok, kerrohan mulle millä tavalla minä"vedän kännit" jouluisin. Otan aatonaattoiltana pikku lasin madeiraa tai portviiniä kun olen saanut lapset nukkumaan, aattona ruoan kanssa 12 cl valkkaria (alkuruoat) ja 12 cl punkkua (ja trust me, olen työskennellyt ravintoloissa joten tiedän paljonko on 12 cl...). Joulupäivänä otan vain kaloja ja ja alkuruokia ja sen valkkarilasillisen ja saatan taas ottaa jälkiruoan kanssa pikkulasin madeiraa tai portviiniä. Meitä on siis joulupöydässä 4 aikuista ja parilla viinipullolla pärjätään koko joulunpyhät (tähän lasketaan myös kalkkunankastikkeeseen menevä valkkari.) Näkevätkö lapset siis äidin kännissä? Ihan rehellinen vastaus riittää?
Enkä vaihda kotikaljaan tai marjamehuun koska en nauti niiden mausta, mutta raskaus ja imetysaikana selvisin täysin alkotta ihan hyvin mutta nyt minulla ei ole tarvetta kiillottaa sädekehää absolutismilla.
Miten muuten kaikki ranskalaiset lapset? Ovatko hekin traumatisoituneita kun näkevät vanhempiensa juovan alkoholia joulupöydässä?
[/quote]
Ihanaa, kun joulu tulee. Nyt saa alkaa jo miettiä, monta cl otan mitäkin alkoholia jouluna.
Hrrrr, miten jaksan edes odottaa. Oi joulu, tule jo. Saan jouluna ottaa 12 cl valkkaria ja 2 cl madeiraa ja 2.5cl konjakkia. Oi ihana joulu...
Mun mielestäni tuo on ihan ok tapa nauttia alkoholista, ruuan kanssa ja nimenomaan niin, että ruoka ja viini täydentävät toisiaan.
MInusta on kuitenkin eri asia se, mitä ap tarkoitti aloituksessaan. Alkoholin vieminen lahjaksi ei ole minun mielestäni oikein. Kaikki eivät ole ravintola-alan ammattilaisia ja viininnautiskelijoita kuten sinä onnistuneesti olet!
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 09:32"]
Kyllähän tässäkin voi käyttää omaa pelisilmää. En koskaan antaisi alkoholia kenellekään absolutistille tai sellaiselle, jolle alkoholi on ongelma. Emme liioin koskaan anna alkoholia, kun lahja hankitaan lastemme puolesta, esim. opettajalle, harrastuksen vetäjälle jne. En liioin anna lahjaksi alkoholia täysin vieraalle ihmiselle, se ei mielestäni ole riittävän neutraali lahja sellaiseen tilanteeseen.
Meillä ei alkoholia juuri käytetä, ja kaappeihin on kertynyt lahjapulloja. Itse en harmittele, vaikka saamme lahjan, jota itse emme käytä. Kyllä minust lahjan saamisessa on aina hienoa, että lahjan antaja haluaa ilahduttaa.
[/quote]
Juuri näin. Jos tiedän jonkun arvostavan korkealle hyvää viskiä, niin ostan viskipullon lahjaksi ilman muuta. Jos taas tiedän, että henkilöllä lähtee homma lapsesta ja tulee viikon dokausputki yhdenkin pullon korkkaamisesta, niin en tietenkään osta alkoholia tälle ihmiselle. Jos taas en tunne henkilöä hyvin /tiedä hänen tapojaan -> koitan keksi jotain muuta kuin alkoholia.
No mistä hemmetistä sen näkee kenellä on ongelma?! Ei kaikki alkoholistit näytä sillan alta juuri nousseilta. Jotkut vaan eivät osaa käyttää alkoholia oikein, juovat rähinäviinaa tai ovat tuurijuoppoja. Oman eksäni isä oli tällainen mutta hänestä sitä ei kyllä nähnyt päälle.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 10:22"]
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 10:19"]
[/quote]
[/quote]
Ihanaa, kun joulu tulee. Nyt saa alkaa jo miettiä, monta cl otan mitäkin alkoholia jouluna.
Hrrrr, miten jaksan edes odottaa. Oi joulu, tule jo. Saan jouluna ottaa 12 cl valkkaria ja 2 cl madeiraa ja 2.5cl konjakkia. Oi ihana joulu...
[/quote]
Mikä sun ongelma on? Voinhan ottaa muulloinkin ruoan kanssa viiniä, vaikka arkena ja joskus otankin. Pointti jonka missasit oli se että väännän tässä rautalangasta sen määrän jonka keskivertoihminen käyttää alkoholia kohtuukäytön rajoissa. Absolutistikin voi tällöin huomata että normaali ihmiset eivät vetäisi koko viinipulloa yksin kun ottavat sitä ruokajuomaksi.
On se vaan jännä taas havaita tämä AV:lla esiintyvä ilmiö. Hienoista viineistä ja konjamiinista EI tule känniin, mutta muista halvemmista ja köyhemmän yhteiskuntaluokan suosikkijuomista tulee känniin.
Vaikka te hienot ihmiset kuinka yritätte meille köyhemmille päteä, niin tiedoksenne nyt kuitenkin, että ihan kaikesta alkoholista tulee känniin. Ainakin lapsen silmissä.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 10:20"]
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 09:31"]
Vain köyhäperse-Suomessa ostetaan alkoholia joululahjaksi, koska se on niin kallista ja konjakin tai viskin juonnista saa vähän niinkuin arvostusta.
Ihmeellinen lahja vielä tuntien suomalaisen kännihakuisuuden.
t. ulkosuomalainen
[/quote]
Ai jaa. Missäs mahdat asua? Tuliaisiksi viinipullo taikka skumppa -tapa tarttui itseeni 10 vuotta ulkomailla asuessani. Oli ihan normaalia siellä saada pullo shampanjaa lahjaksi. Tai hyvää viiniä. Tai sitä konjakkia.
[/quote]
Ok, ymmärrän, että shampanjaa tai viiniä joskus tuodaan lahjoiksi, mutta meillä päin ei ainakaan joululahjaksi. Mutta, että kossua, viskiä, konjakkia.... puistattaa ja nehän jää kaappiin vuosikausiksi.
Niin, asumme Saksassa.
Mä en itse henkkoht ymmärrä miten se alkoholi on niin erikoinen ja hieno asia. Hienosti syömiseen tuntuu kuuluvan alkoholi, muuten ei olla syöty tarpeeksi hienosti. Ja aikuiset ovat ihan täpinöissään viineistä ja konjakki/liköörihömpsyistä. Itse en pidä alkoholin mausta, joten kun sitä vierailulla tuputetaan, niin voin lasillisen ottaa, mutta olen helpottunut kun voin vaihtaan veteen tai parempaan alkoholittomaan juomaan.
Eiköhän nämä viinaanmenevät ihmiset löydä joulupullonsa vaikkeivät saisikaan sitä juuri lahjaksi.
"Miten muuten kaikki ranskalaiset lapset? Ovatko hekin traumatisoituneita kun näkevät vanhempiensa juovan alkoholia joulupöydässä?"
Ranskassa viiniä ei edes lasketa alkoholiksi. Sitä saa ruokakaupasta eikä sen juominen tai juomattomuus aiheuta kenessäkään ihmetystä.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 10:35"]
On se vaan jännä taas havaita tämä AV:lla esiintyvä ilmiö. Hienoista viineistä ja konjamiinista EI tule känniin, mutta muista halvemmista ja köyhemmän yhteiskuntaluokan suosikkijuomista tulee känniin.
Vaikka te hienot ihmiset kuinka yritätte meille köyhemmille päteä, niin tiedoksenne nyt kuitenkin, että ihan kaikesta alkoholista tulee känniin. Ainakin lapsen silmissä.
[/quote]
Huh huh. Voin valistaa sinua näin itsekin pienituloisena että juopumuksen määrään vaikuttaa se nautitun alkoholin määrä eikä laatu joten itse en ainakaan tule humalaan vaikka joskus nautinkin viiniä tai konjakkia koska otan sitä vain vähän. Koskenkorvasta, lonkerosta tai aperitasta en tule koskaan humalaan koska en ko. litkuja nauti...
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 10:43"]
Mä en itse henkkoht ymmärrä miten se alkoholi on niin erikoinen ja hieno asia. Hienosti syömiseen tuntuu kuuluvan alkoholi, muuten ei olla syöty tarpeeksi hienosti. Ja aikuiset ovat ihan täpinöissään viineistä ja konjakki/liköörihömpsyistä. Itse en pidä alkoholin mausta, joten kun sitä vierailulla tuputetaan, niin voin lasillisen ottaa, mutta olen helpottunut kun voin vaihtaan veteen tai parempaan alkoholittomaan juomaan.
[/quote]
Samaa mieltä. Meilläkin on kokeiltu miten viini ja mm. jouluruoka kuuluu yhteen... ne ei kuulu yhteen ja ruoka maistuu melko paskalle moisen paskajuoman kanssa.
Siksi vain maitoa, kotikaljaa ja lapsille limsaa jos haluavat. Ja jouluruoka pääsee näillä juomilla kunnolla oikeuksiinsa.