Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisten taidot viestijöinä on ala-arvoiset.

Vierailija
10.11.2013 |

Provosoiva otsikko, mutta alan todella olla tätä mieltä. Teen työtä, jossa olen kollegoiden kanssa sähköisesti yhteydessä päivittäin, työtovereita on useissa Euroopan maissa.

Ulkomaalaisilta ja Suomessa asuvilta maahanmuuttajakollegoilta saadut viestit ovat aina ystävällisiä, selkeitä ja hyväntuulisia. Niin monelta suomalaiseltakin. Mutta hyvin moni suomalainen kirjoittaa sähköpostiviestejä, jotka ovat töksähteleviä, epäystävällisiä ja jopa töykeitä. Mitään ystävällistä ei ikinä mainita, ei anneta positiivista palautetta. Negatiivista viestiä ei osata pehmentää ollenkaan. Olemme toki ammattilaisia kaikki, eikä negatiivisia asioita tarvitse naamioida muuksi, mutta ei niitä tarvitse sillä kaikista töykeimmälläkään tavalla ilmaista.

Olen jopa loukkaantunut suomalaisten kollegoiden viesteistä, joissa ei ole sisällöllisesti sen kummempaa asiaa kuin kansainvälisten kollegoiden viesteissä, mutta asiat ilmaistaan vain niin hemmetin epäystävällisesti.

Olenko yksin huomioineni?  Olen asemassa, jossa jaat töitä tiimini jäsenille ja pakko myöntää, että mieluummin annan työtä ystävälliselle ja ammattimaisesti viestivälle ulkomaalaiselle kollegalle kuin suomalaiselle töykimykselle, koska joudun jokaisen työn myötä olemaan yhteydessä työn tekijään.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/34 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse mieluummin viestin asian lyhyesti ja selvästi. Sellaisia viestejä on myös helpoin lukea, koska asian löytää etsimättä ja tärkeät kohdat helposti. En myöskään lähettele turhia kiitoksia, koska säästän itse käytännössä kaikki viestit ja ne ovat vain turhaa täyttöä. Työsähköposti on minulle työväline.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin kirjoittanut että "Suomalaisten viestintätaidot ovat ala-arvoisia".

Vierailija
4/34 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa.

Itselläni on kyllä vähän erilaisia kokemuksia. Ulkomailta tulevat selkeät vittuiluviestitkin on kuorrutettu ystävillisillä fraaseilla. Minusta suomalainen tapa sanoa asiat suoraan on paljon parempi. Kyllä suomalaiset osaa antaa positiivistakin palautetta, mutta siihen pitää olla aihetta ja se on silloin aitoa kiitosta.

Toinen on sitten se että suomessa saa yleensä jonkinlaisen vastauksen jos kysyy jotain, mutta ulkomailta ei saa usein mitään vastausta.

Vierailija
5/34 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2013 klo 16:04"]

Osaankohan antaa esimerkkejä... Monet kirjoittaa aina todella lyhyitä viestejä, joissa on tasan se asia, mikä halutaan sanoa tai vastaus kysymykseen, eikä yhtään mitään muuta, edes allekirjoitusta.

[/quote]Tuo on kyllä ihan pelkkää kokemuksen tuomaa ammattitaitoa. Monille tulee niin paljon sähköpostiviestejä päivittäin, että varsinainen asia pitää olla todella ilmeinen, muuten siihen ei reagoida. Jos kirjoittelee vähän niitä näitä ja upottaa asiansa tekstin keskelle, niin siihen ei saa vastausta.

Viestin on oltava ytimekäs:

Moi

Mihin aikaan aloitamme huomisen palaverin?

t. Pena

Vierailija
6/34 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hemmetin moni yrittää olla niin hemmetin asiallinen ja sitten vielä kirjoittavat asian todella lyhyesti, etteivät vaan vie muiden aikaa.

Palaveri klo. 12.30

Koskee kaikkia!

On ihan toisenlainen viesti kuin sama asia sanottuna:

Hei kaikki,

pidetään yhteinen projektipalaveri 12.30.

Suunnitellaan ensiviikon työt  ja jaetaan ne.

P.s Markku lupasi pullat kahvin kanssa

Terv. Pera

Vierailija
7/34 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 18:50"]

Monille tulee niin paljon sähköpostiviestejä päivittäin, että varsinainen asia pitää olla todella ilmeinen, muuten siihen ei reagoida. Jos kirjoittelee vähän niitä näitä ja upottaa asiansa tekstin keskelle, niin siihen ei saa vastausta.

[/quote]

Viestin sisältö ei niinkään vaikuta tuohon viestitulvaan katoamiseen vaan huono viestiotsake. Eli se on joko vs:vs:vs:vs: jne, jolloin asia on jo alkuperäisestä muuttunut tai sitten tyhjä tai muutoin epäselvä. 

Vierailija
8/34 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestien töksähtelevyys syntyy tosi pienistä asioista. Esim. ystävällinen tervehdys, välimerkkien käyttö, isojen kirjainten välttäminen, tekstin jakaminen kappaleisiin, jokin pieni kevennys, kiittäminen ja viestin allekirjoitus auttavat jo paljon. Todella monelta nämä puuttuvat.

Vierailija
9/34 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestien töksähtelevyys syntyy tosi pienistä asioista. Esim. ystävällinen tervehdys, välimerkkien käyttö, isojen kirjainten välttäminen, tekstin jakaminen kappaleisiin, jokin pieni kevennys, kiittäminen ja viestin allekirjoitus auttavat jo paljon. Todella monelta nämä puuttuvat.

Vierailija
10/34 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2013 klo 19:08"]

Totta. Voisitte tähän laittaa muutaman malliesimerkin, niin tästäkin olisi ehkä jotain hyötyä. Ihmiset voisivat niistä ottaa mallia ja kirjoittaa vähän kivemmin seuraavalla kerralla.

[/quote] You must to fix this problem now!!!!! Miten olisi I would appreciate if you could find out why our shipments have been late.

Vierailija
11/34 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tunnustan, että mulla ei kielitaito riitä kohteliaisuusfraaseihin muulla kuin suomen kielellä. Asiaan juuri ja juuri. Suomeksi osaan nykyään kommunikoida ihan ystävällisesti, mutta vastavalmistuneena olin kyllä aika pihalla sähköpostietiketistä. Siitä ei ollut puhuttu sanaakaan missään. Muistan, miten epävarmuuttani stressasin asioiden hoitamista sähköpostilla. Jos ekalla työpaikassani kommunikointi olisi ollut töksähtelevää, olisin varmaan omaksunut sen tyylin itsekin ja ajatellut että se on ihan ok.

Vierailija
12/34 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 18:36"]

Itse mieluummin viestin asian lyhyesti ja selvästi. Sellaisia viestejä on myös helpoin lukea, koska asian löytää etsimättä ja tärkeät kohdat helposti. En myöskään lähettele turhia kiitoksia, koska säästän itse käytännössä kaikki viestit ja ne ovat vain turhaa täyttöä. Työsähköposti on minulle työväline.

[/quote]

Sama täällä. Aiemmin muotoilin monesti viestit pehmeämmin, käytin paljon konditionaalia yms, mutta sittemmin olen huomannut, että liian epäröivän ja pohdiskelevan kuuloinen viesti saa minut vaikuttamaan epäammattitaitoiselta, ja voi häiritä viestin ymmärtämistä ja asian tärkeyttä.

Tietenkään en ole tökerö, enkä hauku ketään tai töksäyttele mitään, mutta epävarmalta ei saa kuulostaa.

Vierailija
13/34 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo nyt on ihan eri asia.

Vierailija
14/34 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä! Itse en kehtaisi laittaa sähköpostia epäystävälliseen sävyyn, enkä myöskään kirjoittaisi mitään toisista ihmisistä kielteiseen sävyyn. Rakentavan palautteen antaminen on annettava aina niin, että toisella on mahdollisuus lisätä oma kantansa.

Vierailija
15/34 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla samankaltainen työnkuva ja olen huomannut samaa suomalaisiin kollegoihin liittyen; ensinnäkin huutomerkkejä käytetään liikaa ja viestit ovat vaativan ja joskus jopa uhkailevan oloisia, ja töksäytellään asioita kömpelösti, ihan kuin oltaisiin pelkällä haistattelufiiliksellä liikkeellä :(

Joskus nämä ulkomaan kollegat ovat kyselleet minulta suoraan että mikä tuolla tai tuolla ihmisellä on ongelmana kun kirjoittaa aina noin ilkeällä tavalla ja että onko se toimistollakin tuollainen inhottava. Eli ihmisestä saa tosi tylyn kuvan tuollaisen viestinnän takia, vaikka olisi muuten todella ystävällinen ja miellyttävä henkilö tavatessa.

Vierailija
16/34 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan, olen itsekin saanut näitä viestejä, missä joku kysyy, että onko jotenkin loukannut sitä ja tätä suomalaista, kun sai tältä niin epäystävällisen viestin. Mikä ihme siinä on, ettei osata olla kohteliaita? Eikä kyse ole edes kielestä, sama töksäyttely jatkuu, oli työkielenä suomi, ruotsi tai englanti.

Todella outoa, että tavattaessa nämä töksäyttelijät voi olla tosi mukavia tyyppejä. Ikävä vain, että kun kyse on ammattilaisista, niin pitäisi hallita myös verkkoviestinnän alkeet...

ap

Vierailija
17/34 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä nuo kollegat töksäyttelevät, koska eivät voi kerta kaikkiaan sietää kirjoitusvirheitäsi. Jos kerran olet viestinnän alalla, ole hyvä ja opettele kirjoittamaan oikein.

Vierailija
18/34 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2013 klo 15:43"]

Ehkä nuo kollegat töksäyttelevät, koska eivät voi kerta kaikkiaan sietää kirjoitusvirheitäsi. Jos kerran olet viestinnän alalla, ole hyvä ja opettele kirjoittamaan oikein.

[/quote]

Tais kalikka kalahtaa. Ja ap:han ei sanonut olevansa viestinnän alalla. Onko sisälukutaidossa vikaa? ;)

Vierailija
19/34 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisitteko heittää tähän jonkin kuvitteellisen esimerkin töksähtävästä sähköpostiviestistä? Ainakin uskon ja toivon olevani itse ihan sulava viestijä, mutta olisi mielenkiintoista nähdä millaisia ne töksähtävät viestit konkreettisesti ovat. Plus niille töksäyttelijöillekin olisi varmaan ihan hyödyllistä nähdä esimerkkejä, jos eivät ole itse hoksanneet olevansa töksähtäviä.

Vierailija
20/34 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2013 klo 15:43"]

[/quote]

Räksyn räksyn kun nyt provotuttaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän