Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Suomessa ollaan niin RAHAKESKEISIÄ?

Vierailija
09.11.2013 |

Ystävätär asui ja työskenteli lähemmäs 13 vuotta ulkomailla monessa maassa, ja kun palasi tänne 2 kk sitten ja on viettänyt täällä Hgissä muutaman viikon mm. uusien työkavereiden kanssa ja vanhojen luokkakavereidensa kanssa entisellä kotipaikkakunnallaan, niin teki sellaisen havainnon että kaikki jauhaa vain rahasta täällä Suomessa. Kotona minulle opetettiin jo pienenä että rahasta puhuminen on moukkamaista ja tyhmää, joten en ole koskaan kehdannut udella keltään mitään hintoja tai puhua raha-asioista.

Kysyi minulta että onko tämä ollut tällaista etenkin sen jälkeen kun eurot tuli? Aloin miettimään että näinhän se todellisuudessa on! Ulkomaiset ystävätkään eivät usein ota raha-asioita esiin keskusteluissa. Täällä Suomessa kaikkien täytyy saada tietää mitä mikäkin maksanut jos joku jotain uutta kivaa ostanut, ihmiset valittavat kokoajan että euro sitä euro tätä, ihmiset pohtivat että mitä se ja se saa palkkaa ja paljonko sen puoliso saa palkkaa ja kun sen isä kuoli niin paljonkohan sekin sai perintöä, ja että kun tilillä on vain 10 euroa niin mitä nyt. Ihme etteivät saa hengenahdistusta jos joku muu ostanut uuden monen kymmenen tonnin auton itselleen!

Mistä tämä johtuu? Miksi porukka juoksee sokeana rahan perässä ja tekee siitä kamalan numeron, sensijaan että olisivat iloisia perheistään, yhdessäolosta, siitä että ovat terveitä ja että rahaa riittää perustarpeisiin ja johonkin itsensä hemmotteluun?

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2013 klo 19:55"]

[quote author="Vierailija" time="10.11.2013 klo 19:50"]

Kuluttaja tarvitsee myös työpaikan.

Ainakin se, että lopputilejä ei tuosta vain jaella vaan oikeasti etsitään myös muita vaihtoehtoja. Myös irtisanominen on taloudellisesti palkansaajalle parempi kuin Suomessa.

[/quote]

Miten ajattelit pakottaa ketään perustamaan yritystä, jos se ei taloudellisesti kannata? Mikä estää kuluttajaa työllistämästä itse itseään? Luuletko, että jos suuret yritykset poistuisivat Suomesta kohtuuttomien lakien takia, että kukaan palkkaisi yhtään ketään? Silloin Suomi olisi ennemminkin täynnä yhden yrityksiä.

Suomessakaan lopputilejä ei "tuosta vaan jaella", vaan pitää olla itseasiassa aika vahvat perusteet. Millä tavalla irtisanominen on taloudellisesti parempi palkansaajalle?

[/quote]

Saksassa on ainakin eroraha eli Abfindung irtisanotulle työntekijälle. Se voi olla erittäin suuri pitkäaikaiille työntekijöille.

Yritykset saa lähteä tai olla lähtemättä ja heidät pitäisi saada myös sulkea pois maan markkinoilta. me tarvitsemme yrityksiä, jotka maksavat myös veronsa tänne. Aina tulee uusia yrityksiä pois menevien yritysten tilalle.

Vierailija
42/77 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2013 klo 20:09"]

Saksassa on ainakin eroraha eli Abfindung irtisanotulle työntekijälle. Se voi olla erittäin suuri pitkäaikaiille työntekijöille.

Yritykset saa lähteä tai olla lähtemättä ja heidät pitäisi saada myös sulkea pois maan markkinoilta. me tarvitsemme yrityksiä, jotka maksavat myös veronsa tänne. Aina tulee uusia yrityksiä pois menevien yritysten tilalle.

[/quote]

Joo, mutta Saksassa työntekijöiden verotus on keskimäärin korkeampaa kuin Suomessa ja palkat pienemmät.

Niin, Suomi todellakin tarvitsee veroja maksavia yrityksiä: siksi esimerkiksi verotusta pitääkin säätää niin, että saadan mahdollisimman paljon valtion kassaan, mutta siten, että yrityksillä on vielä järkevää pitää toimintaansa Suomessa.

"Aina tulee uusia yrityksiä pois menevien tilalle"

Tähän ajatukseen kannattaa toki tuudittautua... Miksi ihmeessä tänne mikään yritys tulisi, jos työntekijät ovat kalliita ja verotus mahdottoman korkea?No se tietenkin voisi olla hyötynöä, että kilpailu olisi sinun mallissasi erittäin pientä ja hinnoilla tätä voitaisiin kompensoida (varsinkin ruuassa ja muissa välttämättömissä kulutushyödykkeissä)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Joo, mutta Saksassa työntekijöiden verotus on keskimäärin korkeampaa kuin Suomessa ja palkat pienemmät.

Niin, Suomi todellakin tarvitsee veroja maksavia yrityksiä: siksi esimerkiksi verotusta pitääkin säätää niin, että saadan mahdollisimman paljon valtion kassaan, mutta siten, että yrityksillä on vielä järkevää pitää toimintaansa Suomessa.

Tähän ajatukseen kannattaa toki tuudittautua... Miksi ihmeessä tänne mikään yritys tulisi, jos työntekijät ovat kalliita ja verotus mahdottoman korkea?No se tietenkin voisi olla hyötynöä, että kilpailu olisi sinun mallissasi erittäin pientä ja hinnoilla tätä voitaisiin kompensoida (varsinkin ruuassa ja muissa välttämättömissä kulutushyödykkeissä)

Vierailija
44/77 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2013 klo 20:31"]

[/quote]

[/quote]

Saksassa koulutettujen palkat on korkeammat kuin Suomessa ja verot perheellisellä pienemmät ja päälle selkeä ostovoimaetu.

Kannattaa toki tuudittautua siihen, että elämme yrityksiä varten ja juuri he ovat oikeat ja valitut ja ketään uutta vastuullista yrittäjää maailmassa ei voisi enää syntyä.

Vierailija
45/77 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudun väkisinkin ajattelemaan rahaa jatkuvasti, koska sitä vain ei ole. Silloin kun olen huonopalkkaisessakin työssä, en puhu rahasta enkä valita, mutta nyt työttömänä on pakko. Vihaan kyllä sitä, että kaikki pyörii rahan ympärillä, mutta minkäs teet kun koko ajan on ajateltava kuinka maksaa seuraavan kuun vuokra ja laskut ja millä ostaa ruokaa jne.

Olen huomannut myös sen, että täällä pk-seudulla valitetaan todella paljon hyvistäkin palkoista. "Voi ei, mun palkka on vain kolme tonnia" tms. Se pistää todellakin vihaksi.

T: pätkätyöläinen

Vierailija
46/77 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2013 klo 20:44"]

Saksassa koulutettujen palkat on korkeammat kuin Suomessa ja verot perheellisellä pienemmät ja päälle selkeä ostovoimaetu.

Kannattaa toki tuudittautua siihen, että elämme yrityksiä varten ja juuri he ovat oikeat ja valitut ja ketään uutta vastuullista yrittäjää maailmassa ei voisi enää syntyä.

[/quote]

Niin, minä puhuin keskimäärin. Muutenkin korkeammin koulutettujen palkat ovat muualla korkeammat kuin Suomessa. Mietipä vaikka työttömyysturvamaksuja ja ansiosidonnaisia Suomessa ja vertaa niitä Saksaan. Pitää ottaa koko järjestelmä huomioon, eikä ottaa vain yksittäisiä rusinoita pullista (etkös sinä tällaista huudellut?)

Missä olen sanonut, että ihmiset elävät yrityksiä varten? No en missään: minä olen vain sanonut sitä, että yhteiskunnalle yrityksistä on hyötyä ja tottakai lainsäädännöllä yritysten toimintaa täytyy osin rajoittaa (en ole mikään uusliberalismin kannattaja), mutta siinä pitää huomioida myös ne vaikutukset, joita yritysten liialla kepittämisellä on.

Miksi sinä et toimisi vastuullisten yrittäjien esimerkkinä ja perusta omaa yritystä? (eihän syynä ole riskit, jotka yrittäjä kantaa?)

Ja minkälaista järjestelmää tarkalleen ottaen kannatat? Työntekijöille ilmeisesti korkeampaa irtisanomissuojaa/erorahaa? Jos yrityksellä ei ole toimintaa Suomessa, niin ei saa tarjota tuotteita/palveluita Suomen markkinoilla?

Vierailija
47/77 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä piireissä joissa minä liikun rahasta puhutaan juuri siinä mielessä, että varmistetaan, että ystävä tekee myös hyviä ostoksia kun on tietoinen hintatasosta. Tai osa vaatia palkankorotusta. Se on huolen pitämistä. Mitä minä hyötyisin siitä jos ystäväni maksaisi jostain ylihintaa tai olisi alipalkattu?

Olen tavannut myös niitä ihmisiä joiden mielestä on moukkamaista puhua palkoista tai asuntojen hinnoista. He ovat muutenkin olleet hyvin itsekkäitä ihmisiä. Sellaisia jotka ovat vain omalla puolellaan koko maailmaa vastaan eivätkä taatusti auta ketään puhtaasta auttamisen ilosta. "Niin mutta mitä minä siitä hyödyn?"

Vierailija
48/77 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2013 klo 20:53"]

[quote author="Vierailija" time="10.11.2013 klo 20:44"]

[/quote]

Niin, minä puhuin keskimäärin. Muutenkin korkeammin koulutettujen palkat ovat muualla korkeammat kuin Suomessa. Mietipä vaikka työttömyysturvamaksuja ja ansiosidonnaisia Suomessa ja vertaa niitä Saksaan. Pitää ottaa koko järjestelmä huomioon, eikä ottaa vain yksittäisiä rusinoita pullista (etkös sinä tällaista huudellut?)

Missä olen sanonut, että ihmiset elävät yrityksiä varten? No en missään: minä olen vain sanonut sitä, että yhteiskunnalle yrityksistä on hyötyä ja tottakai lainsäädännöllä yritysten toimintaa täytyy osin rajoittaa (en ole mikään uusliberalismin kannattaja), mutta siinä pitää huomioida myös ne vaikutukset, joita yritysten liialla kepittämisellä on.

Miksi sinä et toimisi vastuullisten yrittäjien esimerkkinä ja perusta omaa yritystä? (eihän syynä ole riskit, jotka yrittäjä kantaa?)

Ja minkälaista järjestelmää tarkalleen ottaen kannatat? Työntekijöille ilmeisesti korkeampaa irtisanomissuojaa/erorahaa? Jos yrityksellä ei ole toimintaa Suomessa, niin ei saa tarjota tuotteita/palveluita Suomen markkinoilla?

[/quote]

Saksassa työttömyyskorvausjärjestelmä on Suomen kaltainen; tokihan sen merkitys on vähäisempi, koska Saksassa työttömyys on koko ajan n. 3% matalampi kuin Suomessa (+Suomen tempputyöllistäminen).

Itse en yrittäjäksi ainakaan vielä ala, koska minulla on hyvä työpaikka ja yritys maksaa minulle hyvää palkkaa.

Yleisesti Ruotsin ja Saksan systeemit ovat aina olleet hyviä työntekijöille; sellaista minä haluan Suomeen. Ja yrityksille pois lähtö maasta vaikeammaksi.

Vierailija
49/77 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2013 klo 21:27"]

Saksassa työttömyyskorvausjärjestelmä on Suomen kaltainen; tokihan sen merkitys on vähäisempi, koska Saksassa työttömyys on koko ajan n. 3% matalampi kuin Suomessa (+Suomen tempputyöllistäminen).

Itse en yrittäjäksi ainakaan vielä ala, koska minulla on hyvä työpaikka ja yritys maksaa minulle hyvää palkkaa.

Yleisesti Ruotsin ja Saksan systeemit ovat aina olleet hyviä työntekijöille; sellaista minä haluan Suomeen. Ja yrityksille pois lähtö maasta vaikeammaksi.

[/quote]

http://johanneskoskinen.fi/2013/10/21/saksasta-opittavaa-vaan-ei-kopioitavaa/

Tuossa vähän lisää Saksan mallista. Ei ne ole niin yksioikoisen hyviä.

Eihän yritysten tarvitse edes lähteä maasta, voivat vain lakkauttaa toimintansa Suomessa. Ja perustaa uuden toimipisteen/yrityksen toisessa maassa. Vai pitäisikö ihmisiä estää lähtemästä maasta?

Vieläkään et oikein tarkentanut, mitä haluat. Se, että haluat Saksan/Ruotsin mallia ei kauheasti kerro.  Haluatko siis, että työttömyysturvaa heikennetään/siirretään valtion maksettavaksi ja kannustetaan erittäin maltillisiin palkkaratkaisuihin ja yrityksille vastavuoroisesti tulisi enemmän vastuuta työntekijöistä?

Vierailija
50/77 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2013 klo 21:43"]

[/quote]

Eihän yritysten tarvitse edes lähteä maasta, voivat vain lakkauttaa toimintansa Suomessa. Ja perustaa uuden toimipisteen/yrityksen toisessa maassa. Vai pitäisikö ihmisiä estää lähtemästä maasta?

Vieläkään et oikein tarkentanut, mitä haluat. Se, että haluat Saksan/Ruotsin mallia ei kauheasti kerro.  Haluatko siis, että työttömyysturvaa heikennetään/siirretään valtion maksettavaksi ja kannustetaan erittäin maltillisiin palkkaratkaisuihin ja yrityksille vastavuoroisesti tulisi enemmän vastuuta työntekijöistä?

[/quote]

Ei Suomen malli ainakaan korkeampine työttömyysprosenntineen + tempputyöllistäminen mikään häävi malli ole.

Haluan vain yrityksille enemmän vastuuta irtisanomistapauksissa ja vastuuta myös maan vaihdossa. Työttömyyskorvauksista en ole puhunut mitään; ne ovat tällä hetkellä suht' sopivat.

Vierailija
51/77 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2013 klo 22:09"]

[quote author="Vierailija" time="10.11.2013 klo 21:43"]

[/quote]

[/quote]

Ei Suomen malli ainakaan korkeampine työttömyysprosenntineen + tempputyöllistäminen mikään häävi malli ole.

[/quote]

Varsinkin nuorten työttömyysprosentissä on erittäin suuri ero.

Vierailija
52/77 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan vain yrityksille enemmän vastuuta irtisanomistapauksissa ja vastuuta myös maan vaihdossa. Työttömyyskorvauksista en ole puhunut mitään; ne ovat tällä hetkellä suht' sopivat.

[/quote]

Eli olet ottamassa vain rusinoita pullista: Suomessahan yritykset maksavat suuremman osan työttömyysvakuutusmaksuista kuin esimerkiksi Saksassa. Saksassa ollaan myös työttömiä kohtaan tiukempia kuin Suomessa. Saksassa myös on enemmän epätyypillisiä ja erittäin pienipalkkaisia töitä kuin Suomessa (eli onko se sitä tarkoittamaasi "tempputyöllistämistä"?)

Miten estät yritystä lakkauttamasta toimintaansa Suomessa ja laittamasta uutta toisee maahan (tai toimipistettä)? Miten estät sen, että mikään yritys ei saa monipoliasemaa, jos yritys, joka ei Suomessa työllistä, ei saisi tarjota palveluita/tuotteita Suomen markkinoilla? Miten tämä vaikuttaisi Suomen  vientiin ja sitä kautta BKT:hen?

Vierailija
53/77 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on oikeesti hyvä rahatilanne mutta kauhistelen mukana kun pelkään että muut tulee kateellisiksi. En ikinä kehtaisi sanoa että meillä on velaton asunto kun ollaan niin nuoria..

Vierailija
54/77 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha on aika keskeinen juttu perheissä... En minäkään sitä niin kauheasti miettinyt ennen lapsia, mutta nyt kun on asuntolainat, hoitomaksut, työmatkabensat, sähköt, vedet ja vakuutukset ja keskituloisen palkasta jää kouraan parisataa, niin rahan merkitys on paljon suurempi kuin aiemmin. Minun on kyettävä elättämään perhe, siihen tarvitsen rahaa. Raha määrää meidän elämää.

Toinen juttu on ihmisten jatkuva kokemus siitä, että milloin tahansa voi mennä työpaikka alta. Epävarmuus huolestuttaa, koska pitää elättää perhe.

Ihan toinen asia on luksustuotteiden yleistyminen. Kulutuskulttuuri on Suomessa muuttunut selvästi: merkkilaukut ja -tuotteet ovat ihan yleisiä kulutustuotteita eikä vaatimattomuus enää automaattisesti kaunista. Rahan näyttäminen ei ole enää noloa, ehkä siitä puhuminenkin on silloin vapautunut.

Vierailija
55/77 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2013 klo 22:19"]

[/quote]

Eli olet ottamassa vain rusinoita pullista: Suomessahan yritykset maksavat suuremman osan työttömyysvakuutusmaksuista kuin esimerkiksi Saksassa. Saksassa ollaan myös työttömiä kohtaan tiukempia kuin Suomessa. Saksassa myös on enemmän epätyypillisiä ja erittäin pienipalkkaisia töitä kuin Suomessa (eli onko se sitä tarkoittamaasi "tempputyöllistämistä"?)

Miten estät yritystä lakkauttamasta toimintaansa Suomessa ja laittamasta uutta toisee maahan (tai toimipistettä)? Miten estät sen, että mikään yritys ei saa monipoliasemaa, jos yritys, joka ei Suomessa työllistä, ei saisi tarjota palveluita/tuotteita Suomen markkinoilla? Miten tämä vaikuttaisi Suomen  vientiin ja sitä kautta BKT:hen?

[/quote]

Haluan vain, että yrityksien maan vaihto tehdään vaikeammaksi ja kalliimmaksi ja myös pitkään yrityksessä palvelleet saavat hyvän erorahan. Sellaistakin tehdään SAKSASSA. Unohdit sen valikoidulla muistillasi.

Lisäksi Saksassa on perheverotus ja monet haluavatkin noita "epätyypillisiä ja pienipalkkaisia töitä", koska perheet elää yhdenkin ihmisen tuloilla.

Vierailija
56/77 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Yrityksillä pitää olla jopa useampia erilaisia lupia ennen kuin voi aloittaa yritystoiminnan. Yksinkertaisesti peruuttamalla nämä ei ko. yritys saa mitään Suomessa harjoittaa.

Vierailija
57/77 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2013 klo 22:26"]

Ihan toinen asia on luksustuotteiden yleistyminen. Kulutuskulttuuri on Suomessa muuttunut selvästi: merkkilaukut ja -tuotteet ovat ihan yleisiä kulutustuotteita eikä vaatimattomuus enää automaattisesti kaunista. Rahan näyttäminen ei ole enää noloa, ehkä siitä puhuminenkin on silloin vapautunut.

[/quote]

Yhtenäiskulttuurin loppu näkyy tässäkin.

Ja se on vaan hyvä asia: ankea työkeskeinen luterilainen harmaus on häipymässä ja varakkuutta ei enää häpeillä.

Nythän ollaan rakentamassa korkeita talojakin sinne sun tänne -enää ei kaupungin siluetin täydy olla mitäänsanomattoman matalan näköinen.

Vierailija
58/77 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 09:37"]

[/quote]

[/quote]

Haluan vain, että yrityksien maan vaihto tehdään vaikeammaksi ja kalliimmaksi ja myös pitkään yrityksessä palvelleet saavat hyvän erorahan. Sellaistakin tehdään SAKSASSA. Unohdit sen valikoidulla muistillasi.

Lisäksi Saksassa on perheverotus ja monet haluavatkin noita "epätyypillisiä ja pienipalkkaisia töitä", koska perheet elää yhdenkin ihmisen tuloilla.

[/quote]

Paljonko se minipalkka Saksassa onkaan, 400 euroa?

Vierailija
59/77 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 10:07"]

[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 09:37"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Paljonko se minipalkka Saksassa onkaan, 400 euroa?

[/quote]

Taitaa olla, mutta nosto + minimipalkka tulee olemaan ilmeisesti uuden hallituksen ohjelmassa.

Vierailija
60/77 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä puhe mistä puute.

Voisko olla niin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi