Turhan tiedon tietokilpailu! Kysy ja vastaa
Nyt on ehkä ainoa tilaisuus elämässä tarvita sitä tietoa Pähkinäsaaren rauhasta tai Aleksanteri Suuren hevosen nimestä! Kysytään ja vastataan, ja etukäteen googlaaminen kiellettyä (vastattuaan voi kyllä tarkistaa). Kysymyksen laittaja voi myöhemmin varmistaa, ovatko vastaukset olleet oikeita. Papukaijamerkki oikeista vastauksista, ja salaa googlaajille tulee vihainen korppikotkamerkki!
Kommentit (1342)
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ja 0 ovat nimeltään "arabialaiset numerot". Niitä ei kuitenkaan ole kehitetty arabiassa, vaan.... missä?
Entä milloin?
Mitä tarkoittaa onomatopoeettinen?
Kuka ruotsalaisen bändin laulaja teki itsemurhan vähän aikaa bändin ensimmäisen levyn julkaisun jälkeen ja mikä päivämäärä kyseessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä valas oli Herman Melvillen kirjasta tuttu Moby Dick?
Ja vähän haastavampi kysymys: minkä nimisellä laivalla sitä Moby Dickiä kirjassa jahdataan?Kaskelotti
Oikein! :)
Vierailija kirjoitti:
Sana, joka kuvaa ääntä ja se itse sana kuulostaa siltä ääneltä. Esim Surista (surrrrr). Kalkattaa (kal-kal-kal!). Pöristä (prrrr).
Vierailija kirjoitti:
Roope Ankan vanhempien nimet?
Tähän ei ole vielä vastattu. Luulisi Aku Ankka -kansasta löytyvän joku, joka tietää..!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sana, joka kuvaa ääntä ja se itse sana kuulostaa siltä ääneltä. Esim Surista (surrrrr). Kalkattaa (kal-kal-kal!). Pöristä (prrrr).
Onomatopoeettisia lintuja:
Suomeksi kuikka
Ruotsiksi varis = kråka
Enkuksi käki = cuckoo
Mitä muita keksitte?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen on hevosen väritys Pinto?
Valkoinen ja ruskeita pilkkuja.
Mä luulen että sä sekotat nyt appaloosaan. Pinto on enemmänkin sellainen, jossa värit on isompina läiskinä siellä täällä, vaikka yks jalka valkoinen, samoin puolikas kankkua ja toinen silmänympärys, muu ruskeaa. Appaloosa on sit pilkullinen.
Miten fibonaccin lukujono alkaa? Voit aloittaa nollasta tai ykkösestä, mutta miten se jatkuu? Osaatko selittää lyhyesti mikä on fibonaccin lukujono?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomeksi kuikka
Ruotsiksi varis = kråka
Enkuksi käki = cuckooMitä muita keksitte?
Tiltaltti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomeksi kuikka
Ruotsiksi varis = kråka
Enkuksi käki = cuckooMitä muita keksitte?
Tiltaltti
Ainiin ja naakka! Se on ruotsiksi kaja ja porukassahan ne "kajattaa" vaikka kuinka. Kaja kaja kaja kaja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän ei ole vielä vastattu. Luulisi Aku Ankka -kansasta löytyvän joku, joka tietää..!
Silloin kun itse Aku Ankkaa 70-luvulla luin, ei heidän nimistä tiedetty mitään, tai ei niistä ainakaan suomalaisessa Akussa puhuttu. Saattaahan olla, että Barks on ne nimet joskus varhain, tuonut sivumennen esille, mutta veikkaan, että enemmän niistä on höpisty vasta jossain Don Rosan tarinoissa ja ne on niin tuoretta matskua, että minulla oli Akujen tavaaminen loppunut jo vuosikymmeniä aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Miten fibonaccin lukujono alkaa? Voit aloittaa nollasta tai ykkösestä, mutta miten se jatkuu? Osaatko selittää lyhyesti mikä on fibonaccin lukujono?
Jee, vihdoin tiedän jotain. Laskin lapsena tätä aina, jos en saanut unta.
1 1 2 3 5 8 13... Lisätään viimeisimpään lukuun aina toiseksi viimeinen luku.
Ketkä Suomen edesmenneistä presidenteistä on haudattu muualle kuin Hietaniemen hautausmaalle ja jatkokysymys, minne heidät on haudattu?
Kuinka pitkälle mölyapinan ääni kantaa suotuisissa olosuhteissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen on hevosen väritys Pinto?
Pintolla voidaan tarkoittaa myös amerikkalaista värirotua, jonka tärkein ominaisuus on (lehmän)kirjava väri. Värinä pinto on "lehmänkirjava", isoja valkoisia laikkuja ympäri kehoa, eri värisellä pohjalla.
Vierailija kirjoitti:
On siis mun vuoro tähän 10 wuotta wanhaan ketjuun laittaa.
Mitä luulet, kaatuuko tässäkin syysmyrskyssä samoja puita kuin ennenkin on kaatunut, kuten yllensäkin näin käy ?
Zinc
Ei tietenkään kaadu samat puut, miten ihmeessä sama puu voisi kaatua kaksi kertaa? Harvoin niitä nostetaan pystyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun itse Aku Ankkaa 70-luvulla luin, ei heidän nimistä tiedetty mitään, tai ei niistä ainakaan suomalaisessa Akussa puhuttu. Saattaahan olla, että Barks on ne nimet joskus varhain, tuonut sivumennen esille, mutta veikkaan, että enemmän niistä on höpisty vasta jossain Don Rosan tarinoissa ja ne on niin tuoretta matskua, että minulla oli Akujen tavaaminen loppunut jo vuosikymmeniä aiemmin.
Don Rosa on erittäin uskollinen Carl Barksin ankkamaailmalle, eli hänen tarinoissaan mikään yksityiskohta ei ole eri tavalla kuin Barksin. Hän on käyttänyt tarinoissaan mitä pienimpiä yksityiskohtia, jotka esiintyvät Barksin tarinoiden merkityksettömissä sivulauseissakin. En tiedä, onko alun perin Barksilta Roopen vanhemmat, Fergus ja Lauha (englanniksi tietysti jotain muuta) McAnkka, kuten Rosa kertoo. Mutta ainakaan Barks ei ole käyttänyt mitään muuta, siitä voi olla varma.
Kunniotuksesta Barksia kohtaan Rosa on myös jättänyt ankkatarinat tapahtumaan aina noin 50-luvulla - tarinoissa ei ole uudenaikaisempia keksintöjä, elleivät ne ole Pellen ihmevärkkäyksiä. Myös autot, puvut yms. ovat vanhanaikaisia.
Kaskelotti