Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaverilla on pieni vauva ja kaveri polttaa tupakkaa ja imettää. Miten suhtautua?

Vierailija
09.11.2013 |

Mun kaveri poltti koko raskausajan, mielestään kohtuullisesti, noin 10n tupakkaa pvä.  Lapsi oli ilmeisesti aika pieni kun syntyi 2300g.

Nyt vauva on 2kk ja kaveri täysimettää vauvaa. Kaveri polttaa taas ihan normisti, mutta vähentäen kuulemma. Polttaa mielestäni tosi paljon, kun olen käymässä hänen luonaan pari-kolme tuntia, käy tupakalla 3-4 kertaa. Ja saataa imettää jo puolen tunnin päästä tupakoinnista (näin viimeksi kun kävin). Sanoin että ei kai ole hyväksi imettää noin pian tupakoinnin jälkeen, mutta kaveri ei ollut millänsäkään kun ei kuulemma imettänyt heti perään ja se on tärkeintä.

Mitenköhän asiaan pitäisi suhtautua. Itselläni ei ole lapsia.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
09.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halveksuvasti, kaverisi on ihmisroskaa ja lapsensa pahoinpitelijä. Narkomaaneilla ei mielestäni ole oikeutta lapsiin ollenkaan.

Vierailija
2/24 |
09.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomattavasti haitallisempaa on polttaa tupakkaa raskaana ollessa kuin imettäessä. Niitä ei voi edes verrata toisiinsa. Pahemmin kaverisi on toiminut polttaessaan raskaana ollessaan, 10 tupakkaa päivässä on järkyttävä määrä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
09.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen, miksi pitää vaarantaa lapsensa terveys tupakalla. Voisiko kaverisi tutustua faktatietoon, mitä tupakka tekee lapselle?

Vierailija
4/24 |
09.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2013 klo 20:40"]

Huomattavasti haitallisempaa on polttaa tupakkaa raskaana ollessa kuin imettäessä. Niitä ei voi edes verrata toisiinsa. Pahemmin kaverisi on toiminut polttaessaan raskaana ollessaan, 10 tupakkaa päivässä on järkyttävä määrä.

[/quote]Imettäessä kyllä suodattuu moneen otteesee, raskaana ollessa sen sijaan ei mitään asiaa polttaa, lapsi kärsii hapenpuutteesta kohdussa. 

Vierailija
5/24 |
09.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pakkosterilisoinnin kannattaja, kaverillesi suorittaisin toimenpiteen vaikka itse.

Vierailija
6/24 |
09.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanoin kyllä tupakoinnista kaverille ja yritin kannustaa lopettamaan. Mutta kaveri sanoi terveydenhoitajan neuvolassa sanoneen että on parempi että kaveri vähentää edes, kuin että tulee kauhea stressi kun yrittää lopettaa.

Lopulta suuttui kun huomauttelin polttamisesta.

Nyt tosiaan polttaa ja imettää. En oikein tiedä miten puhua kaverille.

Vierailija
7/24 |
09.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko autat ohjaamalla johonkin hoitoon, sillä riippuvuus on todella vahva jossei kaverisi ole pystynyt lopettamaan raskaudenkaan aikana.

Jos ei ole pokkaa tuohon, anna hänen tehdä omat ratkaisunsa (=polttaa tai ei). Lapsi kyllä lopettaa aika pian imemisen jos maito maistuu jatkuvasti tuhkakupilta.

Vierailija
8/24 |
09.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2013 klo 20:52"]

Mä sanoin kyllä tupakoinnista kaverille ja yritin kannustaa lopettamaan. Mutta kaveri sanoi terveydenhoitajan neuvolassa sanoneen että on parempi että kaveri vähentää edes, kuin että tulee kauhea stressi kun yrittää lopettaa.

[/quote]

Tämä siis raskaus aikana....

-Ap

Vierailija
9/24 |
09.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annas kun arvaan, ap. Kaverisi on lisäksi näitä naisia, joilla on aina rahat lopussa? Tupakkaan sitä kuitenkin riittää. Tuolla tahdilla kun polttelee helposti menee satanenkin viikossa, aikamoista tuhlausta äitislomalla kaiken muun aiheuttamansa pahan lisäksi.

Vierailija
10/24 |
09.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku neuvolantäti tai terkkari kertoa miksi tuota kuulee jatkuvasti, että tupakoiville on annettu neuvoja että ei tarvitse kokonaan lopettaa jotta ei äidille aiheudu ylimääräistä stressiä?! Se äidin stressi on niin pientä verrattuna lapsen terveyteen! Minä kyllä osasin lopettaa kuin seinään vaikka olin 10 vuotta polttanut, kun tulin raskaaksi. Ei se välttämättä kivaa ole, mutta elämä on valintoja täynnä, enkä ikinä antaisi itselleni anteeksi jos omaa ajattelemattomuuttani ja itsekkyyttäni olisin polttanut raskauden aikana ja aiheuttanut lapselleni siitä koituvaa haittaa! 

Vituttaa kaikki tekosyyt miksi äidit ei lopeta tupakointia raskauden aikana. Olette järkyttävän itsekkäitä. Toivottavasti joku polttava mamma lukee tämänkin viestin ja ymmärtää lopettaa hyvän sään aikaan! 

Vierailija
11/24 |
09.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä niitä neuvolaterkkareita jotka viljelevät sitä "polttaminen ei ole niin paha kuin lopettamisen aiheuttama stressi"-mantraa! Minunkin kaverilleni oli sanottu näin nlassa, hän ei sitten tosin imettänyt ja vauvan synnyttyä tupakointi palasi "vähennetystä" normitasolle...

Vierailija
12/24 |
09.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kantaa vastuun itse tekemisistään. Ei niihin kannata muiden puuttua. Mun kaveri veti punaista mallua raskausajan ja imetysajan. Tuumasi vaan että jos polttaa askin tai alle, äidinmaito on silti parempaa kuin korvike. Lapsi on nyt täysikäinen ja homo, äiti hylkii lastansa homouden takia. Tupakointi on voinut vaikuttaa lapsen hormonitasoihin, että peiliin katsomisen paikka olis kaverillani. Tyhmä mikä tyhmä.

Vierailija
13/24 |
09.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolan terkka on todennäköisesti sanonut, että jos ei pysty lopettamaan, pitäisi yrittää edes vähentää. Yleensä ihmiset vääristelevät th:n sanoja, kun eivät halua arvostelua, joten muuntelevat vähän puheita. Saa ikään kuin oikeutuksen. Kukaan terkkahan ei voi pakottaa lopettamaan, voi vain yrittää puhua ja kannustamaan edes vähentämään, jos äiti ei halua lopettaa.

Vierailija
14/24 |
09.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri polttaa ja imettää, ei häiritse minua, ei ole minun asia eikä ongelma. Tosin pitää 4 tuntia taukoa, ennen kuin imettää. Mutta ei ole minun asiani.

Vierailija
15/24 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kaveri saanut 2 lasta ja molemmissa raskauksissa polttanut ihan normaalisti aivan samalla tavalla, kuin ennenkin raskauden alusta saakka loppuun asti ja sen jälkeenkin ja imettää molempia lastaan ja valittelee minulle miten tärkeää imetys lapselle on pitkäaikaisesti, kun itse olen sanonut, että kun itse saan lapseni ulos mahasta niin imetän ehkä 1-2 kuukautta lastani, koska en halua pilata rintojani ja tästä tuli hirveä saarnaus, vaikka en saarnannut häntä lopettamaan tupakanpolttoa ja sitä miten vaarallista se on lapselle!

Kehoitin häntä kyllä lopettamaan raskauden ajaksi, mutta en valita siitä hänelle koska on aikuinen ihminen ja päättää itse mitä tekee. Silti yrittää koko ajan huomautella ja opettaa minua lapsen hoidossa, vaikka en ole saanut vielä lastani, eihän hän vielä tiedä millainen äiti minä tulen olemaan???! Ärsyttää vain, kun toinen ihminen joka olisi voinut jo raskaudenaikana tehdä merkittävää pahaa lapsille tupakanpolton takia, yrittää opettaa minua tulevan lapsen hoidosta, että kuinka hän toimii ja näin minunkin pitäisi toimia! Minä en sentään ole polttanut raskauden aikana, koska en polta tupakkaa. Hänellä ollut myös molemmissa raskauksissa joitakin ongelmia ja lapset olleet pieni kokoisia syntyessään, vähän päälle 2 kiloa. Minun raskaus taas edennyt normaalisti, enkä ole joutunut käymään esim.äitipolilla tai rasitustesteissä tai yms.käynneissä jonkun epäilyksen vuoksi. Oli pakko tulla purkamaan ajatuksia, kun ärsyttävää on tällainen!

Vierailija
16/24 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2013 klo 21:01"]En ymmärrä niitä neuvolaterkkareita jotka viljelevät sitä "polttaminen ei ole niin paha kuin lopettamisen aiheuttama stressi"-mantraa! Minunkin kaverilleni oli sanottu näin nlassa, hän ei sitten tosin imettänyt ja vauvan synnyttyä tupakointi palasi "vähennetystä" normitasolle...
[/quote]

Kenellekään ei ole sanottu näin neuvolassa. Kaverisi on lukenut ko. urbaanilegendan netistä ja käyttää sitä välineenä selittääkseen ällöttävää lapsen pahoinpitelyä.

Vierailija
17/24 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2013 klo 21:00"]Voisiko joku neuvolantäti tai terkkari kertoa miksi tuota kuulee jatkuvasti, että tupakoiville on annettu neuvoja että ei tarvitse kokonaan lopettaa jotta ei äidille aiheudu ylimääräistä stressiä?! Se äidin stressi on niin pientä verrattuna lapsen terveyteen! Minä kyllä osasin lopettaa kuin seinään vaikka olin 10 vuotta polttanut, kun tulin raskaaksi. Ei se välttämättä kivaa ole, mutta elämä on valintoja täynnä, enkä ikinä antaisi itselleni anteeksi jos omaa ajattelemattomuuttani ja itsekkyyttäni olisin polttanut raskauden aikana ja aiheuttanut lapselleni siitä koituvaa haittaa! 

Vituttaa kaikki tekosyyt miksi äidit ei lopeta tupakointia raskauden aikana. Olette järkyttävän itsekkäitä. Toivottavasti joku polttava mamma lukee tämänkin viestin ja ymmärtää lopettaa hyvän sään aikaan! 

[/quote]

Samaa mieltä. On se kyllä kumma jos minä pystyin lopettamaan huumeiden käytön seinään raskaaksi tultuani, mutta joku ei pysty olemaan polttamatta!

Vierailija
18/24 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojeluilmoitus.

Vierailija
19/24 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen pahoinpitelystä ei voi sanoa, että "ei ole mun asiani". Raskauden aikainen huumeidenkäyttö, viinanjuonti, tupakointi, kaikki on lapsen pahoinpitelyä. SAmoin imetyksen aikainen huumeenkäyttö, tupakointi, viinanjuonti. Se kaikkihan menee lapseen! 10 tupakkaa päivässä ON PALJON, ei vähän. Kysypä tuolta äidiltä, laittaisiko hän palavan tupakan sen vauvan suuhun. Tuskin, mutta saman asian hän silti tekee kun itse polttaa, haitat vauvalle yhtä pahat!

Vierailija
20/24 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 13:45"]

Minun kaveri saanut 2 lasta ja molemmissa raskauksissa polttanut ihan normaalisti aivan samalla tavalla, kuin ennenkin raskauden alusta saakka loppuun asti ja sen jälkeenkin ja imettää molempia lastaan ja valittelee minulle miten tärkeää imetys lapselle on pitkäaikaisesti, kun itse olen sanonut, että kun itse saan lapseni ulos mahasta niin imetän ehkä 1-2 kuukautta lastani, koska en halua pilata rintojani ja tästä tuli hirveä saarnaus, vaikka en saarnannut häntä lopettamaan tupakanpolttoa ja sitä miten vaarallista se on lapselle! Kehoitin häntä kyllä lopettamaan raskauden ajaksi, mutta en valita siitä hänelle koska on aikuinen ihminen ja päättää itse mitä tekee. Silti yrittää koko ajan huomautella ja opettaa minua lapsen hoidossa, vaikka en ole saanut vielä lastani, eihän hän vielä tiedä millainen äiti minä tulen olemaan???! Ärsyttää vain, kun toinen ihminen joka olisi voinut jo raskaudenaikana tehdä merkittävää pahaa lapsille tupakanpolton takia, yrittää opettaa minua tulevan lapsen hoidosta, että kuinka hän toimii ja näin minunkin pitäisi toimia! Minä en sentään ole polttanut raskauden aikana, koska en polta tupakkaa. Hänellä ollut myös molemmissa raskauksissa joitakin ongelmia ja lapset olleet pieni kokoisia syntyessään, vähän päälle 2 kiloa. Minun raskaus taas edennyt normaalisti, enkä ole joutunut käymään esim.äitipolilla tai rasitustesteissä tai yms.käynneissä jonkun epäilyksen vuoksi. Oli pakko tulla purkamaan ajatuksia, kun ärsyttävää on tällainen!

[/quote]

Voi kuule.. Tiesitkö että se ei ole IMETYS joka rinnat pilaa.. Vaan raskausaika koska silloin jo rinnat muuttuu! Ja rintakudos muuttuu!