G: Mikrokuituliina vs. tavallinen keittiörätti
Oma valinta on aika selkeä: mikrokuituliinaa käytettyäni en ole enää chifonetteja ja sienimäisiä rättejä ostanut. Mk-liinan voi pestä koneessa 60 asteessa ja pyyhityt pinnat jäävät kauniin näköisiksi (ei jää raitoja tai kuivuneita pisaroita).
Käyttääkö joku vielä muunlaisia rättejä?
Kommentit (10)
Mä käytän mikrokuidun lisäksi bambuliinoja.
Chifonetista ei ole oikein mihinkään, se ei kuivaa nestettä ja pinnat jäävät ruman näköisiksi. Inhoan haisevia rättejä, joten vaihdan niitä usein. Mikrokuituliina on hankittu, mutta en ole vielä kokeillut. Vähän epäilyttää saako sen riittävän puhtaaksi koneessa.
Teen työkseni kotisiivouksia ja käytän kotonani keittiössä ohuita chifonetteja roskaisten ja ruokatahraisten pöytien pyyhkimisessä ja mikrokuitupyyhkeitä tarkemmassa pyyhkimisessä, esim. graniittipintojen viimeistelyssä. Sama tekniikka on myös töissä käytössäni tarvittaessa.
Mikrokuitupyyhe on hyvä nihkeänä ja pisarajälkeä ei laadukkaalla liinalla jää jälkeen, mutta se on ikävä märkänä ja taiteltuna huono mm. leivän pienen pienten murujen kanssa. Chifonetti on taas märkänä hyvä ja sillä saa otettua tarkasti muruset ja raaputeltua kököt. Ne ovat myös halpoja, kuivuvat nopeasti ja pesen ne mikrokuitusten kanssa 95 asteessa useammankin kerran.
Mikrokuitupyyhkeissäkin on huomattavan paljon eroja. Omani ostan ammattiliikkeestä ja ne ovat hintansa arvoisia, markettien mikrokuituliinoista en ole hyviä ja laadukkaita vielä valitettavasti löytänyt, vaikka kymmeniä erilaisia olen kokeillut. Molemmat pyyhkeet ovat siis hyviä kun käyttää niitä oikeissa paikoissa. :)
Meillä on sekä Wettex että mikrokuitu. Wettexiä käytän pöytien pyyhkimiseen ja mikrokuitua kaapistojen oviin, lähtee paljon puhtaammaksi. Pöytiin en käytä siksi, kun on huonompi luistoinen.
Käytin aikani mikrokuitua mutta se kuivaa niin turkasen hitaasti että alko tosi nopeesti haista-> jatkuvasti sai olla pesemässä. Nyt käytän chifonettejä, nekinhän kestää konepesun kyllä, pakkauksessa lukee että jopa viisi pesua mutta minusta kestävät pidempäänkin.
mutta nopea konsti puhdistaa mikä tahansa liina(myös mikrokuitu) on keittää sitä 5min kattilassa. Mukaan voi laittaa lorauksen konetiskiainetta jos haluaa superpuhdasta. Ja kun käyttää tiskiharjaa hämmennykseen niin sekin desinfioituu samalla.
Mulla on tämmöinen
http://mikrokuitu.vileda.fi/tuotteet#product-4
Siivosin sillä tänään koko keittiön, liesituuletinta myöden. Oli välillä todella pinttynyttä töhnää ja rasvalikaa, mutta tuolla sai kaiken putsattua.
Mä käytän Chifonettia keittiössä, koska sei kuivuu nopeasti. Pesen niitä 60 ja 90 asteessa. Mikrokuituliinoja käytän kuivapyyhintään. Inhoan sitä, miltä ne tuntuvat käteen, joten keittiössä en voisi käyttää.
Mikrokuitu for ever! Ja tuo kattilassa kiehauttaminen sopii kaikille siivouspyyhkeille, suosittelen. Nopea ja tehokas putsaus. Kattila puhdistuu siinä sivussa.
Keittiörätiksi Wettex on ainoa riittävän imukykyinen. Sen voi pestä 95 asteessa. Mikrokuituliina on paras kaikkeen muuhun siivoukseen. Chifonett on ehkä maailman huonoin luutu.