Saako 10-vuotias juoda kahvia?
Netissä varoitettiin, että voi aiheuttaa hermostuneisuutta jne. Juoko jonkun pieni lapsi kahvia täällä?
Kommentit (15)
Aikuinen lapsi ei juo kahvia, 15 vuotias joskus kupin päivässä. Opetellu vasta.
Ei ensimmäisenä tule mieleen tarjota lapselle kahvia.
Minut opetti isomummo keittämään pannukahvia puuhellalla, olin silloin alle kouluikäinen. Kahvi juotiin sitten tassilta sokeripalan kanssa.
Meillä 14 ja 15v juo. Aiemmin eivät ole, enkä ole antanut. 14v en edelleenkään toivoisi juovan. Vaan juohan se, jos ei kotona, niin muualla.
Pienenä vältin myös kolajuomia niiden sisältämän kofeiinin takia
Me juotiin kansakouluikäisinä kahvia, mummo laittoi sekaan pullaa ja sokeripaloja..
Mekin opeteltiin juomaan kahvia jo alle kouluikäisenä, haluttiin juoda, kun vanhemmatkin joi. Tämä 90-luvulla.
"Saako" ei ole hyvä kysymys. Saahan ne, jos vanhemmat antaa, mutta älyttömän typerää opettaa lapsi kahvin juontiin. Ihan niin kuin kolajuomat eivät sovi lapsille, mutta kahvissa on muitakin epäterveellisiä ainesosia, esimerkiksi vatsaa vahingoittavia.
Ei kannata ikinä edes opetella. Raudanpuute muuten loppuelämän riesana.
Nim. 9-vuotiaasta juonut ikiväsynyt. Ferritiini 0-5
On sitä sanottu, että jos kahvi tulisi uutena aineena markkinoille, se kiellettäisiin.
Mä oon juonut alle kouluikäisestä, böndellä oli/on ihan normaalia.
Toinen lapsi alkoi juoda kupillisen aamulla ehkä 10-vuotiaana. Toinen ei ole vielä aloittanut. Ei sitä tarvi ämpärillistä juoda. Tuskin muumimukilliseen päivässä kuolee tai hermostuu. Itsekin olen vähentänyt ja juon vain aamulla kupin ja päivällä toisen kupillisen. Mies juo kahvia mutta voi olla välillä vaikka viikon juomatta.
Itse join kahvia viisivuotiaana jo.
Meillä kouluikäiset saavat halutessaan viikonloppuisin päiväkahvin, muuten ei.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata ikinä edes opetella. Raudanpuute muuten loppuelämän riesana.
Nim. 9-vuotiaasta juonut ikiväsynyt. Ferritiini 0-5
Tuo ei pidä kaikilla paikkaansa. Olen seitsemänkymppinen ja kahvia juonut jo muutaman vuoden ikäisestä lähtien ja hemoglobiini 147 ja kaikki muutkin arvot mahtuvat viitearvoihin. Ja päivässä menee monta kuppia. Minä sain jo lapsena kahvista mielihyvää ja makuelämyksiä.
Aikuiset lapseni juovat harvoin kahvia, vaan yleensä teetä.
Lapsia on joutunut sairaalaan sydänongelmista kahvin vuoksi. ei missään nimessä kannata.
Because children are usually smaller in body size, it takes less caffeine to impair their functioning. An insignificant amount for an adult could be overwhelming for a small child. Too much caffeine can cause increase heart rate and blood pressure, contribute to acid reflux, and cause anxiety and sleep disturbances in children. In very high doses, caffeine can be dangerous.
“Kids show up in the emergency room with irregular heartbeat or what we call tachycardia or rapid heartbeat,” said pediatrician Dr. Mark Corkins, chair of the committee on nutrition for the American Academy of Pediatrics. “Some people think it’s cool to give toddlers a soda pop.”
The limits are based mostly based on body size, and those limits increase when a child has grown large enough to be able to metabolize caffeine more readily. However, if a child is small for their age, or has migraines, heart problems or seizures, they may be even more sensitive, according to the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry.
https://edition.cnn.com/2022/10/13/health/coffee-children-wellness/inde….
Joivat ihan pieninä eivät ole sen jälkeen kahvia juoneet. En ymmärrä niitä ollenkaan. Minä olen juonut aamukahvit hyvin pienestä pitäen. Tarhaikäisestä asti ja 10 vuotiaana saatoin päivällä koulun jälkeen keittää kahvit ja tehdä pari, kolme leipää. Se kahvi ei tee hermostuneeksi mutta sen puute aamulla pysäyttää maailman.