Voinko kieltää muilta sienestämisen omissa metsissäni?
Olen siis osakkaana kuolinpesässä, joka omistaa metsää melko paljon. Alue on yli 70 hehtaaria. Se rajoittuu kahden eri järven rantaan ja muutamia mökkiläisiä on kavereinani facebookissa. Alkaa kiehua, kun katselen heidän sienikuviaan, miten he taas löysivät näin ja näin paljon sieniä. Sama toistuu vuosittain marjasatojen kanssa. Ei tarvitse arvailla, kenen metsiostä ne saaliinsa hakevat.
Itse asun etäämmällä ja en pääse vielä töiden puolesta kahteen-kolmeen viikkoon käymään kotipåaikkakunnallani, niin pelkäänpä, että jää osaltani taas sienet saamatta. Viimesyksynäkin oli vastassa tyhjä metsä noiden varkaiden jäljiltä.
pääkaupungissa ei sienimetsiä kasva.
Tekisi mieli kieltää sienestys ja marjastus maillani, mutta onko se mahdollista?
Voinko vaikka vaatia osan saaliista itselleni, jos ne on minut metsistä kerätty?
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi kieltää, mutta voit aidata metsäpalstasi esim. parin metrin verkkoaidalla. Itse tein näin vuosia sitten.
Jotkut yrittävät kiertää jokamiehenoikeuksia näin, mutta vaikka alue olisi aidattu, saa sinne jokamiehenoikeuden nimissä mennä keräämään sieniä tai marjoja. Toki eri kysymys on että viitsiikö kiivetä aidan yli.
Itse laitoin kolme kerrosta piikkilankaa aidan päälle, että jos puolukat niin paljon kiinnostaa niin sitten vaan jumppaamaan yli.
Ja höpö höpö. Oliko muita voimaannuttavia unelmia?
Vierailija kirjoitti:
Jokamiehenoikeus ei koske yksityisomisteisia maita. Samaan tapaan naapureilla ei ole oikeutta tulla ravistelemaan omenia pihasi omenapuista tai syödä raparpereitasi.
Kyllä koskee, mutta vain LUONNONVARAISIA kasveja ja sieniä. Harvemmin Suomessa löytää luonnonvaraisia omenapuita tai raparpereja. Vaikka niitä kasvaisi keskellä metsää, pitää ymmärtää että eivät ole luonnonvaraisia eli niihin ei saa koskea.
AP saa myös poimia ihan vapaasti sieniä ihan mistä metsästä tahansa eikä ole mikään velvollisuus mennä omaan metsään.
Aidattu alue on harvemmin metsää vaan useammin laidunta, jossa voi olla vaikka aiemmin mainittuja vihaisia sonneja. Lapin poroaidat on eri asia.
Muistuttaisin kaikkia, että jokamiehenoikeudet evät koske pihapiiriä.
Meillä ihmiset tulevat pihapiiriin keräämään sieniä ja tämä suoraan sanottuna raivostuttaa. Ei ehdi edes omalta piha-alueelta kantsrelleja kerätä, kun ne käydään röyhkeästi viemässä.
Tosin meidän pihapiirin lisäksi omistamme ympärillä myös paljon maata sekä metsää. Sitä ei luonnollisesti voi kieltää.
Olen tullut siihen tulokseen kokonaisuutena ja vuosien kuluessa, että nuo jokamiehenoikeudet saisi tunkea sinne missä aurinko ei paista. Tämä mielipide ei koske vaan sienestystä.
Ymmärrän aloittajaa hyvin. Todella hyvin.
Joo nää alapeukuttajat on niitä, ketkä eivät omista maata.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän aloittajaa hyvin. Todella hyvin.
Ei saakeli sentään. Meillä on myös suvussa paljon metsää. Suvun elinkeino on liittynyt metsään ja minäkin olen osani perinyt ja siihen myös sijoittanut. Enkä TODELLAKAAN ymmärrä ap: ta. Pihapiiriin tuleminen on sopimatonta, mutta sillä ei ole mitään tekemistä jokamiehen oikeuden kanssa. En kerta kaikkiaan pysty tajuamaan tuota ajatusmallia. Tulee mieleen eräs tuntemani hlö, joka heitti paljon hyvää, käyttökelpoista tavaraa pois. Kuitenkin hajotti tavarat ensin, että kukaan ei vaan hyötyisi niistä.
Mutta AP, tervetuloa meidän metsiin. Jos sinun maasi on ryhtyy, niin meillä riittää metsämansikka, meille ja muillekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä mitä, juuri luin että venäläiset vaihtaa verkkosivustoillaan vinkkejä kuinka salakuljettaa sieniä Suomesta pois. Siinä vaiheessa alkoi jo muakin sapettaa.
Mutta tosiaan, jokamiehenoikeus valitettavasti ei rajoitu vain suomen kansalaisiin ja se alkaa olla jo ongelma.
Mutta odotas kun joku ulkomainen kaivosyhtiö haluaa metsämaasi malminetsintään. Sillekään ei voi metsänomistaja mitään.
Jonkun kannattais sanoa niille venäläisille että niitä sieniä voi viedä ihan vapaasti, ei tarvitse salakuljettaa.[/
Niin, sieniä saa vapaasti viedä Suomesta mutta ei tuoda Venäjälle. Siksi salakuljetus.
Sä et niitä sieniä ja marjoja hakisi sieltä muutenkaan. Sua vtttuttaa vaan oma laiskuutesi.
Ymmärrän. Sama tilanne. Asun Espoossa ja maat ovat Kainuussa, joten en pääse kovin usein sinne ja syyslomalla onkin jo kaikki viety.
Asutuksesta 200 metrin päässä saa poimia. Eli ei tietenkään toisten nurkille saa mennä!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi kieltää, mutta sienet saa hävitettyä suolalla. Eli visko parhaille paikoille merisuolaa, ensi vuonna ei tule sieniä.
Kateus vie kalatkin vedestä :D :D
Tai sienetkin metsästä xD
Juu. Oli tosi helppo näin nuorelle ja vetreälle kiivetä aidan yli... ;-)