Voinko kieltää muilta sienestämisen omissa metsissäni?
Olen siis osakkaana kuolinpesässä, joka omistaa metsää melko paljon. Alue on yli 70 hehtaaria. Se rajoittuu kahden eri järven rantaan ja muutamia mökkiläisiä on kavereinani facebookissa. Alkaa kiehua, kun katselen heidän sienikuviaan, miten he taas löysivät näin ja näin paljon sieniä. Sama toistuu vuosittain marjasatojen kanssa. Ei tarvitse arvailla, kenen metsiostä ne saaliinsa hakevat.
Itse asun etäämmällä ja en pääse vielä töiden puolesta kahteen-kolmeen viikkoon käymään kotipåaikkakunnallani, niin pelkäänpä, että jää osaltani taas sienet saamatta. Viimesyksynäkin oli vastassa tyhjä metsä noiden varkaiden jäljiltä.
pääkaupungissa ei sienimetsiä kasva.
Tekisi mieli kieltää sienestys ja marjastus maillani, mutta onko se mahdollista?
Voinko vaikka vaatia osan saaliista itselleni, jos ne on minut metsistä kerätty?
Kommentit (74)
Et tietenkään voi!Jokamiehenoikeus.
Ootko kuullut jokamiehen oikeuksista? Googlaa jos et.
Et voi. Ainoastaan pihapiirissä ei päde jokamiehenoikeudet. ”Pääkaupunkiseudulla ei sienimetsiä kasva.” Et taida olla kummoinen sienestäjä muutenkaan siis...
Ei ne sienet edes pysy hyvänä, jos niitä ei poimi.
Jokamiehenoikeus ei koske yksityisomisteisia maita. Samaan tapaan naapureilla ei ole oikeutta tulla ravistelemaan omenia pihasi omenapuista tai syödä raparpereitasi.
Ei siellä kolmen viikon päästä mitään syötäväksi kelpaavaa olisi.
Kuukauden päästä olisi marjat ja sienet mädäntyneet metsään, jos kukaan ei niitä poimisi.
Jos palstalla on rakennusoikeutta, niin rakenna sinne joku tönö ja sille iso aidattu piha parhaille sienipaikoille. Pihapiiriin ei jokamiehenoikeudet ulotu.
Ai mutta halvemmaksi saattaisi tulla ostaa ne sienet torilta.
Vierailija kirjoitti:
Jokamiehenoikeus ei koske yksityisomisteisia maita. Samaan tapaan naapureilla ei ole oikeutta tulla ravistelemaan omenia pihasi omenapuista tai syödä raparpereitasi.
Googlaa vähän lisää. Kyllä koskee.
Et voi kieltää, mutta voit aidata metsäpalstasi esim. parin metrin verkkoaidalla. Itse tein näin vuosia sitten.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä koskee! Mutta ei pihapiirejä tai puutarhoita tietysti. Metsää koskee kyllä.
Piha-alueella ei saa sienestää, mutta heti siirryttäessä asuinpiiristä vähän metsempään, tulee jokamiehenoikeus voimaan. Toki, mikäli saat maa-alueesi rekisteröityä luonnonsuojelualueeksi, voidaan jokamiehenoikeuksiakin rajoittaa. Toinen vaihtoehto on antaa maa puolustusvoimien käyttöön, mutta silloin edes sinä itse et sinne pääse keräilemään.
Vaikka aitaisit koko metsäsi, saa sinne silti mennä keräämään marjoja ja sieniä.
Vierailija kirjoitti:
Et voi kieltää, mutta voit aidata metsäpalstasi esim. parin metrin verkkoaidalla. Itse tein näin vuosia sitten.
Jotkut yrittävät kiertää jokamiehenoikeuksia näin, mutta vaikka alue olisi aidattu, saa sinne jokamiehenoikeuden nimissä mennä keräämään sieniä tai marjoja. Toki eri kysymys on että viitsiikö kiivetä aidan yli.
Et voi kieltää, mutta sienet saa hävitettyä suolalla. Eli visko parhaille paikoille merisuolaa, ensi vuonna ei tule sieniä.
Vierailija kirjoitti:
Kuukauden päästä olisi marjat ja sienet mädäntyneet metsään, jos kukaan ei niitä poimisi.
Mikä tää ääliömäinen väite oikein on? Marjat ja sienet ei mätäne mihinkään vaan metsän eläimet, isot ja pienet, syö niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut yrittävät kiertää jokamiehenoikeuksia näin, mutta vaikka alue olisi aidattu, saa sinne jokamiehenoikeuden nimissä mennä keräämään sieniä tai marjoja. Toki eri kysymys on että viitsiikö kiivetä aidan yli.
Toisaalta silloin ottaa sen riskin, että metsässä laiduntaa sonnilauma, joka tulee ja talloo jalkoihinsa.
Kuulostat mukavalta tyypiltä. Jos minä en saa, niin eivät muutkaan sitten!
Sienet pysyy hyvinä muutaman päivän, ei viikkokausia.
Vierailija kirjoitti:
Et voi kieltää, mutta sienet saa hävitettyä suolalla. Eli visko parhaille paikoille merisuolaa, ensi vuonna ei tule sieniä.
Kateus vie kalatkin vedestä :D :D
No et tietenkään voi. Tyhmä kysymys.