Voinko kieltää muilta sienestämisen omissa metsissäni?
Olen siis osakkaana kuolinpesässä, joka omistaa metsää melko paljon. Alue on yli 70 hehtaaria. Se rajoittuu kahden eri järven rantaan ja muutamia mökkiläisiä on kavereinani facebookissa. Alkaa kiehua, kun katselen heidän sienikuviaan, miten he taas löysivät näin ja näin paljon sieniä. Sama toistuu vuosittain marjasatojen kanssa. Ei tarvitse arvailla, kenen metsiostä ne saaliinsa hakevat.
Itse asun etäämmällä ja en pääse vielä töiden puolesta kahteen-kolmeen viikkoon käymään kotipåaikkakunnallani, niin pelkäänpä, että jää osaltani taas sienet saamatta. Viimesyksynäkin oli vastassa tyhjä metsä noiden varkaiden jäljiltä.
pääkaupungissa ei sienimetsiä kasva.
Tekisi mieli kieltää sienestys ja marjastus maillani, mutta onko se mahdollista?
Voinko vaikka vaatia osan saaliista itselleni, jos ne on minut metsistä kerätty?
Kommentit (74)
Verkkoaita palstan ympäri ja natolankaa päälle.
Tosin aidankin hinnalla ostaa sienet aika moneksi vuodeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi kieltää, mutta voit aidata metsäpalstasi esim. parin metrin verkkoaidalla. Itse tein näin vuosia sitten.
Jotkut yrittävät kiertää jokamiehenoikeuksia näin, mutta vaikka alue olisi aidattu, saa sinne jokamiehenoikeuden nimissä mennä keräämään sieniä tai marjoja. Toki eri kysymys on että viitsiikö kiivetä aidan yli.
Toisaalta silloin ottaa sen riskin, että metsässä laiduntaa sonnilauma, joka tulee ja talloo jalkoihinsa.
Missä päin tämä on merkittävä riski?
T: sienestäjä Pirkanmaalta
Mites ne muut kuolinpesän osakkaat? Eihän se sinun oma metsäsi ole muutenkaan.
Pääkaupunkiseudulla on kyllä aika mahtavat marja- ja sienimaastot. Tänä vuonna on tullut kerättyä mustikoita 40 litraa, vadelmaa 10 litraa, kantarelleja 20 litraa, suppiloitakin löytyi tällä viikolla jo pari litraa.
70 hehtaaria? No luulisi sieltä sinullekin muutama sieni liikenevän.
Kuulostat aika ahneelta ja itsekkäältä avauksessasi... Et voi kieltää sienestämistä metsässänne (kuten sanoit avauksessasi, olet vain osaomistaja). Jos et pääse parhaille paikoille sienimetsään ajoissa, sun pitää etsiä sieniä kauempaa. Tuskinpa se koko 70 hehtaaria on sienestetty tyhjäksi. Tai mene naapurin metsään.
Et pysty kieltämään koska tosiaankin jokamiehenoikeudet pätevät.
Jos olisin sinä niin saattaisin vihjaista mökkiläisten kuviin missäs metsänomistajan provikka on, vaikka todennäköisesti kukaan ei jakaisi saaliistaan :D
Vierailija kirjoitti:
Et pysty kieltämään koska tosiaankin jokamiehenoikeudet pätevät.
Jos olisin sinä niin saattaisin vihjaista mökkiläisten kuviin missäs metsänomistajan provikka on, vaikka todennäköisesti kukaan ei jakaisi saaliistaan :D
Suosittelisin välttämään tällaista tekohuumoria, josta ahneus paistaa läpi.
Jokamiehenoikeudet pätee kun ne sun maasi ovat metsää, eivät piha-aluetta. Ja tosiaankin, kuten useampikin on jo tässä ketjussa sua valistanut, ne sienet pysyvät hyvinä ja poimintakelpoisina korkeintaan pari päivää. Ne ei kolmea viikkoa siellä poimintakelpoisina hengaile. Eli jos olet tyhjän korin kanssa joutunut metsästä lähtemään, syyllisiä eivät todennäköisesti ole ne naapurisi, vaan sinä itse, kun viivyttelit poimimisen kanssa niin pitkään että osa sadosta mätäni ja loput katosivat matojen, oravien ja lintujen suihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi kieltää, mutta voit aidata metsäpalstasi esim. parin metrin verkkoaidalla. Itse tein näin vuosia sitten.
Jotkut yrittävät kiertää jokamiehenoikeuksia näin, mutta vaikka alue olisi aidattu, saa sinne jokamiehenoikeuden nimissä mennä keräämään sieniä tai marjoja. Toki eri kysymys on että viitsiikö kiivetä aidan yli.
Toisaalta silloin ottaa sen riskin, että metsässä laiduntaa sonnilauma, joka tulee ja talloo jalkoihinsa.
T: sienestäjä Pirkanmaalta
Pirkanmaalla on paljonkin aidattuja metsiköitä, missä laiduntaa karjaa. Eli, älä kiipeä aidatulle alueelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T: sienestäjä PirkanmaaltaPirkanmaalla on paljonkin aidattuja metsiköitä, missä laiduntaa karjaa. Eli, älä kiipeä aidatulle alueelle.
En keski-ikäisenä tätinä kiipeile mihinkään, sienimetsää riittää ilman aitojakin. Mukavuudenhalu voittaa jo seikkailunhalun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse laitoin kolme kerrosta piikkilankaa aidan päälle, että jos puolukat niin paljon kiinnostaa niin sitten vaan jumppaamaan yli.
Et voi kieltää jokamiehenoikeuksien takia:
Jos et ap itse oikeasti järjestä niiden sienien keräämistä noilta hehtaareilta niin olet aika klli nyt kyllä. Ihan turhaan homehtuvat sinne metsään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T: sienestäjä PirkanmaaltaPirkanmaalla on paljonkin aidattuja metsiköitä, missä laiduntaa karjaa. Eli, älä kiipeä aidatulle alueelle.
En keski-ikäisenä tätinä kiipeile mihinkään, sienimetsää riittää ilman aitojakin. Mukavuudenhalu voittaa jo seikkailunhalun.
No hyvä. Aitoja ei yleensä syyttä pystytellä ja ylämaankarjalla ainakin on melkoset sarvet. T: Toinen Pirkanmaalainen sienestäjä
Aitaa alue ja perusta sinne villisikafarmi.
Jokamiehenoikeudella saat:
• Liikkua jalan, hiihtäen ja pyöräillen luonnossa, kuten metsissä, luonnonniityillä ja vesistöissä
• Ratsastaa maastoa vahingoittamatta
• Oleskella ja yöpyä tilapäisesti alueilla, joilla liikkuminenkin on sallittua
• Poimia luonnonmarjoja, sieniä ja rauhoittamattomia kasveja
• Veneillä, uida ja kulkea jäällä
onkia ja pilkkiä
▪︎Onkiminen ja pilkkiminen on kielletty joissakin vesistöissä (mm. vaelluskalavesistöjen koski- ja virta-alueet). Rajoitukset voi tarkistaa osoitteesta kalastusrajoitus.fi.
Laitoin sähköaidan. Nyt siellä riippuu jo kymmenen marjastajaa. Annan olla siellä, niin pelottaa uusia yrittäjiä
Vierailija kirjoitti:
Jokamiehenoikeus ei koske yksityisomisteisia maita. Samaan tapaan naapureilla ei ole oikeutta tulla ravistelemaan omenia pihasi omenapuista tai syödä raparpereitasi.
Höpöhöpö. Jpkamiehenoikeus on kaikkialla paitsi piha-alueilla (200m talosta) ja pelloilla kasvukauden aikana.
Älä mitä, juuri luin että venäläiset vaihtaa verkkosivustoillaan vinkkejä kuinka salakuljettaa sieniä Suomesta pois. Siinä vaiheessa alkoi jo muakin sapettaa.
Mutta tosiaan, jokamiehenoikeus valitettavasti ei rajoitu vain suomen kansalaisiin ja se alkaa olla jo ongelma.
Mutta odotas kun joku ulkomainen kaivosyhtiö haluaa metsämaasi malminetsintään. Sillekään ei voi metsänomistaja mitään.