Työttömät: miksi ette muuta ulkomailla työnhakuun?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Näin on toimittu aiemminkin. Yhdysvaltoihin vaellettiin joukolla 150-120 vuotta sitten ja silloin yksi lähdön syy oli se, ettei Suomi tai oikeammin Venäjän keisarikunta enää kyennyt elättämään kasvavaa väestömäärää tai tarjoamaan kaikille töitä. Lähempänä historiasta 60-70 luvulla mentiin Ruotsiin, kun töitä Suomessa ei ollut. Jos tukia ei olisi, aika moni lähtisi ulkomaille siirtolaisiksi.
Kerrotko vielä mikä on se mystinen paikka, josta kaikille löytyy töitä. Otapa nyt joku suomalainen pitkäaikasityötön ja yritä hakea sille työlupa Yhdysvaltoihin. Voi olla vaikeaa. Ruotsiin nyt saa mennä, mutta eiköhän niillä ole kielitaidotonta työvoimaa ihan tarpeeksi sielläkin.
Maailmassa on ollut hetkiä, jolloin työvoiman tarve on ollut suurta teollistuvissa maissa. Mutta jos luet enemmän siirtolaisten tarinoita, niin aika monen siirtolaisekin kohtalona oli köyhyys ja työttömyys. Karmeinta oli mm. se, että 30- luvun laman aikana suomalaisia muutti taas P-Amerikasta NL:ään töiden perässä ja miten sitten kävikään.
Muutenkin noissa yli 100 vuoden siirtolaisjutuissa kannattaa muistaa, että merkittävä osa porukasta oli maalaisväestöä, jota houkutteli mahdollisuus omaan maahan. Nyt kaikki maat on jaettu, mutta ei se pienviljelykään olisi enää mikään lottovoitto.
Siirtolaiseksi lähtevät ennen kaikkea koulutetut, mutta nämä todennäköisesti työllistyisivät aika usein Suomessakin.
Vierailija kirjoitti:
Voisin mennä, mutta mihin mä mun lapset laitan?
Hautaa maan alle.
Eiköhän ihmiset yleensä ole liian pelokkaita. Ei kielitaitoa välttämättä tarvita (ja muutamassa hommassa suomi toimii), toiseksi sen tarvittavan kielitason voi saavuttaa hyvinkin esim. vuodessa. Rahaa muuttoa varten ei paljon tarvita, mutta voi niitä töitä hakea myös Suomesta käsin. Kuvittelin aikaisemmin itse, että ulkomailla olisi jotenkin kauhean vaikeaa saada töitä, mutta kyllä maailmalta töitä tekevälle löytyy ja elintaso usein nousee siinä samalla. Itse asun parhaillaan Saksassa. Mukava työ, halvemmat hinnat, parempi terveydenhuolto, enemmän työ- ym. mahdollisuuksia alalla kuin alalla, sää on selkeästi parempi ympäri vuoden. Olisi ihan järjetöntä muuttaa Suomeen.
Jos olisin nuori ja sinkku eikä asuntolainaa niin lähtisin ulkomaille vaika mulla olisi ennestään työtä Suomessa.
Mutta nyt, ikää on liikaa edes kotimaassa työllistymiseen ja vaimo on sairas eikä voisi muuttaa ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin mennä, mutta mihin mä mun lapset laitan?
Myy niin saat rahaa muuttamiseen.
Totta. Niin on tehty ennenkin. Lapset myytiin huutolaisiksi ja rahoilla lähdettiin Amerikkaan, Chileen ja Uuteen Seelantiin.
Mä en muuuta ulkomaillle koska mä olen yhtä autistinen kuin muuutkin suomalaiset.
Moni opiskelukaverini on mennyt ja jäänyt sille tielle. Kyse korkeasti koulutetuista ihmisistä. Osa lähti jo ennen valmistumista ja yliopistoilta jäi valtavat summat rahaa saamatta.
Olen harkinnut lähtemistä. Suomessa olen työttömänä löinen mutta se ei tunnu haittaavan että veisin työpanokseni, kulutukseni, osuuteni syntyvyyteen, verorahani ja osaamiseni muualle. Suomi maksoi pitkän koulutukseni ja elämiseni ja kun vihdoinkin olisin hyödyllinen veisin lähtiessäni hyödyllisyyteni muualle.
Vakavasti mietin välillä mitä hyötyä on kouluttaa alani ihmisiä jos yhdestäkin aloittavasta ryhmästä 30 prosenttia on ulkomailla ennen kuin viisi vuotta on kulunut opintojen aloittamisesta.
Tuo korona vähän vaikuttaa. Kallis sairaala- tai tehohoito maassa jossa voi olla kieliongelmia ja terveydenhuolto niin tai näin ei herätä intohimoja.
Jäin koronatyöttömäksi, työnhakuun en ole oikeastaan edes tuhlannut energiaa koska niitä ei ole ja äitiyslomani alkaa joka tapauksessa ensi viikolla. Katsotaan mikä tilanne on sen jälkeen, mutta ulkomaat lienevät poissuljettu vaihtoehto jo siitä ilmeisestä syystä, että puolisoni työ on täällä ja meillä on nämä lapset.
Nuorempana olen tämän itseasiassa kerran tehnytkin ja asuin useamman vuoden ulkomailla, jos miehelle sattuisi työmahdollisuus ulkomailta tarjoutumaan lähtisin ihan mielelläni minäkin etsimään uudesta kotimaasta töitä.
Lähdin vuoden alussa lontooseen töihin. Jätin työpaikkani suomessa, kun pelikaveri hommasi mulle tän työpaikan.
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a, eipä ole mitään sitä vastaan. Käytännössä vaikea toteuttaa, kun se työ pitäisi jotenkin saada ensin. Onkohan esimerkiksi jossain Ruotsissa parempi työllisyystilanne?
Ruotsissa on parempi työllisyystilanne ja suomalaisia palkattaisiin moniin töihin mielellään, mutta asuntotilanne on aivan surkea mikä vesittää vähän kaiken. Jos pystyt ostamaan oman asunnon niin sitten kannattaa muuttaa.
Lähtisin mielelläni. Kielitaitoa on. Olen tosin jo 50-vuotias, ja luulen, etten ole kovin haluttu työntekijä ulkomaillakaan.
Ettsä voi autistia alkaa neuvomaaaan. Mun kummisetäkin isän veli oli autiistinen diplomi insinöööri, laivastosssa kävi rukin, udinvoimalasssa toli töissä ja vtt lllä ja varmaan istunut itäisen naapurin korkeimpieeen virkamiestenkin kanssa samoissa saunailloissa. Näillle on tärkeeää se mitä tekväät, ei ilottelu. Vodka riiittää.
"Hei, mikset jättäisi kotiasi ja elämääsi ja menisi olemaan sylkykuppi johonkin ulkomaille?"
Maailma on paska paikka, oli missä oli. Pysyn silti mieluiten kotimaassani, kiitos vain, vaikka jäisinkin työttömäksi.
Ilmaistyötä vaativa työnantajapuoli toki harmistuttaa, mutta painaa vaakakupissa vähemmän kuin ystävät ja tutut nurkat.
Suomalainen työvoiman ja omistavan luokan välinen viha on sitä paitsi jännittävää seurattavaa näin aitiopaikalta.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ihmiset yleensä ole liian pelokkaita. Ei kielitaitoa välttämättä tarvita (ja muutamassa hommassa suomi toimii), toiseksi sen tarvittavan kielitason voi saavuttaa hyvinkin esim. vuodessa. Rahaa muuttoa varten ei paljon tarvita, mutta voi niitä töitä hakea myös Suomesta käsin. Kuvittelin aikaisemmin itse, että ulkomailla olisi jotenkin kauhean vaikeaa saada töitä, mutta kyllä maailmalta töitä tekevälle löytyy ja elintaso usein nousee siinä samalla. Itse asun parhaillaan Saksassa. Mukava työ, halvemmat hinnat, parempi terveydenhuolto, enemmän työ- ym. mahdollisuuksia alalla kuin alalla, sää on selkeästi parempi ympäri vuoden. Olisi ihan järjetöntä muuttaa Suomeen.
Eipäs nyt maalailla siellä. Ei ne pelkkiä positiivisia ne erot ole. Usein vaikea saada ystäviä paikallisista, byrokratiaa jota hankala muualta muuttaneena hahmottaa, lasten koulut vaihtelevan tasoisia ja vaativat vanhemmilta paljon enemmän kuin koulu Suomessa, lasten ongelmat kaverisuhteissa ja kielessä, kalliit asunnot ja kaikenlaiset vaikeudet asunnon hankinnassa... ihan kiva on ollut asua pois Suomesta muutama vuosi mutta vähän on myös silmät avautuneet sille miten yksinkertaista olisi vain elellä Suomessa ilman kaikkea ylimääräistä säätämistä.
Myy niin saat rahaa muuttamiseen.