Selittäiskö joku miten työnsaanti edistyy aktiivimalli kakkosen avulla jos työpaikkoja ei ole?
Mitä mieltä työnantajat on siitä, että heille lähetellään miljoonia työhakemuksia joka kuukausi? Luetteko siellä firmoissa näitä ja vastaatteko hakijoille jotain? Kuinka monta uutta työntekijää palkataan firmoihin käsittelemään työhakemuksia?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töitä on, ne eivät vain kelpaa. Katsopas esim. PKS montako täyspäiväistä siivoojan paikkaa on avoinna.
Kiva! Onko mahdollista ilman työkokemusta mennä?
On. Katsopas esim L&T:n nettisivuilta vapaat paikat. Työhön koulutetaan.
Ei ne ota suomalaisia.
Olen hakenut porrasssiivoojaksi. En päässyt edes haastatteluun. Minulla on korkeakoulututkinto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se edisty sen enempää kuin ilman aktiivimallia. Lisää virkailijoita eli julkinen sektori paisuu. Työttömiä haastatellaan vähän enemmän ja pakkohaut tukkii firmojen sähköpostit. Tämän kosmeettisen kikka vitosen tarkoitus on saada hallitus näyttämään siltä että se tekee jotain työttömyydelle.
Täysin väärä keino kun ainoa tapa vähentää työttömyyttä on luoda uusia työpaikkoja. Piste.
Mikä olisi se oikea keino?
Näössä vikaa? Tuossa lukaa että uusien työpaikkojen luominen. Toinen käytännön keino on lopettaa 9 euron orjuudet. Niitä on 100 000. Kun eivät saa orjia niin niiden tilalle on pakko palkata työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Ulkosuomalaisia on 100 000 pelkästään Helsingissä. Miksi? Miksi minun pitäisi olla työttömänä ja virolainen saa töitä? Miksi? Tämä on niin suuri vääryys.
Helsingissä ei ole yhden ainoaa ulkosuomalaista, koska termi tarkoittaa ulkomailla asuvaa Suomen kansalaista.
Tämä kaikki perustuu taloustieteen teoriaan, että työvoiman tarjonnan lisääminen lisää toimeliaisuutta ja lopulta myös työpaikkojen ja työllisyyden määrää taloudessa pitkällä aikavälillä.
Teoria ei mielestäni ole maallikolle hankala ymmärtää, jos on yhtään matikkapäätä. Tähän voi perehtyä esim. lähteessä https://helda.helsinki.fi/bof/bitstream/handle/123456789/8453/172066.pd….
Muitakin keinoja on (ja järkevämpiä), mutta voi varmasti olla vaikea hahmottaa taloustieteessä kuvattuja mekanismeja, jos alaa ei ole opiskellut. Tämä asia on sangen järjenvastainen, mutta siihen on siis olemassa ihan perustelut.
Käytännössä tää aktiivimalli 2 tekee sen että työpaikat eivät enää tule edes julkiseen hakuun, koska niitä läpällä tehtyjä hakemuksia tulee niin paljon.
Eli tämä voi jopa vähentää avoimien työpaikkojen määrää siten että jatkossa työllistytään tiskin alta, eikä työpaikasta tule edes ilmoitusta. Kuka niitä hakemuksia jotka on täysin eri alan ihmiseltä viitsii lukea ja käydä läpi?
Olen itse tietyn erikoisalan insinööri. Mun osaaminen on sillä tavalla suppeaa, että voisi verrata että osaisin saksaa erinomaisesti ja hakisin sillä pätevyydellä ranskankielen kääntäjäksi? Niitä työpaikkoja joissa saksan osaamisesta on hyötyä on jonkin verran, mutta tällä taustalla minusta ei tulisi kovin hyvää ranskanopea.
Jos tätä ei ymmärretä, että ihmisellä pitäisi olla jotain kykyjä tai koulutusta siihen työhön, niin mennään aika metsikköön. Mun taustoilla on kuukausittain muutama paikka, joihin olisin hyvä hakija. Saattaa olla 5-10 paikkaa johon en ole. Ja sitten sadoittain putkimiehen, sähkömiehen jne työpaikkoja joihin mulla ei ole mitään kompetenssia. Pitäisikö niitäkin hakea?
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa nyt loiset mikä siinä työhakemuksen kirjoittamisessa/ lähettämisessä on niin pelottavaa? Se että ihan oikeasti JOUTUISI töihin ja elättämään itsensä vai mikä?
Jo pitkän aikaa ovat työnantajat sanoneet, että he eivät ilmoita julkisesti avoimista työpaikoista, koska se aiheuttaa hakemustulvan, jota kukaan ei ehdi katsoa läpi. Sitten he joko etsivät tutuntuttuja töihin tai valittavat julkisuudessa, kun kukaan just sen alan läpikotaisin tunteva ei ole osannut hakea heille töihin vaikkei kukaan ole edes kuullut koko firmasta. Hakemispakko on ihan ok, mutta silloin yritysten pitäisi olla pakko laittaa julkiseen hakuun ihan jokainen työpaikka. Piilotyöpaikat pitää saa esille.
Tämähän on täysin puutaheinää ja hölmöläisen torkkupeiton jatkamista. Uskomattoman laiska veto tältäkin hallitukselta. Sen sijaan, että tehtäisiin päätöksiä, jotka muuttavat työelämän rakenteita ja auttaisivat yrityksiä luomaan uusia työpaikkoja, työllisyyspolitiikka keskittyy jälleen kerran pyörittelemään työttömiä. Tämä on se helppo ratkaisu, koska nyt näyttää siltä, että jotain on tehty työllistämisen eteen, vaikka tosiasiassa samassa juoksuhiekassa tarvotaan edelleenkin näivettyvien työmarkkinoitten kanssa, eikä mikään takuulla muutu parempaan suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se edisty sen enempää kuin ilman aktiivimallia. Lisää virkailijoita eli julkinen sektori paisuu. Työttömiä haastatellaan vähän enemmän ja pakkohaut tukkii firmojen sähköpostit. Tämän kosmeettisen kikka vitosen tarkoitus on saada hallitus näyttämään siltä että se tekee jotain työttömyydelle.
Täysin väärä keino kun ainoa tapa vähentää työttömyyttä on luoda uusia työpaikkoja. Piste.
Mikä olisi se oikea keino?
Kannatan esim. ansiosidonnaisen aikana tehdystä työstä maksettavan palkan suojaosan pysyvää tuntuvaa korotusta reilusti esim. 1000 euroon, mikä kannustaisi heti alusta alkaen aktiiviseen työnhakuun.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa nyt loiset mikä siinä työhakemuksen kirjoittamisessa/ lähettämisessä on niin pelottavaa? Se että ihan oikeasti JOUTUISI töihin ja elättämään itsensä vai mikä?
EI siinä mitään pelottavaa ole, olen lähettänyt paljon työhakemuksia. Olen ollut töissä tiedän mitä se on en minä sitä pelkää niinkun en elämää yleensäkään. Taas näitä suojatyöpaikkojen priimuksia jotka saanu suhteilla työt ku muuten ei pärjää.
Nyt kaikki työttömät hakemaan työpaikkaa:
Palveluneuvoja, Eduskunnan kanslia, Helsinki
https://paikat.te-palvelut.fi/tpt/10457320
Vähintään 50 000 hakemusta tarvitaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töitä on, ne eivät vain kelpaa. Katsopas esim. PKS montako täyspäiväistä siivoojan paikkaa on avoinna.
Ei ne ota suomalaisia.
Jaa ihan suomalaiset miehet ainakin tällä viikolla työnsi meidän taloyhtiön roskiksia L&T:n autoon, että ehkä ne oli varastaneet sen.
Aiheellinen aloitus. Mitä työnantaja tekee työnhakijoilla, jotka hakevat paikkaa vain valtion velvoittamina. Minä en ainakaan palkkaisi yhtäkään tällaista vaan vaadin hakijalta osaamista ja aitoa motivaatiota haettavaan tehtävään. Tällainen määrään perustuva hakemusvelvoite on hölmöläispolitiikkaa Marinin hallitukselta. Määrän sijasta tulisi huomio kiinnittää hakemusten laatuun ja jos työttömällä ei ole hakukriteerit kunnossa, niin osaamisen kehittämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Tämä kaikki perustuu taloustieteen teoriaan, että työvoiman tarjonnan lisääminen lisää toimeliaisuutta ja lopulta myös työpaikkojen ja työllisyyden määrää taloudessa pitkällä aikavälillä.
Teoria ei mielestäni ole maallikolle hankala ymmärtää, jos on yhtään matikkapäätä. Tähän voi perehtyä esim. lähteessä https://helda.helsinki.fi/bof/bitstream/handle/123456789/8453/172066.pd….
Muitakin keinoja on (ja järkevämpiä), mutta voi varmasti olla vaikea hahmottaa taloustieteessä kuvattuja mekanismeja, jos alaa ei ole opiskellut. Tämä asia on sangen järjenvastainen, mutta siihen on siis olemassa ihan perustelut.
Jotkut alapeukuttaa, vaikka yllä oleva kommentti vastaa pelkästään aloittajan kysymykseen :D tuosta tässä on aina kyse, kun hallitus pyrkii "aktivoimaan" työttömiä. Jokainen muodostaa oman mielipiteensä sitten siitä, että onko se järkevin tapa.
Työnsaanti ei edisty jos ei ole työpaikkoja. Sinänsä tämä malli on minulle sama, olen koko ajan hakenut töitä, ei siinä ole ongelmaa. Sama kysymys miten ikääntyneet saavat töitä jos heidän etuuksiaan leikataan? Työnantaja alkavat innolla etsimään yli 55v työnhakijoita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4 vuotta työttömänä, satoja hakemuksia, muutama haastattelu, ei siltikään työpaikkaa. Kukaan ei palkkaa enää 4v jälkeen, eli hakemukset turhia. Koulutus ainoa vaihtoehto jos ei halua olla lopun elämää työttömänä. Kouluihin on vaikea päästä, koska kaikilla sama homma.
Kannattaa hakea palkkatukea srn avulla pääsee alkuun.
Palkkatuen hakee työnantaja.
Niin, mutta sen oman palkkatukioikeuden ja määrän voi tarkistaa työkkäristä ja kun hakee töitä niin mainostaa tätä työnantajalle. Kyllä moni työnantaja helpommin palkkaa tuolla palkkatuella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne ota suomalaisia.
Kyllä otamme, tervetuloa :)
Ongelma tässä koko hallituksen työllisyyspolitiikassa on OIKEASTI se, että hallitus ei osaa selittää meille taviksille, tai jättää syystä tai toisesta selittämättä MIKSI päätökset tehdään.
Kyllähän 4kpl työhakemuksen pakollinen teettäminen voi vaikuttaa aika hoopolta päätökseltä, mutta kyllä näille on syynsä.
Asenteenne tähän on toki ymmärrettävä, sillä kukaan ei ole vaivautunut selittämään MIKSI nämä päätökset on tehty, miten päätös A vaikuttaa päätökseen D joka taas sen kautta vaikuttaa valtavasti ja positiivisesti päätökseen B joka sitten itsessään vaikuttaa siihen että useammalle on tarjota työtä...
Kritisoitte ja muodostatte mielipiteen asiayhteydestä repäistyyn yksityiskohtaan suuressa palapelissä.
Kuin kritisoimalla koko 1000 palan palapeliä YHDEN oudon muotoisen palapelin palan perusteella, tietämättä edes mikä palapelin lopputulos kuuluu olla
Vierailija kirjoitti:
Kaipa tuossa turhauttaa lähinnä se, että työllisyystilanteen parantamisen kannalta tuo kaavailtu malli on täysi susi, ellei TE-palveluja samalla kehitetä huomattavasti.
Pelkkä paperisirkuksen lisääminen hukuttaa työnantajat hakemustulvaan, minkä ansiosta työn ja soveltuvan tekijän kohtaaminen voi olla itse asiassa vaikeampaa kuin aikaisemmin.
Toisaalta tuo heikommassa asemassa olevien härnääminen antaa sinunkaltaisillesi vähäjärkisille suunpieksäjille paremman mielen, ja on ehkä laskettu, että siten saa ääniä vaaleissa.
Mutta jatka toki tuolla asennevammalla ja toisten loisiksi nimittelyllä, eiköhän joku sinun suusi ennen pitkää sulje.
Tavoite on saada työttömät kyrpiintymään kyttäykseen, jotta heitä siirtyisi yrittäjiksi tai pilipalitöihin kuten puhelinmyyjiksi. Riittääkö näille yrittäjille asiakkaita, onkin sitten toinen juttu.
Palkkatuen hakee työnantaja.