Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi käytät LIE/LIENEE-sanaa väärin?!

Vierailija
08.11.2013 |

Nettipalstoilla jatkuvasti törmää outoihin lauseisiin, joissa on olla-verbi sekä muodossa lienee että on. Melkein aina kun joku kirjoittaa "lienee jotain...", sitä on käytetty väärin. Äsken kuulin radiosta: "Harvinainen se lienee onkin." Miksi?! Miten voi tehdä tällaisen virheen? Ja miksi "liettä" viljelee eniten ne, jotka ei sitä osaa käyttää?

Enkä pysty keksimään enempää virheellisiä esimerkkejä, koska mielikuvitukseni kertakaikkiaan tökkää tähän. No ehkä yksi pinnistellen: "Liekö on hankittu liian työläs (... no vaikka) kampaus."

Ja nyt kun tuon sain tuotettua, niin apua kun se "on" siellä välissä alkaa tässä nettiympäristössä salakavalasti tuntumaan ihan asialliselta! Aaaaapuaaaas...

(Lie-vammaisille tiedoksi, nuo pitäisi siis olla "harvinainen se lieneekin" ja "liekö hankittu liian...")

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 14:52"]

Jännä juttu, en ole kyllä huomannu että sitä oltais käytetty väärin (= olla verbi siis mukana). Täytyypä kiinnittää asiaan huomiota :) Miksi lie, etten ole huomannu :) 

[/quote]

Voi herra Jeesus... "Mikä lie, kun en ole huomannut."

Vierailija
22/37 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 14:57"]

No, minusta melkein pahempi on "ollee". Olen joskus nähnyt sen ammattilaiskirjoittajienkin teksteissä. :)

[/quote]

Ja toinen lähes yhtä paha on "tullenee". Saan aina kunnon räkätyskohtauksen, kun tuon version näen...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 16:06"]

No, minusta melkein pahempi on "ollee". Olen joskus nähnyt sen ammattilaiskirjoittajienkin teksteissä. :)

[/quote]

Ja toinen lähes yhtä paha on "tullenee". Saan aina kunnon räkätyskohtauksen, kun tuon version näen...

[/quote]

Tullenee on kyllä pahempi, ehdottomasti. :D. Ollee on kuitenkin jollain tavalla loogisempi, tullenee on jotain... jotain hyvin omituista.

Vierailija
24/37 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen onnellinen kuullessani, että tässä voi olla murre-eroja. Se helpottaa. Olen oppinut sisustaja-Markon puhetavankin hyväksymään, kun minulle on kerrottu sen olevan murrejuttu. Ihan sama onko vai eikö ihan oikeasti, riittää kun ajattelen että joku sellainen voi olla taustalla. Yhdys sana virheistä en niin hermostu. Vain sellaisista virheistä, joiden luulen olevan tietoista yritystä vaikuttaa hienommalta kuin onkaan. Helpompi hyväksyä se, että ihminen ei murresyistä mahda mitään itselleen :).

Se radiossa kuultu oli artikkelin tai kolumnin omainen haastattelun alustus, siinä ja siinä että voisiko outo ilmaus mennä epämuodollisuuden piikkiin... Vielä YLE Puheella...

T. Ap

Vierailija
25/37 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lienee-sanaa ylikäytetään, kun yritetään käyttää hienoa kieltä. Ihan sama kuin "täten", joka löytyy jokaisesta amatöörin kirjoittamasta sopimuksesta, mutta muuten sitä ei enää käytetä oikeastaan missään.

"Täten lienen ollen tapauksen ainoa todistaja, eikä vastapuolella liene olle tähän täten mitään vastaan panemista, ellen täten liene olle asiassani erhettynyt, enkä usko että niin täten ollenkaan lienen ollen."

Vierailija
26/37 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole kiinnittänyt huomiota tuollaiseen, mutta oudolta kuulostaa olla sanan kanssa peräkkäin, paitsi jos lie on ihan eri merkityksessä "Mikä lie onkaan".

Vierailija
27/37 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Daa daa, daada daada... Missä lienee koittaa huomen... Olen ajatellut tuon muuten niin, että tarkoitetaan missä lienee (kun) koittaa huomen.

T. Ap

Vierailija
28/37 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostolakossa-blogin kirjoittajaan on niin monet kerrat mennyt hermot, kun hän kirjoittaa juurikin "on lienee" yms. Esimerkkilause: "Tämän kanssa olisikin siis lienee ollut syytä käyttää rajauskynää stoppaamassa karkailua." Argh.

Vierailija
29/37 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 16:10"]

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 16:06"]

[/quote]

[/quote]

Tullenee on kyllä pahempi, ehdottomasti. :D. Ollee on kuitenkin jollain tavalla loogisempi, tullenee on jotain... jotain hyvin omituista.

[/quote]

lienee ja tullee ovat oikeat pontentiaalimuodot

Vierailija
30/37 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tämä asia on lienee näin." Aaaargh! Kuinka voi olla niin vaikeaa? Miksi se on pitää tunkea siihen väliin? Nämä kukkaset tippuvat siihen samaan sarjaan enään, erinlainen, yms. ihme virheiden kanssa. Karmeaa!

Vierailija
31/37 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 15:06"]Kuullostaa kyllä aivan epä uskottavalta että joku omaa noin huonot kielelliset taidot

[/quote]

mäkään en kykenyt (sic) moista ennen tätä palstaa uskomaan.

Vierailija
32/37 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lienee jotain... Mikä vika siinä?

Vierailija
33/37 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkaa tekemään hyväksyttiin suomen kieleen. voi v***u. minusta alkaa-verbin kanssa tulee käyttää  aina perusmuotoa. suuri osa suomalaisista on vaan niin juntteja, ettei ole tuota oppinut. siksi piti sallia. voi perk*le.

Vierailija
34/37 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 13:57"]

alkaa tekemään hyväksyttiin suomen kieleen. voi v***u. minusta alkaa-verbin kanssa tulee käyttää  aina perusmuotoa. suuri osa suomalaisista on vaan niin juntteja, ettei ole tuota oppinut. siksi piti sallia. voi perk*le.

[/quote] Ihan oikein meni. Alkaa kerrankin kuulostamaan korvaan oikealta, mikä siinäkin lienee.

Vierailija
35/37 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa "Daada daa-da" -esimerkissä lienee (heh) kyse kielen kanssa leikkimisestä. Itse olen ymmärtänyt, että siinä on ikään kuin pilkku noiden lauseiden välissä, ja toisen lauseen edestä on tyylisyistä tipautettu "kun" pois.

"Missä lienee, koittaa huomen." = "Missä lienee, kun koittaa huomen."

Muutenkin tuolloin tuo lausahdus on paljon järkevämpi. Miksi joku kysyisi, missä huominen lienee? Mihin se huominen olisi hävinnyt?

Vierailija
36/37 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 15:06"]Kuullostaa kyllä aivan epä uskottavalta että joku omaa noin huonot kielelliset taidot

[/quote]

hih. Sähän vitsikäs olet. Kuullostaa ja epä uskottavaa...

Vierailija
37/37 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lienee tai lienee ollut eli ei muita muotoja kuin preesens tai perfekti. Murteelliset "missä lie ollunna" ovat asia erikseen.

IF YOU DON'T KNOW IT, DON'T BLOW IT!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi