Teinien kielikurssit huijausta?
Onks noi EF ja STS kielikurssit ihan huijausta ja teinien vanhemmilta rahat pois meininkiä?
Minun 15-v. haluaisi lähteä kesällä 3vk Englantiin, ja minustakin se olisi hyvä juttu, ja kaikki olisi muuten kunnossa, mutta..
Nyt kun oli se hetki sitten MOT paljastus kaikista kielimatkalaisten karuista majoitusolosuhteista ja isäntäperheiden ongelmista. Netistä olen lukenut, että opetus on huuhaata ja teinien valvominen mitä sattuu jne. niin alkoi arveluttaa.
Onko asiat näin huonosti vai onko nämä vain yksittäisiä huonoja kokemuksia ja yleensä menee ihan hyvin, sekä kannattaako laittaa lapsi maailmalle ja oppiiko se siellä mitään?
Kommentit (6)
Siis nuohan oli vaihto-oppilasvuosista kai nuo MOT ongelmat, ei noista kuukauden kielikursseista.
Itsekin olin nuorena EF-kielikurssilla Brightonissa, ja viime kesänä oli tytär. Ei niin mitään ongelmia niiden suhteen. Kieltä siellä ei kumpikaan tainnut juuri opiskella vaan enemmän oli bailausta ja itsenäisen elämän opiskelua, mutta tärkeää sekin.
Siis niissä on tarjolla sitä kieliopetusta kyllä, mutta ei sitä kukaan valvo käykö siellä, eikä iltaisin kukaan valvo missä pyörii. Esim. itse kävin ihan aikuisten yökerhoissa ja sain elämäni ekan seksikokemuksenkin kielimatkalla. Hyviä muistoja siis :)
Muutaman jutun olen kuullut, että teini sai liikkua ihan miten vaan ja mihin aikaan vuorokaudesta. Ei yhtää huolehdittu turvallisuudesta. Meidän lapset eivät pääse tuollaiselle reissulle.
Ne kohut koskevat vaihto-oppilasvuotta ja Yhdysvalloissa, jonne ilmeisesti otetaan liikaa teinejä, ilman että on tarpeeksi kunnollisia isäntäperheitä -> perheitä ei karsita, vaan houkutellaan palkkioilla, mikä tuo joukkoon suoranaisia mätämuniakin.
Ei siis tietääkseni koske lyhyitä kielikursseja.
Olen itse ollut Eastbournessa jumalattoman kauan sitten, vuonna 1984, ja siihen ammoiseen aikaan kieltä opiskeltiin joka arkipäivä useampi tunti ja vapaa-ajallakin oleilussa tietysti oppi kieltä, koska sitä piti käyttää kaikkialla, isäntäperheenkin kanssa. PLUS että siellä oppia tulemaan toimeen omatoimisesti, hyvä oppi tosiaan sekin.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 14:07"]
Esim. itse kävin ihan aikuisten yökerhoissa ja sain elämäni ekan seksikokemuksenkin kielimatkalla. Hyviä muistoja siis :)
[/quote]
Jos lähettäisin lapseni kielimatkalle niin toivoisin ensijaisesti jotain muita kokemuksia kuin seksikokemuksia. ohis.
Mun 15 v. oli EF:n kielikurssilla Lontoossa. Ei otettu isäntäperhettä, koska mua pelotti minkälaisia ihmisiä ovat, minkäkaisella asuntoalueella asuvat ja se matka isäntäperheisiin ja koululle ja koulun menoihin. Yrittävät pitää matkan pituuden max. tunnin pituisena, mutta aina se ei kuulemma onnistu.
Ja esim. Englannissa on kuulemma harvoin isäntäperheenä brittiperhettä, ovat yleensä ulkomaalaisia.
Opetus ei ollut kovinkaan kummoista, mutta oppiihan tuollaisella reissulla vaikka mitä, jos ei vain nyhjää huoneessaan ja tunneilla ole vain suomalaisten kanssa. Asuntolassa tarkastivat, että kaikki olivat paikalla, mutta kuulemma sieltä olisi sen jälkeen voinut hyvinkin lähteä. Mä itse luotin kasvattamaani lapseen eikä ainakaan mun tietoon ole tullut mitään kamalia juttua eli jos teki jotain luvatonta, niin ovat päättyneet hyvin tai sitten on oikeasti ollut siellä kiltisti.
Kokemus vuodelta 1989: isäntäperhe oli ihana, opin paljon ja opiskelin ihan oikeasti, koko reissu oli kerrassaan mahtava. Olin tosin nöösä - niin kuin vieläkin.