Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko eläinrakkaita, joilla ei ole minkäänlaista aikomusta hankkia lemmikkiä?

Vierailija
16.09.2020 |

Ei tartte kysellä tuotantoeläimistä, ajattelen niistä ihan samoin, vaikka sekasyöjä olenkin. Pyrin syömään mahdollisimman kasvispainotteisesti ja koetan siirtyä vähitellen kasvisruokavalioon, siirtymä on jo hyvässä vauhdissa.

Mutta lemmikit. Olen mukana eläinsuojeluyhdistyksen toiminnassa ja tekosyynä sille, ettei ole lemmikkejä, käytän perhejäsente allergiaa (on kyllä todellinen, mutta ei kaikille eläimille). Oikeasti ajattelen, että mikään eläin ei kuulu vankeuteen, vaan kaikkien eläinten kuuluisi olla vapaana luonnossa. En tarkoita, että kissat ja koirat pitäisi päästää vapaaksi, vaan että niiden pitäisi saada vain elää alkuperäisillä asuinalueillaan ja jalostus pitäisi olla kokonaan lailla kiellettyä. Tämä mielipide aiheuttaisi raivoa myös eläinsuojeluihmisissä. En lähde tekemään asialle mitään tai ajamaan tätä asiaa, en yksinkertaisesti uskalla. Mutta keskityn enemmän luonnonvaraisten eläinten suojelutyöhön. Kissojen suojelijoita tuntuu olevan Suomi pullollaan - eikä tätä kissaongelmaa olisi, jos niitä ei alunperin olisi lemmikiksi jalostettu.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole edes noin pitkälle mietityt syyt. Mä vaan ajattelen, etten voi jättää koiraa tunneiksi yksin töissä ollessani, ettei se yksinkertaisesti käy, että lemmikki jätetään yksin asuntoon ihmettelemään. Olisi kiva ottaa koira eläkkeelle päästessä.

Vierailija
2/11 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Pidän eläimistä, mutta en halua omaa koska se sitoo niin paljon. Olen usein viikonloppuja muualla (tai siis ennen olin, nyt en, mutta tulevaisuudessa toivonmukaan taas olen) kuin kotona ja ois hankala järkätä jatkuvasti eläimelle asianmukaista viikonloppuhoitoa etenkin kun asuinseudulla ei montaa läheistä ihmistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tulisi mieleenkään hankkia eläintä kerrostalossa pidettäväksi.

Vierailija
4/11 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla on melkein 30 vuotta ollut koiria ja kissoja. Pari vuotta lyhyemmän ajan myös "aikuisiän akne". Kukaan ei ole tajunnut ettei näppylissä, joissa ei ole sisäällä mitään, ole kyse aknesta vaan se oli allergiaa. Vihdoin laskin 1+1 ja nyt ei ole eläimiä - eikä aknea. Ei enää eläimiä siis.

Vierailija
5/11 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on supiloukku metässä. Kun saan supin kiinni, en ole varma saanko siitä turkiksen vai lemmikin. Tai sitten jatketaan nykyisellä linjalla että vien sinne ruokaa kun olen pyydystävinään sitä ja se on melkein jäävinään kiinni.

Vierailija
6/11 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän eläimistä, mutta en jaksaisi hoitaa niitä kunnolla, joten on parempi etten ota sellasita. Esimerkiksi koiran ulkoiluttaminen tässä mysrkyssä ei houkuta ajatuksena ollenkaan. Ja ennen Koronaa reissattiin suhteellisen usein, ja se taas hankaloituisi jos olisi lemmikki.

Vierailija
7/11 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin tosi paljon ottaa koiran, mutta ajatuksena lenkittää sitä monta kertaa päivässä joka ikinen päivä vuodesta toiseen on mulle ihan liian sitova. Haluan nukkua viikonloppuisin pitkään ja töistä lähtiessä menen mielelläni kaupungille ja lähden myös mielelläni spontaaneille viikonloppureissuille jne. Koiraihmiset eivät voi oikein mitään noista.

Vierailija
8/11 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut koira ja kani. Niistä oli paljon iloa, no, lähinnä kai koirasta koska kani oli hyvin arka. Tottuivat hyvin olemaan kahdestaankin.

Kani oli aika onneton kokeilu, ja halu pitää häkkieläintä, varsinkaan yksinäistä, häipyi aika perusteellisesti. (siis kani oli vapaana suuren osan ajasta mutta kai se silti on häkkieläin?)

Koira oli kiva, ja ollaan edelleen ihan koirafaneja, eikä koiran hoitokaan ollut ongelma. Se oli terve, me lenkitettiin sitä suht mielellään eikä kelitkään haitanneet, sen kun laittoi kumpparit jalkaan. Hoidimme sitä jopa melko hyvin. Mutta ajatus uudesta koirasta tuntui työläältä eikä meistä kaikki olleet sitoutuneet ajatukseen. Nyt sitten silitellään naapurien koiria....

Vierailija
9/11 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään tosi paljon eläimistä. En ota kuitenkaan kerrostaloasuntoon kissaa tai koiraa, koska se sitoo niin paljon. Ulkoilutusmahdollisuudet olisi kyllä hyvät, mutta minulla on kokemusta koirista (ja kissoista), ja tiedän, että se pakkoulkoilutus säällä kuin säällä ei tosiaan ole kivaa. Kaupungissa ei voi vain laskea takapihalle. Aina pitäis olla järjestämässä hoitajaa, ja onhan niistä kuluja. Siksi olen mieluummin varahoitaja toisten lemmikeille.

Vierailija
10/11 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla että on muitakin samanmielisiä. Rakastan eläimiä ja minulla on ollut omia lemmikkejä, mutta nyt ajattelen ap:n tavoin että en pysty ottamaan esim. pentukissaa vangiksi kerrostaloon. Koska vankejahan ne ovat semmoiset eläimet, jotka asuvat muutaman neliön sisällä koko elämänsä. Surullista! Koira vielä jotenkuten menettelisi koska sen kanssa mennään ulos seikkailemaan, mutta taas ajatus siitä että kytkisin toisen elävän olennon kaulastaan kiinni ja päättäisin minne kävellään ja päättäisin MILLOIN TOINEN SAA ULOSTAA, on kauhistuttava. Ihan kuin se koira olisi orjani. Mikä minä olen sanomaan että milloin on sopiva aika luonnollisille tarpeille ja päättämään missä ja milloin toinen saa rakkonsa ja suolensa tyhjentää. Kauhea ja luonnoton ajatus. Puhumattakaan siitä, että joutuisin kenties jossain vaiheessa jättämään seuraani tottuneen laumaeläimen sisälle vangiksi yksin päiviksi ahdistumaan.

Olemassaolevat lemmikit on toki hoidettava ja onhan niistä iloa ja ovat rakkaita, en minä sillä. Mutta en omilla toimillani halua edistää noiden seikkojen maailmassa pysymistä, esim. ottamalla vastasyntynyttä eläintä. Olen tarjoutunut sijaiskodiksi eläinsuojeluyhdistykselle, että jos voin auttaa jotain jo aikoja sitten syntynyttä ja jo vankeudessa kenties pidempäänkin elänyttä eläintä joka viettää nyt päivänsä jossain pahvilaatikon kokoisessa häkissä niin pääsisi edes vähän väljempään vankilaan. Ja luovutan eläimen mielellään pysyvään kotiin kun sellainen löytyy. Olisin mukana auttamassa sosiaalistamaan stressaavassa vankeudessa kenties taantunutta eläintä ja näin edesauttaisin sitä, että jo olemassaolevat kodittomat pääsisivät oikeisiin koteihin asumaan. Surkea ajatus että hylättyjä ja kodittomia eläimiä on maailma pullollaan ja silti niitä tehdään lisää, kun vain pentu kelpaa.

Vierailija
11/11 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän eläimistä, mutta lemmikkien pitäminen on aivan typerää ja yleensä julmaa lemmikkiä kohtaan. Kissoja ei voi päästää vapaana ulos, koska tappavat uhanalaiset pikkulinnut, joten kökkivät sitten sisällä haisemassa koko surullisen elämänsä. Koirat taas aniharvoin saavat missään ympäristössä tarpeeksi liikuntaa. Lisäksi elukat syövät epäekologisesti tuotettua proteiinia eli toisia eläimiä, jotka vastaavasti kärsivät aivan kohtuuttomasti prosessissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi