Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vielä vuonna 2013 äidit kasvattavat pojistaan sovinisteja?

Vierailija
08.11.2013 |

Tytöille opetetaan ruuanlaittoa, leipomista ja muita kotitöitä. Tytöltä vaaditaan sängyn petaamista ja huoneen siistinä pitämistä. Poikia äidit passaavat, villeimmät voitelevat leivät ja kuorivat perunat.

Tämän olen siis huomannut 15 vuoden aikana ammattikasvattajan työssäni. Puheissa tasa-arvoa on, mutta käytännössä hyvin vähän. Mistä luulette tämän johtuvan?

Täällä sitten nähdään tällaisen kasvatuksen hedelmä, naiset valittavat kun miehet eivät osallistu kotitöihin ja pitävät itsestään selvänä, että nainen ne hoitaa. Moni mies päätyy onnettomaan suhteeseen vain, koska ei pärjää yksin ts. ottaa naisen ruuanlaittajaksi/pyykinpesijäksi.

Onneksi on paljon äitejä, jotka kasvattavat pojistaan pärjääviä, monitaitoisia nykymiehiä. Kiitos teille!

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

poikaystäväni veli on kohta 18-vuotias eikä vieläkään esim. vaihda itse omia lakanoitaan, osaa pitää huonettaan siistinä tai pese omia pyykkejään. kyllä minun mielestäni oman ruuankin laittaminen kuuluisi miltein täysi-ikäisen henkilön taitoihin. ja mikä pahinta, kyseinen poika mitä todennäköisimmin siirtyy äitinsä holhouksesta tyttöystävän holhoukseen eikä ikinä joudukaan opettelemaan näitä taitoja...

Vierailija
42/51 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 12:34"]

poikaystäväni veli on kohta 18-vuotias eikä vieläkään esim. vaihda itse omia lakanoitaan, osaa pitää huonettaan siistinä tai pese omia pyykkejään. kyllä minun mielestäni oman ruuankin laittaminen kuuluisi miltein täysi-ikäisen henkilön taitoihin. ja mikä pahinta, kyseinen poika mitä todennäköisimmin siirtyy äitinsä holhouksesta tyttöystävän holhoukseen eikä ikinä joudukaan opettelemaan näitä taitoja...

[/quote]

Armeijassa joutuu. Alikersantin hellää huutoa kuunnellaan niin kauan, että ryppyjä pinkassa ja pedissä ei ole eikä tule. Aikaa kyseiseen prosessiin kuluu n. kaksi viikkoa, ja silloinkin kyseinen harjoittelu on iltapuhteen luontoista. Päivät käytetään tähdellisempiin asioihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 11:59"]

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 10:36"]

Onko sulle yllätys sekin, että pahat pojat saavat parhaat naiset?

[/quote]

Parhaat naiset?! :D No näin on ehkä wt-piireissä, mutta tässä ketjussa on puhuttu vähän erilaisen luokan miehistä ja naisista.

[/quote]

Maskuliisimmat miehet - siis tosisoturit - saavat mitä haluavat.

Vierailija
44/51 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Parhaat naiset?! :D No näin on ehkä wt-piireissä, mutta tässä ketjussa on puhuttu vähän erilaisen luokan miehistä ja naisista.

[/quote]

Vierailija
45/51 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 12:42"]

[/quote]

Saavatko he jopa oikeinkirjoitustaitoisia ihailijoita?

Vierailija
46/51 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Tarkoitatko sitä ihanan maskuliinista, jykeväleukaista Peraa lähiöbupista?

Vierailija
47/51 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 09:33"]

Tytöille opetetaan ruuanlaittoa, leipomista ja muita kotitöitä. Tytöltä vaaditaan sängyn petaamista ja huoneen siistinä pitämistä. Poikia äidit passaavat, villeimmät voitelevat leivät ja kuorivat perunat.

Tämän olen siis huomannut 15 vuoden aikana ammattikasvattajan työssäni. Puheissa tasa-arvoa on, mutta käytännössä hyvin vähän. Mistä luulette tämän johtuvan?

Täällä sitten nähdään tällaisen kasvatuksen hedelmä, naiset valittavat kun miehet eivät osallistu kotitöihin ja pitävät itsestään selvänä, että nainen ne hoitaa. Moni mies päätyy onnettomaan suhteeseen vain, koska ei pärjää yksin ts. ottaa naisen ruuanlaittajaksi/pyykinpesijäksi.

Onneksi on paljon äitejä, jotka kasvattavat pojistaan pärjääviä, monitaitoisia nykymiehiä. Kiitos teille!

[/quote]

Sinänsä hyvä kysymys... 

Toisaalta mietityttää kuinka paljon tässä on kysymyksessä luontaiset taipumuksetkin. Itselläni on kolme poikaa, joista kaksi vanhempaa on vähän passiivisia mamman kultapoikia. Kivoja ja kilttejä, mutta niistä olisi tosi kiva, jos mami tekisi kaiken valmiiksi.  Kuopus taas on aivan eri maata, lähtökohtaisesti todella omatoiminen ja haluaa ja tykkää tehdä itse kaikkea, alkaen kotitöistä.

Mä siis todellakin edellytän noilta isommiltakin kotitöitä, ja esim. tiskikonetta kyllä täyttävät ja tyhjentävät sujuvasti. Mutta ihan jo esim. oma vaatehuolto on yhtä itkua ja tuskaa. Esikoinen (10)v mulle itki tuossa yksi päivä kun äidyin räyhäämään päälle vedetyistä likaisista vaatteista, että hän ei oikein erota milloin ne vaatteet on likaiset. Ja siis siinä ei ollut mitään vedätystä, uskon sen täysin. Eihän isänsäkään tunnu sitä vieläkään huomaavan : )

Mutta sitten voitaisiin taas miettiä sitäkin, että edelleen tytöt ehkä ovat ahkerampia kotona, mutta myös helposti ajautuvat naisvaltaisille pienipalkkaisille " mielikuvituksettomille" aloille työelämässä. Että onko se niin hyvä, jos oppii tosi kivasti tekemään kotitöitä, ja muutenkin elämään sitä "kiltin" elämää? Meillä kaikki pojat tuntuu olevan jo alkujaan matemaattisesti lahjakkaita ja siitä kiinnostuneita. Ja me kannustamme heitä siinä, sillä veikkaan että tulevaisuuden kannalta kuitenkin on tärkeämpää kehittää matemaattisia taitojaan kuin kykyä pestä vessa...

No mutta joo, mä en siis tuohon tasa-arvoasiaan pystynyt vastaamaan, mutta pohdinpahan jotain.

Vierailija
48/51 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Näinpä, en ainakaan itse ole koskaan ollut kiinnostunut ns pahoista pojista. Heillä ei ole minulle mitään annettavaa:D

Vierailija
49/51 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 10:07"]

Tunnustan: kasvatan sovinisteja ja feministejä. Kannustan lapsia pitämään puolensa, tyttöjä maksamaan itse laskunsa ja poikia kieltäytymään maksamasta muiden laskuja. Kannustan siihen, että kaikkia kotitöitä täytyy tehdä, mutta mitään kotityötä ei tarvitse tehdä siksi, että toinen ei sitä suostu tekemään. Kannustan lapsiani kyseenalaistamaan sen, että jotain pitää tehdä siksi, että se on toisen mielestä tärkeää.

Ja ehdottomasti kannustan avioehtoon. Rahaa ei kannata naida, se pitää tehdä itse.

[/quote]

HUvittavaa että tämä viesti on saanut noin paljon alapeukkuja. 

Kyllä minäkin feministinaisena pystyn myöntämään sen, että kyllä tässä yhteiskunnassa on niitä miehiäkin syrjiviä rakenteita, tapoja ja perinteitä.

Niitä vaan ei koskaan saisi tuoda esiin, koska nainen on aina uhri, ja mies syyllinen, olipa kyse mistä tahansa. POikaa ei saisi opettaa omanarvontuntoiseksi ja puolensa pitäväksi, koska se on sovinismia. Kyllähän täälläkin on jatkuvasti vallalla ajatus, että mies on perheessä altavastaaja, jonka kuuluu hylätä perheensä, jos vaimo niin haluaa, ja tuoda rahaa taloon vaimon käytettäväksi, ja tehdä niin monta lasta kuin vaimo haluaa ja antaa vaimon olla kotona niin kauan kuin vaimo haluaa niitä haluamiaan lapsia hoitaa... Ja tähän päälle tietysti olla väsymättä töissä ja vaatimatta harrastuksia jne.

Kyllä mä poikien äitinä mietin kovasti miten poikiani kasvattaisin niin, että he ymmärtäisivät tasa-arvon tärkeyden, ja sen, että se koskee myös heitä.  Ihan esimerkkinä: aina hoetaan, että tyttöjä ei saa lyödä. Miksi? KETÄÄN ei saa lyödä. Miksei pojille opeteta että tytötkään eivät saa heitä mätkiä? Johan sitä tilastotkin tukee, miten päin persettä tässä maassa menee myös tyttöjen kasvatus. 

Vierailija
50/51 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojat tulee kasvattaa sotureiksi ja tytöt palvelemaan sotureita. Kaikki muu on täyttä hulluutta. Miehen tehtävä on sotia.

Vierailija
51/51 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottahan tuo on. Ihmekään ettei omaltakaan mieheltä kotityöt tunnu sujuvan automaattisesti, koska äitinsä on passannut siihen asti kunnes muutimme mieheni kanssa yhteen... Kai tämäkin on hieman periytyvä kasvatusmetodi tai jotkin äidit ajattelevat kasvatuksessa liian stereotypisesti ja vanhanaikaisesti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yksi