Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vielä vuonna 2013 äidit kasvattavat pojistaan sovinisteja?

Vierailija
08.11.2013 |

Tytöille opetetaan ruuanlaittoa, leipomista ja muita kotitöitä. Tytöltä vaaditaan sängyn petaamista ja huoneen siistinä pitämistä. Poikia äidit passaavat, villeimmät voitelevat leivät ja kuorivat perunat.

Tämän olen siis huomannut 15 vuoden aikana ammattikasvattajan työssäni. Puheissa tasa-arvoa on, mutta käytännössä hyvin vähän. Mistä luulette tämän johtuvan?

Täällä sitten nähdään tällaisen kasvatuksen hedelmä, naiset valittavat kun miehet eivät osallistu kotitöihin ja pitävät itsestään selvänä, että nainen ne hoitaa. Moni mies päätyy onnettomaan suhteeseen vain, koska ei pärjää yksin ts. ottaa naisen ruuanlaittajaksi/pyykinpesijäksi.

Onneksi on paljon äitejä, jotka kasvattavat pojistaan pärjääviä, monitaitoisia nykymiehiä. Kiitos teille!

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 10:15"]

En mielestäni sanonut, että sovinisti tarkoittaa miestä, joka ei osaa leipoa. :) Eiväthän kaikki naisetkaan osaa.

Mies, joka on elänyt perheessä, jossa naiset tekevät kaikki kotityöt ja miehiltä ei sitä vaadita, harvoin osaa arvostaa naista ja naisen panosta. Jos perheessä miesjäsenet nostetaan jalustalle, niin, että he saavat vapaamatkustaa kun tyttäret ja naiset tekevät kotityöt, siitä useimmiten seuraa se, että naista pidetään itsestään selvyytenä, naisen panoksesta ei olla kiitollisia jne. Mies on mielestään liian hyvä ja tärkeä kotitöihin. Tämä on sovinismia.

[/quote]

Miksi et sitten kirjoittanut tätä vaan ihmettelit, miksi äidit eivät opeta kotitöitä tasapuolisesti?

Ehkä suurin ongelma ei olekaan se, kasvatetaanko sovinisteja vai ei vaan se, että naiset puhuvat arvoituksia, joita on mahdoton ymmärtää. Miksi mies laittaisi ruokaa, jos hänellä ei ole nälkä? Ja tietty mies menee syömään, kun nainen sanoo, että ruoka on valmista. Ei siinä ole kyse sovinismista.

Vierailija
22/51 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaiset naiset ovat varmaan naimisissa "tosimiesten" kanssa, ja siis pitävät sellaisista miehistä, ja haluavat kasvattaa lapsistaankin tietysti mieleisiään.

Onko sulle yllätys sekin, että pahat pojat saavat parhaat naiset?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ei tarttenyt kotona tehdä juurikaan mitään, äiti teki kaiken. Olen siis ainut lapsi. En osanut laittaa ruokaa kun menin yhteen nykyisen mieheni kanssa. Mies oli yh ja osasi taatusti laittaa ruokaa ja hoitaa kotia ja lapsia. Mies se mulle sitten opetti kokkauksen alkeet ja jopa synnärillä sitten miten vauvan pylly pestään :D Nykyään meillä tekee se joka ehtii, ei ole erikseen miesten ja naisten töitä vaan meillä kaikki 3 poikaa osaavat ja tykkäävät kokata ja leipoa ja osallistuvat siivoukseen. Aika paljon minä teen kotitöitä koska mies reissaa paljon ja on vähemmän kotona. Mutta mies on hyvä kokki vaikka olenkin mennyt ruoanlaittoinnostuksessani jo vuosia sitten ohi :)

Minä en itsekään ollut mikään tyttömäinen prinsessa lapsena vaan rymysin metsissä, harrastin metsästystä ja kävin sittemmin intin. Ei se ole sukupuolesta kiinni osaako ottaa luutun kouraan, vaan ihan kiinnostuksesta.

Vierailija
24/51 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 10:39"]

Mun ei tarttenyt kotona tehdä juurikaan mitään, äiti teki kaiken. Olen siis ainut lapsi. En osanut laittaa ruokaa kun menin yhteen nykyisen mieheni kanssa. Mies oli yh ja osasi taatusti laittaa ruokaa ja hoitaa kotia ja lapsia. Mies se mulle sitten opetti kokkauksen alkeet ja jopa synnärillä sitten miten vauvan pylly pestään :D Nykyään meillä tekee se joka ehtii, ei ole erikseen miesten ja naisten töitä vaan meillä kaikki 3 poikaa osaavat ja tykkäävät kokata ja leipoa ja osallistuvat siivoukseen. Aika paljon minä teen kotitöitä koska mies reissaa paljon ja on vähemmän kotona. Mutta mies on hyvä kokki vaikka olenkin mennyt ruoanlaittoinnostuksessani jo vuosia sitten ohi :)

Minä en itsekään ollut mikään tyttömäinen prinsessa lapsena vaan rymysin metsissä, harrastin metsästystä ja kävin sittemmin intin. Ei se ole sukupuolesta kiinni osaako ottaa luutun kouraan, vaan ihan kiinnostuksesta.

[/quote]

Lisään vielä, että meillä mies hoitaa puuttuvien nappien ompelun: olen aivan hemmetin surkea käsitöissä ja inhosin sitä koulussakin. Puutyöt olivat kivoja.

Vierailija
25/51 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika on vasta 2-vuotias ja voi olla, että jää ainoaksi lapseksi. Mutta olen kannustanut häntä jo nyt keräämään itse esim. lelunsa takaidin laatikkoon leikkien jälkeen. Nyt hän tekee sen jo pyytämättä heti kun sanon vaikka että "kohta mennään syömään". 

Muutenkin poikaa häiritsee, jos on vaikka kaapinovi raollaan --> menee laittamaan sen kiinni. Tai jos on jonkun meistä paita lattialla, niin vie äkkiä oikeaan kaappiin, roskia vie itse roskiin ym. :D

Järjestelmällinen poika tuosta varmaan tulee. :)

Vierailija
26/51 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 10:29"]

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 10:06"]

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 10:00"]

Tuskin kukaan fiksu äiti haluaa pojastaa femistien henkisesti teurastamaa nössöä.

[/quote]

Naista arvostava maskuliininen mies joka viihtyy perheen kanssa ja jopa keittiössä on kaikkea muuta kuin nössö:) Siinä sitä vasta munaa tarvitaan että uskaltaa ihailla ja arvostaa naista vilpittömästi:D Uhoajat on nössöjä...

[/quote]

OK. Jos nainen on vertaisensa eli komea & huippuälykäs&yliviisas etc., niin silloin naista voi kunnioittaa, mutta tällöinkään ei missään olosuhteissa rakastaa - naiset ovat henkisesti pohjattomia kuiluja, eivät siis edes latteita!

[/quote]

Mielestäni en kirjannut mitään ylimaallisia vaatimuksia älyllisestä tai ulkonäöllisestä puolesta?? Mutta kyllä, olen miehelleni vertainen - omatoiminen, aikaansaava, sitkeä sissi, viehättävä siinä missä mieheni miehekäs, lähes yhtä fiksu ja ennenkaikkea meillä on samat arvot elämässä:)

Mä en vain henkilökohtaisesti arvosta miestä joka korostaa "miehekkyyttään" alentamalla tai arvostelemalla naista aina negatiivisesti, olemalla kuin yksi passattava lapsi lisää perheessä, sellainen joka juoksee omissa menoissaan kuin ne olisivat koko maailma mutta ei halua suoda samaa naiselleen.

Vierailija
27/51 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu ymmärtämättömyydestä ja tyhmyydestä. Ei osata ajatella huomista pidemmälle. Siis että ollaan kasvattamassa tulevia aikuisia, että lapsen huollon ja kasvatuksen tarkoitus on koko ajan valmistaa hänet myöhempään itsenäiseen elämään ja pärjäämään siinä mahdollisimman hyvin, tarvittaessa myös pitkälti yksin jos ei ole parisuhdetta. Ihmissuhteet ovat helpompia ja hedelmällisempiä kun niissä on kaksi tarvittaessa omillaan pärjäävää mutta terveesti myös kiintymään kykenevää aikuista ihmistä. Jos ei yksin pärjää, syntyy epätervettä riippuvuutta ja molemminpuolista tyytymättömyyttä.

Ja te poikianne laiminlyövät (kyllä luit aivan oikein) äidit, milloin ajattelitte opettaa lapsillenne aikuiselämässä tarvittavat taidot? Kun tämä muuttaa pois kotoa niinkö? Että btw, en tullut koskaan kunnolla opettaneeksi että juu pyykit olis pestävä, ruoka tehtävä jne. Tosi helppoa sitten yhtäkkiä tehdä täydellinen suunnanmuutos puhumattakaan kuinka hölmöä ja kohtuutontakin sen vaatiminen sitten on.

t. omillaan pärjäävää poikaa kasvattava äiti

Vierailija
28/51 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tuo minun mielestäni  kovin arvoituksellinen aloitus ole. Ehkä tuon yhden (oletettavasti miehen?) kommentti vain osoittaa kuinka erilaisia me miehet ja naiset usein olemme. Se mikä naiselle on itsestään selvää, on miehelle arvoitus. Enkä sano, että jompi kumpi olisi väärässä.

Jos esim. nainen sanoo, että "Maijalle tarvitsisi pakata kamat futistreeneihin" tai "Kallella on varmaan nälkä" tai "Tiskikone taisi lopettaa" tms, nainen olettaa, että mies ymmärtää, että jonkinlaista toimintaa voisi tapahtua joltain tasolta. Nainen helposti unohtaa, että pitäisi sanoa "Pakkaatko Maijan futiskamat", "Laita Kallelle ruokaa", "Tyhjennätkö tiskikoneen"

Mutta kun se vastuunkanto on ainakin minulle se raskain juttu arjessa. Ei se, että teen ison osan kotitöistä ja huolehdin lasten menoista ja kamoista jne. Vaan SE, että ne langat on koko ajan minulla. Jos haluan apua, sitä täytyy aina pyytää. Mies ei ymmärrä jos sanon "Oioi kun väsyttää ja tartteis vielä jaksaa silittää pyykit". Ehkä ne on arvoituksia, mutta kun aina ei haluaisi käskeä kuin lasta vaan toivoisi, että mies olisi mukana perhe-elämässä, yrittäisi tajuta ja lukea tilanteita.

Vierailija
29/51 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 11:00"]

No ei tuo minun mielestäni  kovin arvoituksellinen aloitus ole. Ehkä tuon yhden (oletettavasti miehen?) kommentti vain osoittaa kuinka erilaisia me miehet ja naiset usein olemme. Se mikä naiselle on itsestään selvää, on miehelle arvoitus. Enkä sano, että jompi kumpi olisi väärässä.

Jos esim. nainen sanoo, että "Maijalle tarvitsisi pakata kamat futistreeneihin" tai "Kallella on varmaan nälkä" tai "Tiskikone taisi lopettaa" tms, nainen olettaa, että mies ymmärtää, että jonkinlaista toimintaa voisi tapahtua joltain tasolta. Nainen helposti unohtaa, että pitäisi sanoa "Pakkaatko Maijan futiskamat", "Laita Kallelle ruokaa", "Tyhjennätkö tiskikoneen"

Mutta kun se vastuunkanto on ainakin minulle se raskain juttu arjessa. Ei se, että teen ison osan kotitöistä ja huolehdin lasten menoista ja kamoista jne. Vaan SE, että ne langat on koko ajan minulla. Jos haluan apua, sitä täytyy aina pyytää. Mies ei ymmärrä jos sanon "Oioi kun väsyttää ja tartteis vielä jaksaa silittää pyykit". Ehkä ne on arvoituksia, mutta kun aina ei haluaisi käskeä kuin lasta vaan toivoisi, että mies olisi mukana perhe-elämässä, yrittäisi tajuta ja lukea tilanteita.

[/quote]

Ongelma: mies ei ymmärrä, miksi pyykit pitää silittää. Hänelle riittää siisti etumus ja kaulukset paidassa, alushousuja tai lakanoita hän ei silittäisi. Mutta kun nainen niin haluaa tehdä eikä mies sitä ymmärrä, on kyse sovinismista eikä suinkaan siitä, että nainen haluaa päättää kotitöiden laadun ja laajuuden.

Vierailija
30/51 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on kyllä kummasti vinouduttu siihen, että sovinismia on kun ei tehdä kotitöitä ja tosimies tekee kotitöitä. Kotityöt kuuluvat minusta kaikille, jotka talossa sattuvat asumaan. Sovinismia olisi sitten se, että juurikin nostetaan tai parhaimmassa tapauksessa noustaan ihan itse podiumille pois alempiarvoisten ulottumattomista ja pidetään itseä jonakin taivaanlahjana pelkän sukupuolisuuden kautta. Kiehtova konstruktio koko sukupuoli ja sukupuolisuus sinänsä.

Arkipäivän sovinismia kuulee paljon lasten suusta, vai onko jokin seuraavista kenties kohteliaisuus:
"Se heittää kuin tyttö", "juoksee kuin tyttö", "kävi itkemään kuin tyttö"

Vierailija
31/51 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 11:00"]

[/quote]

On se aika arvoituksellinen! Otsikossa on sovinismi ja sitten itse avaus on sukupuolisegrekoituneesta kasvatuksesta eikä suinkaan otsikon aiheesta. Sovinismi rinnastetaan siihen, että mies ei osaa kotitöitä, koska ei ole opetettu. Tästä pitäisi kuitenkin ymmärtää, että äidit (ei siis isät, kannattaa panna tämäkin merkille, sovinismin oppiminen ei ikinä liity isiin mitenkään) kuorimalla pojan perunat tekevät tästä sovinistin eli asennekasvattavat halveksimaan naisia.

Oikeasti en ymmärrä ap:n ajatuskulkua. Miksi isällä ei ole merkitystä?

Vierailija
32/51 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 10:53"]

Johtuu ymmärtämättömyydestä ja tyhmyydestä. Ei osata ajatella huomista pidemmälle. Siis että ollaan kasvattamassa tulevia aikuisia, että lapsen huollon ja kasvatuksen tarkoitus on koko ajan valmistaa hänet myöhempään itsenäiseen elämään ja pärjäämään siinä mahdollisimman hyvin, tarvittaessa myös pitkälti yksin jos ei ole parisuhdetta. Ihmissuhteet ovat helpompia ja hedelmällisempiä kun niissä on kaksi tarvittaessa omillaan pärjäävää mutta terveesti myös kiintymään kykenevää aikuista ihmistä. Jos ei yksin pärjää, syntyy epätervettä riippuvuutta ja molemminpuolista tyytymättömyyttä.

Ja te poikianne laiminlyövät (kyllä luit aivan oikein) äidit, milloin ajattelitte opettaa lapsillenne aikuiselämässä tarvittavat taidot? Kun tämä muuttaa pois kotoa niinkö? Että btw, en tullut koskaan kunnolla opettaneeksi että juu pyykit olis pestävä, ruoka tehtävä jne. Tosi helppoa sitten yhtäkkiä tehdä täydellinen suunnanmuutos puhumattakaan kuinka hölmöä ja kohtuutontakin sen vaatiminen sitten on.

[/quote]

No minä en koskaan tehnyt lapsuudenkodissani mitään kotitöitä. Aika nopeasti ne taidot kyllä opin kun muutin omilleni. Omille lapsille kyllä haluan opettaa omatoimisuutta ja kotitöitä, koska olen laiska, en tosiaan mikään passaajaluonne ja kodinhengetär.

T. Nainen

Vierailija
33/51 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai isällä on ihan huikea rooli tässäKIN asiassa. Ei kukaan ole vähättelemässä isän osuutta. Voisin jopa sanoa, että isän roolilla on suurempi merkitys kuin äidin.  Mutta kun se isäkin on usein lapsuudessa kasvatettu siihen, ettei miehen tehtävä ole tiskata tai pestä lattioita. Se on jatkumo. Ne isät ovat olleet joskus pikkupoikia ja sieltä se asennekasvatus on lähtenyt... Minä olen nainen ja voin tehdä vain osani tässä suuressa kasvatustyössä. Miehen osaa en voi tehdä hänen puolestaan.

Vierailija
34/51 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihmettele tätä ollenkaan, täältä palstaltahan löytyy pilvin pimein 'sovinistinaisia', feminismin pelkääjiä ja lisäksi tavallisen vanhanaikaisia perinteisten roolien kannattajia.

Vierailija
35/51 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden puolitutun 6-vuotias poika oli ilmoittanut, että hän ei sitten ainakaan suostu katselemaan koulussa muita naisopettajia kuin sellaisia, jotka ovat kauniita ja joilla on isot tissit. Tämä oli pojan äidin mielestä niin hirvittävän hauskaa. "Isäänsä on tullut, hih hih."

Voi pyhä facepalm sentään.

Vierailija
36/51 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kyllä silitetään vain miehen kauluspaidat. Syystä, että hän on ammatissa, jossa se on must. Ei hän itsekään lähtisi ryppyisessä paidassa.

Tuo on muuten yksi asia, jota en ymmärrä miehissä. Miehet ymmärtävät huonosti periaatteita, kokonaisuuksia ja yleistyksiä. Kaikki on konkreettisesti nyt tässä ja heti. Esim. minun mieheni ei IKINÄ pese lasten hampaita tai auta yöpaidan laitoissa, iltasadussa tms. Yhtenä iltana sanoin, että "Olisi rakas kiva jos ottaisit osaa näihin iltatoimiin. Menisi nää hommat nopeammin ja päästäis mekin aikaisemmin viettään yhteistä aikaa". Siihen mies "NO kun mulla oli just se lampunvaihto kesken". Öö, nii-in, nyt ei puhuttu ainoastaan tästä illasta. JÄNNÄ, että mulla on aikaa ja mahkuja tehdä se JOKA ilta.

Vierailija
37/51 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pelkkiä poikia (alle kouluikäisiä) ja ne kyllä tappelee siitä, kuka saa pilkkoa kasvikset ja tyhjentää tiskikoneen. Keräillään leluja yhdessä ja vievät roskia mielellään. Tänään meinataan leipoa. Pojat tykkää siitä aivan valtavasti.

Kävi tässä myös niin, että miehen putsatessa hajulukkoa vessassa, tapitti isompi vieressä. Seuraavana päivänä ihmettelin kun valu altaasta vedet lattialle. Poika oli käynyt leikkimässä putkimiestä... Eli kyllä niille on jotenkin iskostunut myös nuo muut hommat...

Vierailija
38/51 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 10:36"]

Onko sulle yllätys sekin, että pahat pojat saavat parhaat naiset?

[/quote]

Parhaat naiset?! :D No näin on ehkä wt-piireissä, mutta tässä ketjussa on puhuttu vähän erilaisen luokan miehistä ja naisista.

Vierailija
39/51 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää mutta ennen kaikkea todella noloa tuolle 6-vuotiaalle pojalle, sillä selvemmin ei enää voisi tuoda esille surkeaa ilmeisen  sivistymätöntä kotitaustaansa.

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 11:26"]

Yhden puolitutun 6-vuotias poika oli ilmoittanut, että hän ei sitten ainakaan suostu katselemaan koulussa muita naisopettajia kuin sellaisia, jotka ovat kauniita ja joilla on isot tissit. Tämä oli pojan äidin mielestä niin hirvittävän hauskaa. "Isäänsä on tullut, hih hih."

Voi pyhä facepalm sentään.

[/quote]

Vierailija
40/51 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 10:53"]

Johtuu ymmärtämättömyydestä ja tyhmyydestä. Ei osata ajatella huomista pidemmälle. Siis että ollaan kasvattamassa tulevia aikuisia, että lapsen huollon ja kasvatuksen tarkoitus on koko ajan valmistaa hänet myöhempään itsenäiseen elämään ja pärjäämään siinä mahdollisimman hyvin, tarvittaessa myös pitkälti yksin jos ei ole parisuhdetta.

[...]

[/quote]

Minä selviän yksinäni vaikka ydinsodasta, mutta modernien ihmisten tavat ja kiinnostukset ovat minulle hieman outoja. Olen tällä hetkellä akateeminen työtön ja vietän päiväni lähinnä seinää tuijotellen, koska mihinpä se elämä tästä enää paranisi.

Joku pyykin peseminen nyt on niin yksinkertaista, että siitä suoriutunee lääketieteellisesti debiilikin ilman sen kummoisempaa opettamista.

Antakaa niiden lasten herrajumala mennä ja seurustella tasoisensa seuran kanssa jo pienestä pitäen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yhdeksän