Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vielä vuonna 2013 äidit kasvattavat pojistaan sovinisteja?

Vierailija
08.11.2013 |

Tytöille opetetaan ruuanlaittoa, leipomista ja muita kotitöitä. Tytöltä vaaditaan sängyn petaamista ja huoneen siistinä pitämistä. Poikia äidit passaavat, villeimmät voitelevat leivät ja kuorivat perunat.

Tämän olen siis huomannut 15 vuoden aikana ammattikasvattajan työssäni. Puheissa tasa-arvoa on, mutta käytännössä hyvin vähän. Mistä luulette tämän johtuvan?

Täällä sitten nähdään tällaisen kasvatuksen hedelmä, naiset valittavat kun miehet eivät osallistu kotitöihin ja pitävät itsestään selvänä, että nainen ne hoitaa. Moni mies päätyy onnettomaan suhteeseen vain, koska ei pärjää yksin ts. ottaa naisen ruuanlaittajaksi/pyykinpesijäksi.

Onneksi on paljon äitejä, jotka kasvattavat pojistaan pärjääviä, monitaitoisia nykymiehiä. Kiitos teille!

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sattuu kaikki kolme lasta olemaan tyttöjä ja kieltämättä välillä saa katsoa vähän silmät selällään, kun tuttavaperieheissä näkee miten eritavalla niissä kohdellaan tyttöjä ja poikia. Itse kuvittelisin että kykenisin kohtelemaan lapsia sukupuolineutraalisti vaikka olisi poikiakin seassa.

Vierailija
2/51 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on onneksi kumpaakin yksi kappale ja on helppo vaatia kummaltakin samat asiat. Mutta niin vain on, että se, mikä nuoremmalta, tytöltä, sujuu muutamassa minuutissa yhdellä kehotuksella, vaatii vanhemmalla, pojalla, kymmenen minuuttia ja kolme kehotusta.

En ole antanut pojalle helpotuksia, mutta hermojeni säästämiseksi joskus tekisi mieli...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh heh olen kyllä 10 vuotta opettanut pojalleni sängynpetaamista... vaatteiden huoltoa.... ei vaan mene jakeluun. Tytölle samat opit upposi jo 5 vuodessa. Kokkaaminen tuntuu olevan molempien laji.

Vierailija
4/51 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 09:40"]

Meillä on onneksi kumpaakin yksi kappale ja on helppo vaatia kummaltakin samat asiat. Mutta niin vain on, että se, mikä nuoremmalta, tytöltä, sujuu muutamassa minuutissa yhdellä kehotuksella, vaatii vanhemmalla, pojalla, kymmenen minuuttia ja kolme kehotusta.

En ole antanut pojalle helpotuksia, mutta hermojeni säästämiseksi joskus tekisi mieli...

[/quote]

Meillä taas oli niin päin, että isoveli oli siisti, järjestelmällinen ja hoiti kaiken tunnollisesti, mä olin se huithapeli (olen siis nainen). Että ei se aina ole välttämättä sukupuolesta kiinni!

Vierailija
5/51 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on esikoispoika, jo 30+ - 3 vahvaa tytärtä ja voimakasluonteinen upea miniä. Eli poikani on aina ollut vahvojen naisten ympäröimä. Entisessä avioliitossa arvojärjestys oli se että ensin oli isä, sitten lapset ja jos jotain jäi se tuli minulle. Eli minä olin selkeästi se vähäarvoisin perheessä ja malli tuli kyllä isältä - ei minulta. Onneksi älysin lähteä tuosta liitosta kun poika oli 12v.

Löysin ihanan miehen joka laittoikin järjestyksen uusiksi - äiti olikin yllättäin tärkeä ja muut saivat oppia arvostamaan minua toisella tavalla. Pojalle se oli alussa vaikeaa mutta ymmärsi sitten isäpuolen rakastavalla esimerkillä miten paljon parisuhteelle ja perheelle merkitsee se että jokaista arvostetaan ja rakastetaan tasapuolisesti! Meillä on kaikki aina tehnyt kaikkea, ollaan paljon yhdessä perheenä ja meillä on laaja ystäväpiiri eli perheen käsite laajenee myös kodin ulkopuolelle.

Tytöt kyllä pitivät isoveljen kurissa, ei hänelle juuri lusmuiluun annettu mahdollisuuksia esim kotitöissä - erilaiset temperamentit joskus aiheutti hankausta mutta siinähän hioivat toisiaan. Pienen voiton koin sillä hetkellä kun poika muutti tyttöystävänsä (nykyisen miniän) kanssa yhteen - ensimmäinen puhelu tuli ruokakaupasta: äiti, mä teen meille ruokaa - mitä pitää ostaa makaronilaatikkoa varten?

Molemmat ovat vaativissa töissä, on paljon työmatkoja ja omia menoja. Ja hoitavat kodin tasa-arvoisesti se joka ensin ehtii. Toistaiseksi ei ole vielä omia lapsia mutta poikani hoitaa mielellään myös kälyn lapsia, ovat läheisiä ja tapaavat viikottain.

Tiedän että pojassani on paljon ärsyttäviä piirteitä - kuten meissä jokaisessa mutta sovinisti hän ei ole:D

Vierailija
6/51 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Nousee käyrät punaiselle sillä sekunnilla kun kuulen jonkun äidin toteavan: "pojat ovat poikia". Aargh! Itse olen vielä lapseton, mutta kannatan täysillä sukupuolineutraalia kasvatusta. Jokainen tulisi määritellä persoonansa, ei sen, mitä jalkojen väliin on sattunut syntymässä saamaan, kautta.

Vierailija
7/51 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on poika ja toinen poika tulossa, ja täytyy sanoa, että välillä olo on jopa "leuhka" oman poikani käytöksestä. Meillä ei siis ole tiukkaa kuria, vaan selkeät säännöt ja tasa-arvoisuus kaikkien perheenjäsenien kesken. Koskaan ei jää ulkovaatteet hujanhajan, vaan poika pyytämättä laittaa kaikki paikoilleen, jonka jälkeen menee automaattisesti käsien pesulle. Lelut siivoaa kun pyytää, ei tarvitse jankata. Kaikki lelut säilyttää omilla paikoillaan omissa laatikoissaan, ihan omasta halustaan (opittu kotoa ja päiväkodista). Auttaa kotitöissä vaikka on vasta 5-vuotias, olen pienestä pitän ottanut kaikkeen hänet mukaan. Isän kanssa myös tekee ruokaa ja leipoo. Jos minulla olisi tyttö, ihan samoin kasvattaisin ja kohtelisin häntä, sukupuolella ei meidän perheessä ole mitään merkitystä. Myös mieheni tekee kotitöitä vähintään yhtä paljon kuin minä, joten malli tulee jo automaattisesti. Tässä kun anonyyminä saa kehua lastaan, niin täytyy myöntää että välillä pysähtyy miettimään, että kylläpä me ollaan onnistuttu hyvin poikaa kasvattamaan :) Haluankin kasvattaa pojistani kunnon miehiä, joilla olisi sitten naismarkkinoilla vientiä, eikä tarvitsisi tyytyä kehen tahansa. ;) Nykynaisetkaan kun eivät juuri uusavutonta nahjusta huoli, niin mitä sitten 20 vuoden päästä!?

Vierailija
8/51 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä aloitus, samaa olen minäkin ihmetellyt. Ehkä hieman asian vierestä, mutta täällä eilen puheenaiheena ollut Partiolehden tyttökuva ei varsinaisesti auta asiaa, kun jo pienille pojille annetaan kuva naisesta koristeena, mitähän ne seuraavaksi laittavat siihen lehteensä, kuvan kotitöitä tekevästä naisesta ja sohvalla lojuvasta miehestä ikään kuin mallina perhe-elämälle?

Vierailija
9/51 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro lisää ammattikasvatajan työstäsi! Meillä tytär selitti kavereilleen, miten äiti vaatii häntä tekemään kaikki kotityöt, laittamaan ruuat, viemään roskat, silittämään paidat jne. eikä poikien tarvitse tehdä mitään. Hassu juttu: tytär ei todellakaan tee mitään luettelemistaan asioista, hän on vain omaksunut sen ympäristön mantran, että noin tulee puhua. On totta, että olen käskenyt häntä viemään roskat, mutta veljeään en, koska veli vie ne automaattisesti sen enempiä käskemättä.

Lisäksi ammattikasvattajan kannattasi tutkia, mitä termi sovinisti tarkoittaa. Se ei tarkoita henkilöä, joka ei osaa leipoa.

Vierailija
10/51 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei todellakaan ole niin, että poika on aina kömpelö ja tyttö näppärä. Toivottavasti kukaan ei ajattele niin. Mutta yleisempää se on näin päin, se kai on selvää.

Yksilöllisyys kunniaan! (Minä kyllä arvostan myös sukupuolisuutta ja pidän sitä tärkeänä minän rakennusaineena, mutta ei niin, että toimitaan stereotypioiden kautta.)

Vierailija
11/51 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin kukaan fiksu äiti haluaa pojastaa femistien henkisesti teurastamaa nössöä.

Vierailija
12/51 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 10:00"]

Tuskin kukaan fiksu äiti haluaa pojastaa femistien henkisesti teurastamaa nössöä.

[/quote]

Naista arvostava maskuliininen mies joka viihtyy perheen kanssa ja jopa keittiössä on kaikkea muuta kuin nössö:) Siinä sitä vasta munaa tarvitaan että uskaltaa ihailla ja arvostaa naista vilpittömästi:D Uhoajat on nössöjä...

Vierailija
13/51 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnustan: kasvatan sovinisteja ja feministejä. Kannustan lapsia pitämään puolensa, tyttöjä maksamaan itse laskunsa ja poikia kieltäytymään maksamasta muiden laskuja. Kannustan siihen, että kaikkia kotitöitä täytyy tehdä, mutta mitään kotityötä ei tarvitse tehdä siksi, että toinen ei sitä suostu tekemään. Kannustan lapsiani kyseenalaistamaan sen, että jotain pitää tehdä siksi, että se on toisen mielestä tärkeää.

Ja ehdottomasti kannustan avioehtoon. Rahaa ei kannata naida, se pitää tehdä itse.

Vierailija
14/51 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 09:42"]

Heh heh olen kyllä 10 vuotta opettanut pojalleni sängynpetaamista... vaatteiden huoltoa.... ei vaan mene jakeluun. Tytölle samat opit upposi jo 5 vuodessa. Kokkaaminen tuntuu olevan molempien laji.

[/quote]

No onneksi et ole selvästikään antanut periksi! Pisteet siitä! Opetteluhan jatkuu, kunnes oppi on sisäistetty, eikö vain?

Vierailija
15/51 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 09:33"]

Puheissa tasa-arvoa on, mutta käytännössä hyvin vähän. Mistä luulette tämän johtuvan?

[/quote]

Sivistyksen, älyn, kokemuksen ja viitseliäisyyden puute yhdistettynä kehnoon eli egoistisuuden suuntaan kallellaan olevaan luonteeseen.

Vanhanajan herrasmies ei tee käskemättä muuta kuin makaa, rähise tai noudata totuttuja tapoja lihasmuistista.

Toki geeneilläkin voi olla osuutensa.

Vierailija
16/51 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mielestäni sanonut, että sovinisti tarkoittaa miestä, joka ei osaa leipoa. :) Eiväthän kaikki naisetkaan osaa.

Mies, joka on elänyt perheessä, jossa naiset tekevät kaikki kotityöt ja miehiltä ei sitä vaadita, harvoin osaa arvostaa naista ja naisen panosta. Jos perheessä miesjäsenet nostetaan jalustalle, niin, että he saavat vapaamatkustaa kun tyttäret ja naiset tekevät kotityöt, siitä useimmiten seuraa se, että naista pidetään itsestään selvyytenä, naisen panoksesta ei olla kiitollisia jne. Mies on mielestään liian hyvä ja tärkeä kotitöihin. Tämä on sovinismia.

Vierailija
17/51 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 35-vuotias mies. Kotona minä hoidan ruuanlaiton ja tiskit, vaimoni hoitaa pyykit ja "juoksevat asiat", laskujen maksu kyllä usein jää minulle, imurointi ja yleinen siivous menee 60-40 vaimolle. Lapset hoidetaan kotona tasan, päiväkotiin viemiset hoitaa se jonka aikatauluun se sopii paremmin. Autoon liittyvät asiat ei ole meillä kotitöitä, renkaanvaihtoa lukuun ottamatta kaikki teetetään korjaamolla.

En muista enää sitä miten lapsuudessa minulle opetettiin kotitöitä, mutta muistan hyvin että teini-iässä minulta ei koskaan vaadittu mitään kotitöitä. Vanhempani hoitivat kodin siivouksen, ruuanlaiton ja pyykit yhdessä. Mutta ei minun tarvinnut mitään tehdä, sen kun heitin pyykit pyykkikorin lähelle ja parin päivän päästä nostin viikatut pinkat kaappiini.

Minä en usko että kotitöiden teettäminen lapsella on mitenkään suoraan yhteydessä siihen miten he niitä tekevät aikuisena. Minulle varmasti oli opettavampaa nähdä isäni imurin varressa ja hellan vieressä. Myös se että kotona oli aina siistä kannusti sinkkuaikanakin pitämään omaa kotia siistinä.

Vierailija
18/51 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse huomasin tässä viikolla miten pienenä lapsi oppii esimerkistä. Meillä on vähän vaille 2-vuotias poika joka tahtoo nyt matkia babia kaikessa ja tehdä kaikki asiat samoin. Mies siinä sitten täytti tiskikonetta, imuroi keittiötä ja ripusti pyykit kuivumaan kun poika seurasi perässä ja matki isäänsä. Nyt on pojalla sitten mielikuva siitä että tosimiehet siivoaa.

Vierailija
19/51 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vaaditaan samat jutut. Tyttöä kyllä kiinnostaa vähän enemmän leipominen ja ruuanlaitto kuin poikaa, mutta kyllä poikakin on aina välillä kokkailemassa. Käsitöitä ei minusta ole kummallekaan opettanaan kun olen aivan surkea niissä. Mitä tulee huoneen siistiyteen niin tytön huone on aina kuin pommin jäljiltä ja pojan siisti. Tyttö vaan on sotkuisempi kuin poika, että joo poika kyllä pääsee vähemmällä siivoamisella kun ei tämä sotke :D En todellakaan leipiä voitele kummallekaan kuin jossain spesiaalitapauksessa. 

Vierailija
20/51 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 10:06"]

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 10:00"]

[/quote]

Naista arvostava maskuliininen mies joka viihtyy perheen kanssa ja jopa keittiössä on kaikkea muuta kuin nössö:) Siinä sitä vasta munaa tarvitaan että uskaltaa ihailla ja arvostaa naista vilpittömästi:D Uhoajat on nössöjä...

[/quote]

OK. Jos nainen on vertaisensa eli komea & huippuälykäs&yliviisas etc., niin silloin naista voi kunnioittaa, mutta tällöinkään ei missään olosuhteissa rakastaa - naiset ovat henkisesti pohjattomia kuiluja, eivät siis edes latteita!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yksi