Sietämätön viiltävä alavatsakipu yhdynnän jälkeen
Kipu alkoi eilen illalla n. klo 19 aikaan ja jatkuu edelleen.
Normaalin yhdynnän jälkeen aloin tuntemaan järkyttäviä pistoksia ja vihlontaa alavatsassa, jotka säteilivät syvälle emättimeen, kohdunkaulaan ja peräaukon tienoille. Samalla alkoi heikottaa ja tuli kamala kylmä hiki. Yhdynnän aikana en tuntenut mitään kipua tai normaalista poikkeavaa.
Mulle on asetettu kuparikierukka n. 1,5kk sitten. Olen ollut useasti rajussakin yhdynnässä kierukan laiton jälkeen, koskaan aiemmin ei mitään tällaista. Pelkäsin kierukan siirtyneen/lähteneen pois paikaltaan ja soitin päivystyspuhelimeen, lääkäri sanoi että kierukan liikahtaminen on erittäin epätodennäköistä, ota buranaa. Näin tein, kipu ei lähtenyt.
Kipu siis on jatkunut siitä asti, tosin tällä hetkellä pystyn jo kävelemään varovasti, eilen en voinut yhdestä asennosta edes liikahtaa ilman hirveää viiltävää kipua. Liike lisää kipua todella paljon. Maha tuntuu "turvonneelta", tuntuu kuin kohdussa olisi joku irtonainen pallo joka tärähtelee joka askeleella aiheuttaen kipua... Maha on todella kosketusarka. Yskiminen, nauraminen sattuu, samoin myös kaikki mikä vaatii vähänkään lantionpohjan lihasten jännittymistä, esim. virtsaaminen.
Raskaana en ole, testit tehty 3 viikkoa sitten ja tänään uudelleen. Lääkäriin soittelin aamulla, aikaa ei kuulemma saanut enää tälle viikolle, joten ensi viikkoon asti odottelen ja toivon että menee ohi itsestään.
Eivät tuntuneet yhtään kuukautiskivulta, yhdet menkat ollutkin kierukan kanssa ja olivat kivuttomat.
Onko kenelläkään samoja kokemuksia? Ja "mene lääkäriin"-kommentoijille: menen heti, kun ajan saan, tai päivystykseen jos tila pahenee. Kertokaa jos teillä on ollut jotain samantapaista!
Olen synnyttämätön 22-vuotias nainen.
Kommentit (25)
Ou jea, palstalle näkyy pesiytyneen myös kuparikierukanvastustajahullu.
Jäikö Ap henkiin?
- kuparikierukan myöskin 22-vuotiaana hankkinut
Minulla oli pitkään myös samankaltaisia oireita yhdynnän jälkeen, hirvittää säteilevää kipua lantion, peräaukon, häpyhuulien ja alavatsan alueella, en pystynyt liikkumaan kipukohtausten aikana. Syyksi paljastui sinänsä harmiton munasarjakysta! Kysta liukeni itsestään kun aloitin pilleriehkäisyn. Olen 27-vuotias synnyttämätön.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 01:54"]
Jäikö Ap henkiin?
[/quote]
Ei se ole (hullua) vastustamista, jos hämmästelee, miksi nuorelle on asennettu kuparikierukka. Tuollahan oli vain yksi viesti, jossa vastustetaan kierukkaa kategorisesti. Ei se ole pesiytymistä. On ihan tilastollinen fakta, että noin nuorelle synnyttämättömälle kuparikierukka ei ole tosiaan mikään "standardiratkaisu", minkä ap itsekin selvensi.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 09:38"]
Jäikö Ap henkiin?
[/quote]
Ei se ole (hullua) vastustamista, jos hämmästelee, miksi nuorelle on asennettu kuparikierukka. Tuollahan oli vain yksi viesti, jossa vastustetaan kierukkaa kategorisesti. Ei se ole pesiytymistä. On ihan tilastollinen fakta, että noin nuorelle synnyttämättömälle kuparikierukka ei ole tosiaan mikään "standardiratkaisu", minkä ap itsekin selvensi.
[/quote]
Kierukan potilasohjeessa lukee, ettei se ole ensisijainen ratkaisu nuorelle, synnyttämättömälle naiselle. Aika monella on se tilanne, että ensisijainen keino, eli hormonit, on kokeiltu ja täytyy keksiä jotain muuta.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 11:07"]
Jäikö Ap henkiin?
[/quote]
[/quote]
Kierukan potilasohjeessa lukee, ettei se ole ensisijainen ratkaisu nuorelle, synnyttämättömälle naiselle. Aika monella on se tilanne, että ensisijainen keino, eli hormonit, on kokeiltu ja täytyy keksiä jotain muuta.
[/quote]
No, sitä todellista tietoa kuparikierukan yleisyydestä 22v synnyttämättömillä naisilla ei sieltä potilasohjeesta kuitenkaan löydy. Tokihan se on mahdollinen, mutta eipä sitä kukaan lääkäri asenna, ennen kuin kaikki muut keinot on pois suljettu, mikä ap:n vastauskin osoittaa.
Kuparikierukallakin on ne omat "haittavaikutuksensa", lisäävät vuodon määrää ja monilla myös kuukautiskipuja. Myöskään se kierukasta liukeneva kupari ei kaikkien elimistölle sovi.
Ja kaikki kierukathan lisäävät tulehdusriskiä, mikä ap:n tapauksessakin saattaa olla oireilun takana (kohtutulehdus). Toivottavasti pääsi lääkäriin.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 11:27"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 11:07"]
Jäikö Ap henkiin?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No, sitä todellista tietoa kuparikierukan yleisyydestä 22v synnyttämättömillä naisilla ei sieltä potilasohjeesta kuitenkaan löydy. Tokihan se on mahdollinen, mutta eipä sitä kukaan lääkäri asenna, ennen kuin kaikki muut keinot on pois suljettu, mikä ap:n vastauskin osoittaa.
[/quote]
Eipä niitä vaihtoehtoja juuri muita ole, kuin hormonit ja kumi...
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 11:34"]
Kuparikierukallakin on ne omat "haittavaikutuksensa", lisäävät vuodon määrää ja monilla myös kuukautiskipuja. Myöskään se kierukasta liukeneva kupari ei kaikkien elimistölle sovi.
Ja kaikki kierukathan lisäävät tulehdusriskiä, mikä ap:n tapauksessakin saattaa olla oireilun takana (kohtutulehdus). Toivottavasti pääsi lääkäriin.
[/quote]
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että runsaammat menkat on pienempi paha kuin jatkuvat mielialan heittelyt. Tulehduksia ei ole ollut, koska olen todella tarkka hygieniasta.
Tulehduksen voi saada vaikka miehen siittimestä jos sikseen käy.
Itselläni on kuukautisten aikana side ja tampooni. Kipu aiheuttaa migreeninkin. Että en lähtisi määrittelemään vuotohaittoja vaan mikä on oma kokemus asiasta ja määrittelee kaikki taas samanlaisiksi. En erehdy ottamaan toista kertaa enää kuparikierukkaa mitä neuvolassa synnytyksen jälkeen silti suositeltiin vaikka kerroin kovasta vuodostani.
Itselleni laitettiin kevyin e-pilleri aikanaan ennen lapsia, vielä kevyemmällä annoksella olisi ollut minipillerit. Kierukkaa ei edes vaihtoehdoissa väläydelty. Taitaa jossain suunnalla olla joku paikka jossa nuorisolle kierukka sujautetaan melko helposti jos jonkun ystäväpiirissäkin on paljon kierukallisia synnyttämättömiä naisia. Sääli.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 11:39"]
[/quote]
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että runsaammat menkat on pienempi paha kuin jatkuvat mielialan heittelyt. Tulehduksia ei ole ollut, koska olen todella tarkka hygieniasta.
[/quote]
Toki jokainen valitsee ehkäisymenetelmän omien tuntemustensa mukaan.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 12:07"]
Tulehduksen voi saada vaikka miehen siittimestä jos sikseen käy.
Itselläni on kuukautisten aikana side ja tampooni. Kipu aiheuttaa migreeninkin. Että en lähtisi määrittelemään vuotohaittoja vaan mikä on oma kokemus asiasta ja määrittelee kaikki taas samanlaisiksi. En erehdy ottamaan toista kertaa enää kuparikierukkaa mitä neuvolassa synnytyksen jälkeen silti suositeltiin vaikka kerroin kovasta vuodostani.
Itselleni laitettiin kevyin e-pilleri aikanaan ennen lapsia, vielä kevyemmällä annoksella olisi ollut minipillerit. Kierukkaa ei edes vaihtoehdoissa väläydelty. Taitaa jossain suunnalla olla joku paikka jossa nuorisolle kierukka sujautetaan melko helposti jos jonkun ystäväpiirissäkin on paljon kierukallisia synnyttämättömiä naisia. Sääli.
[/quote]
Samaa ihmettelen...
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 11:39"]
[/quote]
[/quote]
Kuten joku jo tuossa totesikin, miehen hygienia on kohtutulehduksissa usein avainasemassa.
Mullakin ollu pari kertaa yhdistelmäpillerien käytön aikana samaa. En viitsinyt soittaa minnekkään, arvelin saavani samaa kohtelua kuin sinäkin. Ikinä ei selvinnyt syytä kivulle.
Nyt söin viikko sitten viimeisen pillerilevyn loppuun ja lopetin käytön. Saa nähdä tuleeko vielä kipuja.
ettei ois kohdunulkonen? oot tehny 3 viikkoa sitte testin joten oletan et on olu syytä epäillä olla raskaana?
3 jatkaa miten sait kierukan 22 vuotiaana ilman synnytystä? Mä pyysin sitä kans ja ei kuulemma ruvenneet laittamaan ku en ollu lapsia vielä saanu ja niin nuori 22 minäkin.
Nyt menet sinne yksityisen gynen päivystykseen heti huomenna. Sinne saa ajan kyllä päivän varoitusajallakin ja jopa samana päivänä. Pieni hinta terveydestä.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 23:29"]
3 jatkaa miten sait kierukan 22 vuotiaana ilman synnytystä? Mä pyysin sitä kans ja ei kuulemma ruvenneet laittamaan ku en ollu lapsia vielä saanu ja niin nuori 22 minäkin.
[/quote]
Aika moni synnyttämätön on saanut. riippuu niiin paljon lääkäristä. Mutta en ymmärrä miksi kukaan haluaisi kierukkaa. Sehän abortoi.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 23:32"]
[/quote]
Aika moni synnyttämätön on saanut. riippuu niiin paljon lääkäristä. Mutta en ymmärrä miksi kukaan haluaisi kierukkaa. Sehän abortoi.
[/quote]
Kuparikierukka noin nuorella synnyttämättömällä on kyllä aika erikoinen ratkaisu, mutta mistäs me tiedetään, varmaan ollut joku syy, että on tuohon ratkaisuun päädytty.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 23:37"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 23:32"]
[/quote]
[/quote]
Kuparikierukka noin nuorella synnyttämättömällä on kyllä aika erikoinen ratkaisu, mutta mistäs me tiedetään, varmaan ollut joku syy, että on tuohon ratkaisuun päädytty.
[/quote]
no eipä se oikeastaan ole. aika monella nimen omaan on kuparikierukka.
mulla oli vähän aika sitten samanlaisia oireita (viiltävää kipua vatsassa ja kohdun kohdalla). menin heti yksityiselle sillä oireeni pahenivat sietämättömiksi. ja kappas, mulla oli pahasti ärsyyntynyt sisäsynnytin tulehdus. sain onneksi antibiootit jotka hoitivat taudin hetkellisesti. ei mennyt montaa päivää kun sama tauti iski uudelleen ja vielä pahempana, tähän päälle epäillään vielä endometrioosia. joten kannatan, ellet ole jo mennyt, niin lääkäriin heti paikalla! jos haluat pysyä terveenä ja joskus hankkia lapsia :).