Minkä ikäisenä aiot aloittaa säännölliset mammografiat vai aiotko?
Gynekologi suositteli tutkimusta koska olen yli 40 v ja seulonnat alkaa vasta 50 v. Onko se tutkimus jossa te käytte tai suunnittelette käyvänne säännöllisesti? Minkä ikäisenä? Ja jos et aio, miksi et?
Kommentit (15)
niin, ehkä pitäisi käydä, kun en tutki rintojani säännöllisesti...
Kävin ekan kerran 40-vuotiaana kun löysin kyhmyn. Sen jälkeen olenkin käynyt useita kertoja ja käyn loppuikäni ainakin kerran vuodessa. Syöpähän se oli. Käykää kaikki yli nelikymppiset!
olen yli 40 v enkä ole vielä käynyt. Suvussa ei ole syöpää. En ole ajatellut lähiaikoina mennä, ellen itse löydä mitään patteja.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 23:08"]
Kävin ekan kerran 40-vuotiaana kun löysin kyhmyn. Sen jälkeen olenkin käynyt useita kertoja ja käyn loppuikäni ainakin kerran vuodessa. Syöpähän se oli. Käykää kaikki yli nelikymppiset!
[/quote]
tutkimuksesta saa kuitenkin säteilyä joka kerta, joten hyödyt ja haitat pitää punnita. Säteilyn vuoksi en toistaiseksi ole mennyt.
Mun äidillä ja mummolla on ollut rintasyöpä. Löysin patin rinnastani 29 vuotiaana, se oli onneksi hyvänlaatuinen. Mutta rintojani ultrataan jatkossa 2 vuoden välein, mammossa alan käydä 40v iästä alkaen säännöllisesti. Mammo on tehty nyt kertaalleen.
Noh, 50-vuotisseulonnassa kävin ensimmäisen kerran. Seuraavaksi aion mennä, kun kutsutaan (55v?), jollei sitten ilmene jotain hälyttävää ennen sitä.
Kävin lääkärin lähetteellä ensimmäisen kerran 36-vuotiaana. Onneksi selvisin säikähdyksellä. Aion jatkossa käydä joka toinen vuosi.
Ne kutsut tulee sit yli 50 v 2 v välein
olen käynyt joka toinen vuosi mammografiassa ja ultraäänessä 40 v täytettyäni. gynellä tutkii kerranvuodessa ja ottaa myös papan.
ei kai tuo säteily ole niin paha, kuin mahdollinen syöpä.. Jos muutoin ei saa säteilyjä mistään. Kuullostaa siltä että joka toinen vuosi voisi olla järkevää.
Olen nyt 48 v., joten kahden vuoden päästä ilmeisesti tulee kutsu. Aion käydä sen yhden kerran, mutta jos tutkimus on kivulias niin en ehkä mene toiste. Olen kuullut, että se tutkimus itsessäänkin voi aiheuttaa syövän, kun rinnat litistetään siihen laitteeseen, mene ja tiedä.
En aio mennä tutkimuksiin ollekaan.
Jos syöpä tulee, se sitten tulee ja sit mennään. Kuollaan täältä pois joskus joka tapauksessa kuitenkin. Olen kohta saanut elää 50 vuotta eikä tämä elämä tän kummemmaksi muutu. Tarpeeksi olen jo nähnyt.
Ei kannata käydä seulonnoissa. Jos sairastut syöpään niin sen voi hoitaa soodalla tai homeopatialla. Kaikki muu on vain lääkefirmojen ja valtion salajuoni.
En suosittele mammografiaa edes omille tyttärilleni.
Mulla ikää 37. Käyn vuosittain, ekan kerran kävin 35-vuotiaana. Lääkärin suosituksesta suuren sukurasitteen vuoksi. Sisko sairastui 38-vuotiaana.
Mä käyn sit niissä seulonnoissa 50 v. Tutkin kyllä rintojani. Säännöllisesti.