Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyajan nuoret eivät pysy alkuunkaan työelämän tahdissa

Vierailija
15.09.2020 |

Onko kukaan muu huomannut, että kuinka hidasta ja flegmaattista nykypolven työskentely työpaikoilla usein on? Jos eivät vanhemmat työntekijät selkänahastaan repimällä paikkaisi näiden nuorten vatulointia, niin monelta lähtisi työt alta, kun sillä nuorison työtahdilla mistään ei toiminnasta tai palvelusta saataisi kannattavaa.
Minulle on ihan sama että kuinka monta negatiivista arvostelua ja alapeukkua tämä aloitus saa. Lähinnä haluan vain nähdä, että onko ketään muuta, joka on asian huomannut.

Kommentit (95)

Vierailija
61/95 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hitaat on aina olleet hitaita.

Ennen hitaitakin palkattiin töihin. Nykyään saavat olla tukien varassa.

Nykyään kaikki on tehokkaampaa.

Urheilu on tulosten mukaan parempaa ja huippuunsa viritettyä. Niin se on valitettavasti työelämässäkin.

Nuoret ovat niin tehokkaita että maapallon luonnonvarat loppuu pian tällä tehokkaalla tahdilla.

Teknologia on nopeampaa. Ei nykyiset viisikymppiset tai vanhemmat pärjäisi päivääkään.

Moni nuori myös treenaa vapaa-ajallaan ja elää päihteettömästi. Ei muuten pystyisi suoriutumaan työelämän mahdottomista haasteista. Siksi yli nelikymppisillä ei nykyään ole asiaa työelämään.

Nuoret yksinkertaisesti voittavat vanhemmat ihmiset globaalissa markkinatalouden kilpailussa.

Näin se on myös urheilumaailmassakin.

Toki aina vanhemmat muistelee miten kovia olivat, mutta tulokset näyttää toisin. Ennen tehtiin hitaampaa ja huonompaa tulosta, mutta palkat oli paremmat.

Ennen tehtiin hitaammin kun ei ollut tehokkaita koneita, tehtiin jopa käsin. Ja palkat on nousseet koko ajan, jokainen tajuaa että on höpöhöpöä väittää että ennen palkat olisi olleet paremmat.

Eihän ne palkat olleetkaan paremmat, mutta sillä pienelläkin palkalla tuli paremmin toimeen. Esimerkiksi kun itse aloitin 7€ tuntipalkalla parikymmentä vuotta sitten, tulin sillä toimeen loistavasti. Nykyään aloitteleva nuori omalla alallani saa jotain 9€, mutta muut hinnat, varsinkin asuminen ja työmatkat, on se sitten julkisilla tai omalla autolla on ihan karanneet käsistä.

Ja nuorena sitä rahaa juuri tarvitsee, ei vain että saa juuri ja juuri itsensä elätetty, vaan pitäisi niitä lapsiakin hankkia.

Tämä. Kaikki isoimmat hankinnat tekemättä ja hinnat karkaa kokoajan käsistä.

Vierailija
62/95 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aloitus olisi totta niin vanhemmilla ikäluokilla ei olisi vaikeuksia työllistyä. Nyt sitä vinkumista kuitenkin kuulee yhtenään näiltä 50-60 syntyneiltä, joten aloitus on täyttä pa#¤%kaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/95 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa on tosi ahkeraa, tekee ja saa aikaan. Toinen puoli sitten on näitä, jotka istuvat kännykkä kädessä päivän ja mamma tulee huutamaan, jos eivät saa kiitettävää arvostelua. Näin harjoittelijoiden kohdalla ainakin

Näinhän se on.

Se on kapitalismia. Jos halutaan tulosta niin siitä on maksettava. Ei harjoittelija ilmaiseksi tee mitään.

Pitää maksaa enemmän että siirrytään vaihteelle yksi.

Vaihteita on yhtä paljon kuin tasoja joilla tehoja voi nostaa.

Aika lapsellista on odottaa täyttä tehoa harjoittelijalta. Hän näyttää että osaa hommat, mutta ei toki tee niitä ilmaiseksi ja nopeasti, vaikka pystyisikin.

Nuoret on fiksuja. He eivät ole vasemmistolaisia.

Nykyään vasemmistolaiset tekee hyväntekeväisyyttä.

Työstä saatava palkka ei ole riittävä tukiin nähtävästä. Matalapalkka-alalla työstä saatava summa on noin muutaman huntin korkeampi kuin mitä tuista saisi. Vain vassari käy töissä ideologisista syistä, kuin oikeistolainen makaa sohvalla ja räkii kattoon. Vapaa-aika on arvokkaampi liberaalille oikeistolaiselle.

Hän tekee myös palveluksen muille ja kilpailuttaa hintoja. Jos  työntekijöitä ei löydy, niin jotain on firmassa parannettava!!!

Vierailija
64/95 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä työtahti?

Työtahti on vain kiristynyt kiristymistään viimeiset 15 vuotta.

Mun työuran alussa työtahti oli hyvin leppoisa. Päivät alkoi kahvitauoilla ja sitä juotiin hartaasti. Oikeat kahvitauot oli kunnon taukoja, ruokatauoilla ehti syödä eikä niitä kukaan kytännyt. Vanhemmat kollegat harmittelivat kun ei olutta saa enää töissä juoda. Tupakkaa sai polttaa missä ja milloin tahansa eikä kukaan sitäkään pahalla katsonut. Perjantaisin ruokatauon jälkeen ei juuri ketään enää näkynyt.

Ennen työelämä ollut lähes lomailua nykypäivään verrattuna.

Vierailija
65/95 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä töissä, toista vuotta, -94 syntynyt, - aivan helmi! Tarkka, täsmällinen ja tehokas - varsinkin verrattuna samaa työtä tekeviin 40-50v täteihin.

Eli ei saa yleistää!

Joo, se yli-innokas nuoleskelija-suorittaja vie tehokkuudellaan vielä monta työpaikkaa, kenties sinunkin, varo vaan. Sitten tulee burnout tai syömishäiriö riistäytyy käsistä kun on hetken päässyt olemaan pikkupomo.

En yleistä, kunhan teoretisoin.

Niin että teki nuori mitä tahansa niin paskasti teki - me ikäloput vaan ollaan pirusti parempia?

Ei vie mun paikkaa koska hänellä ei riittävää pätevyyttä mun hommiin, ja kehityskeskustelun pohjalta tiedän, ettei varmasti ole jäämässä meille eläkeikää vartoomaan, päinvastoin kun nuo hänen vähemmän tehokkaat ja täsmälliset (ja enemmän saikuttavat) ikääntyneemmät kollegansa.

Vierailija
66/95 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä juttu, että nimenomaan nuoret kuitenkin työllistyvät hyvin ja työnantajat tykkää. Olen itse 25v, kaikissa työpaikoissa joissa olen ollut niin kyllä on nuoret olleet erittäin tehokkaita ja hyviä, fiksuja työntekijöitä joilla nopeat aivot raksuttaa. Nuoret on myös tietoteknisissä asioissa huomattavasti edellä vanhempaa ikäluokkaa. AP puhuu ihan sontaa.

Vierailija
67/95 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fyysisissä hommissa ainakin nuoret pärjäävät yleisesti ottaen huomattavasti paremmin, ovat tehokkaampia. Hoitoalalla myös nuoret ovat erittäin skarppeja ja ammattilaisia, eivät myöskään suostu alistumaan mihinkään vaan tietävät erittäin hyvin oikeutensa. Nuoret ei suostu mihin tahansa kohteluun eivätkä jää huonoihin paikkoihin töihin vaan vaihtavat työpaikkaa jos homma ei toimi, nähty on. Hyviä työntekijöitä ne on.

Vierailija
68/95 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin kaikki fiksut maalaisjärjellä varustetut kuusikymppiset ja kymmenenvuotta nuoremmat lopetti työnteon noin 15 vuotta siten ja totesivat ettei työnteko enää kannata.

Työelämä huonontui liikaa.

Tälläistä minä kuulin ja ehdotettiin että älä sinäkään mene töihin vaan opiskele ja pidä hauskaa.

Rahaa kyllä on, mutta ei siitä haluta maksaa palkkaa tekijöille.

Näin minä muistan miten konkarit sanoivat, kun vetäytyivät vastentahtoisesti ennenaikaiselle "eläkkeelle" noin 2005-08.

Oikeistolaisina ja amerikan ihannoivinakin oleva porukka käänsi takkinsa ja alkoi enenmmän vasemmistolaisiksi, vaikkei sitä suoranaisesti sanonutkaan.

Asenteet muuttui kovasti omassa lähipiirissä.

EU:hun liittyminen ja maailman pienentyminen ilmeisesti aiheutti vääjäämättömästi sen ettei enää ollutkaan oikeaa tai vasenta. Oli vain feodaalinen eliitti ja kaiken omistajat. Sitten me jotka kärsimme maailmalaajuisesti. Länsimaissa ei kuitenkaan kärsimys ole samaa tasoa kuin kehitysmaissa ja Yhdysvalloissa ja Venäjällä, mutta kuitenkin havaittavissa oleva jokapäinen teemamme.

Vierailija
69/95 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asiantuntija-alalla.

Monilla itseäni nuoremmilla työntekijöillä (=parikymppisillä) tuntuu olevan vaikeuksia ehtiä töihin sovittuun aikaa, ts. viimeistään kymmeneksi. Olen useampaan otteeseen kuullut, kun pomo on pitänyt näille nuoremmille luentoa työajoista, mutta ei tunnu menevän perille. Yksi on ihan suoraan maininnutkin (ei kylläkään pomolle), että ei noilla ajoilla ole niin väliä, kun ei esimerkiksi myöhästymisestä seuraa mitään sanktioita.

Erikoista toimintaa kaiken kaikkiaan. Tosin täytyy kyllä myöntää, että samantapaisia vaikuksia oli itsellänikin parikymppisenä, ennen kuin pomo piti puhuttelun - nykyään olen aina ajoissa. :D

Olisiko niin, että työntekijäaines on yhtä vetelää kuin ennenkin, mutta johtaminen on lepsumpaa, ja siten tuota myöhästelyä ja laiskottelua esiintyy enemmän?

Vierailija
70/95 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan nuorisolle tuntuu olevan saavutus jos jaksavat tulla melkein joka aamu töihin.

Vierailija
71/95 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mahdollista että työelämän tulee sopeutua sen sijaan, että nuoretkin ajavat itsensä rikki töissä ja sitten vetävät viinaa ja örisevät jotain 80-luvun hienoudesta? Itse ihailen nykynuorten suhtautumista työelämään, työn pitää olla mielenkiintoista ja se ei saa olla koko elämän sisältö. Sitä, että tekee triplavuoroja ja repii ja raataa ei nähdä enää ihailtavana asiana vaan omat (työn ulkopuoliset) jutut nousee tärkeämmäksi! Mahtava asenne ja ihan just sellaista mitä työelämän tuleekin olla. 

Vierailija
72/95 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asiantuntija-alalla.

Monilla itseäni nuoremmilla työntekijöillä (=parikymppisillä) tuntuu olevan vaikeuksia ehtiä töihin sovittuun aikaa, ts. viimeistään kymmeneksi. Olen useampaan otteeseen kuullut, kun pomo on pitänyt näille nuoremmille luentoa työajoista, mutta ei tunnu menevän perille. Yksi on ihan suoraan maininnutkin (ei kylläkään pomolle), että ei noilla ajoilla ole niin väliä, kun ei esimerkiksi myöhästymisestä seuraa mitään sanktioita.

Erikoista toimintaa kaiken kaikkiaan. Tosin täytyy kyllä myöntää, että samantapaisia vaikuksia oli itsellänikin parikymppisenä, ennen kuin pomo piti puhuttelun - nykyään olen aina ajoissa. :D

Olisiko niin, että työntekijäaines on yhtä vetelää kuin ennenkin, mutta johtaminen on lepsumpaa, ja siten tuota myöhästelyä ja laiskottelua esiintyy enemmän?

Pakko myöntää, että kyllä minullakin oli näitä myöhästymisiä ja krapulassa "olen kipeä" soitteluita. Kesti aikansa silloin nuorena arvioida omaa kuntoaan töihinmenoon ja vetää rajat kavereiden kutsuihin illanviettoihin. Niiden joilla ei itsellä ollut aikainen herätys.

Nykyään nuoret ei dokaa niin paljon, mutta ne sitten taas narkkaa nettiä holtittomasti, pelataan ja sometetaan. Mun työpaikassa on tästä syytä ollut jo vuosia kännykkäkielto. 

Välillä olen yhyttänyt jonkun nuoren kännykkää räpläämässä ja olen asiallisesti sanonut, että meillä ei saa olla kännykkää juuri siitä syystä, että siihen hukkuu ja ajantaju katoaa. Olen myös lisännyt, että en minä mene heti pomolle juoruamaan, mutta moni muu voisi heti tehdä niin.

Kyllä ne useimmiten siitä tajuaa. Sitäpaitsi tekee ihan hyvää nuorille olla muutama tunti päivästä erossa niistä älyluureista. Moni on sen jopa itse minulle sanonut. Antakaahan nyt nuorille edes mahdollisuus. Kyllä heissä on ihan hyviä tyyppejä suurin osa, mutta nuoret nyt on vähän sellaisia, että tarvitsevat välillä vähän ojennusta. Sen voi tehdä empaattisestikin, ei aina haukkumalla ja sättimällä. Kaikki me on oltu joskus nuoria.

Vierailija
73/95 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin totta. On siellä muutama helmi joukossa mutta moraali on ihan eri kuin 50- 60 ja 70 luvulla syntyneillä.

Ero on aivan järkyttävä 80-luvulla syntyneisiinkin, vaikka 50,60 ja 70-luvulla syntyneet ovat käyneet varmasti 80-lukulaisiakin kovemman työelämän moraalialun. Aika hyvänä nyrkkisääntönä voidaan sanoa, että se, joka ei muista lankapuhelinta, niin kuuluu laiskaan nykysukupolveen.

Aloitin itse työelämän 2002 ja hyvin muistan lankapuhelimet jopa kierrettävine numeroineen. Mikä meille 80-luvun millenniaaleille on erilaista niin se, että ollaan nähty ns. vanha maailma, kaksi lamaa ja nykyinen taantuma sekä opeteltu käyttämään teknologiaa itse. Kun me mentiin töihin työpaikkoihin ei enää kävelty kuin 80-luvulla vielä ennen lamaa.

Nykynuoret taas eivät ole ikinä nähneet sitä rauhallista maailmaa jossa elettiin vielä 90-luvulla. Kauppa- ja kirjastoautot kulkivat, soitettiin puhelinkioskeista kun ei oltu kotona ja teeveessä oli kolme kanavaa. Lama-aikanakin jossain keittiöllä oli kolme keittäjää töissä ja nyt yksi juoksemassa hommia kolmen edestä. Kyllä näitä juttuja on myös edelliseltä sukupolvelta kuullut.

Markat vaihtuivat euroiksi kun olin teini. Ensimmäinen tutkinto jonka kävin mullistui samana vuonna kun aloitin opiskelun peruskoulun jälkeen. Työpaikkoja oli moneksi, toisissa vaadittiin älytöntä suoritusta ja toisissa pyöriteltiin peukaloita.

On kyllä ylimielistä määritellä jonkun ikäluokan ihmiset hitaiksi tai laiskoiksi. Helppo sanoa kun ei tunne heidän osaansa.

Vierailija
74/95 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei enää yritetäkään rekrytä. Pidetään firma pienenä. Nuorille oli liian vaikeaa tulla töihin sovittuna aikana ja keskittyä työntekoon kännykän räpläämisen sijaan. Ei siinä, perustakoot oman yrityksen. Voin mennä sinne töihin ja käyttäytyä samoin. Pistää vielä luurit korville, jotta ei varmasti tarvitse oppia mitään. T: milleniaali

Vierailija
75/95 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en yhtään ihmettele että nuoretkin uupuvat... työtahti on todella kova ja nyt ei enää riitä hyvä vaan pitää olla paras. Työntekijältä vaaditaan monipuolisuutta, yhteistyökykyä, joustavuutta ja sitten pitäisi osata ja ehtiä tekemään kaikki 110÷ yhtä tunnollista ja asiantuntevaa ihmistä ripotellaan puolelta toiselle ja imetään kaikki mehut. Yhteisöllisyys uupuu, yhdelle ihmiselle laitetaan pahimmillaan jopa kolmen työntekijän työt.

Vierailija
76/95 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan nuorisolle tuntuu olevan saavutus jos jaksavat tulla melkein joka aamu töihin.

Voi kyllä se on ihan meille kaikille ihan yhtä kärsimystä.

Työ ei enää kannata.

Teen päivittäin hyväntekeväisyyttä lahjoillani ja vaikka alaa vaihtaisin, niin meno on samaa.

Vierailija
77/95 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fyysisissä hommissa ainakin nuoret pärjäävät yleisesti ottaen huomattavasti paremmin, ovat tehokkaampia. Hoitoalalla myös nuoret ovat erittäin skarppeja ja ammattilaisia, eivät myöskään suostu alistumaan mihinkään vaan tietävät erittäin hyvin oikeutensa. Nuoret ei suostu mihin tahansa kohteluun eivätkä jää huonoihin paikkoihin töihin vaan vaihtavat työpaikkaa jos homma ei toimi, nähty on. Hyviä työntekijöitä ne on.

Hah! Juuri fyysisissä hommissa ne väsyy heti ja eivät välttämättä tule enää ensimmäisen päivän jälkeen töihin. Tämän olen niin usein nähnyt. Joku reilu nelikymppinen on paljon kovemmasta luonteesta tehty, näin voin sanoa oman kokemukseni perusteella useammalla otannalla.

Vierailija
78/95 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

... yhtä tunnollista ja asiantuntevaa ihmistä ripotellaan puolelta toiselle ja imetään kaikki mehut. Yhteisöllisyys uupuu, yhdelle ihmiselle laitetaan pahimmillaan jopa kolmen työntekijän työt.

Tuo on kyllä täysin totta. Jos olet liian hyvä ja tunnollinen tekijä, niin firma kyllä imee viimeisen päälle kuiviin. Aina oletetaan, että tämä tyyppi hoitaa homman ja muilta ei edes kysytä, koska halutaan pelata "varman päälle".

Vierailija
79/95 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä uusi sukupolvi ei enää elä työlleen, mitä te 30-vuotisen uran painaneet kehäraakit ette voi käsittää. Maailma on auki kaikkine mahdollisuuksineen ja duunista hetaan vain rahat oman oikean elämän menoihin.

Vierailija
80/95 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin totta. On siellä muutama helmi joukossa mutta moraali on ihan eri kuin 50- 60 ja 70 luvulla syntyneillä.

Ero on aivan järkyttävä 80-luvulla syntyneisiinkin, vaikka 50,60 ja 70-luvulla syntyneet ovat käyneet varmasti 80-lukulaisiakin kovemman työelämän moraalialun. Aika hyvänä nyrkkisääntönä voidaan sanoa, että se, joka ei muista lankapuhelinta, niin kuuluu laiskaan nykysukupolveen.

Onneksi mun 22v lapsi on nähnyt ja on käyttänyt lankapuhelinta ollessaan hoidossa mummolassaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme