miten ylikunto ilmenee?
epäilen, että olen ylikunnossa. Olen parin kuukauden ajan jumpannut 5 kertaa viikossa jopa 3 tuntia kerralla. Eilen oli tosi vaikeaa tunnin jumpassa. Veren maku suussa väänsin.
Kommentit (8)
Korkea syke, uniongelmat..
Itselläkin taitaa olla nyt. Otan iisimmin.
Mulla on juoksun takia muutaman kerran ollu, eli univaikeudet ja se, että juoksu vaan ei kulkenut. Sykkeet huiteli pilviä.
Totaalinen urheilukielto päälle muutamaksi viikoksi niin menee ohi. Jotkut sanoo, että vois kävellä, mutta itse en tehnyt mitään jotta saisin tilan pois päältä.
Parempi sana tuolle tilalle on alipalautuneisuustila, kuvaa taudin kuvaa paremmin,
Siis ylikuntohan on oikeasti ylirasitusta, eli sitä, että treeni on ollut liian kovaa, eikä palautumisaika ole riittänyt. Siitä tulee sellaista flunssankaltaista oiretta, limakalvot turpoavat, nenä on tukossa, kurkku voi mennä kipeäksi, mieliala huononee, kiukuttaa, voi nousta pieni lämpö esimerkiksi urheilua seuraavana päivänä, ja se ei välttämättä sitten ihan heti laskekaan. Janoisuus on yksi oire, ruokahaluvaihtelut, uupumus. Tämä tällainen ylirasitustila on huippu-urheilijoilla oikeana vaarana, mutta voi vaivata myös tavallista liikkujaa tai ihan satunnaistakin liikkujaa. Satunnaisen liikkujan tai liikunnan aloittajan tapauksessa ylikuntoa eivät lääkärit helposti tunnista, tosiasia kuitenkin on, että kunkin keho on erilainen ja esimerkiksi lisämunuaisten uupumuksesta tai kroonisesta väsymysoireyhtymästä kärsivän henkilön kroppa saattaa mennä tällaiseen "ylikuntotilaan" jopa kuukausiksi hyvinkin helposti, ihan vaikka yhdestä lenkistä. Lepää, juo paljon ja anna kropan palautua oikein kunnolla, odota, että nenä ei ole tukkoinen eikä ole lämpöä. Sitten hissukseen takas ladulle.
Oh crap, voiskohan mullakin sitten olla ylikunto kyseessä... Aloitin pitkästä aikaa kuntoilun tässä syksyllä, erit. lihaskuntoa koska polvi ei kestä juoksua. Kaksi viikkoa ehdin käydä salilla, kun tuli sellainen ihan pieni kirvelevä tunne kurkkuun/nenänieluun (tätä mulla tosin on ollut keväästä asti vähän väliä...), sitten tuli vetämätön olo, jossain vaiheessa "tautia" oli pientä lämpöäkin ja olo yleensä tulee flunssaisemmaksi iltaa kohden. Nenän tukkoisuutta mulla on aina (jotain allergiatyyppistä taipumusta ja polyyppeja), mutta nyt olen ollut tosi tukossa.
Mä kyllä tiedostin, että koska kuntoni ei ole paras mahdollinen niin yritin olla treenaamatta liian kovalla innolla. Tein kyllä suht tehokkaita lihastreenejä, mutta en hirveän usein vaan ihan muutaman kerran viikossa ja pidin aina lepopäiviä kyllä välissä.
Mutta jos jollakin voi tulla vaikka kuukausiksi ylikuntotila, niin miten ihmeessä tässä voi kuntoilla sitten ollenkaan?
tooooodella rauhallisesti. mulle annettiin ohjeeksi, että liikunnan pitää olla sellaista, että sen jälkeen on energisempi olo kuin sitä ennen. eli jos olet vetänyt tunnin lenkkiä, niin nyt vedätkin 15 minuuttia, ja sitten katsot kolme päivää, mikä on fiilis. uupumus ei nimittäin tule välttämättä heti, vaan voi tulla seuraavana tai sitä seuraavana päivänä.
nenän tukkoisuus jos on allergiaoire, niin lääkäriltä saa reseptillä nenäsuihketta siihen tukkoisuuteen.
todella vaikeaa on treenata, jos on muistissa se, mitä on ennen pystynyt tekemään. keho ei kuitenkaan ole kone, ylirasitustilaan ei ole nopeaa ratkaisua. lepoa, riittävää ravintoa ja juomaa vaan kehiin. ( ja tiedän kyllä, tää on helpommin sanottu kuin tehty) t.5
Treenaat kyllä liian kovaa jos veri maistuu suussa, sehän tarkoittaa sitä että keuhkorakkulat alkaa vuotamaan verta, koska veren paine keuhkoissa on liian kova.
Ylikunnon huomaa leposykkeistä, sykkeet on aikaisempaa korkeammalla vaikka ei ole rasittanut itseään.
Ajallisesti tuo sopii. Liian kovaa harjoittelua kuntoon nähden parikuukautta ja uupumus alkaa iskeä.
Toinen vaihtoehto on se että olet tulossa flunssaan.
Pientä oma-aloitteisuutta. KVG.