Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis MILLOIN on päiväkodeissa alkanut rahan kerääminen lasten retkiin????

Vierailija
06.11.2013 |

En tosissaankaan muista että omassa nuoruudessani olisi mitään tämän kaltaista mitä sain juuri tietää lapseni päiväkodista.....

Kirpputorin pitäminen, jonka rahat menevät tämän päiväkodin lasten hyväksi (jokainen vanhemmista voi tuoda pieneksi menneitä vaatteita, leluja, etc)

Kalenteri jota jokaisen vanhemman pitää myydä x määrä!
Possu joka kiertää eriryhmissä ja vanhemmat saavat lahjoittaa rahaa possuun vapaaehtoisesti
etc en kaikkia jaksa edes kirjoittaa.

Milloin tälläinen on tullut päiväkoteihin? Luulin että ainoastaan kouluissa kerätään rahaa lasten leirikouluihin kaikkien myyjäisten ym. avulla. Rahojen avulla lapset menevät esim. teatteriin eli tekevät jotain erilaista tarhan ulkopuolella.

En todellakaan tiedä mitä ajatella tästä. Ihan ok idea osittain, osittain taas en ymmärrä yhtään..Vien lastani tarhaan koska minun on pakko käydä töissä, toisinkuin esim. kouluun joka taas on jokaiselle lapselle pakko. Tehdäänkö tälläistä teidän päiväkodeissa ja onko näin muka aina tehty???

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 18:09"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 13:33"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 13:10"]

No, määrärahat on pienet ja tuppaavat olemaan aikalailla loppu tähän aikaan vuodesta esim. jouluaskarteluja ajatellen :/ Hyvin pienillä summillahan noita päiväkoteja pyöritetään. 

Meillä on aina kerätty rahaa noita retkiä varten ihan pyytämällä, samoin sitten esim. kevätjuhlissa myydään taimia yms. joilla kustannetaan vaikkapa uusia ulkoleluja. 

[/quote]Kunnalla nut kuitekin on LAKIIN PERUSTUVA VELVOLLISUUS järjestää tarvittava päivähoito.

[/quote]

Niinpä, meidän päiväkoti oli kiinni retkipäivän eli oletus oli, että kaikki osallistuu. Kyllä harmitti..

[/quote]

No miksei voinut osallistua sitten? Kirpaisee liikaa, jos lapsella olisi joskus jotain kivaa? Olis saanut yhden kaljatuopin vähemmän ostettua?

Ilmaiseksi kunnilla ei ole velvollisuutta tätä päivähoitoa järjestää.

Vierailija
62/83 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 18:12"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 14:39"]Eskarissa kerättiin 20,- ja käyttivät lapsia mm. teatterissa, museossa jne. Mielelläni sen maksoin, koska rahana pieni summa mutta noista käynneistä lapsi puhuu vieläkin. Koulussa ei ole ainakaan vielä kerätty mitään.[/quote]

Mä taas mielelläni käyn itse lapseni kanssa edellä mainituissa paikoissa. Päiväkodilta odotan hoidon järjestämistä työpäiväni ajaksi en mitään ylimääräisiä retkiä. Toisekseen mitä pienempi lapsi kyseessä, niin tuttu ja turvallinen päivärytmi ja ympäristö riittää.

[/quote]

Tämä on se mikä päiväkoti minullekin on ensisijaisesti, paikka missä lapseni saa hoitoa oman työpäiväni ajaksi. Tottakai on todella mukavaa että kaikkea erilaista järjestetään (huvipuistoilua, teatterissa käyntiä etc), en sitä lyttää myöskään. Enkä koe että esim. 20-50euroa olisi paha antaa vuodessa päiväkodille, mutta tämä tapa millä tämä rahan kerääminen on tullut ilmi kuulostaa jo pelkältä rahan varastoinnilta.

Ensinnäkin, olisi kiva tietää mitä varten näitä rahoja kerätään näillä a:sta g:hen aakkostetuilla suunnitelmilla (eli toisin sanoen 7 eri kohtaa joilla aiotaan kerätä rahaa lapsia varten vanhemmilta/päiväkodin henkilökunnalta. aloituksessa listasin kolme) jotka kokouksen pöytäkirjasta tuli ilmi. Kuulosti aikamoiselta rahan keräämiseltä, koska uusi kokous on siis helmikuussa, jossa keksitään uusia ja lisää.. Lisää mihin ja miksi? Miksei voi vaan konkreettisesti sanoa että aiotaan toukokuussa viedä lapset päiväksi särkänniemeen, ja sitä varten on nämä kalenterit. Ei, tässä pöytäkirjassa puhutaan mahdollisista retkistä, joihin on yleensä näitä rahoja käytetty aiempina vuosina.

Jos tarvitaan leluja, askartelutarvikkeita ym. Niin niistäkin voisi ehkä laittaa jonkun ilmoituksen vanhemmille? Niinkuin ylempänä kirjoiteltiinkin, että monella varmasti olisi antaa. Tai voisi vaihtoehtoisesti avustaa rahalla. Esim. Possu joka nyt kiertää ryhmästä ryhmään voisi seistä lapun päällä jossa lukisi ''uusia pihapyöriä varten'' tai vastaavaa.

Puhuin äitini kanssa tänään puhelimessa tästä aiheesta, ja hän sanoi ettei ole minun nuoruuteni, eikä edes pikkusiskoni joka on syntynyt sentään 2000luvulla, päiväkotivuosina kuullut vastaavasta. Pikkusiskoni päiväkoti ajoilta hän muisti että päiväkodista saatettiin antaa lappu jossa luki että askartelutarpeet on vähissä ja kaikki kierrätettävä kelpasi. Näin ollen vanhoja langan pätkiä, nappeja, liimaa, paperia sai kuka vaan viedä päiväkotiin lapsille askartelutavaroiksi. Mutta mitään rahan keräämistä myyntityöhön liittyvänä ei ollut. Esim. kirpputoripöytä, miksei niitä leluja voi viedä päiväkotiin? MIksi niitä pyydetään viemään päiväkodin lasten nimissä varattavaan kirpputoripöytään ja näin ollen muuttaa käteiseksi?

Ja niinkuin sanoin, kaikki retket ym. on mielestäni okei ja varmasti todella kivaa lasten puolesta. Ja tottakai haluan rahoittaa että lapseni pääsee näihin retkiin mukaan. Mutta nyt homma kuulostaa aika ylimenevältä. Ymmärtäisin että kerran vuodessa päiväkodin pihalla/sisällä jotkut juhlat jossa voisi jokin leivonnainen maksaa. Tai mehu. Tai jotain vastaavaa. Mutta en ymmärrä että niitä kalentereita pitää tilata se 5000kpletta vaikka kalentereiden tekijäkin on maininnut että pystyy tekemään samaan kustannushintaan vaikka vain 50kpl lisää parin päivän varotusajalla.Että se x summa on 5kpl mitä tilataan per perhe, eikä sitä yhtä/kahta niinkuin normaalisti. Kuka maksaa kalenterit joita ei saadakaan myytyä, niissä on kumminkin 3e kappale hinta kun ne teetetään? Meneekö ne tuolta päiväkodin lasten tililtä johon näköjään yritetään varastoida mahdollisimman paljon rahaa? Miksi se on 5kalenteria per perhe mitä aiotaan tilata eikä vaikka sitä max kolmea?
En vain ymmärrä tätä. Ja ehkä paras on, että saat yrityksesi mainoksen kalenteriin, pieni mainos alue maksoi 100e( en muista nyt alueen mittoja mutta PIENI!). Öö, kalenteriin joka menee lähisuvulle. 100euroa mainoksesta jonka näkyvyys tulee olemaan erittäin pieni. Naurettavia vastauksiakin tuli, yritys voi tukea päiväkodin toimintaa.. Mun mielestä tääkin idea tapettiin samantien rahan ahneudella. Tuossahan oltais voitu laittaa hinnaksi esim. 50e. Saa mainoksen kalenteriin joka usealla perheellä menee varmasti roskiin tai lehtipinoon, harvalla varmasti käyttöön. Ja 50e on kumminkin jo 5 kertaa enemmän kuin kalenterin hinta. Pienyrityksiä, lasten vanhempien yrityksiä, mitä vaan olisi saatu mainostettua ja tuettua vähäisen samalla idealla millä lapsien retkiä tuetaan. Mutta ei, ollaan rahan ahneita tässäkin asiassa ja tapetaan se idea heti. Varsinkin kun näiden ''sponsorimainosten'' tilaaminen kalenteriin ei muuta kalenterin kustannushintaa yhtään. Niin ja yritysten sponsorimainoksia ei ole tullut kalenteriin vielä yhtään. Enkä kyllä uskokaan että tulee tuolla hinnalla. Milloin tästä tuli tälläistä? Tällä hetkellä tää ei kuulosta mun mielestä enään normaalilta päiväkodin tukemiselta vaan siltä että yritetään haalia mahdollisimman paljon rahaa vanhemmilta. Anteeksi vain jos se ei sitä ole. Ja aion tukea kyllä lapseni retkiä, laitan sinne possuun rahaa heti kun sen käsiini löydän. Muuhun en aio osallistua mutta kyllä tää mun mieltäni aika paljon hämmästytti eilen illalla kun ensimmäistä kertaa tälläisen kokouksen pöytäkirjan löysin.

T. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 18:21"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 18:05"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 17:54"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 17:44"]

Olen ilmoittanut, että en maksa ja olen ilmoittanut senkin, että kun muu ryhmä lähtee teatteriin tms., niin lapseni voi toki olla ylimääräisenä lapsena jossain toisessa lapsiryhmässä, mutta tulen tekemään päivähoitoa valvovaan AVIin ilmoituksen siitä, että maksullisen toiminnan vuoksi lapseni hoito järjestyy tavalla, joka ei täysin täytä normeja.

Ja kas - jo yhdestä kerrasta päiväkodille selvisi, että maksullisia retkiä ei tehdä, ellei kaikkia oteta mukaan ja toisaalta yhdenkään lapsen päivähoito ei saa vaarantua siksi, että hoitajat haluavat teatteriin.

[/quote]

Niin hoitajathan sinne teatteriin haluavat ihan itsensä takia. Ei sinulla ole käynyt mielessä että ihan niitä lapsia ajatellen sitä ohjemaa siellä järjestetään. Mutta kiitos sinun, ei kukaan muukaan niistä 21 lapsesta saa mitään päiväkodin ulkopuolisia kokemuksia. Tai sitten sinun lapsesi on se vapaamatkustaja, jonka muiden vanhemmat kustantavat sinne retkelle.

Taidat olla muutenkin aika yhteistyökykynen kasvatuskumppani!

[/quote]

Yksi teatteriretki = 80 tuntia suunnittelua. Mieluummin hoitajat ovat tuon suunnitteluajan lasten kanssa kuin keskenään palavereissa.

Lapset eivät tarvitse päiväkodin ulkopuolisia kokemuksia, heille riittää varsin  hyvin se, että päiväkodissa annetaan laadukasta varhaiskasvatusta. Teatteriesityksestä oppii hyvin paljon kutsumalla teatterin päiväkotiin. Ehkä jopa enemmän kuin kuljettamalla koko ryhmän teatteriin.

[/quote]

Ei ne päiväkodissa esityksiä järjestävät teatteriryhmätkään sitä ilmaiseksi tee. Joten rahaa täytyy kerätä joka tapauksessa. Mitä itse olen yhtään tutustunut aiheeseen, halvemmalla ne lapset vie teatteriin kun maksaa ryhmän esiintymään päiväkotiin. Ja ihan samat suunnittelut sekin vaatii.

Mä en tajua, miten joku retki kerran vuodessa voi hiertää ketään noin paljon, että täytyy koko ryhmän toimintaa sabotoida tuolla tavalla. Kysyn vielä uudestaan, mitä sä tuosta saat? Onko se oikeasti parin euron säästön arvoista? Laadukasta varhaiskasvatusta riittävällä henkilökuntamäärällä lapsesi saisi osallistumalla sinne retkelle.

[/quote]

En minä saa tästä mitään,mutta lapsiryhmä saa 80 tuntia enemmän aikuisten aikaa. Laadukasta varhaiskasvatusta kannattaisi opetella antamaan ihan normaalien hoitopäivien puitteissa ilman teatteriretkiä. Lapset tarvitsevat pienen maailman, heidän kasvunsa ja kehityksensä ei edellytä teatteriretkiä vaan aikuisen  aikaa.

Enkä minä sabotoi ryhmän toimintaa. Minä kannan vastuuni lapsestani ja edellytän, että päivähoitohenkilöstä tekee sen, mistä he saavat palkan. Jos varhaiskasvatuksen henkilöstön osaaminen on niin ohutta, että ilman vanhemmilta kerättyä rahaa ei ryhmää saada toimimaan, niin lienee syytä laittaa koko porukka vaihtoon.

Vierailija
64/83 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kerättiin 20 e/lapsi eli meiltä 40 e. Viedessäni rahaa pyysin siitä kuitin. Sitä ei voitu antaa, koska ei ollut kuittivihkoa. Sanoin, että selvä, maksan, kun saatte kuittivihon eli ilmoittakaa, koska se on hankittu.

Tästä on nyt vähän yli 2 kk, mutta vieläkään ei päiväkodista ole sanottu, että nyt sen kuitin saisi. MInulle kelpaisi ihan blancopaperille kirjoitettu teksti, jonka mukaan olen rahat antanut.

Mietin, mihin se raha oikein menee, jos siitä ei voi antaa tositetta.

Vierailija
65/83 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän päiväkodissa oli ihan vapaaehtoinen keräyslipas,johon sai laittaa niin paljon kuin haluaa,tai niin vähän kuin haluaa.Näillä kustannettiin esim. vapun juhlan naamavärit+herkut,valokuvien kehitykset,äitienpäivälahjat ym.

Ei kyllä passais jos päiväkoti patistaa myymään jotain heidän nimiinsä.Ei mulla ole aikaa myyjäisille.

Vierailija
66/83 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 20:05"]

Olen ilmoittanut, että en maksa ja olen ilmoittanut senkin, että kun muu ryhmä lähtee teatteriin tms., niin lapseni voi toki olla ylimääräisenä lapsena jossain toisessa lapsiryhmässä, mutta tulen tekemään päivähoitoa valvovaan AVIin ilmoituksen siitä, että maksullisen toiminnan vuoksi lapseni hoito järjestyy tavalla, joka ei täysin täytä normeja.

Ja kas - jo yhdestä kerrasta päiväkodille selvisi, että maksullisia retkiä ei tehdä, ellei kaikkia oteta mukaan ja toisaalta yhdenkään lapsen päivähoito ei saa vaarantua siksi, että hoitajat haluavat teatteriin.

[/quote]

Niin hoitajathan sinne teatteriin haluavat ihan itsensä takia. Ei sinulla ole käynyt mielessä että ihan niitä lapsia ajatellen sitä ohjemaa siellä järjestetään. Mutta kiitos sinun, ei kukaan muukaan niistä 21 lapsesta saa mitään päiväkodin ulkopuolisia kokemuksia. Tai sitten sinun lapsesi on se vapaamatkustaja, jonka muiden vanhemmat kustantavat sinne retkelle.

[/quote]

Yksi teatteriretki = 80 tuntia suunnittelua. Mieluummin hoitajat ovat tuon suunnitteluajan lasten kanssa kuin keskenään palavereissa.

Lapset eivät tarvitse päiväkodin ulkopuolisia kokemuksia, heille riittää varsin  hyvin se, että päiväkodissa annetaan laadukasta varhaiskasvatusta. Teatteriesityksestä oppii hyvin paljon kutsumalla teatterin päiväkotiin. Ehkä jopa enemmän kuin kuljettamalla koko ryhmän teatteriin.

[/quote]

Ei ne päiväkodissa esityksiä järjestävät teatteriryhmätkään sitä ilmaiseksi tee. Joten rahaa täytyy kerätä joka tapauksessa. Mitä itse olen yhtään tutustunut aiheeseen, halvemmalla ne lapset vie teatteriin kun maksaa ryhmän esiintymään päiväkotiin. Ja ihan samat suunnittelut sekin vaatii.

Mä en tajua, miten joku retki kerran vuodessa voi hiertää ketään noin paljon, että täytyy koko ryhmän toimintaa sabotoida tuolla tavalla. Kysyn vielä uudestaan, mitä sä tuosta saat? Onko se oikeasti parin euron säästön arvoista? Laadukasta varhaiskasvatusta riittävällä henkilökuntamäärällä lapsesi saisi osallistumalla sinne retkelle.

[/quote]

En minä saa tästä mitään,mutta lapsiryhmä saa 80 tuntia enemmän aikuisten aikaa. Laadukasta varhaiskasvatusta kannattaisi opetella antamaan ihan normaalien hoitopäivien puitteissa ilman teatteriretkiä. Lapset tarvitsevat pienen maailman, heidän kasvunsa ja kehityksensä ei edellytä teatteriretkiä vaan aikuisen  aikaa.

Enkä minä sabotoi ryhmän toimintaa. Minä kannan vastuuni lapsestani ja edellytän, että päivähoitohenkilöstä tekee sen, mistä he saavat palkan. Jos varhaiskasvatuksen henkilöstön osaaminen on niin ohutta, että ilman vanhemmilta kerättyä rahaa ei ryhmää saada toimimaan, niin lienee syytä laittaa koko porukka vaihtoon.

[/quote]

Mistähän olet repinyt tämän suunnittelua 80 tuntia / retki? Eiköhän se suunnittelutöihin käytettävissä oleva aika ole melko vakio riippumatta retkistä, jos ei tehdä retkiä, tehdään sitten vaikka joku esitys lasten kanssa. 

Itsehän vaadit laadukasta varhaiskasvatusta. Siihen sisältyy se, että lastentarhanopettajan työhön kuuluu myös muita tehtäviä kuin läsnäoloa lapsille. Päiväkoti ei kuitenkaan ole mikään lapsiparkki, jonne lapset heitetään päiväksi katsomaan videoita tai riehumaan keskenään ilman mitään sen valmistellumpaa sisältöä. 

Vierailija
67/83 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 20:04"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 18:12"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 14:39"]Eskarissa kerättiin 20,- ja käyttivät lapsia mm. teatterissa, museossa jne. Mielelläni sen maksoin, koska rahana pieni summa mutta noista käynneistä lapsi puhuu vieläkin. Koulussa ei ole ainakaan vielä kerätty mitään.[/quote]

Mä taas mielelläni käyn itse lapseni kanssa edellä mainituissa paikoissa. Päiväkodilta odotan hoidon järjestämistä työpäiväni ajaksi en mitään ylimääräisiä retkiä. Toisekseen mitä pienempi lapsi kyseessä, niin tuttu ja turvallinen päivärytmi ja ympäristö riittää.

[/quote]

Tämä on se mikä päiväkoti minullekin on ensisijaisesti, paikka missä lapseni saa hoitoa oman työpäiväni ajaksi. Tottakai on todella mukavaa että kaikkea erilaista järjestetään (huvipuistoilua, teatterissa käyntiä etc), en sitä lyttää myöskään. Enkä koe että esim. 20-50euroa olisi paha antaa vuodessa päiväkodille, mutta tämä tapa millä tämä rahan kerääminen on tullut ilmi kuulostaa jo pelkältä rahan varastoinnilta.

Ensinnäkin, olisi kiva tietää mitä varten näitä rahoja kerätään näillä a:sta g:hen aakkostetuilla suunnitelmilla (eli toisin sanoen 7 eri kohtaa joilla aiotaan kerätä rahaa lapsia varten vanhemmilta/päiväkodin henkilökunnalta. aloituksessa listasin kolme) jotka kokouksen pöytäkirjasta tuli ilmi. Kuulosti aikamoiselta rahan keräämiseltä, koska uusi kokous on siis helmikuussa, jossa keksitään uusia ja lisää.. Lisää mihin ja miksi? Miksei voi vaan konkreettisesti sanoa että aiotaan toukokuussa viedä lapset päiväksi särkänniemeen, ja sitä varten on nämä kalenterit. Ei, tässä pöytäkirjassa puhutaan mahdollisista retkistä, joihin on yleensä näitä rahoja käytetty aiempina vuosina.

Jos tarvitaan leluja, askartelutarvikkeita ym. Niin niistäkin voisi ehkä laittaa jonkun ilmoituksen vanhemmille? Niinkuin ylempänä kirjoiteltiinkin, että monella varmasti olisi antaa. Tai voisi vaihtoehtoisesti avustaa rahalla. Esim. Possu joka nyt kiertää ryhmästä ryhmään voisi seistä lapun päällä jossa lukisi ''uusia pihapyöriä varten'' tai vastaavaa.

Puhuin äitini kanssa tänään puhelimessa tästä aiheesta, ja hän sanoi ettei ole minun nuoruuteni, eikä edes pikkusiskoni joka on syntynyt sentään 2000luvulla, päiväkotivuosina kuullut vastaavasta. Pikkusiskoni päiväkoti ajoilta hän muisti että päiväkodista saatettiin antaa lappu jossa luki että askartelutarpeet on vähissä ja kaikki kierrätettävä kelpasi. Näin ollen vanhoja langan pätkiä, nappeja, liimaa, paperia sai kuka vaan viedä päiväkotiin lapsille askartelutavaroiksi. Mutta mitään rahan keräämistä myyntityöhön liittyvänä ei ollut. Esim. kirpputoripöytä, miksei niitä leluja voi viedä päiväkotiin? MIksi niitä pyydetään viemään päiväkodin lasten nimissä varattavaan kirpputoripöytään ja näin ollen muuttaa käteiseksi?

Ja niinkuin sanoin, kaikki retket ym. on mielestäni okei ja varmasti todella kivaa lasten puolesta. Ja tottakai haluan rahoittaa että lapseni pääsee näihin retkiin mukaan. Mutta nyt homma kuulostaa aika ylimenevältä. Ymmärtäisin että kerran vuodessa päiväkodin pihalla/sisällä jotkut juhlat jossa voisi jokin leivonnainen maksaa. Tai mehu. Tai jotain vastaavaa. Mutta en ymmärrä että niitä kalentereita pitää tilata se 5000kpletta vaikka kalentereiden tekijäkin on maininnut että pystyy tekemään samaan kustannushintaan vaikka vain 50kpl lisää parin päivän varotusajalla.Että se x summa on 5kpl mitä tilataan per perhe, eikä sitä yhtä/kahta niinkuin normaalisti. Kuka maksaa kalenterit joita ei saadakaan myytyä, niissä on kumminkin 3e kappale hinta kun ne teetetään? Meneekö ne tuolta päiväkodin lasten tililtä johon näköjään yritetään varastoida mahdollisimman paljon rahaa? Miksi se on 5kalenteria per perhe mitä aiotaan tilata eikä vaikka sitä max kolmea?
En vain ymmärrä tätä. Ja ehkä paras on, että saat yrityksesi mainoksen kalenteriin, pieni mainos alue maksoi 100e( en muista nyt alueen mittoja mutta PIENI!). Öö, kalenteriin joka menee lähisuvulle. 100euroa mainoksesta jonka näkyvyys tulee olemaan erittäin pieni. Naurettavia vastauksiakin tuli, yritys voi tukea päiväkodin toimintaa.. Mun mielestä tääkin idea tapettiin samantien rahan ahneudella. Tuossahan oltais voitu laittaa hinnaksi esim. 50e. Saa mainoksen kalenteriin joka usealla perheellä menee varmasti roskiin tai lehtipinoon, harvalla varmasti käyttöön. Ja 50e on kumminkin jo 5 kertaa enemmän kuin kalenterin hinta. Pienyrityksiä, lasten vanhempien yrityksiä, mitä vaan olisi saatu mainostettua ja tuettua vähäisen samalla idealla millä lapsien retkiä tuetaan. Mutta ei, ollaan rahan ahneita tässäkin asiassa ja tapetaan se idea heti. Varsinkin kun näiden ''sponsorimainosten'' tilaaminen kalenteriin ei muuta kalenterin kustannushintaa yhtään. Niin ja yritysten sponsorimainoksia ei ole tullut kalenteriin vielä yhtään. Enkä kyllä uskokaan että tulee tuolla hinnalla. Milloin tästä tuli tälläistä? Tällä hetkellä tää ei kuulosta mun mielestä enään normaalilta päiväkodin tukemiselta vaan siltä että yritetään haalia mahdollisimman paljon rahaa vanhemmilta. Anteeksi vain jos se ei sitä ole. Ja aion tukea kyllä lapseni retkiä, laitan sinne possuun rahaa heti kun sen käsiini löydän. Muuhun en aio osallistua mutta kyllä tää mun mieltäni aika paljon hämmästytti eilen illalla kun ensimmäistä kertaa tälläisen kokouksen pöytäkirjan löysin.

T. Ap

[/quote]

Tämä kuulostaa jo ihan pimeältä. Olisikohan vanhempainyhdistyksen joltain tekemisen puutteessa olevalta äityliltä vähän karannut mopo käsistä? 

En ole kuullut, että missään muussa päiväkodissa olisi tuollaista. Tuohan on ihan eri asia, kuin se että tiettyyn retkeen pari kertaa vuodessa pyydetään vähän rahaa. 

Vierailija
68/83 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 20:55"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 20:05"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Mistähän olet repinyt tämän suunnittelua 80 tuntia / retki? Eiköhän se suunnittelutöihin käytettävissä oleva aika ole melko vakio riippumatta retkistä, jos ei tehdä retkiä, tehdään sitten vaikka joku esitys lasten kanssa. 

Itsehän vaadit laadukasta varhaiskasvatusta. Siihen sisältyy se, että lastentarhanopettajan työhön kuuluu myös muita tehtäviä kuin läsnäoloa lapsille. Päiväkoti ei kuitenkaan ole mikään lapsiparkki, jonne lapset heitetään päiväksi katsomaan videoita tai riehumaan keskenään ilman mitään sen valmistellumpaa sisältöä. 

[/quote]

Totta, päiväkoti on paikka, jossa yliopistossa opiskelleet lastentarhanopettajat käyttävät jokaisen satukirjasta lukemansa sadun miettimiseen suunnitteluaikaa noin 5 tuntia. Akateeminen maailma ei opeta heille yhtään mitään eli siinä missä luokanopettaja suunnittelee opetustuokion kerralla hyvin ja käyttää sitä sitten varioiden uudestaan ja uudestaan, pitää LTO:n joka kerta aloittaa ihan alusta. Että minkä kirjan sitä nyt käsiinsä ottaisi.

Missään muualla kuin päiväkodissa ei toimita niin, että suunnittelua on enemmän kuin itse toimintaa. Jos koulussa toimittaisiin samoin, kestäisi peruskoulu noin 36 vuotta.

Päiväkoti ei ole lapsiparkki, totta, mutta jos varhaiskasvatus on sitä, että lapset ovat keskenään harjoittelijan kanssa, koska vakiväki (esim. 4 hlö) suunnittelee teatteriretkeä 2 tuntia päivässä 2 vko  ajan niin kas - siitähän tulikin jo 80 tuntia. Tuntikustannukset jos laskee 20 euron mukaan (alakanttiin, tiedän) /hlö, niin siitä syntyy 1600 e eli noin 8 lapsen vanhempien maksaman päivähoitomaksun verran. Ja mitä lapset saavat: videoiden katselua harjoittelijan kanssa, koska varhaiskasvattajien täytyy suunnitella, ei ole aikaa lapsille.

Vierailija
69/83 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen itse tosi huono antamaan rahaa olleskaan,jollen ole täysin varma mihin se menee.Mistä tuotakaan tietää,jos rahaa pydetään,että se kaikki todella menee lapsille.Ja jos mihinkään ei merkata summia ja kuitteja ei saa,olisi erittäin helppoa vetää seteleitä välistä omaan taskuun.Koska missään ei ole todisteita paljon olet antanut ja paljon on saatu.Ja mitä niillä ylipäätään ollaan hankkimassa...seinämaalia?

Vierailija
70/83 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen, mistä on tuo tieto, että vain ja ainoastaan yhtä retkeä suunnitellaan 2 tuntia joka päivä 2 tunnin ajan? 

Ja jos sulle on tärkeintä, että hoitajille on aikaa lapsille, miksi lisäät heidän työtään tekemällä turhia valituksia, joiden selviämiseen käytetty aika on sekin pois lapsilta? Ongelmavanhemmat työllistävät varmasti hoitajia sata kertaa enemmän kuin minkään retken suunnittelu. 

Jos sulle hoitajan koulutuksella ei ole niin väliä, pääasia ettei tee  päivän aikana mitään muuta kuin on lasten kanssa, mikset laittanut pph:lle? 

Vierailija
71/83 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kanssa on just 20 euroa eskarivuotta kohti, ja se on kyllä hyvä systeemi. Koulussa myyvät kalentereita ja karkkia sun muuta, mutta ei ole kyllä mitään velvoitteita ostaa mitään. Olen kuitenkin ostanut, jotta pääsevät luokkaretkelle.

Vierailija
72/83 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 21:16"]

Edelleen, mistä on tuo tieto, että vain ja ainoastaan yhtä retkeä suunnitellaan 2 tuntia joka päivä 2 tunnin ajan? 

Ja jos sulle on tärkeintä, että hoitajille on aikaa lapsille, miksi lisäät heidän työtään tekemällä turhia valituksia, joiden selviämiseen käytetty aika on sekin pois lapsilta? Ongelmavanhemmat työllistävät varmasti hoitajia sata kertaa enemmän kuin minkään retken suunnittelu. 

Jos sulle hoitajan koulutuksella ei ole niin väliä, pääasia ettei tee  päivän aikana mitään muuta kuin on lasten kanssa, mikset laittanut pph:lle? 

[/quote]

PÄiväkodista on kerrottu: olemme suunnitelleet tätä retkeä kahden viikon ajan. Ja kas, kahden viikon ajan siellä todella harjoittelija oli lasten kanssa ja vakiväki suunnitteli.

Enkä ole osannut ajatella, että päiväkodin jokaisen hoitajan on päästävä tekemään vastinetta, kun AVI kyseenalaistaa päiväkodin toiminnan. Olen aina kuvitellut, että päiväkodin johtaja tekisi tuollaiset vastineet, mutta näköjään siihenkin tarvitaan koko varhaiskasvatusporukka.

Äitinä minulla on oikeus vaatia, että päivähoitolakia noudatetaan. Se ei ole kiusantekoa, se on jokaisen kansalaisen oikeus. Laiton rahankeruu on laitonta rahankeruuta, sille ei voi mitään. Jos LTO ei sitä tiedä, niin kyllä AVI kertoo.

Vierailija
73/83 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä retket ja elämykset lapsille päiväkodin kanssa on vanhemmista lähtevä toive. Itse maksan mielelläni lapsille retkiä ja kulttuurikokemuksia, halvemmaksikin tulee, jos maksaa vain yhden lapsen retken kuin, että menisimme perheen kanssa kaikkiin tapahtumiin.

Ajattelen aina lapsen parasta, enkä käytä mielivaltaista valtaani lasta vastaan kieltämällä elämyksiä joita päiväkoti järjestää. Käymme paljon myös perheen kesken museoissa ja näyttelyissä ja tiedän, että opastetut kierrokset maksavat paljon ja yleensä reissuihin liitetään syömässä käynti ja eväät jotka lisäävät hintaa. Päiväkotiryhmille on sitä paitsi näytöksiä, opastuksia ja työpajoja joita ei voi hyödyntää iltaisin ja viikonloppuisin.

Meidän päiväkodissa rahankeruun hoitaa vanhempainyhdistys, joka ylimenevällä rahalla (jos sattuu jäämään) ostaa ryhmiin esim metsäretkieväitä tai kevätjuhliin ekstra tarjottavaa. Koskaan ei lähde yli sadan lapsen päiväkoti samaan aikaan maksulliselle retkelle, eli lapsen voi halutessa jättää päiväkotiin hoitoon kun toiset retkeilee.

Vierailija
74/83 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, määrärahat on pienet ja tuppaavat olemaan aikalailla loppu tähän aikaan vuodesta esim. jouluaskarteluja ajatellen :/ Hyvin pienillä summillahan noita päiväkoteja pyöritetään. 

Meillä on aina kerätty rahaa noita retkiä varten ihan pyytämällä, samoin sitten esim. kevätjuhlissa myydään taimia yms. joilla kustannetaan vaikkapa uusia ulkoleluja. 

Vierailija
75/83 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pyydetään rahaa teatterikäyntiin tms. Onneksi ei tarvitse tehdä mitään myyntiä tai tapahtumia ja hirveätä vaivaa. (Yksityinen päiväkoti kyseessä.)

Vierailija
76/83 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vanhemmat ovat aina keskenään päättäneet kerätä esim. 10 euroa/lapsi, jotta voidaan järkätä jotain extraa, teatterissa käyntiä tms. Lisäksi on ollut kerran vuodessa vanhempien järkkäämä tapahtuma, jonka tuotolla on ostettu jotain kivaa ja tarpeellista päiväkodille.

Lasten hyväksi kaikki tällainen menee, joten en ymmärrä, miksi tämä jonkun mielestä on ihan hirveää. Jos joku ehdottomasti kieltäytyy osallistumasta ja maksamasta mitään, niin kukaan ei voi pakottaa.

Vierailija
77/83 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis possu on ainoa fiksu idea mun mielestä tässä rahan keräämisessä.. En vain ole koko possua kertaakaan nähnyt ja sain tietää vasta eilen kyseisestä possusta, olisin voinutkin useasti turhat kolikot sinne heittää.

Ja ymmärrän että rahaa pyydettäisiin suoraan esim. huvipuisto retkeä varten etc. Mutta kun näin ei tehdä! Vaan keksitään jotain typeriä kalentereita joita ei saa edes ostaa yhtä per perhe (eli esim. päiväkodista lastani hakiessa voisin ostaa yhden) vaan on päätetty jossain kokouksessa että niitä pitää x määrä myydä vanhemman. Ja tämä x määrä ylittää jo laskukaavan = vanhemmat ostaa yhden, molemmat isovanhemmat yhdet (eli x ei ole kolmea vaan enemmän!). Kelle muulle alan lapseni tarhan kalenteria myymään kuin lähisuvulle?

Ja jätin kirjoittamatta suuren osan muistakin ideoista mitä on lasten rahankeruuta varten keksitty (voin sanoa että leipominen kyllä on yksi idea..). En vain ymmärrä milloin päiväkodissa on tälläistä alettu tekemään??

T. Ap

Vierailija
78/83 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuon tekee vanhempainyhdistys, ei tahra. Kuka osallistuu kuka ei. Itse en myy enkä osta mitään, mutta laitan sitten reilummin siihen "vapaaehtoiseen kannatusmaksuun".

Meillä ainakin ovat ostaneet extraleluja, järkänneet teatteria ja taikuria, tehneet kevätretken ja kerran taisivat kävellä nättinä toukokuun päivänä lähikaupasta ostamaan jätskipuikot. Eli maksan ihan mielelläni.

Vierailija
79/83 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap: onko lapsesi jossain yksityisessä päiväkodissa? Kunnallisessa päiväkodissa (ainakin meillä) ollaan tarkkoja siitä, että päiväkodin/henkilökunnan puolesta ei ylimääräistä kerätä. Vanhemmat ovat omalla päätöksellään keränneet ja järkänneet juttuja, mutta päiväkoti ei missään tapauksessa velvoita ketään mihinkään.

t. 4

Vierailija
80/83 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 13:01"]

Kalenteri jota jokaisen vanhemman pitää myydä x määrä!

[/quote]Minulla nouseen niin karvat pystyyn näistä rahan kerääjäämisistä ja pakkotalkoista.

Jokainen voi retkeillä omalla ajllaan ja jos ei huvita tai ei ole varaa, niin sitten pysytään kotona.

Ja joka helvetin yhteisöstä löytyy sitten joku joka voi "hyvää hyvytään" tuoda "omakustannushintaan" myytäväksi jotain sukkia tai karkkia. Tuollaiset oman edun tavoittelijat pitäisi pistää kuriin.