Siis MILLOIN on päiväkodeissa alkanut rahan kerääminen lasten retkiin????
En tosissaankaan muista että omassa nuoruudessani olisi mitään tämän kaltaista mitä sain juuri tietää lapseni päiväkodista.....
Kirpputorin pitäminen, jonka rahat menevät tämän päiväkodin lasten hyväksi (jokainen vanhemmista voi tuoda pieneksi menneitä vaatteita, leluja, etc)
Kalenteri jota jokaisen vanhemman pitää myydä x määrä!
Possu joka kiertää eriryhmissä ja vanhemmat saavat lahjoittaa rahaa possuun vapaaehtoisesti
etc en kaikkia jaksa edes kirjoittaa.
Milloin tälläinen on tullut päiväkoteihin? Luulin että ainoastaan kouluissa kerätään rahaa lasten leirikouluihin kaikkien myyjäisten ym. avulla. Rahojen avulla lapset menevät esim. teatteriin eli tekevät jotain erilaista tarhan ulkopuolella.
En todellakaan tiedä mitä ajatella tästä. Ihan ok idea osittain, osittain taas en ymmärrä yhtään..Vien lastani tarhaan koska minun on pakko käydä töissä, toisinkuin esim. kouluun joka taas on jokaiselle lapselle pakko. Tehdäänkö tälläistä teidän päiväkodeissa ja onko näin muka aina tehty???
Kommentit (83)
Elämä on valintoja. Olisi kannattanut hommata sellainen ammatti, missä tienaa hyvin. Näin ollen on varaa panna lapsi hyvään päiväkotiin, mistä käyttävät lapsen uimakoulussa ja teattereissa ja retkillä ja minä voin rauhassa keskittyä vauvanhoitoon kotona.
Miksi kaiken pitäisi olla ilmaista. Hoitakaa lapsenne kotona, jos ei kelpaa
Ksylitolipastellimaksut ja retkimaksut ovat maksuja päivähoidon tarjoamista maksullisista lisäpalveluista ja niihin osallistuminen on täysin vapaaehtoista. Peruspäivähoto täytyy hoitua ministeriön hyväksymillä maksuilla. Jos retki on "pakollinen", eli ei tarjota tavallista päivähoitoa sille ajalle kun muut lapset ovat vaikka teatterissa, niin sitten maksu on vapaaehtoinen.
Eskarissa kerättiin 20,- ja käyttivät lapsia mm. teatterissa, museossa jne. Mielelläni sen maksoin, koska rahana pieni summa mutta noista käynneistä lapsi puhuu vieläkin. Koulussa ei ole ainakaan vielä kerätty mitään.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 13:33"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 13:10"]
[/quote]Kunnalla nut kuitekin on LAKIIN PERUSTUVA VELVOLLISUUS järjestää tarvittava päivähoito.
[/quote]
Toki näin on, mutta laki velvoittaa vain johonkin minimiin - ei siihen, että on joka vuosi uusia leluja tai grilli pihassa käytettävissä kesällä tai päästään uimaan tai teatteriin tai johonkin tapahtumaan tms.
Minä suon mielelläni lapsille vähän jotain ekstraa ja tässä nykyisessä taloudellisessa tilanteessa en velvoittaisi kuntaa sellaisen järkkäämiseen. Jos kerran vuodessa annan kympin ja kerran vuodessa leivon kakun johonkin tilaisuuteen, niin teen sen ihan miellelläni ja osoitan sillä lapsellekin, että arvosta päiväkotia ja yhteisöllisyyttä ja sitä, että lapset saavat jotain kivaa.
Meillä kerättiin 10 syksyllä. Voitin lotossa 150 e, annoin sen. Kaikki oli tyytyväisiä.
Mua kiinnostais milloin pk:ssa ylipäätään ollaan alettu retkeilemään?? Eikö sen ikäiset kuitenkin vielä saa enemmän irti omien vanhempien kanssa retkeilystä?
Oon töissä päiväkodissa. Inhosin edellisessä päiväkodissa yli kaiken, kun koko ajan piti MYYDÄ jotain vanhemmille. Pesuainetta, sukkaa, suklaata... Toki sitten niillä rahoilla ostettiin uusia leluja tms kivaa. Mutta mun mielestä mun tehtäviini ei kuulu myyminen. Onneksi uudessa paikassa ei myydä mitään!! Tuomme paljon kotoa (askartelutarviketta, vanhoja leluja, roolivaatteita & ompelemme vanhasta uutta) tai ostan kirppikseltä, jos näen esim. parilla eurolla kivan pelin tai kassin tarpeeseen tulevia leluja. Kirppisostoja ei voi saada kunnalta takaisin, koska ei ole esittää kuittia enkä edes viitsi kertoa pomolle asiasta. Tuo myyminen ja rahan keruu vei tosi paljon aikaa ja vaivaa.
Ennen esiopetusta eli 1990-luvulla saimme vielä pyytää vanhemmilta rahaa taksimatkoihin tms jos halusimme käydä uimahallissa, taidenäyttelyssä, kirkossa. Sitten kiellettiin rahan pyytäminen retkiin joten retketkin loppuivat siihen. Kaikki vanhemmat maksoi mielellään euron taksimatkaan, niin lapsi pääsi retkelle. Mutta myyminen ei ole kiellettyä eikä lahjoitusten vastaanotto.
Kenenkään vanhemman ei tietenkään ole pakko myydä tai ostaa!
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 15:19"]
[/quote]Kunnalla nut kuitekin on LAKIIN PERUSTUVA VELVOLLISUUS järjestää tarvittava päivähoito.
[/quote]
Toki näin on, mutta laki velvoittaa vain johonkin minimiin - ei siihen, että on joka vuosi uusia leluja tai grilli pihassa käytettävissä kesällä tai päästään uimaan tai teatteriin tai johonkin tapahtumaan tms.
Minä suon mielelläni lapsille vähän jotain ekstraa ja tässä nykyisessä taloudellisessa tilanteessa en velvoittaisi kuntaa sellaisen järkkäämiseen. Jos kerran vuodessa annan kympin ja kerran vuodessa leivon kakun johonkin tilaisuuteen, niin teen sen ihan miellelläni ja osoitan sillä lapsellekin, että arvosta päiväkotia ja yhteisöllisyyttä ja sitä, että lapset saavat jotain kivaa.
[/quote]
Minä velvoittaisin! Kunnalle se kuuluu, ja hyvinvointivaltiolle. Kuten joku jo aikaisemmin kirjoitti, niin tällä menolla on kohta kaikki vanhempien maksettavana.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 16:07"]
Oon töissä päiväkodissa. Inhosin edellisessä päiväkodissa yli kaiken, kun koko ajan piti MYYDÄ jotain vanhemmille. Pesuainetta, sukkaa, suklaata... Toki sitten niillä rahoilla ostettiin uusia leluja tms kivaa. Mutta mun mielestä mun tehtäviini ei kuulu myyminen. Onneksi uudessa paikassa ei myydä mitään!! Tuomme paljon kotoa (askartelutarviketta, vanhoja leluja, roolivaatteita & ompelemme vanhasta uutta) tai ostan kirppikseltä, jos näen esim. parilla eurolla kivan pelin tai kassin tarpeeseen tulevia leluja. Kirppisostoja ei voi saada kunnalta takaisin, koska ei ole esittää kuittia enkä edes viitsi kertoa pomolle asiasta. Tuo myyminen ja rahan keruu vei tosi paljon aikaa ja vaivaa.
Ennen esiopetusta eli 1990-luvulla saimme vielä pyytää vanhemmilta rahaa taksimatkoihin tms jos halusimme käydä uimahallissa, taidenäyttelyssä, kirkossa. Sitten kiellettiin rahan pyytäminen retkiin joten retketkin loppuivat siihen. Kaikki vanhemmat maksoi mielellään euron taksimatkaan, niin lapsi pääsi retkelle. Mutta myyminen ei ole kiellettyä eikä lahjoitusten vastaanotto.
Kenenkään vanhemman ei tietenkään ole pakko myydä tai ostaa!
[/quote]
Mäkin muistan lapsuudestani tuon, että välillä saatettiin pyytää tuomaan ihan paria nykyeuroa vastaava summa kerran pari vuodessa, että päästään jonnekin retkelle. Ei ollut ongelma kellekään. Oikeasti jos eletään niin kädestä suuhun, että perheellä ei ole tuota paria euroa vuodessa varaa laittaa, niin tuskin on kauhean hyvissä kantimissa lasten muihinkaan tarpeisiin vastaaminen.
Sitten tuli nämä tasa-arvolässytykset, että kaikkien pitää päästä, vaikkei olekaan rahaa (suomeksi käytännössä yleensä halua maksaa omaa osaansa) ja ei voi siksi kerätä suoraan. Kas kummaa, kun sitä rahaa kuitenkin tarvitaan retkien järjestämiseen edelleen ja suurimman osan mielestä retket ovat hyvä juttu!
En tunne ketään, joka tykkäisi noista tavaroiden pakkotyrkytyksistä, kalentereidenmyynneistä tai myyjäisten järkkäämisestä / niihin osallistumisesta. Kaikki maksaisivat paljon mielummin ihan suoraan rahana. Paitsi ehkä ne pummivanhemmat, jotka näin pääsevät liukenemaan nätisti maksamasta edes sitä paria euroa, kun sensijaan ne tunnollisemmat joutuvat tekemään palkatonta työtä ja ostelemaan jotain surkeaa krääsää tai sitkeitä pullia. Ihan niinkuin kukaan ei näkisi, kenen vanhemmat näitä säästöpossuja täyttelevät tai myyjäisiin osallistuvat, kenen eivät.
Mun puolesta voitaisiin tehdä suoraan lista, jossa kerrottaisiin paljonko jokaisen täytyy maksaa ja myös sen perheen nimi, joka ei itse pysty osallistumaan, jota muut voivat halutessaan sponssata. Ihan varmasti saataisiin rahat kasaan. Ja samalla ehkä sille perheelle tulis mieleen miettiä, löytyisikö kuitenkin ensi kerralla itseltä se yhtä-paria tupakka-askia vastaava rahasumma, ettei muiden tarvitsisi sitä maksaa.
Ja varmaan aika moni toisi mielummin lastensa vanhat lelut päiväkotiin kuin ostelisi mitään sukkia, jos tällaista vaihtoehtoa tarjottaisiin. Jos ylipäänsä mainostettaisiin mahdollisuutta kierrättää leluja päiväkoteihin, uskon että niitä kertyisi aikalailla ihan ilmaiseksi. Melkein jokaisella, jolla on vanhempia lapsia, pyörii kuitenkin nurkissa heidän vanhoja lelujaan, joista ei kirppiksellä saa oikein mitään ja joita muuallekaan ei huolita lahjoituksena, kun niitä tulee jo ylenmäärin muutenkin.
Olen ilmoittanut, että en maksa ja olen ilmoittanut senkin, että kun muu ryhmä lähtee teatteriin tms., niin lapseni voi toki olla ylimääräisenä lapsena jossain toisessa lapsiryhmässä, mutta tulen tekemään päivähoitoa valvovaan AVIin ilmoituksen siitä, että maksullisen toiminnan vuoksi lapseni hoito järjestyy tavalla, joka ei täysin täytä normeja.
Ja kas - jo yhdestä kerrasta päiväkodille selvisi, että maksullisia retkiä ei tehdä, ellei kaikkia oteta mukaan ja toisaalta yhdenkään lapsen päivähoito ei saa vaarantua siksi, että hoitajat haluavat teatteriin.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 17:44"]
Olen ilmoittanut, että en maksa ja olen ilmoittanut senkin, että kun muu ryhmä lähtee teatteriin tms., niin lapseni voi toki olla ylimääräisenä lapsena jossain toisessa lapsiryhmässä, mutta tulen tekemään päivähoitoa valvovaan AVIin ilmoituksen siitä, että maksullisen toiminnan vuoksi lapseni hoito järjestyy tavalla, joka ei täysin täytä normeja.
Ja kas - jo yhdestä kerrasta päiväkodille selvisi, että maksullisia retkiä ei tehdä, ellei kaikkia oteta mukaan ja toisaalta yhdenkään lapsen päivähoito ei saa vaarantua siksi, että hoitajat haluavat teatteriin.
[/quote]
Niin hoitajathan sinne teatteriin haluavat ihan itsensä takia. Ei sinulla ole käynyt mielessä että ihan niitä lapsia ajatellen sitä ohjemaa siellä järjestetään. Mutta kiitos sinun, ei kukaan muukaan niistä 21 lapsesta saa mitään päiväkodin ulkopuolisia kokemuksia. Tai sitten sinun lapsesi on se vapaamatkustaja, jonka muiden vanhemmat kustantavat sinne retkelle.
Taidat olla muutenkin aika yhteistyökykynen kasvatuskumppani!
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 14:39"]Eskarissa kerättiin 20,- ja käyttivät lapsia mm. teatterissa, museossa jne. Mielelläni sen maksoin, koska rahana pieni summa mutta noista käynneistä lapsi puhuu vieläkin. Koulussa ei ole ainakaan vielä kerätty mitään.[/quote]Eikö "pyydetty" (=painostettu) päälystämään omalla kustannuyksella koulun kirjoja?
[/quote]
Mitä sä saat tuosta, että pilaat koko lapsiryhmältä ilon päästä retkelle, tai vaikka teatteriin? Monelle lapselle, joiden vanhempia ei kiinnosta, se voisi olla ainoa tilaisuus koko lapsuudessa päästä esimerkiksi jonnekin konserttiin tai lastenteatteriesitykseen.
Mietin tätä siltä kannalta, että olen itse töissä paikassa, jossa käy usein vierailemassa päiväkotiryhmiä (tämä tosin ei maksa päiväkodeille mitään ja ovat usein lähialueilta, joten tulevat ihan kävellen, joten tätä toimintamuotoa kenenkään hapannaamavanhempi ei ole onnistunut vielä viemään). Ei tämä mikään huvipuisto ole, mutta lapset ovat silti aivan innoissaan kun saavat hoitopäiväänsä vähän vaihtelua. Noilla retkillä on myös käytännön kasvatuksellista merkitystä esimerkiksi sen suhteen, kuinka erilaisissa paikoissa asioidaan ja käyttäydytään.
Ei se teatterireissu tai retki niille tädeille todellakaan mitään hupia ole. Tuskin esityksestä hirveästi ehtivät edes nauttia (saati että joku lastenteatteriesitys kauheasti muutenkaan aikuista edes kiinnostaisi). Helpommallahan he pääsisivät ilman noita retkiä. Saman tien voisivat jättää pois kaiken muunkin lapsia ilahduttavan toiminnan, tyytyä toimimaan pelkkänä lasten säilytyspaikkana. Onneksi kuitenkin useimmissa päiväkodeissa henkilökunta ajattelee sitä lastenkin parasta.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 17:54"]
[/quote]
Niin hoitajathan sinne teatteriin haluavat ihan itsensä takia. Ei sinulla ole käynyt mielessä että ihan niitä lapsia ajatellen sitä ohjemaa siellä järjestetään. Mutta kiitos sinun, ei kukaan muukaan niistä 21 lapsesta saa mitään päiväkodin ulkopuolisia kokemuksia. Tai sitten sinun lapsesi on se vapaamatkustaja, jonka muiden vanhemmat kustantavat sinne retkelle.
[/quote]
Yksi teatteriretki = 80 tuntia suunnittelua. Mieluummin hoitajat ovat tuon suunnitteluajan lasten kanssa kuin keskenään palavereissa.
Lapset eivät tarvitse päiväkodin ulkopuolisia kokemuksia, heille riittää varsin hyvin se, että päiväkodissa annetaan laadukasta varhaiskasvatusta. Teatteriesityksestä oppii hyvin paljon kutsumalla teatterin päiväkotiin. Ehkä jopa enemmän kuin kuljettamalla koko ryhmän teatteriin.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 17:58"]
[/quote]
Mitä sä saat tuosta, että pilaat koko lapsiryhmältä ilon päästä retkelle, tai vaikka teatteriin? Monelle lapselle, joiden vanhempia ei kiinnosta, se voisi olla ainoa tilaisuus koko lapsuudessa päästä esimerkiksi jonnekin konserttiin tai lastenteatteriesitykseen.
Mietin tätä siltä kannalta, että olen itse töissä paikassa, jossa käy usein vierailemassa päiväkotiryhmiä (tämä tosin ei maksa päiväkodeille mitään ja ovat usein lähialueilta, joten tulevat ihan kävellen, joten tätä toimintamuotoa kenenkään hapannaamavanhempi ei ole onnistunut vielä viemään). Ei tämä mikään huvipuisto ole, mutta lapset ovat silti aivan innoissaan kun saavat hoitopäiväänsä vähän vaihtelua. Noilla retkillä on myös käytännön kasvatuksellista merkitystä esimerkiksi sen suhteen, kuinka erilaisissa paikoissa asioidaan ja käyttäydytään.
Ei se teatterireissu tai retki niille tädeille todellakaan mitään hupia ole. Tuskin esityksestä hirveästi ehtivät edes nauttia (saati että joku lastenteatteriesitys kauheasti muutenkaan aikuista edes kiinnostaisi). Helpommallahan he pääsisivät ilman noita retkiä. Saman tien voisivat jättää pois kaiken muunkin lapsia ilahduttavan toiminnan, tyytyä toimimaan pelkkänä lasten säilytyspaikkana. Onneksi kuitenkin useimmissa päiväkodeissa henkilökunta ajattelee sitä lastenkin parasta.
[/quote]
Outoa ajatella, että jos ei pääse lasten kanssa teatteriin, niin päiväkoti on pelkkä säilytyspaikka. Sen kun pitäisi olla parhaan mahdollisen varhaiskasvatuksen tyyssija, jossa ammattitaitoinen henkilökunta huolehtii lapsista.
No, määrärahat on pienet ja tuppaavat olemaan aikalailla loppu tähän aikaan vuodesta esim. jouluaskarteluja ajatellen :/ Hyvin pienillä summillahan noita päiväkoteja pyöritetään.
Meillä on aina kerätty rahaa noita retkiä varten ihan pyytämällä, samoin sitten esim. kevätjuhlissa myydään taimia yms. joilla kustannetaan vaikkapa uusia ulkoleluja.
[/quote]
Niinpä, meidän päiväkoti oli kiinni retkipäivän eli oletus oli, että kaikki osallistuu. Kyllä harmitti..
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 14:39"]Eskarissa kerättiin 20,- ja käyttivät lapsia mm. teatterissa, museossa jne. Mielelläni sen maksoin, koska rahana pieni summa mutta noista käynneistä lapsi puhuu vieläkin. Koulussa ei ole ainakaan vielä kerätty mitään.[/quote]
Mä taas mielelläni käyn itse lapseni kanssa edellä mainituissa paikoissa. Päiväkodilta odotan hoidon järjestämistä työpäiväni ajaksi en mitään ylimääräisiä retkiä. Toisekseen mitä pienempi lapsi kyseessä, niin tuttu ja turvallinen päivärytmi ja ympäristö riittää.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 18:05"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 17:54"]
[/quote]
[/quote]
Yksi teatteriretki = 80 tuntia suunnittelua. Mieluummin hoitajat ovat tuon suunnitteluajan lasten kanssa kuin keskenään palavereissa.
Lapset eivät tarvitse päiväkodin ulkopuolisia kokemuksia, heille riittää varsin hyvin se, että päiväkodissa annetaan laadukasta varhaiskasvatusta. Teatteriesityksestä oppii hyvin paljon kutsumalla teatterin päiväkotiin. Ehkä jopa enemmän kuin kuljettamalla koko ryhmän teatteriin.
[/quote]
Ei ne päiväkodissa esityksiä järjestävät teatteriryhmätkään sitä ilmaiseksi tee. Joten rahaa täytyy kerätä joka tapauksessa. Mitä itse olen yhtään tutustunut aiheeseen, halvemmalla ne lapset vie teatteriin kun maksaa ryhmän esiintymään päiväkotiin. Ja ihan samat suunnittelut sekin vaatii.
Mä en tajua, miten joku retki kerran vuodessa voi hiertää ketään noin paljon, että täytyy koko ryhmän toimintaa sabotoida tuolla tavalla. Kysyn vielä uudestaan, mitä sä tuosta saat? Onko se oikeasti parin euron säästön arvoista? Laadukasta varhaiskasvatusta riittävällä henkilökuntamäärällä lapsesi saisi osallistumalla sinne retkelle.
Ootte te ihan pihalla. Sillä ei ole mitään tekoa päiväkodin kanssa, että vanhempainyhdistys sitä rahaa kerää. Ei hoitajat, eikä työaikana. He vain ottavat saadut rahat vastaan ja vievät läpset retkelle.
Meillä raha kerätään etukäteen, ja sitten mietitään mihin se riittää. Tällöin kaikki _tietysti_ pääsevät mukaan, ja on ihan sama jos jonkun nico-jeremiaan äiti laittaa rahansa mieluummin huistenpidennyksiin ja rakennekynsiin, kyllä me muut vanhemmat siitä nico-jeremiaastakin sponssataan.
Teatteriesitykset on täällä ainakin olleet lähikoulun jumppasalissa, sinne menevät ihan kävellen ja usein ovat kutsuneet pph-lapsetkin mukaan.... Kukahan niiden reissun maksaa?