Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laihdutus, miksi se ei koskaan onnistu?

Vierailija
05.11.2013 |

Olen 161cm pitkä ja painan 72kg. Peiliin katsoessa näen hieman lihavan naisen.

Ärsyttää eniten se, että vielä reipas vuosi sitten painoin 65kg ja yritin laihduttaa. Sitä pari vuotta ennen painoin 55kg ja pidin silti itseäni hieman pyöreänä.

Tiedän, että laihduttaminen kannattaisi ja yritänkin sitä usein. Jokin aina vain menee vikaan ja epäonnistun. Tosiaan silloin 65-kiloisena yritin laihduttaa alle 60 kiloon ja lopputuloksena olen nyt yli 70 kg. Itsekuri, missä olet? Aina sitä vain retkahtaa. Retkahtamisen jälkeen ajattelee "mitä väliä" ja syö entistä epäterveellisemmin. Sitten taas jossain vaiheessa omatunto kolkuttelee, mars vaa'alle ja huomaan että olen entistä kauempana tavoitteestani.

Parhaimmillaan olen pitänyt suht tiukkaa laihdutuskuuria 2 kuukautta ilman että olen repsahtanut. Silloin painoa putosi 1-2,5kg (paino heittelehti minulla normaalipainoisenakin). Tuntui helvetin pahalta, että 2 kuukauden työ ja kilo menetetty. Pidin siis noin 300-600kcal vajetta yhdistettynä tunnin lenkkiin joka päivä.
Hidas aineenvaihdunta?

Vinkkejä kehiin siis ikilaihduttajalle! Miten saisin kunnolla kiloni karisemaan, mikä teillä on toiminut? Onko olemassa edes jotenkin toimivia laihdutusvalmisteita?

Huomaan, että miestä inhottaa lihomiseni ja itselläkin on siitä paha mieli. Terveydellekin tekisi hyvää hieman laihtua.

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua ap! Mitatkin mulla on suunnilleen samat kuin sinulla! No meillä mieskin on lihonut ja vielä mua enemmän, joten hänen takiaan ei tarvitse stressata. Yhdessä aloitettiin nyt taas vuodenvaihteesta (kuten moooni muukin) laihis. Kyl se tästä... kait..

Vierailija
62/72 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet säästöliekillä. Syö kuin sika seuraavat kaksi kuukautta ja elimistösi alkaa pikkuhiljaa käynnistää itseään laihduttamista varten. Lopullinen elimistön startti tapahtuu viiden päivän rajulla ylisyönnillä. Tämän jälkeen alat nähdä tuloksia, onnea matkaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri voitto ja saavutus on, jos ihminen pääsee sinuksi itsensä kanssa. Luonnolliseen elämänkaareen kuuluu vanhentuminen ja siihen liittyvät muutokset.

Asiat, joita ei voi muuttaa, on paras unohtaa ja kulkea eteenpäin.

Jos kuitenkin edessä on tilanne, jossa ylimääräiset kilot ahdistaa, nappi on liian tiukalla ja vyön reijät vähenee, on hyvä miettiä onko mitään tehtävissä.

Kerron tässä hyvän ja toimivan painonhallinta tavan.

En suosittele painon pudotukseen paastoa, koska nopeasti pudotettu paino tulee nopeasti takaisin. Elimistö jää ikäänkuin "vaanimaan" niukan ajan päättymistä.

Kun ravintoa taas tulee normaalisti kerää elimistö nopeasti takaisin menetetyt "asemat".

Siksi en suosittele nopeaa laihdutusta, vaan elämäntapamuutoksen kautta saatavaa kestävää, tavoiteltua ja itselle sopivaa painoa.

En suosittele normaali ruokailun korvaamista diettiannoksilla, koska se ei ole useinkaan "suun mukaista".

Jotain täytyy kuitenkin korjata.

Osta digitaalivaaka, aseta tavoite ja tee päätös.

Kuusikymmentä grammaa päivässä ei tunnu kovin suurelta, eikä vaikealta saavuttaa,

mutta elimistö sopeutuu pieneen muutokseen suurta paremmin.

Kysymyksessä ei siis ole laihdutus, vaan elämäntapa muutos.

Kuusikymmentä grammaa päivässä on kilo kahdeksansataa grammaa kuukaudessa.

Painoa voi itseään armahtaen tarkkailla kolmen päivän väliin, ottaen huomioon kehon luonnollisen painonvaihtelun.

Miten paino putoaa?

Sokerin määrän tarkistus voi avata silmiä.

Kun laskin omaa sokerin käyttöä, niin huomasin aamu, päivä, iltapäivä ja ilta juomien (kahvin ja teen) kanssa lusikoin päivän mittaan neljätoista lusikallista sokeria.

Se oli desi päivässä ja kolme litraa kuukaudessa ja kolmekymmentäkuusi litraa vuodessa.

Vaaleat leivät, pullat ja viinerit kannattaa vaihtaa parempaan.

Hedelmiin ja marjoihin.

Erityisesti elintarvikkeisiin ympätty Fruktoosisiirappi on aine, jota kannattaa karttaa. Se on kemiallisesti prosessoitua, keinotekoista ja elimistölle koukuttavan haitallista.

Mahdollisimman paljon kannattaa suosia puhtaista kotimaisista aineksista itsevalmistettua kotiruokaa.

Makkara on prosessoitua ja epäterveellistä syötävää. Makkaramassaan laitetaan eläimestä ne osat, joita ei kaupan lihatiskissä näe. Koneellisesti luista irroitetut kalvot ja lihan kaltaiset osat. Makkara sisältää keskimäärin 25% rasvaa, joten pakkauksen makkarapötköistä joka neljäs on pelkkää eläinrasvaa. Nitriitillä saadaan komea väri.

Jauhoja, vettä, sakeuttamisaineita, lisäaineita, vahventeita ja mausteita.

Siitä on makkarat tehty.

Aamu on hyvä aloittaa ravitsevalla puurolla. Päivällä kotiruoka-ateria. Annoksien määrää ei tarvitse pienentää.

Iltapala voi olla runsas, kunhan se on hedelmäpainotteinen ja rasvaton.

Se, että tuo kuudenkymmenen gramman pudotus toteutuu, edellyttää päivittäistä parin kilometrin kävelyä vastaavaa liikkumista, normaalin liikkumisen lisäksi.

Vierailija
64/72 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

hmm

Vierailija
65/72 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viime syksystä asti säännöllistänyt syömisen ( vuorotyöstä huolimatta) niin, että syön kahdeksan tunnin aikana, aina samaan aikaan vrk:sta= joko klo 10-18 tai 11-19. Koko ajan paino tippui tasaisesti, mutta pysähtyi painoon, jossa olin aiemmin pitkään eli vähän yli 60 kg:n. Aloittaessani painoin 74 kg.

Vatsakivut vähenivät, kun suolisto saa huilata pidempään. Yövuorossa en syö mitään, juon teetä tai jotain kaloritonta kylmää juomaa.

Tämä sopii minulle, olen energinen ja luontaisesti aina ollut huono syömään aamulla, joten voin hyvin olla aamupäivän ilman syömistä, juon kahvia tai vettä, nälkä tulee yleensä sitten vasta lounasaikaan. Aamupala en ole koskaan tottunut syömään tukevasti, se tekee huonon olon. Syön töissä kevyen lounaan, salaattia, jotain proteiinia yms. Välipala, kotona päivällinen ja sitten jotain 18-19 aikaan, esim ruisleipä. Käyn pizzalla joskus, mutta en syö niin paljon kuin ennen, sekään ei vaikuta koska ajoittuu siihen kahdeksan tunnin aikajanaan. Ja tämä on poistanut selkeästi vatsarasvaa, joka on ollut isoin ongelma.

Käyn vesijuoksemassa kerran viikossa, muuten hyötyliikuntaa ja kävelylenkkejä.

Tärkeintä on, että saa rytmin pysymään, eli jos syö aamulla jo 9 aikaan, lopettaa sitten klo 17. Tämä elämäntapa sopii minulle, voin herkutellakin maltillisesti, kun kuitenkin pyrin syömään kevyemmin arjessa, eli paljon vihanneksia, marjoja ja hedelmiäkin jonkun verran.

Vierailija
66/72 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin ongelma on sulla varmasti tuo repsahtamisen jälkeinen all in -meninki. Eli syöt jonku suklaapatukan ja sitten morkkaat itseäsi ja ajattelet, että no tämä päivä on jo pilalla, yhtä hyvin voin tilata pizzan. Maanantaina alkaa sitten dieetti! Kuulostaako tutulta?

Koita tunnistaa ne hetket, kun repsahdat. Töiden jälkeen väsyneenä ja nälkäisenä? Kun tunnistat ne hetket, niihin on helpompi tarttua. Älä KOSKAAN syö herkkuja tyhjään mahaan. Voit sopia itsesi kanssa vaikka, että kunnon ruoan jälkeen saat syödä jonkun pienen herkun JOS tekee mieli. Välttämättä ei enää edes tee. Ja kun repsahdat, älä jatka siitä. Syöt seuraavan aterian niinkuin olit suunnitellut. Jos taas päivä menee plörinäksi niin aloita heti seuraavana päivänä. Ei "maanantaina".

Kävely on oikein hyvää liikuntaa, kun sitä tekee säännöllisesti. Lihaskuntoa jos koitat lisätä edes vähän niin tukee laihdutusta ja sitä, että paino lähtee rasvasta eikä lihaksista. Ei tartte siis salille mennä, kotonakin voi jumpata.

Vierailija
67/72 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt tiedä voiko tällaista kenellekkään suositella, mutta periaatteessa eipä tästä haittaakaan ole. Olen siirtynyt gluteenittomalle ruokavaliolle koska vatsani ei kestä normi viljoja. Sivutuotteena olen huomannut että paino on alkanut laskemaan ja mässyhimot on loppuneet aikas kokonaan. En ole jättänyt hiilareita pois, vaan syön edelleen muita hiilareita paitsi vehnää, ruista ja ohraa. Kovin paljoa en ole kakkuja kuluttanut ennenkään, joten pelkästä sokerin vähenemisestä ei ole kyse. Syön aamiaisella gluteenitonta leipää, muuten en juurikaan viljaa. Olen myös vähentänyt maidon juontia ja juon ruoan kans vettä. Saatan syödä yhden jogurtin joskus ja juustoa leivän päällä.

En nyt sitten tiedä mihin tämä laihtuminen perustuu. Todennäköisesti siihen että ei tee oikeastaan mitään edes mieli. Tätähän voi kokeilla vaikka silloin kun tuntuu että ei jaksa laihduttaa ihan oikein, eli laskemalla kaloreita tms.

Minulla on toiminut vastaava. Jätin pois kaiken vehnän. Kauraa menee aamupuurossa marjojen kanssa. Kun karsi vehnän, lähti samalla valkoinen sokeri koska usein nuo kaksi yhdistyvät. Syön muuten niin paljon kuin tarvis, 3-4 tunnin välein. Tein muutoksen siksi että vatsani on turvonnut pallo, vaikkei ole keliakiaa. Olo on parantunut paljon, turvotus kadonnut ja olen alkanut liikkua. Kävelen reippaasti pitkiä lenkkejä, ei sen kummenpaa rääkkiä. On helppo mieltää tämä vehnätön ruokavalio pysyväksi, koska olo on niin paljon parempi eikä tarvitse olla nälissään. Paino putoaa silti. Vehnä on kuin myrkkyä elimistölleni.

En usko että laihdutuskuurit ja näännyttäminen toimii. On kokeiltu moneen kertaan. Sitä miettii niin paljon nälkää ja mitä tekisi mieli. Tarvitaan pysyvämpi muutos ja minulla se on vehnän pois jättäminen.

Vierailija
68/72 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipainon psykosomaattinen oire. Siksi sen hoito pitää kohdistaa pääkoppaan.

Vierailija
69/72 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi laihdutus ei onnistu?

- huono itsekuri

- väärät ruokavalinnat

- liian vähän liikuntaa

Vierailija
70/72 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma taitaa olla se, että itsehillintää ei ole alkuunkaan eikä laihtumaan pääse ja jos siihen tavoitepainoon pääseekin niin sitten tulee sellainen "tehtävä suoritettu, nyt voin taas syödä"-vaihe ja yllätys yllätys taas ollaan kohta pulleassa kunnossa. Ei se sen monimutkaisempaa ole.

Vierailija
71/72 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen jojolaihdutus pienentää energiankulutusta entisestään.

Vierailija
72/72 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdutus - miksi ei onnistu?

-Useimmilla  laihdutus onnistuu, mutta palataan entiseen 'normaaliin´ ruokavalioon

painonpudotuksen jälkeen. Ja paino lähtee nousuun!

-Järkevintä muuttaa elintapoja!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän