Lähiomaisten muistisairaudet ja oma jaksaminen
Olen 4-kymppinen pienten lasten äiti, jolla on omat ruuhkavuodet menossa täyttä häkää. Mies tekee uraa joten päävastuu lapsista ja kodista on lisäksi minulla. Arki on nyt jo valmiiksi täyttä ja voimat välillä lopussa.
Nyt lyhyen ajan sisällä anoppi, isäni ja äitini ovat saaneet alzheimer diagnoosit. Olen järkyttynyt ja surullinen ja tehnytkin omaa surutyötä asian takia.
Nyt kun todellisuus on pikkuhiljaa selkitynyt on iskenyt paniikki ja pelko!
Miten ihmeessä selviydyn tästä. Kaikki kaatuu mun niskaani.
Puhelin soi jo nyt monta päivässä milloin minkäkin asian takia ( pankkiasiat, lääkäriajat, kaupassakäynti). Keskellä päivää saatetaan soittaa, että autolla pitäisi viedä sinne tänne tonne. Mies ei ehdi auttamaan ja viestittelee, että voitko varata äidille fysioterapia ajan viedä jne jne.
Olen jo nyt piipussa ja nämä dementikot ovat vasta saaneet sen diagnoosinsa! Pahin on vielä edessä. En jaksa hoitaa yhteensä seitsemän ihmisen asioita ja arkea itseni lusäksi!
Kommentit (24)
Älä hoida! Jokaisessa kunnassa on kotihoito. Suomessa vanhuksilla ja vammaisilla on lakisääteinen oikeus saada kunnalta tarvittavaa apua ja palveluja kuten kotihoitoa ja mm. ateria- ja siivouspalvelua kotiin. Monet kaupat toimittavat ruokaostokset kotiin asti. Kunnissa on palvelutakseja, joilla voi tehdä edullisia asiointimatkoja. Kunta järjestää vanhuksille kotihoitoa ja tarvittaessa hoitopaikan palvelutalosta, hoitokodista tai vanhainkodista. Vanhuksilla on eläkkeet, joilla nämä hoitokulut maksetaan.
Keskity omien lasten ja oman perheen ja kodin hoitamiseen ja hyvinvointiin! Lapset tarvitsevat äitiä ja isää, kun he ovat pieniä. Äidin ja isän velvollisuus on huolehtia omista lapsista. Kenenkään ei tule asettaa omia vanhempia tai appivanhempia lastensa edelle. Lapsia ei tule laiminlyödä vanhusten takia. Vanhuksille ja muistisairaille on olemassa yhteiskunnan järjestämät palvelut.
Vierailija kirjoitti:
Älä hoida! Jokaisessa kunnassa on kotihoito. Suomessa vanhuksilla ja vammaisilla on lakisääteinen oikeus saada kunnalta tarvittavaa apua ja palveluja kuten kotihoitoa ja mm. ateria- ja siivouspalvelua kotiin. Monet kaupat toimittavat ruokaostokset kotiin asti. Kunnissa on palvelutakseja, joilla voi tehdä edullisia asiointimatkoja. Kunta järjestää vanhuksille kotihoitoa ja tarvittaessa hoitopaikan palvelutalosta, hoitokodista tai vanhainkodista. Vanhuksilla on eläkkeet, joilla nämä hoitokulut maksetaan.
Keskity omien lasten ja oman perheen ja kodin hoitamiseen ja hyvinvointiin! Lapset tarvitsevat äitiä ja isää, kun he ovat pieniä. Äidin ja isän velvollisuus on huolehtia omista lapsista. Kenenkään ei tule asettaa omia vanhempia tai appivanhempia lastensa edelle. Lapsia ei tule laiminlyödä vanhusten takia. Vanhuksille ja muistisairaille on olemassa yhteiskunnan järjestämät palvelut.
Kokemuksesta vaan tiedän, että niitä palveluja voi olla hemmetin vaikea saada, etenkin jos muistisairas itse vastustaa niitä.
Mutta joiltakin se onnistuu. Yleensä vaatii oman taistelunsa sekin. Mutta totta on, että yksin et pärjää tuossa.
- Ohis
Ei hyvä tavaton ! Teki mieli käyttää huomattavasti voimakkaampaa ilmaisua, mutta se ei sopisi tähän.
Et tule jaksamaan, jo yksi muistisairas "syö" sinut kun tilanne etenee. Kukaan , ei kukaan voi vaatia, että huolehdit kolmesta . Et edes sinä itse.
Kun tilanne on sitä, että joku vei mun rahat, sytytellään nuotioita sisälle, lähdetään ulos -20C yöpaidassa jne.niin olet valmis itse pehmustettuun huoneeseen ihan pelkästä huolesta.
Eräs ihminen sanoi minulle kun olin uupunut omien ei muistisairaiden vanhempieni hoitamisesta, " lento-onnettomuudessakin happinaamari laitetaan ensin omille kasvoille, jotta voisit pelastaa muita"