Miehellä kortti kuivumassa, vaatii autoani käyttöönsä, mitä teen?!
Tosi kurja tilanne.
Mies ajoi ylinopeutta ja kortti lähti. On nyt sitten ajellut työajoja ilman korttia.
Pidempiä maantieajoja mies ei uskaltaisi ajaa ilman korttia. Olen nyt kerran heittänyt hänet kauemmas, mutta mulla menee siihen sitten koko päivä ja joudun iltaisin tekemään omat hommat (työskentelen omalla toiminimellä). Mies ei edes kahveja tarjonnut mulle tuosta kyytsäämisestä, sain vaan huudot, kun en suostunut ajamaan ylinopeutta. :(
Sanoin, etten suostu enää heittämään.
Nyt mies keksi, että hän lainaakin sitten mun autoa. Koska jos ajaa firman autolla ja jää kiinni kortitta ajamisesta, tieto menee pomolle ja pelkää sitten, että menettää sen firman auton käytöstään.
Mitäs sitten, jos annan autoni miehelle, jolla ei ole ajolupaa, ja hän jää kiinni? Entä, jos hän ajaa kolarin? Saanko minä sakot? Suostuuko vakuutus korvaamaan vahingot tuollaisessa tapauksessa?
Tiedän, että kun sanon, ettei autoani saa lainata, mies vetää kamalat pultit. Että mikä avioliitto tämä on, kun ei edes yhtä autoa voi lainata.
Tosi kurja tilanne.
Kommentit (67)
Vakuutus ei tietysti korvaa, jos mies sössii. Paitsi että saattaa sun bonukset siinä rytäkässä pudota, vakuutusehdoissa on jossain taatusti pykälä jonka mukaan sun täytyy pitää huoli kuka sun autolla ajelee ja millä oikeudella. Vertaa esim., että ethän sä saa varastetusta polkupyörästäkään mitään vakuutuksesta, ellei ole osoittaa, että se oli lukittu. Ja valitettavasti mulle tulee mieleen, että mies ei sitä sun autonkorjuuta maksa, jos se menee sen kolhimaan.
Jos mies vaatii suakin ajamaan ylinopeutta, niin tod.näk. hän päästää itsekin reippaasti jos rattiin pääsee. Nyt on jo talvirajoitukset, mutta sulat tiet, se houkuttelee vauhdinpitoon. Suuri riski siis on, että jää kiinni uudelleen. Ja että kortittomuus paljastuu.
Mä en antaisi autoani. Kertokoon töissä. Menköön omalla kustannuksella vaikka taksilla työreissunsa. Niin makaa kuin petaa.
Vakuutus ei tietysti korvaa, jos mies sössii. Paitsi että saattaa sun bonukset siinä rytäkässä pudota, vakuutusehdoissa on jossain taatusti pykälä jonka mukaan sun täytyy pitää huoli kuka sun autolla ajelee ja millä oikeudella. Vertaa esim., että ethän sä saa varastetusta polkupyörästäkään mitään vakuutuksesta, ellei ole osoittaa, että se oli lukittu. Ja valitettavasti mulle tulee mieleen, että mies ei sitä sun autonkorjuuta maksa, jos se menee sen kolhimaan.
Jos mies vaatii suakin ajamaan ylinopeutta, niin tod.näk. hän päästää itsekin reippaasti jos rattiin pääsee. Nyt on jo talvirajoitukset, mutta sulat tiet, se houkuttelee vauhdinpitoon. Suuri riski siis on, että jää kiinni uudelleen. Ja että kortittomuus paljastuu.
Mä en antaisi autoani. Kertokoon töissä. Menköön omalla kustannuksella vaikka taksilla työreissunsa. Niin makaa kuin petaa.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 19:09"]
Vakuutus ei korvaa mitään jos mies mällää autosi kun ajaa kortitta.
[/quote]
Onko tosiaan noin?
Ihan sama siinä sitten selitellä, että avaimet jäi pöydälle ja mies vaan nappasi ne... Tulee aika kallis nakki laittaa auto omalla kustannuksella kuntoon.
Miehen ratkaisu on, että hän ajaa mun autolla, mä voin ajaa hänen firman autolla. Joo, no, jos sitten tulee mulle kolari, niin mitäs sitten tehdään?
Käske miehen mennä taksilla/bussilla/junalla. Niillä ne muutkin autottomat ja kortittomat kulkee. Vakuutusyhtiö ei varmasti korvaa onnettomuuden sattuessa mitään, jos olet luovuttanut tietoisesti auton ajo-oikeudettomalle henkilölle.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 19:13"]
no on kyllä vaikea tilanne. Ei kukaan selvästikkään osaa omalle kohalle ajatella. Ei omalle miehelle sanota vaan, että ei koska korttisi on kuivumassa. Se on hyvin alentavaa kuin lapselle puhuisi, mutta mies on itse korttinsa menettänyt ja niinhän sitä pitäisi sanoa ja se olisi hälle aivan oikein, mutta ei ole oikein että vaimo joutuu kärsimään tästä syystä miehen huudot ja haukut, jotka ei ikinä tunnu kivalta.
Hyvin epäreilu tilanne. Mene hetkeki äidille, kaverille ja jätä mies yksinään miettimään kortittomuutta. Eihän se koskaan opi jos ei joudu olla ilman korttia
[/quote]
en varmasti lähde omasta kodistani yhtään minnekään äidille tai kaverille. Olen tämän kodin ostanut ja maksanut, mies ei ole latin latia laittanut kodin maksuun. Kyllä se on mies, joka tästä lähtee, en minä.
Siirtäkää autosi miehesi nimiin. Ajelkoon sitten tällä.
[/quote]
Joo, just. Antaisin maksamani auton omistuksen miehelle. Aivan.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 19:16"]
[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 19:10"]
Sanoin miehelle, etten suostu enää heittämään häntä. Koska muka tunnin keikkaan menikin kolme tuntia. Lisäksi ne huudot ja motkotukset, kun en ajanut lujempaa, en ohitellut, ajoin hänen mielestä väärään parkkiruutuun, jne. :(
Mies totesi siihen, että selvä, sitten hänkään ei enää heitä mua rautatieasemalle tai yhtään minnekään.
No, ehkä parempi sit mennä taksilla.
[/quote]
Tuo olisi valehtelemista. Tuskin poliisi edes uskoo, jos sanon, että joo, en tiennyt, ettei sillä ollut korttia.
En edes haluaisi valehdella poliisille. Mun olisi vaan pakko sanoa, etten kommentoi. Tai sitten, että mies varasti autoni.
Taustalla se, että pari vuotta sitten mies oli ottanut mun auton, kun olin matkoilla. Ei oltu naimisissa silloin. Ja ajoi heti niin holtittomasti, että joutui kolariin. Poliisi soittaa mulle ja kysyy, että onko tällä tyypillä ollut lupa ottaa mun auto vai haluanko syyttää varkaudesta...
Olisi sillon vaan pitänyt sanoa, että auto on otettu käyttöön mun tietämättä. :(
[/quote]
Aivan sama uskooko poliisi.
Sillä on väliä uskooko paikallinen alioikeus.
Kyllä asianajaja saa selitettyä parhain päin niin ettei -pientä- tuomiota tule.
Et anna autoasi ja teet miehelle selvaksi etta jos ottaa sen ilman lupaa niin soitat poliisille ja ilmoitat varastetuksi. Eikos Suomessa autovarkaudesta tule suurempi rangaistus kuin murhasta tai raiskauksesta?
Älä ainakaan sillä firman autolla aja. Sitten jos joudut kolariin, työantajan vakuutus ei ehkä maksa jos autolla on ajanut joku muu kuin joka sillä saa ajaa. Arvaa kuka sit maksaa?
Potkaise perseelle ennen kuin rikokset alkavat olla toista luokkaa ja sinä siinä avustajana.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 19:23"]
[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 19:16"]
Sanoin miehelle, etten suostu enää heittämään häntä. Koska muka tunnin keikkaan menikin kolme tuntia. Lisäksi ne huudot ja motkotukset, kun en ajanut lujempaa, en ohitellut, ajoin hänen mielestä väärään parkkiruutuun, jne. :(
Mies totesi siihen, että selvä, sitten hänkään ei enää heitä mua rautatieasemalle tai yhtään minnekään.
[/quote]
Tuo olisi valehtelemista. Tuskin poliisi edes uskoo, jos sanon, että joo, en tiennyt, ettei sillä ollut korttia.
En edes haluaisi valehdella poliisille. Mun olisi vaan pakko sanoa, etten kommentoi. Tai sitten, että mies varasti autoni.
Taustalla se, että pari vuotta sitten mies oli ottanut mun auton, kun olin matkoilla. Ei oltu naimisissa silloin. Ja ajoi heti niin holtittomasti, että joutui kolariin. Poliisi soittaa mulle ja kysyy, että onko tällä tyypillä ollut lupa ottaa mun auto vai haluanko syyttää varkaudesta...
Olisi sillon vaan pitänyt sanoa, että auto on otettu käyttöön mun tietämättä. :(
[/quote]
Aivan sama uskooko poliisi.
Sillä on väliä uskooko paikallinen alioikeus.
Kyllä asianajaja saa selitettyä parhain päin niin ettei -pientä- tuomiota tule.
[/quote]
Joo. Ja mä haluankin lähteä oikeuteen ja palkata kalliin asianajajan, jotta mies saisi kortitta ajella.
Kas kun kumpikaan teistä ei tule ajatelleeksi sitä vaihtoehtoa, että mies hankkisi ihan ikioman auton. Sellaisen, jonka saa satasella, tai ainakin alle tonnin.
Anteeksi, mutta tuo mies ei todellakaan ole niin ihana - ei voi olla! - että sinun kannattaisi antaa autosi hänen ajettavaksi. Käytä järkeäsi, nainen, vaikka rakastunut oletkin!
Lähiomaista vastaan ei tarvitse todistaa, eikä rikoksesta epäillyn tarvitse olla rehellinen. Mutta miksi sinä eläisit laitonta ja moraalitonta elämää vain miehen vuoksi, kun muitakin ratkaisuja on?
Voi olla, että autovarkaus on iso rikos, mutta yleensä kyseessä ei ole varkaus vaan kaunisteltuna "luvaton käyttöönotto".
[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 19:26"]
Älä ainakaan sillä firman autolla aja. Sitten jos joudut kolariin, työantajan vakuutus ei ehkä maksa jos autolla on ajanut joku muu kuin joka sillä saa ajaa. Arvaa kuka sit maksaa?
[/quote]
Kyllä, tätäkin olen miettinyt.
Siirtäkää autosi miehesi nimiin. Ajelkoon sitten tällä.
[/quote]Se on silti aujoneuvon luovuttaminen ajo-oikeudettomalle.
En todellakaan antaisi autoani, ja suosittelen tuollaisen miehen lemppaamista muutenkin kun selkeesti pyrkii vain hyväksikäyttämään läheisiään.
Kortti on "kuivumassa", jos kuski on kärynnyt rattijuoppoudesta.
Jos taas kortti lähtee ylinopeudesta, sen sanotaan olevan "hyllyllä".
Oliskohan juttu selvinnyt nyt 8 vuoden aikana?
Suosittelen että laitat eron vireille ja asunnon myyntiin.
Uuden kotiosoitteen laitat salaiseksi.
Tuo miehesi käytös on sairasta ja teillä on paljon vakavampi ongelma kuin se että mies haluaisi ajaa autollasi. Hän ei parane. Hänellä on epäsosiaalinen persoonallisuushäiriö.
Hän ei kunnioita sinua eikä juuri muitakaan. Talo ja autokin saattaa tuhoutua ettei sinulle jää mitään ja suhteeseen jääminenkään ei ole sen parempi vaihtoehto. Jäämällä menetät kaiken ja sen lisäksi paljon muutakin.
[/quote]