CP-vammainen Heljä toimii prostituoituna (TV1 klo 21.30)
Helsinkiläinen Heljä rahoittaa elämäänsä toimimalla prostituoituna.
CP-vammainen Heljä saa 600 euroa sairaseläkettä ja asumistukea. Hänen asuntonsa vuokra on 800 euroa. Pelkkä katto pään päälle ei riitä. Heljä haluaa käydä konserteissa ja teatterissa, Late-koiraakin täytyy välillä käyttää eläinlääkärissä. Menojaan helsinkiläisnainen rahoittaa toimimalla prostituoituna. Hän ottaa asiakkaita vastaan joko iltapäivällä kolmen ja kuuden tai illalla yhdeksän ja yhdentoista välillä. Kellonajat ovat tarkkoja, sillä tapaamiset on mahdutettava henkilökohtaisten avustajien työvuorojen väliin. Heitä Heljä tarvitsee, koska hän ei tule toimeen itsenäisesti. Paidan hän saa päälleen, siinä se. Sängystä nousemiseen, peseytymiseen ja vessassa käymiseen Heljä tarvitsee apua.
Heljän lapsuus loppui, kun hän kymmenvuotiaana menetti äitinsä rintasyövälle. Samalla pienen tytön elämältä putosi pohja ja jotain meni pahasti pieleen. 13-vuotiaana muiden kokeillessa ensimmäistä kertaa tupakanpolttoa Heljä harjoitteli suuseksin antamista.
Seksiä hän alkoi myydä kaksi vuotta sitten. Miehiä käy kerran viikossa, joskus kahden viikon välein.
- Perheeni ei ole kanssani juuri missään tekemisissä. Paikkaan prostituutiolla myös läheisyyden ja ihmissuhteiden puutetta, Heljä sanoo Peter Walleniuksen ohjaamassa dokumentissa.Se onkin yksi syy, miksi Wallenius on ylipäätään lähtenyt kertomaan Heljän tarinaa. Hän haluaa nostaa julkiseen keskusteluun ne vammaiset, joilta Heljän tavoin puuttuu elintärkeä tukiverkko.
- Suurimmalla osalla näistä ihmisistä on turvanaan lähimmäisiä ja perhettä, ja useimmilla meistä on joku, johon nojata, kun omat voimat loppuvat. Mutta mitä sitten, kun läheisten tukiverkko puuttuu eikä ole ketään, joka lohduttaisi, Wallenius kysyy.
TV1 maanantaina klo 21.30
JENNI UOTINEN
Kommentit (148)
Koirahan voi toimia myös avustajakoirana.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 19:11"]
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 18:12"]
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 17:34"]
Niin ja voi herranjestas teidän hanskahygieenikkojen kanssa!
Olen hoitanut aika paljon raha-asioita vammaisille, ja hanskat oikeasti maksaa. Kaupunki ei maksa niitä, vaan ne menee omista vähistä rahoista. Hanskaa olen käyttänyt, kun laitan virtsapussia, taikka tuseeraan, imen keuhkoista limaa, katetroin jne. missä on riski tuoda bakteeria limakalvolle. Muutoin se ei ole tarpeen. Alapesussa on käytetty yleensä hanskaa ja pesulappua, mutta ne laitetaan sitten vaan sinne alakertaan - samalla hanskalla ei pestä tukkaa tai vaikka naamaa.
Hanskaa saa hoitotarvikejakelusta perusteiden mukaan ilmaiseksi, esim. hengitysteiden hoitoon.
Ei tuossa näytetty kuinka neidin alakerta pestään...
Hoitajana sitten käytetään hanskaan useampien ihmiskontaktien vuoksi.
t 106
[/quote]
Minua jäi ihmetyttämään, millaisissa tapauksissa avustaja tuseeraa avustettavaa?
[/quote]
No ei se yleistä ole, usein muut keinot riittävät. Avustettavissa on oikeasti paljon muitakin, vaativampihoitoisia kuin CP-vammaiset. ALS-potilaita, MS-potilaita, syvästi kehitysvammaisia, eteneviä neurologisia lasten/nuorten tauteja ja montaa muuta. Nämä paikat ei ehkä ole niin yleisessä jaossa, ja muutenkin vakavasti sairaita ja vammaisia on kotona vähemmän. Ja ketkä ovat hyvin vaikeavammaisia laitoksessa, heillä ei useimmiten ole avustajaa.
Voisit yllättyä jos tietäisit, mitä kaikkea henkkarin hommiin voi kuulua.
Mitä tulee koiriin, niin jokaisella on sellaista oikeus periaatteessa pitää. Ja vammaisella on oikeus avustajaan, kotona asuessa isommin tunnein ja laitoksessa pienemmin. Kotona voi pitää koiraa, sen ulkoilutukset ja ruokkinnan hoitaa silloin avustajat. Itsekin tiedän joitakin/olen ollut töissä joillakin kellä on koira. Osa pystyy itsekin ulkoiluttamaan joten kuten sähkötuolilla.
Ihan hyvin hoidettuja koiria on olleet kaikki!
61
[/quote]
Anteeks, mutta tuo sähkötuoli nauratti :) Muuten ihan asiaa kyllä.
Heljän kuuluu saada sairaseläkkeen lisäksi ylin vammaistuki yli 400e/kk eli hyvin pitäisi pystyä maksamaan vuokra. Antajan kela asumistukeakin. On täysin Heljän oma valinta jos haluaa toimia noin parin iltamenon vuoksi. Itseäni ei ollenkaan käy sääliksi. Itsensä myyminen on aina oma valinta, ja Heljälle olisi muitakin vaihtoehtoja.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 20:03"]
Heljän kuuluu saada sairaseläkkeen lisäksi ylin vammaistuki yli 400e/kk eli hyvin pitäisi pystyä maksamaan vuokra. Antajan kela asumistukeakin. On täysin Heljän oma valinta jos haluaa toimia noin parin iltamenon vuoksi. Itseäni ei ollenkaan käy sääliksi. Itsensä myyminen on aina oma valinta, ja Heljälle olisi muitakin vaihtoehtoja.
[/quote]
No joo, mutta kun vammaistukea saa sen vuoksi, että vammansa takia tarvitsee rahallista lisätukea, koska vamma aiheuttaa lisäkustannuksia.
Mulla on sulle esimerkeiksi muutama meno, jota et ehkä ole tullut ajatelleeksi.
- erityisruokavalio joillakin, osin korvattava
- lääkkeet, vuosiomavastuukattoon asti, voi olla hyvin kallista!
- kulkeminen, taksiomavastuut + kelakyytiomavastuut (vaikkapa uimaterapia 10 e/suunta kunnes omavastuu täyttyy). Mihinkään ei pääse ilmaiseksi. Jos käytät lakisääteiset peruskyydit, on se jo täälläpäin suomea n. 100 e/kk, ts. enemmän kuin mitä työtön tai köyhä maksaa bussilipustaan.
- hoitotarvikkeet. Esim. juuri kumihanskaa, paperitavaraa ja muita hygieniavälineitä, rahaa voi upota jopa satasia kuussa. Jos on inkovaivaa, vaatteiden pesu- ja kulumiskustannuksia voi tulla kohtalaisen paljon.
- vamma voi asettaa vaatimuksia asunnon kokoon. Esim. siirtovälineet ja suihkutuolit, manuaalipyörikset ja sähkötuoli ( :) ) eivät nyt vaan mahdu yksiöön...
- arvaa mitä maksaa, jos haluat kerran vuodessa invataksilla lomalle vaikka naapurikaupunkíin?
Älä ole idiootti, ei vammaistukea makseta siksi, että on vammainen vaan siksi, että kulut ovat isommat...
106
Sinulle 122: Hoitovälineet, kuten kumihanskat kuuluu saada kunnalta ilmaiseksi.
En ole idiootti, mutta Heljän tulot on isommat kuin annetaan ymmärtää. Ja joutuuhan työttömätkin jättää taksilla ajelut ja kulttuurimenot... Kauhea haloo. heljä tykkää saada munaa, tämä on hänen valintansa. Suodaan se kaikille, luxusta etsiville opiskelijoille ja vammaisille.
Kävikö tämä Heljä (tai joku muu) tuossa dokumentissa jossain kirkossa? Jos kävi niin missä kohtaa?
Dokumentissa tuli ilmi Heljällä on CP-vamman lisäksi diagnosoitu epävakaa persoonallisuus. Voi olla, että hän valitsisi prostituution "elämäntavakseen" myös vammattomana. Tällä en tarkoita, että jokainen epävakaasta persoonallisuushäiriöstä kärsivä ihminen on valmis prostituutioon, mutta hänen kohdallaan se voi olla ratkaiseva tekijä.
"Monelle surkealla eläkkeellä olevalle on vain vaikeaa myöntää olevansa köyhä mutta ei totuus siitä muutu että uskottelee itselleen pärjäävänvä hyvin kuten "kunnon ihmiset"."
Kaikkeen tottuu. Ei kyse ole mistään itselleen uskottelusta.
Olen 20 kymmenissä oleva mies, joka myös on työkyvyttömyyseläkkeellä. En pidä siitä, että samassa tilanteessa oleva nainen saa prostituutiolla 100€/h ilman, että se pienentää hänen tukiaan milläänlailla. Jos minä pääsen p-duuneihin 8 €/h:lla, niin se vähentää alussa 40% prosenttilla tukiani. joten tienaan vain 5€/h.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 22:57"]
Olen 20 kymmenissä oleva mies, joka myös on työkyvyttömyyseläkkeellä. En pidä siitä, että samassa tilanteessa oleva nainen saa prostituutiolla 100€/h ilman, että se pienentää hänen tukiaan milläänlailla. Jos minä pääsen p-duuneihin 8 €/h:lla, niin se vähentää alussa 40% prosenttilla tukiani. joten tienaan vain 5€/h.
[/quote]Aika erilaiset "työt" kyseessä.
Samat mahdollisuudet sinullakin on jos oikeasti kiinnostaa. Kyllä ehkä sinullekin joku seksityö löytyisi jos vaan oikeat kontaktit löydät.
Ei se helppoa ole kenellekään. Toivon ettei tässä mainittu tyttö enää jatka tuolla alalla.
[/quote]
Voit sinäkin myydä persettäsi homomiehille jos haluat.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 23:15"]
[/quote]
Voit sinäkin myydä persettäsi homomiehille jos haluat.
[/quote]
Ei ne osta kuin ehkä ihan huippuyksilöitä. Homoilla on nimittäin aktiivinen seksiskene kun ne sattuvat kaikki olemaan miehiä. Ei ole sukupuolten välistä seksuaalista kuilua, joka syöstää lukuisat naista etsivät miehet puutteeseen ja sitä kautta maksullisen etsintään.
Siinä se Suomen hyvinvointiyhteiskunta nähdään, kun vammaistenkin pitää alkaa huoraamaan elantonsa eteen. Ei paljon kannata leuhkia.
Miehet on ihme sikoja, käyttää hyväksi puolustuskyvytöntä ihmistä.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 16:24"]
Siinä se Suomen hyvinvointiyhteiskunta nähdään, kun vammaistenkin pitää alkaa huoraamaan elantonsa eteen. Ei paljon kannata leuhkia.
[/quote]Luuletko tosiaan ettei saa mitään muuta kuin katon päänsä päälle ja ruokaraha pitää tienata itse?.
Järkyttävää. Kys. henkilö ei kykene edes vessassa käymään omatoimisesti, ja niin vain nämä miehet käyttävät tilannetta hyväkseen. Meillä ei ole tietoa Heljän älyllisestä tilasta, olettaisin ettei sekään ole täysin kehittynyt.
Millainen MIES panee avutonta, mahdollisesti lapsen tasolla olevaa naista?
Ei se nyt ihan lapsen tasolla voi olla, jos osaa kaupata itseään. cp-vamma ei itsessään vaikuta älykkyyteen.
Milloinkohan työkkäri keksii että kaikkien työttömien naisten pitäisi myydä itseään? ;)
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 18:12"]
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 17:34"]
Niin ja voi herranjestas teidän hanskahygieenikkojen kanssa!
Olen hoitanut aika paljon raha-asioita vammaisille, ja hanskat oikeasti maksaa. Kaupunki ei maksa niitä, vaan ne menee omista vähistä rahoista. Hanskaa olen käyttänyt, kun laitan virtsapussia, taikka tuseeraan, imen keuhkoista limaa, katetroin jne. missä on riski tuoda bakteeria limakalvolle. Muutoin se ei ole tarpeen. Alapesussa on käytetty yleensä hanskaa ja pesulappua, mutta ne laitetaan sitten vaan sinne alakertaan - samalla hanskalla ei pestä tukkaa tai vaikka naamaa.
Hanskaa saa hoitotarvikejakelusta perusteiden mukaan ilmaiseksi, esim. hengitysteiden hoitoon.
Ei tuossa näytetty kuinka neidin alakerta pestään...
Hoitajana sitten käytetään hanskaan useampien ihmiskontaktien vuoksi.
t 106
[/quote]
Minua jäi ihmetyttämään, millaisissa tapauksissa avustaja tuseeraa avustettavaa?
[/quote]
No ei se yleistä ole, usein muut keinot riittävät. Avustettavissa on oikeasti paljon muitakin, vaativampihoitoisia kuin CP-vammaiset. ALS-potilaita, MS-potilaita, syvästi kehitysvammaisia, eteneviä neurologisia lasten/nuorten tauteja ja montaa muuta. Nämä paikat ei ehkä ole niin yleisessä jaossa, ja muutenkin vakavasti sairaita ja vammaisia on kotona vähemmän. Ja ketkä ovat hyvin vaikeavammaisia laitoksessa, heillä ei useimmiten ole avustajaa.
Voisit yllättyä jos tietäisit, mitä kaikkea henkkarin hommiin voi kuulua.
Mitä tulee koiriin, niin jokaisella on sellaista oikeus periaatteessa pitää. Ja vammaisella on oikeus avustajaan, kotona asuessa isommin tunnein ja laitoksessa pienemmin. Kotona voi pitää koiraa, sen ulkoilutukset ja ruokkinnan hoitaa silloin avustajat. Itsekin tiedän joitakin/olen ollut töissä joillakin kellä on koira. Osa pystyy itsekin ulkoiluttamaan joten kuten sähkötuolilla.
Ihan hyvin hoidettuja koiria on olleet kaikki!
61